XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Terve

Tänään kävi ensimmäisen kerran ettei Jagge halunnutkaan lähteä pihasta. Auto siis 95 vuosimallin XJR. Startatessa kävi jollain pytyllä hieman muttei jaksanut kuitenkaan lahteä käymään. Katsoin tulpat -> kaikki aika likaiset ja märät. Samalla huomasin, että kaikki sytytyspuolat ovat halki, useat jopa kahdesta kohtaa. OBD-lukijalla katsoin vika koodit ja sieltä tuli P1172, joka meinaa liian rikasta seosta.

Ajattelin nyt ainakin kokeilla uusilla tulpilla mitä tapahtuu, mutta hieman huolettaa joutuuko sitä lähteä myös puola ostoksille ?

Nyt siis se kysymys, nopeasti katsoin ebayn tarjonnan ja siellä uusien puolien hintahaitari noin 45-60 puntaa. Onko jollakin kokemuksia onko näihin saatavilla vain yhdenlaisia puolia, eli uskaltaako sitä tarpeen niin vaatiessa tilata tuollaiset "ebay" puolat ?

Kerran aikaisemmin hieman varoitteli käymällä vajaalla hetken aikaa, mutta silloin oli hieman kostea keli joten laitoin asian sen piikkiin. Palailen asiaan kun saan uudet tulpat kokeiltua.

Harri
XJR 95
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Pääsiskö se kosteus niistä puolien halkeamista aiheuttamaan oikkareita?
Tulpat lienee märkiä siksi, että rikkinäinen puola ei ole antanut kipunaa?
Minä kyllä vaihtaisin haljenneet puolat, tai kaikki, jopa ennen niitä tulppia.
Sorry, en tiedä oikeaa puolaa, Matsu varmaan kohta kertoo...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Uudet tulpat ja puolat "eristetty" teipillä niin taas käy ja toimii.

Viidessä tulpassa kuudesta oli ruskea palojälki valkoisen eristeen ja kierreosan välissä, eli siellä se kipinä on välillä lyönyt. Ilmeisesti tulppien kuluminen aiheutti kasvanutta vastusta ja kipinä siirtyi rikkinäisten puolien takia väärään kohtaan. Tällä patentilla on tarkoitus päästä siihen asti kunnes löydän uudet puolat ja laitan samalla sitten myös paremmat"iridium" tulpat, jotta uudet puolat pääsevät helpommalla.

Tuohon puola asiaan jos jollain vielä olisi vinkkiä ?
XJR 95
jegis
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 01, 2008 3:06 pm

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja jegis »

Terve

Mullakin oli ajoittaista sytkävikaa jonka todelliseksi aiheuttajaksi tulpien vaihdon jälkeen osoittautui ykköspuola. Niitä on kaks- ja nelipiikkisiä ja hinta Jag-Finnillä jotain 60 vrs 200/kpl. Mulla kävi jälkimmäinen joten yhden uusiminen sai riittää tässä vaiheessa.
Jouni J, Helsinki

XJR 308 2000, XJ6 300 1997, XJ6 ser2 1973
Alfa 166, Alfa 156x2, Alfa 155x2, Alfa 33 QV
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Tuohon puola asiaan jos jollain vielä olisi vinkkiä ?
Ei nyt ihan 100% varmaa tietoa noista ole mutta mulla on omasta puolat juuri pöydällä "valohoitoa" saamassa ja olen aikas vakuuttunut että ne on alkuperäiset. Pointtina se että alkuperäiset jaguar puolatkin ainakin mulla näyttäisi olevan "made in spain"... Tosin kone on eri kun sulla.
Nyt siis se kysymys, nopeasti katsoin ebayn tarjonnan ja siellä uusien puolien hintahaitari noin 45-60 puntaa. Onko jollakin kokemuksia onko näihin saatavilla vain yhdenlaisia puolia, eli uskaltaako sitä tarpeen niin vaatiessa tilata tuollaiset "ebay" puolat ?
En ylläolevan perusteella pitäisi kovana riskinä "ebay" puolaa, saattaapi saada samanlaisen kun "marmoritiskiltäkin".

Ja uskoisin että "ebay" ostos on kuitenkin luotettavampi kuin vanha jossa on halkeamia.
Omat on juuri työn alla ja ne näytti virheettömiltä joten kasaan vanhoilla. Jos löytyy halkeamia niin silloin kannattaa kyllä vaihtaa, kuten Köpi jo totesikin niin halkeamista mönkii kosteutta käämeille ja aiheuttanee melko varmasti ongelmia myöhemmin.
Aina jos noita puolia joutuu jostain syystä irroittelemaan niin ne kannattaa samalla puhdistaa ja silmaillä ettei ole halkeamia.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

AJ16 moottorin (siis myös XJR vm. 95) puolien varaosanumero on LHE1510AB. Siinä on kaksi johdinta ja kaksi kiinnitysruuvin paikkaa eli reikää.

