S-Type V8 jakopään remontti?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Kun noita kiristimiä etc. lähtee vaihtamaan '00 V8 S-Typeen, niin mitä osia tarkalleen ottaen tarvitaan?
Siis ihan kaikki, mitä kannattaa samalla uusia?

Jos saisin oikein listan lueteltuna, olisin hyvin :D ! :wink:

Muuta huomionarvoista remonttia tehdessä? Itse en luultavasti tee, vaan vien kaverille, niin tietäisi sitten kertoa.

Sitten toinen kysymys...

Onko kuinka iso/paha homma vesipumpun vaihto samaiseen autoon?

Kiitos etukäteen vastauksista!

-Sami
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

No tuota.

Eiköhän tuo listakin löytyne jonkin brittiosatoimittajan sivuilta, mutta suosittelen silti vähintään sopivien Jaguar World tai Jaguar Driver lehtien hommaamista ja ohjeiden tarkkaa noudattamista.

Kuulin tuossa yhdellä korjaamolla mm. autosta, johon aiempi omistaja oli suorittanut kiristimien vaihdon, ei vain ollut ihan osannut tehdä sitä loppuun asti oikein, seurauksella että uudet kiristimet olivat saneet hieman kipeetä. :(

Eipä löytynyt ainakaan heti S-typelle, vain XJ8/XJR:lle, mutta käypä tuo lista läpi ja tee S-typeä varten tarvitavat muutokset, niin siinähän se on:


TIMING GEAR SERVICE KIT #ACC1269KIT
OUR TIMING CHAIN & TENSIONER KIT WILL SERVICE
ALL EARLY V8 TIMING CHAIN PROBLEMS AND INCLUDES
LATEST GENERATION TENSIONERS, GUIDE RAILS, CHAINS
CRANK BOLT & SEAL, TENSIONER BOLTS, CAM COVER SEALS
O-RINGS & FRONT COVER SEALS IN A MONEY SAVING KIT
XK8 - XKR 1996 ON TO ENGINE NUMBER 9810290000
XJ8 - XJR X308 1997 ON TO ENGINE NUMBER 9810290000


Vesipumppu sitävastoin on helppo nakki, ainakin XJ8:ssa, usein vaikeinta on saada muistaakseni 8mm (vai 11/32") kantaiset pultit auki ilman mitään vaurioita. En ole sitten varma kuinka paljon ahtaampaa S-typen konehuoneessa on, mutta silti on suositeltavaa ottaa letkuja yms. tieltä pois. Voi olla hyvä tilata letkut ja letkujen kiristimet samalla uudet, kun ne saa siinä helposti vaihdettua (paitsi sen pienen joka menee imusarjan alla). Niin ja ainakin termari ja termarin kansi kannattaa vaihtaa, ylävesiletku lähtee monilta irti tuosta kun se muoviosa alkaa olla tiensä päässä. Mullakin ko. operaatio lähti käyntiin ylävesiletkun irtoamisesta, sitten kävi ilmi, että koko ruiskupuristemuovinen termostaatin pönttö oli aika haperoa, sen yläkorkin juuresta oli halki jne. vaihdoin alumiiniseen tarvikeosaan. Multa löytyy myös ylimäärinen alumiinitötterö ilman termaria ja tiivisteitä. (ALUMINIUM UPGRADE KIT REPLACES PLASTIC
HOUSINGS THAT REGULARILY CRACK
S-TYPE 4.0 V8 1999 - 2002 END AT VIN M45254)

Vesipumppu oli mulla jo vaihdettu, mutten tiennyt sitä, eli turha oli vaihto. Noh, pidin tallessa toki sen toisenkin vesipumpun, koska siinä ei ole mitään vikaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kuva

Tossa täys setti, aikas moni osakauppias myy noita.. kannattaa käyttää hakua ja muodostaa oma mielipide siitä onko tarpeen vaihtaa koko settiä varmuuden vuoksi... yleisimmin ongelmat kait kuitenkin on ollut noissa yläkiristimissä ja vaikka noita onkin porsinut jonkinverran niin mailmalla suurin osa koneista kuitenkin pyörinee alkuperäisillä kiristäjillä ja osa varsin kunnioitettavilla kilometreillä. Toki kiristäjän pettäessä voivat vauriot olla mittavia.
Työnäkin yläkiristäjien vaihto on luonnollisesti pienempi kuin koko setin vaihto.
Venttiilikopan yms. tiivisteitä kannattaa varmaan varata, jos ei halua vanhoilla kasailla (tai massalla)
Onko kuinka iso/paha homma vesipumpun vaihto samaiseen autoon?
Ei ainakaan XKR:ään ollut mitenkään paha vaihtaa ja eikös S typessä peltikin aukea etureunasta joten helpottaa siltäkin osin ainakin työasentojen suhteen.. en tiedä sitten onko s-typessä jotain muuta roinaa ympärillä?? XKR:ssä riitti hihnojen poisto, tilat riitti pumpun vaihtamiseen. Toki konepellin irroittaminen olisi antanut ergonisemmat työasennot...


EDIT:Jakuvaari olikin jo kerinnyt vastailemaan sillä välin kun nysväilin omaa vastausta... ja saanut sen listankin aikaiseksi mitä en itse osannut tehdä :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Aika yllättävää, että Teiltä kahdelta herralta tuli vastaus, ja vielä näin nopeasti. Kiitos! :wink:

Vastauksissa oikeastaan kaikki, mitä tarvitsi tietää.

Omaan vaihdettiin jo syksyllä se termarinkotelo alumiiniseen ja samalla tietty itse termari. No niinpä, miksei vaihdettu samalla kertaa sitä vesipumppua? :x Olisi ollut itsellä ko. osakin... Olisi voinut vähän miettiä pidemmälle. :roll:

Ehkei ole tosiaan järkeä vaihtaa koko jakopään hilppeitä, eli jos vaihtaa nuo pelkät yläkiristimet, niin se varmaan riittää?

Heittäkääpä jokin noin aika, kauanko kokeneelta asentajalta menee noiden yläkiristimien vaihtoon?
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tehtiin juuri kaverin XK8:oon nuo "pakolliset" ennakoivat huoltotoimet. Autolla oli ajettu n. 140 tkm.
- Yläkiristimissä molemmissa halkeamisen alut
- Alakiristimet OK
- Suorat alaketjun laahaimet molemmat poikki useista kohdista, siis laahaimien pinnat eli "fiiberi". Laahaimissa on teräväkulmaiset lovet, joista pinnan katkeaminen tapahtuu. Pinnat eivät kuitenkaan lähde heti liikenteeseen, sillä laahaimen metallinen runko-osa pitää katkoksia sisältävän pinnan paikoillaan. Kuinka kauan?

Termari, termarin kotelo (kevytmetallinen versio), ja vesipumppu vaihdettiin myös.

Jakopäähommassa on muutamia jippoja, jotka on hyvä tietää. Eri paikoissa julkaistuista ohjeista on suuri apu, mutta ei niissäkään kaikki ole kerrottu. Tai ei ole korostettu joitain tärkeitä juttuja, joita hommaa ensi kertaa tekevä ei huomaa, välttämättä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

matsu kirjoitti:Tehtiin juuri kaverin XK8:oon nuo "pakolliset" ennakoivat huoltotoimet. Autolla oli ajettu n. 140 tkm.
- Yläkiristimissä molemmissa halkeamisen alut
- Alakiristimet OK
- Suorat alaketjun laahaimet molemmat poikki useista kohdista, siis laahaimien pinnat eli "fiiberi". Laahaimissa on teräväkulmaiset lovet, joista pinnan katkeaminen tapahtuu. Pinnat eivät kuitenkaan lähde heti liikenteeseen, sillä laahaimen metallinen runko-osa pitää katkoksia sisältävän pinnan paikoillaan. Kuinka kauan?

Termari, termarin kotelo (kevytmetallinen versio), ja vesipumppu vaihdettiin myös.

Jakopäähommassa on muutamia jippoja, jotka on hyvä tietää. Eri paikoissa julkaistuista ohjeista on suuri apu, mutta ei niissäkään kaikki ole kerrottu. Tai ei ole korostettu joitain tärkeitä juttuja, joita hommaa ensi kertaa tekevä ei huomaa, välttämättä.
Suurin piirtein saman verran ajettu omalla koneella, ja ajattelin myös poistaa nämä tyyppiviat.

Olisit nyt kertonut nuo "jipot" tännekin, jotta voin välittää ne kaverille. :wink:
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Muutama vinkki perustuen XK8:aan vm. 1998 tehtyyn jakopään kunnostukseen
- Hyvä ohje löytyy esim. Jaguar World Monthly lehden numeroista May ja June 2009
- Em. lehden numerossa December 2003 on vastaava juttu mutta moottori on ahdettu verisio.
- Jaguar Enthusiast (Englannin Jaguar klubin lehti) May 2004 numerossa on kuvattu pelkkä yläpään kiristimien vaihto
- Netistä löytyy mm. tämä: http://jaguar.blackonyx.net/tech/timingchain.htm Tässä uudet kiristimet ovat vielä välimallia eli muovikuoriset, mitkä eivät kestäneet. Uusimmat ovat metallikuoriset. Tämän artikkelin kuvista näkee, millaiseksi moottori menee kun öljyjä ei vaihdeta riittävän usein. Tämä ei tosin ole olleenkaan huonoimmasta päästä.


- Tarvittavat työkalut, jotka voi myös valmistaa/modifioida itse: Nokka-akselien lukitus, kampiakselin hihnapyörän ulosvetäjä, nokka-akselin ketjupyörän lukitus, kampiakselin lukitus ajoitusmerkkiin moottorin takapäässä momentinmuuntimen luona.
- Kampiakselin hihnapyörän pultti on todella tiukassa. Irrotus vaatii järeän pulttipyssyn, jossa momentti mieluusti lähemmäs 1000 kuin 500 Nm. Huom., pultti uusittava, ei saa käyttää uudelleen.
- Hihnapyörä on lukittu kartioholkilla. On oltava tarkkana, että ulosvetäjällä ei ponnisteta holkkia vasten, jolloin kiinnitys sen kuin kiristyy. Ulosvetäjään tarvitaan juuri oikean kokoinen holkki, joka tulee kampiakselin päätä vasten.
- Edestä katsoen oikealta puolelta (left bank) pitää irrottaa nokka-akselin säätömekanismi, jotta alaketjun saa vaihdettua.
- Uudet yläketjun kiristimet vaativat lyhyemmät pultit, entisten tilalle
- Em mekanismin asento kannattaa merkitä muistiin, sillä symmetrisestä ulkonäöstä huolimatta se menee takaisin paikoilleen vain yhdessä asennossa.
- Em. systeemissä on kaksiosainen (leveä ja kapeampi ratas samassa nipussa) vinoilla hampailla varustettu hammaspyörä. Idea kaksiosaisuudessa on se, että toisiinsa nähden aavistuksen liikkumaan pääsevät osat poistavat kaiken hammasvälyksen. Systeemiä kasattaessa jouduimme kääntämään hammastuksen käsin samaan linjaan yhdellä puolella ratasta. Hampaat ovat aina "ei linjassa" jommalla kummalla puolella, sisä- tai ulkopuolella. Tietty puoli (en muista kumpiko) pitää saada linjaan ennen kuin systeemin saa lykättyä paikalleen ja perille saakka. Tästä ei puhuta lehden ohjeessa mitään. Kenties se joskus menee paikoilleen ilman manipulointia?

