X300 pakosarjat / lambdat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

X300 pakosarjat / lambdat

Viesti Kirjoittaja meku »

Lueskelin noita aikaisempia keskusteluja AJ16 moottorin pakosarjojen halkeamisista. Omassani näemmä kertaalleen hitsatut sarjat, jotka vuotavat taas. Ilmeisesti lambdat eli happianturit menneet hajalle, kummatkin, vaikka OBD mittaus väittää niiden olevan kunnossa. Pakokaasujen HC arvot taivaissa, mutta katalysaattorit ilmeisimmin toimivat vielä vaikka moottori työntää melko rikasta seosta pakoputkistoon.
No, korjaukset nyt aluillaan, mutta yhtä asiaa en ymmärrä....
Jos pakosarjojen vuodot ns. huijaavat happiantureita ja lisäävät polttoaineen syöttöä, rikas seos karstoittaa anturit ja lisäävät HC arvoja jne.
NIIN
Miten ihmeessä pakosarjoihin on lisätty ilmaa syöttävät putket, joihin sähköllä käyvä ilmapumppu syöttää ilmaa......

Tässä taas ilta-ajatuksille aihetta. Antaako pumppu vain, joissakin erikoistilanteissa happea vai mitenkä se voisi olla? Tietääkö kukaan?

-80 ja -90 lukujen ameriikkalaisista kulkineista näitä kyseisiä putkia revittiin kilvan pois konehuoneista. Pitäisiköhän tästäkin? Onko haittaa vai hyötyä? Näiden tarkoituksenahan on ilmeisesti ylijäävien polttoaine höyryjen poltto, vai kuinka?
XJ40, -89, 3,6 Rapakon takaa Georgiasta
XJR6 -97
Audi A6 Quattro 2,6 -95 (talvikäytössä)
Chevy Van 20 (muutama raato matkailukäyttöön)
VW kupla -87 (ikuisuus projekti?)
VW GTI -86 (jäälle)
Opel rekord olumpia -55 (säilyy ellei chopata)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 pakosarjat / lambdat

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, jos yhtään olen tuota hommaa oikein ymmärtänyt, niin ne ilmapumput ilmestyivät ensin V12-koneeseen vain Jenkkimalleihin 70-luvun alussa, ja myöhemmin myös 6-sylinterisiin, mutta edelleenkin vain Jenkkimalleihin.

Ensin luulin, että kyseessä oli venäläinen jätevedenpuhdistusmenetelmä, eli saadaan päästöt toki alas, kun pumpataan tarpeeksi puhdasta vettä (tai tässä tapauksessa ilmaa) sekaan.

MUTTA olin väärässä, kysessä ei siis ole päästöpitosuuksien laimentaminen, vaan aikanaan mm. Los Angelesin smog-ilmiön takana olleet nk. palamattomat hiilivedyt, eli idea on että tuon ilman avulla palaminen jatkuu vielä pakoputkistossa niin että mahdollisimman vähän ko. bensan höyryjä pääsee mm. tyhjäkäynnillä ilmaan, siellä päin maailmaa ihmiset olivat täysin tottuneita seisomaan jättiruuhkissa surutta kone ja ilmastointi päällä ja lukemaan lehtiä yms.

Ymmärtääkseni nuo ilmapumppusysteemit voi surutta poistaa täällä meillä, koska meillä ei ole samoja ongelmia ja määräyksiä, mutta ehkä joku viisaampi voi vielä vahvistaa asian?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: X300 pakosarjat / lambdat

Viesti Kirjoittaja meku »

Onkohan tuo minun ajokki sitten ameriikan vientimalli? Saksaan se kuitenkin on rekisteröity ensimmäiseksi...

Tätä ns. jälkipolttoa minäkin ajattelin ja muistelin... mutta kuka selittäisi pakosarjojen halkeamien/ ylimääräisen ilman aiheuttamat ongelmat lambdoille? Jos kuitenkin vielä pumpataan ilmaa sarjoihin...
XJ40, -89, 3,6 Rapakon takaa Georgiasta
XJR6 -97
Audi A6 Quattro 2,6 -95 (talvikäytössä)
Chevy Van 20 (muutama raato matkailukäyttöön)
VW kupla -87 (ikuisuus projekti?)
VW GTI -86 (jäälle)
Opel rekord olumpia -55 (säilyy ellei chopata)
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300 pakosarjat / lambdat

Viesti Kirjoittaja matsu »

Eikös se ole niin, että lisäilmaa pumputaan pakosarjaan vain hetken aikaa välittömästi käynnistyksen jälkeen? Varsinkin kylmäkäynnistyksessä seosta joudutaan voimakkaasti rikastamaan ja silloin niitä palamattomia hiilivetyjä pääsee pakoputkeen. Lisäilman avulla ne sitten poltetaan putkistossa. En ole asiaan perehtynyt, mutta uskon lambdan olevan pois pelistä sen aikaa kun pumppu pyörii. Tai vaikka lambda tietysti arvoja antaakin, otetaan se ruiskun ohjelmassa huomioon eri tavalla. Tämä on arvailua.

Joissakin autoissa, missä pumppu on, pumpun käynnin kuulee ja se ääni tulee vain hetken aikaa käynnistyksen jälkeen. Jos ei tiedä mistä on kysymys, voi luulla moottorin olevan vialla, niin kova voi kompressorin ääni olla.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin