Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Ciao !
Oisko kauhia vaiva josko kertoisitte lyhyesti kuinka käynnistyy kovalla pakkasella?
Malli / vm / pakkanen/ polttoaine / kokemus
Aloitan:
X / 2005 / -22 / Diesel / just ja just 4 vrk ulkona ilman esilämmitystä eilen lentoasemalla
X / 05 / -25 / D / ihan helposti tänään kun oli webasto ollut 40min.....
Kiinnostaa kaikki toki mutta etenkin ihan uusi moderni ( diesel, vielälö muita myydään edes Suomessa )?
Uusi Jaguar edition March 2011, siinä
X- Tanskan piilofarmari
Xf +550hp virityspajalta
X300 käyttiskokemus
''vanhaan'' XF:ään Euroajovalo(ledi)satsi kuvan kanssa
Hyvää vkl!
M
Oisko kauhia vaiva josko kertoisitte lyhyesti kuinka käynnistyy kovalla pakkasella?
Malli / vm / pakkanen/ polttoaine / kokemus
Aloitan:
X / 2005 / -22 / Diesel / just ja just 4 vrk ulkona ilman esilämmitystä eilen lentoasemalla
X / 05 / -25 / D / ihan helposti tänään kun oli webasto ollut 40min.....
Kiinnostaa kaikki toki mutta etenkin ihan uusi moderni ( diesel, vielälö muita myydään edes Suomessa )?
Uusi Jaguar edition March 2011, siinä
X- Tanskan piilofarmari
Xf +550hp virityspajalta
X300 käyttiskokemus
''vanhaan'' XF:ään Euroajovalo(ledi)satsi kuvan kanssa
Hyvää vkl!
M
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
XJ8, -31C, 2h lohkolämppäri: töin ja tuskin, nipullinen virheilmoja tietsikasta (esim vilkuista!),
jotka kyllä häipyivät itsestään eikä niissä vilkuissa ollut mitään vikaa.
XJ8 -30C, 3h lohkolämppäri: suht vaivatta, ei virheilmoituksia. Tätä on ollut jo viikon...
Molemmissa tapauksissa vaihteisto suurempi "ongelma", on ensimmäisen kilometrin kuin
luistaisi (kaasun painallus ei aikaansaa normaalia kiihtyvyyttä, vaikka kierrokset nousee)
ja pakilta eteenpäinvaihto kestää 5 sekuntia.
Ja "Luistonestohäiriö" tietysti vilkahtaa käynnistäessä, mutta sehän on Jagen matalan
akkujännitteen ominaisuus eikä vika.
Mk2, 10C tallissa, nukkuu talviunta... Tärkeysjärjestys, nuoriso palelkoon...
Köpi
jotka kyllä häipyivät itsestään eikä niissä vilkuissa ollut mitään vikaa.
XJ8 -30C, 3h lohkolämppäri: suht vaivatta, ei virheilmoituksia. Tätä on ollut jo viikon...
Molemmissa tapauksissa vaihteisto suurempi "ongelma", on ensimmäisen kilometrin kuin
luistaisi (kaasun painallus ei aikaansaa normaalia kiihtyvyyttä, vaikka kierrokset nousee)
ja pakilta eteenpäinvaihto kestää 5 sekuntia.
Ja "Luistonestohäiriö" tietysti vilkahtaa käynnistäessä, mutta sehän on Jagen matalan
akkujännitteen ominaisuus eikä vika.
Mk2, 10C tallissa, nukkuu talviunta... Tärkeysjärjestys, nuoriso palelkoon...
Köpi
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Just kissa lepäsi 2 viikkoa lentoaseman P3 parkissa, eli käytännössä ulkona ja hyvin lähti käytiin. Renkaat olivat ensimmäisen 10 kilsan ajan kaikkea muuta kuin pyöreät ennen kuin lämpenivät. Pakkasta käynnistyshetkellä taisi olla noin -20C. 12l/100km takaa lämpöisen kyydin matkustajille.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
S-Type 2001 3.0V6
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
DD6 X300 lähtee melkolailla niinkuin vähemmilläkin pakkasilla. -21 katoksen alla, niin startin pyöritys on hieman hitaampaa, mutta käynnistyminen kestää vain noin 1,5 sekuntia normaalia kauemmin. Tosin auto ei ehdi edelliseltä illalta jäähtyä kuin 10 tunnin ajan. Jos on yhden päivän ajamatta, niin -20 asteen pakkasella startti pyörii taas yhden tempomerkinnän verran hitaammin, ja käynnistyminen kestää noin 2,3 sekuntia normaalia kauemmin. Sellainen olo kuitenkin jää, etten viitsi jättää autoa käyttämättä yhtään sitä 1-2 päivää enempää, jos on aamulla tarkoitus lähteä autolla liikkeelle, ja myös päästä liikkeelle.