- Ohjeet kannattaa lukea pariin kertaan etukäteen, jotta työn kulusta muodostuu mielikuva. Työn aikana ohjeita pitää seurata koko ajan ja kannattaa ottaa paljon digikuvia. Kuvia varmasti tarvitaan, sillä asiat unohtuvat todella nopeasti.

- Sähköliitimien lukitukset katkeavat liittimiä irrotettaessa. Ehkä jonkun voi pelastaa varomalla, mutta katkeavat ne kuitenkin. Jatkossa kiinnityksen voi varmistaa pienillä nippusiteillä. Samoin katkeavat moottorin päällä olevien muovikansien kiinnitystapit. Kenties jonkun saa pidettyä ehjänä, kun oikein varoo.

- Samassa yhteydessä kannattaa vaihtaa: Vesipumppu, termostattikotelo (muovisen tilalle kevytmetallinen) ja termostaatti; ja tietenkin kaikki tiivisteet. Samoin kannattaa vaihtaa moniurahihnan kiristin ja ohjainrullat. Ilmastoinnin ja jäähdyttimen kennot kannattaa puhdistaa, kun ne nyt ovat irrallaan.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Puuma '69
Viestit: 139
Liittynyt: To Elo 19, 2010 8:52 am
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Puuma '69 »

Kiitos tästä. :wink: :)
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Lueskelin eilen näitä ketjunkiristäjä juttuja täältä ja ulkomailta ja oli kuin kauhuromaania olisi lukenut. Sen verran näitä AJ-8 on levinnyt jos ei ole vaihdettu metallisiin kiristimiä. Alkoi kylmä noro valua pakaroiden väliin ja heti aamulla soitin jag corneriin ja alustavasti varasin ajan tarkastukseen että onko näihin vaihdettu ollenkaan noita kiristimiä kumpaankaan kun ei tietoa ole. Sen verran kävin kyyläämässä konepellin alle että vesipumput on vaihdettu koska mustat tiivisteet on niissä ja yleensä kiristimet on vaihdettu samalla kuulemma kun tyyppivika selkin. No pitää käyttää tarkastettavana onko vaihdettu ennenkuin tilaan setit kotiin ja maksan 750 euroa kahdesta setistä turhaan. Nyt tarkastus maksaa 80 euron luokkaa per auto ja se on halpa hinta siitä tiedosta. Vaikka näitä pelejä on ajossa esim 280T mittarissa alkuperäisillä kiristimillä niin vastaavasti 80T niitä on hajonnut jo ja kone sökönä sitä myöten. Mielenrauhan takia pakko tarkastuttaa koska ei paljon hampaita naurata jos kohdalle sattuu. Onko täällä ketään jolla nämä hajonneet ajossa ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

jakuvaari kirjoitti:No tuota.

Noh, pidin tallessa toki sen toisenkin vesipumpun, koska siinä ei ole mitään vikaa.

-Jakuvaari
Käytetyllä vesipumpumpulla on kuitenkin taipumus alkaa vuotamaan aika nopeasti uuden käyttöönoton jälkeen. Tämä siitäkin huolimatta vaikka olisi ollut kuinka tiivis tahansa ennen irrottelua. Uuden pumpun hinta ja asennukseen tarvittava aika tietysti osaltaan ratkaisevat kannattaako kokeilla vai ei.
i
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, ainakin ns. vanhanliiton pumput otti nokkiinsa jo siitä että ajeli pelkällä vedellä jonkin aikaa. Mulla meni kerran letukassa kesälomareissulla vesiletku ja tuli pelkät vedet koneeseen kun uuden letkun vaihdoin. Ajelin kaikkiaan muistaakseni 6 viikkoa pelkät vedet koneessa ja eikös pumppu vuotanut kun laitto glygoliseoksen koneeseen...

Jaggeenkin vaihdon pumpun mutta jakuvaarin tavoin en löytänyt vanhastakaan mitään vikaa ja säilöin sen myös hyllyyn.. :shock: :shock:
Ei ollut kallis, muistaakseni vajaan satkun sumujen saarilta kotiin tuotuna. Onpahan kuitenkin käytetty hyllyssä jos vaikka äkkitarvetta tulisi itselle tai palstaveljille :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
JM62
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 17, 2007 9:14 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja JM62 »

Mulla meni ajossa v.2008 jakoketju ja kalliiksi tuli. :( kannattaa tsekata ajoissa jos epäilystä on.Mulla silloin kilsoja noin 100 tuhatta ja ajattelin että seur. huollossa tarkistetaan mutta huono tuuri. Auto xj8 vm.2000.Toki sitten samalla vaihdatin laatikon ja perän öljyt myös vaikka onkin aukoton huoltokirja.Etukäteen ei ollut mitään oireita, meno vaan hyyty ja kova räminä ja se siitä.Onneksi osat jäi yläkertaan eli oisi voinut olla vielä isommat vauriot eli vähän tuuria myös :wink: Itellä sama auto edelleen ja tyytyväinen olen ollut,sometimes shit happens :D
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Sellaisen käsityksen olen tosiaan saanut että ei Jaguar valmistajana tästä ilmiselvästä ongelmasta hirveästi huudellut aikanaan eikä vieläkään huutele mikä on mielestäni aika vastuutonta autonvalmistajalta. Ei voi periaatteessa ymmärtää tätä mutta kustannuskysymyksenä kyllä ymmärrän kun ei haluta maksaa mokastaan noiden kiristimien materiaaleissa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ylihuomenna Jag-Corneriin vien hopeakissan tarkastukseen näistä kiristimistä. Pitää ruveta hommaamaan jos ei vaihdettu. Täällä oli ihan hyvää kuvaa ja juttua aiheesta myös http://www.jaguarforums.com/forum/xj-x3 ... ner-47154/.

