Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mr.Mondeo
Viestit: 16
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 4:31 pm

Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Mr.Mondeo »

Olen tästä jo kertaalleen alemmas kirjoittanut.

Ongelma = 2002 X-type 2.1:n sport-alusta.

Taakse vakaajan kumit vaihdettu. Suurempi kolina lakkasi,
mutta alusta on edelleen aivan liian kova. Mitään näkyviä
vikoja ei näy olevan. Auto heijaa puolelta toiselle myös.

Mitään vakautta ei tunnu olevan. Ja alustan piti olla parempi kuin saksalaisten.
Mun vanha Audi A4 1996 pesee alustaltaan tämän mennen tullen.

Jokaisen kuopan näillä Turun talven raiskaamilla teillä
tuntee persuksissaan.

Puslat? Apua? Mitä vaihtoon?

Eipä ole ollut ruusuiset ensikilometrit Jaguarin ratissa.

Puhtaalla asfaltilla alusta toimii, missään muualla ei.
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Ei nyt suoraan sanottuna aivan auennut mikä kaikki on pielessä. Koitetaas vastata kuitenkin.
Jos alustassa on kolinoita, on joku todennäköisesti rikki. Eli pusla tai esim iskunvaimentimen kiinnitys. Unohtamatta tietysti tukivarsia. Omassa takaiskunvaimentimien alapäät olivat tavallaan "väsähtäneet" ja iskunvaimennin oli luisunut alapään kiinnikkeessään väärään kohtaan. Iskarit meni siis uusiksi. Yritin värkätä kuvaa josta saa jotain tolkkua. Eli nuoli osoittaa alapään kiinnitys holkkia jonka kuuluu olla keskellä iskunvaimentimen alapäätä. Simppeli piirrustus vieressä kuvaa sitä, miten minun iskareissa oli käynyt. Eli iskunvaimennin oli alhaalta väärässä kohtaa, joka myös todennäköisesti aiheutti kolinoita ainakin minulla. Omasta olen vaihdattanut taakse käytännössä kaikki puslat sekä muutaman tukivarren ja kolinat loppui. En siis osaa täsmällisesti sanoa mikä kolinat aiheutti.

Heijaamisen syynä on luultavasti pielessä olevat rengaskulmat. Jos auto ei tunnu menevän suoraan ja tunne on muutenkin epävakaa ja epälooginen kannattaa auto viedä säädätettäväksi. Jos aiot vaihdattaa puslia vie vasta niiden vaihdon jälkeen, koska rengaskulmat muuttuu kuitenkin puslien vaihdon seurauksena.

Sportti alusta kovuudesta olen omalla kokemuksella sitä mieltä että ei se kyllä kovin kova ole. Suht jämäkkä mutta aika iso liikkeinen koska joustovaraa on yllättävän paljon. Omaan vaihdatin paremmat iskunvaimentimet ja hieman matalammat jouset ja tuntuma tanakoitui juuri sopivasti. Kova se ei ole vieläkään.

En tiedä sitten tarkoititko muuten jollakin kommentilla X-typen alustan ominaisuuksia. Eli jos lähdetään siitä, että alusta toimii ja kaikki on ehyttä. X-typellä olen ajellut nyt reilut parisen vuotta ja seuraavat on kokemukset. Vaikka alusta onkin toimiva, on alustan äänet aika "kovan" tuntoiset sopivan kuopan tai tien epätasaisuuden kohdalle tullessa. Eli alusta tietyllä tavalla tärskähtää tai tärähtää. Tämä ei niinkään tunnu selkänikamissa vaan enemmänkin äänenä ja yleisenä tuntemuksena. Vähän niin kuin alustan vaimennuskyky pettäisi. Tarkennan vielä että iskunvaimennin ei lyö pohjaan. Tämä siis antaa alustasta hieman halvan tunteen. Samaan en ole törmännyt VAG:n tuoreemmissa tuotteissa, en BMW:ssä (vanhemmissakaan) enkä vaimon Alfa 147:ssa. Samanlaiseen alustan tärskähtelyyn törmäsin viimeksi Kia Sportagessa. Tiedän kokemuksesta sanoa, että vuoden 1997 A4 alustassa ei myöskään törmää samaan ilmiöön. Nitinää ja narinaa siinä on kyllä enemmän kuin X-typessä ;). En sinänsä tykkää mainostaa näitä huonoja ominaisuuksia mutta tämä on asia johon olen itse X-typessä hieman pettynyt. Tasaisella tiellä ei ole mitään ongelmaa ja X-type type on mahtavan neutraali esim tien urien suhteen verrattuna moneen saksalaiseen "laatuautoon"
Liitteet
bilsteinI.JPG
bilsteinI.JPG (18.49 KiB) Katsottu 3184 kertaa
Alkupään X-Type 3.0 sport
Mr.Mondeo
Viestit: 16
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 4:31 pm

Re: Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Mr.Mondeo »

Kiitos seikkaperäisestä selvityksestä. Tilitän / raportoin mihin lopputulokseen pääseen, kunhan saan auton taas jonnekin, missä sen pohjaa voi ronkkia. Auto lähtee kyllä kiertoon, jos siihen ei saa jämäkkyyden tuntua. Tai sitten ostan takaisin sen 1996 A4.n, joka oli aina pyrkimässä kohti tienpiennarta, mutta muutenhan sillä oli ihan luksusta ajaa verrattuna tähän.

Mutta kuten sanottua, tähän tulee vielä jatkoa.
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

Re: Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Olet varmasti tämän jo tarkistanut,mutta kerron kumminkin,nimittäin ihmettelin oman x'än (2,1.-02) heijaamista ja kolahtelua,näkyvää syytä ei löytynyt,vasta huollossa huomattiin:jousi edestä poikki.
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Amatööri pulassa X-typen alustan kanssa. APUA tarvitaan!

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Hyvä, että löytyi noin selvä syy asiaan! Selittää oireet. Eiköhän ajo parane kun jousi on vaihdettu.
Minulla on jouset vaihdettu pikkuisen madaltaviin versioihin. Alkuperäiset ei olleet poikki vaihtaessa, ja nykyiset on ehyet. Taka kallistuksen vakaajan puslat tuntuu olevan X-typessä kulutustavaraa. Vaihdoin n. vuosi sitten uusiin ja viime viikon katsastuksessa katsuri totesi, että ne on taas aikalailla loppu. Uudet lähtee tilaukseen. Tuo vakaajan puslien loppuminen on ilmennyt pienenä kolahteluna.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Vastaa Viestiin