Niin, kun auton mittari näyttää katoksen alla -21, on pihalla jo -22, Kirkkonummen keskustan kohdalla -25 ja Jorvaksen Ericsonin risteyksessä -27.
Niin, kun auton mittari näyttää katoksen alla -21, on pihalla jo -22, Kirkkonummen keskustan kohdalla -25 ja Jorvaksen Ericsonin risteyksessä -27.
Bentley Mulsanne -89
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
2003 S-type 4.2 on toistaiseksi käynnistynyt aina yhtä hyvin, kunhan on ollut joka päivä käytössä. 2h lohkolämppärissä eikä edes perjantainen -34C vaikuttanut mitenkään.
Samaa ei kyllä voi sanoa vaihdelaatikosta, joka sekä tuntuu että kuulostaa todella jäiseltä ensimmäiset kilometrit.
Jos auto on ollut pari päivää käyttämättä, niin käynnistyminen kestää ehkä sekunnin pari kauemmin ja käynti on muutaman sekunnin ajan vähän karheata.
Tuossa yli 30 asteen pakkasessa ei muuten riittänyt lämpöä sisälle asti jos vauhtia oli yli 80. Jos pakkaset jatkuu, pitänee harkita joko paksumpia villasukkia tai ilmanottoaukkojen osittaista tukkimista...
Samaa ei kyllä voi sanoa vaihdelaatikosta, joka sekä tuntuu että kuulostaa todella jäiseltä ensimmäiset kilometrit.
Jos auto on ollut pari päivää käyttämättä, niin käynnistyminen kestää ehkä sekunnin pari kauemmin ja käynti on muutaman sekunnin ajan vähän karheata.
Tuossa yli 30 asteen pakkasessa ei muuten riittänyt lämpöä sisälle asti jos vauhtia oli yli 80. Jos pakkaset jatkuu, pitänee harkita joko paksumpia villasukkia tai ilmanottoaukkojen osittaista tukkimista...
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Hyvin menee samoilla havainnoilla s-type 3,0
Alle -20 lämpötiloilla (pahin toistaiseksi -31) lohkolämmittimen kanssa kuin "palmun alta" ja ilman; ainoastaan hieman pitemmällä käynnistyksellä. Alusta, renkaat ja vaihtoisto kyllä valittavat muutaman kilometrin, kunnes vetristyvät. Mitään hälytyksiä (vielä) tämä yksilö ei ole antanut kylmäkäynnistysten yhteydessä.
Lämpöä on yksin ajellessa piisannut sopivasti ja penkinlämmitin jelppii pahimman yli...
Alle -20 lämpötiloilla (pahin toistaiseksi -31) lohkolämmittimen kanssa kuin "palmun alta" ja ilman; ainoastaan hieman pitemmällä käynnistyksellä. Alusta, renkaat ja vaihtoisto kyllä valittavat muutaman kilometrin, kunnes vetristyvät. Mitään hälytyksiä (vielä) tämä yksilö ei ole antanut kylmäkäynnistysten yhteydessä.
Lämpöä on yksin ajellessa piisannut sopivasti ja penkinlämmitin jelppii pahimman yli...
S-Type 3,0 Executive -00 (Anthracita/Almond)
XJ6 4,0 Sovereign -97 (Sapphire) ex
XJ6 4,0 Sovereign -95 (JRG) ex
XJ6 4,0 Sovereign -97 (Sapphire) ex
XJ6 4,0 Sovereign -95 (JRG) ex
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
4D Sovereign -90
On tähän asti käynnistynyt ihan mukisematta riippumatta siitä onko ollu piuhassa vai ei. Nyt sitten kun yritin kahden tunnin lämmityksen jälkeen, niin ei mitään.. Tuuletin hurisee, valot ym. ok, eli sähköt pelaa kyllä, mutta ei edes naksausta päästänyt kun starttasin, täysin mykkä.
Mikähän mahtaa olla? Starttimoottoria vähän naputeltu, muttei mitään apua. Bensaa ei myöskään ole tankissa litratolkulla ollut kun odottelen lunastuspäätöstä, mutta kuitenkin noin 7-10 litraa, ei kai sinne niin paljon ole voinut kondensoitua vettä että olis jäätynyt..
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, ei viittis hinuria tilata.
On tähän asti käynnistynyt ihan mukisematta riippumatta siitä onko ollu piuhassa vai ei. Nyt sitten kun yritin kahden tunnin lämmityksen jälkeen, niin ei mitään.. Tuuletin hurisee, valot ym. ok, eli sähköt pelaa kyllä, mutta ei edes naksausta päästänyt kun starttasin, täysin mykkä.
Mikähän mahtaa olla? Starttimoottoria vähän naputeltu, muttei mitään apua. Bensaa ei myöskään ole tankissa litratolkulla ollut kun odottelen lunastuspäätöstä, mutta kuitenkin noin 7-10 litraa, ei kai sinne niin paljon ole voinut kondensoitua vettä että olis jäätynyt..