Jos jollain on vielä vaihtamatta xj8/xjr/s-type 97-01 V8 malleihin ja kilometrejä yli 50T niin hopi hopi tarkastuttamaan jos ei tietoa onko edellinen omistaja vaihtanut. Ei muuten ole takuuta että kun alkoivat tosiaan laittamaan 2000 syyskuussa näitä toisen sukupolven kiristimiä kiinni että vielä 2001 valmistetuissa olisi vaihdettu koska koneita tehtiin varaston ja kiinnitettiin sitten myöhemmin ja tiettävästi näihin varastossa oleviin ei vaihdettu niitä. Kannatta myös muistaa että vaikka auto olisi esim 2002-2005 niin niissäkin on vata tuo toisen sukupolven kiristimet mitkä ovat MUOVIA suuremmalta osin ja hajoavat myös helposti vaikka kestävät paremmin kuin nuo ensimmäiset täysmuoviset mallit. Vasta 2005 jossain vaiheessa tuli kolmannen sukupolven täysmetalliset kiristimet ja ketjut jotka kestävät. Vanha aihe mutta edelleen ajankohtainen ja ajan karttuessa muovi ei ainakaan vahvistu...

Jos alkaa lukiessa jänskättämään niin suosittelen tarkastusta koska itselle tulee tämä nykyisin joka kerta mileen kun lähden ajamaan ja se ei lisää ajonautintoa. Kustannus tarkastamisesta on alle satasen näin sanottiin ja asentamisen hinta n 650-750 euroa ja osat saa halvimmillaan noin 300 sataan euroon eli kokonaisuutena n 1000 euron keikka. Näitäkin autoja on liikenteessä varmasti suomessa paljon mille ei ole huoltoa tehty. Ei moni varmasti edes tiedä että pommi on koneessa. Toki onhan noita kestänyt suurille kilometreille ei siinä mitään. En kyllä ostaisi esim 270T ajettua jossa ei olisi tehty remppaa. Itse en nyt pysty olemaan tarkastamatta ja korjaamatta.
Helvata kun näitä on kaksi.... :roll:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Katselin hintoja tuolle V8 timing chain kitille ja suomessa 950€, ebaysta samankaltainen setti englannista norheast jaguar spare parts 250£ plus postikulut 25£ eli jotain 330 euroa. Jos pätäkkää niin brittiosasta, tai kuten minä joka etsii aina laadusta halvimman hinnan niin ebayn kautta.

Up datet version että ei tule väärää kuvaa että jaguar olisi teettänyt mitään kittiä korvaamaan alkuperäisasennettuja osia.
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Tammi 17, 2013 1:18 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Toiselle autolle piti hakea siirtolupa perjantaille ja maanantaille että sen saa vietyä tarkastukseen ja hakea pois maanantaina kun en perjantaina kerkeä sitä sieltä hakemaan. Tämäkin on taas niiiin Albaniasta tämä käytäntö että joudut maksamaan myös lauantaista ja sunnuntaista vakuutusmaksut koska tätä aikaa ei voi tehdä siten että samalla hakemuksella voisi eritellä nämä ajopäivät. Kalliimmaksi taas tulee ottaa kaksi erillistä päivää kuin neljä putkeen koska aloitusmaksu aina sama ja lisäpäivät maksaa sitten vähemmän. Albaniasta :twisted: No, pakko käyttää nyt että saa mielenrauhaa. Kysyivät miksi auto ei voi jäädä viikonlopuksi huoltoon kun ajoreitti on samalla päivänä koti-huolto-koti tyyliin laitettuna. Kysyin että mitä väliä sillä on kun olen maksanut vakuutukset ja maksut ja antanut päivän ajoreitin. Sanoivat että kun autoa ei saa ajaa kun tietyillä ehdoilla siirtokilvillä ja tuo huolto on yksi niistä. Piti sitten keksiä syy mikä kirjattiin lappuun syyksi ja kumpikin minä sekä virkailia tiesi sen lähes varmuudella tekosyyksi mutta pakko laittaa joku syy. Tämäkin vähän teennäinen toimintatapa Albaniasta. Todellisuudessa en halua jättää autoa mihinkään vieraaseen ympäristöön viikonlopuksi valvonnan alta pois mutta se ei ole hyvä syy tässä asiassa katsastuksen mielestä. Syyksi kirjattiin erilliset korjauskohteet ja mahdollisten osien pitkät toimituskulut jolloin auto ei voi pötköttää kuukautta huollossa. Näin meillä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Tee niin kuin me. Ota kilvet toisesta missä kilvissä virtaa ja vaihda ne toiseeen aja pokerina. Huom! Mehän emme tee niin, emmehän! Ot viittaus sf filmeihin mistä olisi niin paljon juttua että ette uskoiskaan, mutta ne ei liity Jaguaareihin. Sorry ot, mutta jos kiinnostaa niin tarinaa riittää?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ei kehtaa kun pitää olla moitteeton viran puolesta. Kukaan tosin ei huomaisi jos vaihtaisi toisesta toiseen kilvet kun samanlaisia ovat. Sarjanumerosta sitten pitäisi vertailla. Tosin toisessa tämä ratti on in English tosin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Aamusta vein Äästyypin Jag Corneriin tarkastukseen. Oli muuten aika vaikea löytää kun oli sisäpihalla takapihalla perimmäisessä nurkassa ja pienellä surffauksella löytyi kuitenkin. On muuten aika yleistä että liikkeillä ei ole kadulla kylttiä mikä opastaa sisäpihoilla oleviin liikkeisiin kun rupesin miettimään tätäkin. Tosin eihän tuonnekkaan nyt heräteostoksille mennäkkään muttä käytännön kannalta olisi tietysti hyvä jos paikalle löytäisi helpommin vaikka tietää olevansa oikeassa paikassa niin rakennuskompleksin ympärillä pitää pyöriä ja käydä tzekkailemassa pistoja että missäs mahtaa olla paikka.. Tänään lupasivat tarkastaa ketjujen vaihdon tai vaihtamattomuuden.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kissaeläin kirjoitti: Jos alkaa lukiessa jänskättämään niin suosittelen tarkastusta koska itselle tulee tämä nykyisin joka kerta mileen kun lähden ajamaan ja se ei lisää ajonautintoa. Kustannus tarkastamisesta on alle satasen näin sanottiin ja asentamisen hinta n 650-750 euroa ja osat saa halvimmillaan noin 300 sataan euroon eli kokonaisuutena n 1000 euron keikka. Näitäkin autoja on liikenteessä varmasti suomessa paljon mille ei ole huoltoa tehty. Ei moni varmasti edes tiedä että pommi on koneessa. Toki onhan noita kestänyt suurille kilometreille ei siinä mitään. En kyllä ostaisi esim 270T ajettua jossa ei olisi tehty remppaa. Itse en nyt pysty olemaan tarkastamatta ja korjaamatta.
Helvata kun näitä on kaksi.... :roll:
Ei kukaan pakota ostamaan, nätti täysin pilaamaton (okei yksi aikaisempi omistaja on ruuvannut leaperin konepellille, mutta muuten!) Suomi-auto, hauskaa kun kävi ilmi että KAIKKI aikaisemmatkin omistajat ovat tai ovat olleet FJDC:n jäseniä, tosin numero 2. ja 3. liittyivät vasta myöhemmin ja 1. on jäänyt joskus pois, vaikka onkin monta Jaguaria uutena ostanut!

274tkm...ei se ole ne kilsat vaan se miten on pidetty (pätee varmaan aika moneen! ;)

-Jakuvaari

JK. Niin ja kai se vähän riippuu kuka tekee ja miten tekee, kai tuo yleensä maksaa noin 2.500-4.000 ammattikorjaamolla teetettynä. Ei muuten ole laatikossakaan ollut mitään vikaa ja vasta viime vuonna (13 talven ja 260tkm jälkeen) pitkin hampain vaihdatutin laatikon öljyt ja suodattimen silä ainoalla oikealla Esson litkulla. On videota ja kuvia, ei ollut mitään vikaa öljyssä, ihan nätti väri, mutta nyt siis on kai kuin uusi vielä seuraavatkin 14 vuotta!!!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Katselin hintoja tuolle V8 timing chain kitille ja suomessa 950€, ebaysta sama setti englannista norheast jaguar spare parts 250£ plus postikulut 25£ eli jotain 330 euroa. Jos pätäkkää niin brittiosasta, tai kuten minä joka etsii aina laadusta halvimman hinnan niin ebayn kautta. Tämä siis aivan sama jaguarin valmistama update joten nyt ei ole laatueroja tuotteessa.
Moi,

No en tiedä onko provo, mutta koska katson, että tällä foorumilla pitää mielestäni pitää faktat faktoina, eikä sekoittaa liikaa mutua siihen niin kerronpa nyt, että paljon olen minäkin aikanaan British Partilta ostanut, ja pääosin olin aina hyvin tyytyväinen, mutta lopetin sen siihen, kun sain pari kertaa orkkisosien sijaan O.E. osia. :) Siis ei mulla ole mitään O.E. osia vastaan sinänsä, nehän ovat periaatteessa ihan samat osat, mutta osien alkuperäisen valmistajan pakkauksissa ja osanumeroilla, ei "Genuine Jaguar Spares" mutta koska pienimuotoisesti myös myyn ja välitän siis näitä osia muille harrastajille, ja jos käyttää merkkihuollossa ja vie omat osat, on takuu voimassa vain jos on käytetty aitoja alkuperäisosia.

Niin ja teki tuosta vertailusta vaikeampaa mm. D. Mannersin kanssa, koska Mannersin systeemistä tiedän aina onko osa "Genuine Jaguar part", "Jaguar Classic part", "O.E." vaiko tarvikeosa. British Partsilla ei näin aina ollutkaan, joissakin tapauksissa sillä ei ole niin väliä, mutta mm. jarrulevyt, puslat yms. on hinnoissa todella iso ero.

Ja toinen "fakta", ei voi olla "sama Jaguarin valmistama update" ellet viittaa vain itse kiristimiin ja osaan ohjaimista. Tehdas ei ole koskaan tarjonnut mitään "kittiä", mutta koska on kätevää, että osakauppiaat kokoavat tuollaisen kitin, ettei jokaisen tarvitse erikseen etsiä jokaista tiivistettä ja nippeliä, jotka tarvitaan tuossa operatiossa (itse ajattelin samalla vaihtaa kaikki nokkakopien, puolien, imusarjan, kaasuläppäkotelon jne. tiivisteet). Tästä syystä myös eri toimittajien "kitit" poikkeavat toisistaan niin osien kuin hinnankin suhteen ja niitä on lähes mahdotonta vertailla kunnolla, edullisemmissa ovat ainakin kiristimet ja laahaimet O.E. osia. Niin ja ehkä on saivartelua, mutta Jaguar EI ole valmistanut noita osia itse. :)

Nuo ovat sen verran kriittisiä ja työtä on sen verran paljon, että ostin joskus vuosi pari sitten varastoon Mannersilta kaikki tarvittavat "Genuine Jaguar part" osina, mutta ei sellaista kittiä ole olemassa, ainakaan tehtaan varaosaluettelossa. Toki jos olen erehtynyt ja sellainen on olemassa, niin kertokaa ihmeessä ja antakaa ystävällisesti se numerokin.