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, ei viittis hinuria tilata.
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
No akku tulisi ekana mieleen. Akku "kuolee" juuri siten, että sähköä riittää tuulettimelle yms, muttei käynnistysmoottorille. Eli jos se akku on yli 3v vanha niin vaihtoon tai jos tuoreempi, niin lataus erillisellä laturilla. Toisen auton akulla voi myös koittaa startata. Ja jos lähtee käyntiin, niin ajele niin kauan että oma akku latautuu.Riikka kirjoitti:4D Sovereign -90
On tähän asti käynnistynyt ihan mukisematta riippumatta siitä onko ollu piuhassa vai ei. Nyt sitten kun yritin kahden tunnin lämmityksen jälkeen, niin ei mitään.. Tuuletin hurisee, valot ym. ok, eli sähköt pelaa kyllä, mutta ei edes naksausta päästänyt kun starttasin, täysin mykkä.
Vissiin aikamoinen kolari ollut jos lunastusta odottelet? Onko siinä hajonnut tai irronnut jotain oleellista?
Köpi
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Suurin vika lienee etuakselin murtuminen, mutta kaikkee pientä sälää olis kanssa laitettavana, mm. ilmastointi uusiks, aurauskulmat, erinäisiä sähköhäikkiä.. Korjaamolla epäilivät, ettei vakuutusyhtiö lähde korjauttamaan, vaikka sen sais ihan kuntoon.
Akun uusin just viime kesänä, että sen pitäis kaiketi olla kunnossa. Pitänee kokeilla käynnistystä kaverin avustuksella.
Akun uusin just viime kesänä, että sen pitäis kaiketi olla kunnossa. Pitänee kokeilla käynnistystä kaverin avustuksella.
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Kokemuksia S-Typen parista mallista:
S-Type 3.0 V6 2000:
Käynnistyi aina kelistä riippumatta eli sillä puolella ei ongelmaa.
Pientä kiusaa aiheuttivat ennemminkin lukot, jotka juuttuivat ja toimivat vähän miten sattuu yli -20C pakkasilla.
Kerran onnistuin lukitsemaan itseni käynnissä olevan auton ulkopuolelle...
S-Type 4.2 V8 2003:
Käynnistyy vielä paremmin. Sekunnin joutuu pidempään starttaamaan alle -20C pakkasessa mutta aina lähtee heti käyntiin.
Lukko-ongelmat yms. pikkukiusat joita tuossa 2000 mallissa vielä oli loistavat poissaolollaan.
Ovien tiivisteiden ja peräkontin avauspainikkeen jäätyminen oikeastaan ainoa kiusa pakkasilla.
Muuten tämä päivitetty S-Type on ihan mainio talviauto niinkuin suurella koneella varustetut takavetoiset yleensä ovat....
S-Type 3.0 V6 2000:
Käynnistyi aina kelistä riippumatta eli sillä puolella ei ongelmaa.
Pientä kiusaa aiheuttivat ennemminkin lukot, jotka juuttuivat ja toimivat vähän miten sattuu yli -20C pakkasilla.
Kerran onnistuin lukitsemaan itseni käynnissä olevan auton ulkopuolelle...
S-Type 4.2 V8 2003:
Käynnistyy vielä paremmin. Sekunnin joutuu pidempään starttaamaan alle -20C pakkasessa mutta aina lähtee heti käyntiin.
Lukko-ongelmat yms. pikkukiusat joita tuossa 2000 mallissa vielä oli loistavat poissaolollaan.
Ovien tiivisteiden ja peräkontin avauspainikkeen jäätyminen oikeastaan ainoa kiusa pakkasilla.
Muuten tämä päivitetty S-Type on ihan mainio talviauto niinkuin suurella koneella varustetut takavetoiset yleensä ovat....
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Re: Miten käynnistyy kovalla pakkasella??
Nyt kun on hiihtoloma, ja ei ole aamulla aikaisin liikkeellelähtöpakkoa, niin DD6 on seisonut jäähtymässä peräti vuorokauden. Startin pyöritys on huomattavasti hitaampaa, ja käynnistyminen kestää 1,5 sekuntia aiempia kauemmin. Lisäksi käynnistymistä edeltää yksi yskäisy. Ja pakkanen on sentään lauhtunut.
niin, ja siis laiskuuttani/pihiyttäni on vielä jäänyt laitattamatta moottorin esilämmittimet, vaikka vakaa tarkoitus on ollut sellaiset hankkia.
niin, ja siis laiskuuttani/pihiyttäni on vielä jäänyt laitattamatta moottorin esilämmittimet, vaikka vakaa tarkoitus on ollut sellaiset hankkia.
Bentley Mulsanne -89