-Jakuvaari

JK. Tämä on kyllä hyvin tiedossa: http://britishparts.co.uk/products/1088 ... kit-HTK100
Siinä sanotankin nyt (lähes huomaamattomasti) että ketjut ja laahaimet ovat O.E. osia ja kiinnityspultit pitää ostaa erikseen, eikä tuossa taida olla sitä valtavaa määrää tiivisteitä, mikä on toisissa kiteissä. Vaikka suuri osa tiivisteistä onkin ihan uudelleenkäytettävää laatua, ainakin minä vaihtaisin ne kaikki samalla vaivalla uusiin. Kumi kovettuu ja haurastuu ajan saatossa, ja lämpöäkin nuo saavat kyllä ihan taatusti! 8)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Juu ei ollut provoamista ja virheellisesti viittasin kokonaisuutena että kitti itsessään olisi tehtaan kokoama setti. Tiivisteistä on toki tuo oma setti tarvittaessa mutta ei sekään tehtaan ole. ja mielestäni aika harvassa kitissä on tuo "all includet" kokonaisuus mukana. Kyllä kannattaa samaan vaivaan tehdä muutkin kriittiset vaidot vesipumpusta jäähdyttäjän torniin.Pitää olla tarkempi näissä vastaisuudessa juu.
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Tammi 17, 2013 12:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Täsä vähän taustaa noista OEM,OE.... sanailuista

http://www.epsparts.com/contents/show/O ... SSION-PAGE
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Tammi 17, 2013 5:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Tuli juuri huojentavia uutisia Jag Cornerista että ketjut oli jo vaihdettu ! :lol: Yli tuhannen euron tieto tuntuu mukavalta näin ilta tuimaan....
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Toiseen pitää vaihtaa kiristimet ja ketjut, ei oltu vaihdettu. Kehui asentaja tätä toista että ei ole koskaan nähnyt tämän ikäisessä autossa näin hyvässä kunnossa olevaa jakopäätä. Kaikki kuulemma oli kiiltänyt kuin uutena. Kysyi että olenko vaihtanut öljyjä usein ja sanoin että RVS käsittely tehty ja öljyt vaihdettu viimeisen 3 tuhannen aikana kolme kertaa. Liekkö tällä vähän vaikutusta asiaan mutta varmaan pitkän aikavälin huollotkin tehty usein öljyjen suhteen. Hyvä tietää ja nyt romppeita tilailemaan että saa vietyä tässä vaihtohommiin kärryn.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kävin hakemassa auton Jag Cornerista ja lasku kahdesta jakopään tarkastuksesta 193€ !!! Kun kysyin Jag-Finnistä aikaisemmin samaa yhdelle niin puhuivat 3-4 tunnin hommasta. Eli tällä logiikalla kahdesta 600-800 euroa. Nyt ainakin tietää että toisessa kunnossa asia ja toisessa homma hoidettava. Pieni hinta tästä tiedosta mielestäni. Suosittelen !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kysäisin Tallinnan inchcapelta kiristin/ketju/tiiviste+työn hintaa ja 3000 euroa kuulemma hinta. Aika hinnoissaan on tuollakn inchcapen hinnat vaikka huollon tuntihinta on halvempi. Ei kannata lähteä merta edemmäs tässä asiassa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Kysäisin Tallinnan inchcapelta kiristin/ketju/tiiviste+työn hintaa ja 3000 euroa kuulemma hinta. Aika hinnoissaan on tuollakn inchcapen hinnat vaikka huollon tuntihinta on halvempi. Ei kannata lähteä merta edemmäs tässä asiassa.

Voikohan olla oikeasti. Olisi todella posketon hinta Virossa teetettynä. Eikös se tuntiveloitus vanhemmissa autoissa ollut
n 33 euroa. Kertoivat hinnan ehkä vahingossa vanhassa valuutassa?

Toissa vuonna hinta oli osineen 760 euroa: viewtopic.php?f=8&t=3948
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tässä viesti mitä lähettivät:

"Hello,

Changing necessary timing chains with seals and repair work will take about 3000€ . If you wish extra offer, I need your car body number. Is the engine making noise already when starting cold, warmly?"
Lugupidamisega,
Ervin Reemets
Hooldusnõunik

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella asiakkaana-no sen että en ole asiakas näillä hinnoilla. Lähetin kyllä vastineen mutta ei vastattu vielä. Ehkä jossain muualla halvemmalla saisikin. No, 1200 se maksaa osineen täällä Helsingissä kun itse hankkii osat ja tiivisteet britishparts.co.uk.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Vaikka osat maksaisivat tonnin niin 32.90€ tuntihinnalla http://www.inchcape.ee/?mid=30 pyytäisivät yhden työpäivän hommasta 60 tunnin mukaan. Tämähän on ihan kaheli juttu.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Sitä samaa ajattelin kun lävähti tuo 3000 euroa viestissä silmiin ! Laitoin tuonne viestiä inchcapelle Ernst Konnolle ja kysyin että onko reilussa vuodessa hinta noussut n 760€ tuohon 3000€ vai onko nyt eri henkilöillä "vähän" erilaiset arviot työstä. Itsekkin laskeskelin että tosiaan esim jos osat vien itse(500€) j työhön menee n 10 tuntia niin n 800€ olisi loppusumma minulle. Tallinnassa makoilisin kylpylässä lomalla sen aikaa. :lol:
Katsotaan mitä sieltä vastataan ja laitan sitten sen tänne !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Toissa vuonna hinta oli osineen 760 euroa: viewtopic.php?f=8&t=3948
Eikös tuo ole käypä hinta diisselin kumihihnan vaihdosta? Käsittääkseni sille tuo hinta kun tarkasti lukee.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Toki tuossa ketjussa puhutaan hihnan vaihdosta mutta edelleenkin vaikka omat ostat maksaisivat 500€ niin ketjut kiristimineen vaihtaa ammattilainen 8-10h jos ilmoitettu tuntitaksa on 33€ niin n 800 euroa olisi loppusumma. Tuo 3000 olisi tosiaan tuhannen euroa osat+60h työtä. Ei ymmärrä. Katsotaan mitä vastaavat.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tuli tilattua ketjut ja kiristimet ja vaadittavat uudet tiivisteet. Pitkän etsimisen jälkeen halvimmalla uusimman sukupolven AJ8 koneen tarvikkeet sain http://jaguarspares-northeast.co.uk/page/1 hintaan 270£ postikuluineen eli 313euroa mitä voi pitää mielestäni kohtuullisen hyvänä hintana kun esim britishpartsissa hinta on postikuluineen 356£ eli 413 €. Tarvittavia tiivisteitä ei täältä löytynyt ja ne oikeastaan löytyivät helpolla britishpartsista mistä saa tuohon tarkoitukseen myytävää tiivistesarjaa Tämä sarja on hieman puutteellinen mutta pienellä lisäilyllä kaikki tarpeellinen tulee mukaan. Tiivisteet kotiin 153£ eli 177 € yhteishinnan ollessa tarvikkeille 490 euroa ! Tilasin myös uuden vesipumpun, termostaati ja jäähdyttimen tornin jotka on hyvä vaihtaa tässä samalla työllä.http://britishparts.co.uk/products/1089 ... AJ88285KIT
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehys !
Varasin jag-corneriin huhtikuulle ajan jakopää remontille ja samalla vaihdellaan myös termostaatintorni,termostaatti ja vesipumppu. Kokonaishinnaksi sain cornerista n 880€ kokonaiskustannukseksi tullen näin 1360€. Mielestäni aika kohtuullisen huokea hinta tästä kokonaisuutena. Jotkut maksaneet samasta 2000-4000 euroon mitä isoilta pojilta kuullut joten pääsen hiukan huokeammalla tässä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tänne voisi laittaa tai sitten palvelut sivustolle että paljonko oma jakopää remontti on maksanut niin saisi vähän skaalaa hintoihin, että ei jää ihan arvailuksi työn hinnat. Tämä voisi auttaa tulevia remontteja harkitsevia saamaan palveluista ja hinnoista tietoa. Aika vähän täällä on hintoja muutenkin mistään remonteista ja ihmettelen miksi ? Itse ainakin yritän jakaa tietoa jos sitä on koska joku voi pitää maksamaansa hintaa pienenä mutta todellisuudessa onkin maksanut siitä paljon enemmän kuin olisi tarvinnut. Aika harva nyt voi sanoa että ei ole väliä maksaako remontti vaikka tässä tapauksessa 1500 vai 3000 euroa koska summat ovat jo aika kovia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ei vissiin kenellekään ole tehty tätä jakopää remonttia kun ei tule mitään hintoja keneltäkään. Luulisi että xk8,s typen ja xjr omistajat laittaisivat jotain hintoja esille ? Tänään tuli tavarat ja kaikki on valmiina up dateen tiivisteitä myöten.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Sain tänään puhelun että auto on noudettavissa. Täältä saa tuon uusimman timing kit upgraden(uusimmat ketjunohjaimet) mielestäni aika kohtuuhintaan eli halvin mitä löysin ja uusimmat tarvikkeet- kerrankin hinta ja laatu kohtasivat. Tämä siis aj-8 koneella käyville jaguareille. Huomattavaa on että yritys on itse tuottanut nämä uusimmat ketjunohjaimet OEM tuottajien kanssa suunnitellen ja teettäen. Kannattaa huomioida että jos omistat S-type 4.0 niin varaudu siihen että homma ei ole "helppo" ajallisesti kuten esim XK8 tähän s-typeen verrattuna koska lähes 4 tuntia menee pelkästään apulaitteiden irroittamiseen ja kiinnittämiseen jotta itse korjattavaan jakopään ketjuihin ja kiristimiin pääsee käsiksi. On se konehuone ahdas. http://jaguarspares-northeast.co.uk/sho ... id%3D85%26
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kannattaa huomioida että jos omistat S-type 4.0 niin varaudu siihen että homma ei ole "helppo" ajallisesti kuten esim XK8 tähän s-typeen verrattuna koska lähes 4 tuntia menee pelkästään apulaitteiden irroittamiseen ja kiinnittämiseen jotta itse korjattavaan jakopään ketjuihin ja kiristimiin pääsee käsiksi. On se konehuone ahdas.
Mikäs siinä s-typessä homman työläämmäksi tekee verrattuna XK:n ?? Mun mielestä homma on jopa päinvastoin, esim. konepeltiä ei liene tarpeellista irroitella s-typessä mutta XK:ssa pitää pelti nappasta pois..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Näin mulle isot pojat kertoivat että erityisesti s typessä pitää purkaa paljon enemmän rompetta edestä että pääsee käsiksi itse asiaan. Xk8 vähemmänn Näin näyttää olevan kun lueskelee ulkomaan jag-voorumejakin. Itse en ole siis kumpaakaan tuohon pisteeseen purkanut. Jag cornerista sanoivat että nimenomaan tässä mallissa tarkoittaa neljää tuntia enempi yhteensä verrattuna esim muihin 4.0 moottoreihin.Tässä joku keskustelu aiheesta.
http://m.jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=5575
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Auto haettu ja työ koettu tarpeelliseksi. Kummatkin yläketjun kiristimet haljenneet ja ketjunohjain halki. Olisi saattanut mennä rikki milloin tahansa vaikka mitään ääntä tai ongelmaa ei ollut havaittavissa vielä. Nyt on taas hyvä ulkoiluttaa kissaa kun se on hoidettuna. Onneksi tuli hoidettua nyt eikä myöhemmin konerikon merkeissä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
aleksi
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 7:53 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja aleksi »

Mulla maksoi tasan 3 vuotta sitten Jag -Finn:ssa seuraavasti, työ 700€ ja korjauskitti 800€.. Eli yht 1500€, onneks meni tosin myyjäliikkeen piikkiin....
XJ8 4.0 Sovereign -98
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Auto haettu ja työ koettu tarpeelliseksi. Kummatkin yläketjun kiristimet haljenneet ja ketjunohjain halki. Olisi saattanut mennä rikki milloin tahansa vaikka mitään ääntä tai ongelmaa ei ollut havaittavissa vielä. Nyt on taas hyvä ulkoiluttaa kissaa kun se on hoidettuna. Onneksi tuli hoidettua nyt eikä myöhemmin konerikon merkeissä.
Nyt voit sitten kierrättää 15.6. rajoittajaan asti - jos nyt vielä kokoelmassa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !

Vieläkö siellä on tilaa 15.6 ?
Voisihan sitä tullakin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tilaa toki on 15.6. Jagge-luokassa, no problems.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tulen siis. Kuinka sinne ilmoittaudutaan kun en löytänyt sieltä ilmoittautumis yms lomaketta. Rekisteri on YHL-558, Musta s type 4.0. Laita ilmoittautumislomakkeen linkit jos on niin ilmoittaudun kun tiedät meiningit vai kuinka tämä meriteeraakaan. Kiitos !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Vastasin "Tapahtumat" osiossa ettei mene liian ooteeksi.
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Tässä omakohtainen tee-se-itse kokemus XK8:n jakopääremontista ja sen synnyttämistä ajatuksista.

Ensinnäkin en perustaisi tuossa aiemmin esitetystä sadan euron (tms) arvoisesta tarkastuksesta, sillä tuohon hintaan ei voi saada kuin venttiilikopat aukaistua ja silloin vasta pääsee näkemään osan lyhyistä yläketjuista ja yläkiristimet... ja nekin vain yläpäästään... eli yli puolet rojuista jää vielä piiloon moottorin etukannen alle. Sitten jos purkamista jatkaa niin pitkälle että kaikki osat on paljaana niin on jo aivan sama vaikka vaihtaisi uudet osat!

Itsellä esim, kun moottori alkoi rohlottamaan tyhjäkäynnillä niin syyksi paljastui toisen pitkän ketjun laaharin halkeama... eli yksi ainut silmin nähtävä halkeama koko kompleksissa ja heti oli toinen pitkä ketju löysällä... eikä tätä olisi voinut havaita ilman että moottorin etukoppa olisi irti... eli venttiilikoppien kautta tehtävä tarkastus voi antaa väärän turvallisuuden tunteen!

Itse remontista:
-Matsun antama linkki oli loistava ja pelkästään sen avulla työ onnistui. Tässä vielä se uudelleen:http://jaguar.blackonyx.net/tech/timingchain.htm
-osat ostin britishpartsista. Tämä sarja sisälsi kaiken muun paitsi kampiakselin pultin (vaikka se mainoskuvassa näkyykin) http://britishparts.co.uk/products/6928 ... ACC1269KIT hintaan 470e + 20e postikuluja. Kampiakselin pultin sai sitten 10e hintaan tästä http://britishparts.co.uk/products/9289 ... lt-AJ89909 eli osat yhteensä n, 500e eikä laadussa ollut sanomista.
-syyläriä ja sähköflektejä ei tarvitse irrottaa.
-kampiakselin pultti irtoaa ilman pulttipyssyä reilun metrin pituisella jatkovarrella... eli tiukassa on. Kampiakselin saa lukittua irrotuksen ajaksi seuraavasti. Auto nostetaan etukulmastaan vänkärin kyljelle pukin varaan. Sitten työnnetään iso sorkkarauta takaapäin momenttimuuntimen reiästä sisään jonne se lukittuu. Sorkkaraudan koukkupää jää lattialle makaamaan ja koukkupäästä laitetaan poikittain n, 50 cm kakkosnelosen pätkä pukkiin eli tällä estetään ettei sorkkarauta ala koukkupäästään kampeamaan lattiaa pitkin poikittain. Sitten kun vastaavasti ollaan kasaamisvaiheessa ja uutta pulttia kiristetään niin pukki on vaihdettu kuskin etuoven alle.
-kun moottorin etukoppa on irti, ammottaa öljypohjan etupää paljaana ja se reikä kannattaa suojata, sillä esim, pitkien ketjujen kiristimien alla on irtonaiset pellit/prikat joita ei etukäteen näe... ja ne voivat kiristäjiä irrotettaessa huonolla tuurilla tippua öljypohjaan.
-nokka-akselin lukituksen kyhäsin huonekaluputkesta joka osottautui liian heiveröiseksi (ontto) ja alkoi taipua/mennä lommolle kun nokkaketjuja kiristettiin paikoilleen. Tässä kohti vaadittiin apumies joka isoilla pihdeillä puristi nokka-akselista vääntäen sitä vastaan. Kannattaa siis ketjujen pulttien kiristyksen ajan tarkkailla koko ajan nokka-akseleita ettei ne vain lähde pyörimään kesken kaiken (siis pultti per nokka-akseli= yht, 4 pulttia)
-kaiken kaikkiaan homma oli yllättävän työläs ja näin ensikertalaiselta huolellisesti tehden siihen meni yli viikon illat. Mitään tekemätöntä paikkaa ei kuitenkaan vastaan tullut ja homma hoitui siis n, 500 eurolla.

Alla kuvassa projektin omavalmisteiset "erikoistyökalut" :shock:
[attachment=0]jakopääremontti 058.JPG[/attachment
Liitteet
jakopääremontti 058.JPG
jakopääremontti 058.JPG (164.08 KiB) Katsottu 18019 kertaa
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tuossa ns. sadan euron tarkastuksessa katsottiin vaan kiristimien väri joka indikoi onko alkuperäiset vielä sisällä kun ne siis ovat näissä uusimmissa erilaiset. Ei siis ollut tarkoituskaan muuten kuntoa tarkastella vaan todeta pitääkö vaihtaa uudet versiot vanhojen tilalle.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Maamoottori
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 11:11 am
Paikkakunta: Tampere

Re: S-Type V8 jakopään remontti?

Viesti Kirjoittaja Maamoottori »

Täällä kun on hyvää keskustelua aiheesta niin lisäkyssäri XKR omistajana.

Jossain nettikaupoissa pitää tietää moottorin numero niin missäpäin se on moottorissa? Entä näkeekö sitä purkamatta?
Vastaa Viestiin