Alkuperäisessä lukee Made in Japan ja Lucasin tarrassa lukee Assembled in the UK. Ehkä tuo "Assembled" tarkoittaa juuri tuon Lucasin tarran liimausta :D Muistaakseni varaosissa, mitkä hankin ja asensin, luki ihan rehellisesti Denso? Ja vaikka ei lukisikaan, Denso lienee alkuperäisten puolien valmistaja.

Puolia on runsaasti tarjolla sekä uusina että käytettyinä. Pari toimivaa puolaa kannattaa mielestäni aina pitää jemmassa. Vaikka ovatkin made in Japan, eivät ne ole ikuisia. Aika hankala paikka noilla puolilla onkin, elämiseen.

V8 moottoriin on olemassa ainakin kahta erilaista puolaa. Niissä sekä johtimien määrä että kiinnitysruuvien määrä on erilainen.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

Mun perstuntuma on että osta mistä ostat, samalta hihnalta ovat peräisin. Luuloni perustuu siihen että mulle ei ole tullut vastaan (ja aika paljon olen netissä aikaa asian tiimoilta viettänyt) vihjettä että "tää on sama puola kun Ford varaosanro sejase, mutta kalliimpi". Tuntuisi epätodennäköiseltä että joku firma alkais tehdä 'piraattipuolia' kolme vuotta tehtyyn malliin, edeltävässä ja seuraajassa oli eri puola. Tämä on mutua, mielestäni 'sivistynyt arvaus'.

Ja osta kaikki 6 uutta samalla, voit murehtia jostain tärkeimmistä asioista kuin auton käyntiäänestä, jos sellaisia on olemassa :)
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Hieman päivitystä, tänään tilasin uudet puolat brittien ebaysta hintaan 41 puntaa/kpl + postikulut. Myyjällä oli maininta ettei ole alkuperäisiä vaan tarvikkeita, mutta vuoden takuu niille tuli. Luulen myös itse, että taitaa olla kuitenkin samalta valmistajalta kuin orginaalit.

Liitteenä kuvat puolan halkeamasta ja tulpan kipinä jäljistä.
Kuva
Kuva

Ja kyllä auto on tarkoitus pitää mahdollisimman murhevapaana, kun kuitenkin sillä pitää päästä kelistä riippumatta aamuisin liikkeelle.
XJR 95
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja dida »

Moro!
Sanoisinpa, että varsinaisesti tulpan jäljet eivät ole kipinöinnistä peräisin, vaan kynttilä on vuotanut posliinin ja teräsrungon välistä. Eli sylinteristä on tullut ohipuhallusta tulpan kautta.

Suurempaa merkitystä tuolla tuskin on itse asiaan, mutta tiedoksi ;-)!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
piski
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja piski »

Itselläni tuli mieleen, että tulpan resistanssi tai lämpöarvo ei välttämättä ole oikea jos kerran lyö johdon eristeidenkin läpi. Mutta tämä on vain arvaus :shock:
XJ40 -93 Sovereing, Regency red.
Lapua, Finland.

KIIRUS EI TUU KU HUONOSTA HOPPUULEMISESTA !
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Tänään sain auton uudestaan liikkeelle. Vaihdoin samalla venttiilikopan tiivisteet ja pesin huohottimen. Uudet puolat asennettu. Hioin ja maalasin venttiilinkopan sekä laitoin kaikkiin puolankiinnitys kierteisiin korjausholkit. Parista oli kierteet menneet joten laitoin kaikki uusiksi vamuuden vuoksi.

Toivottavasti tältä osaa remontit tässä. Etupään puslasarja odottelee vaihtamista, mutta siihen tarvitsee ensin tehdä hieman työkaluja, joten nautitaan taas vähänaikaa ajelusta.

Tulppien jälkiin tosiaan voi olla syy jossain muualla, mutta malliltaan ne on kyllä oikeat. Täytyypi seurailla miten uudet toimii ja ilmestyykö niihin vastaavat jäljet.
XJR 95
Avatar
meku
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: XJR 95 Jäi pihaan, sytkävikaa ?

Viesti Kirjoittaja meku »

Moi. Minulle -97 xjr ja samantyyppistä oiretta varsinkin kosteammalla kelillä. Moottori käy epätasaisesti, sekä nyt ilmennyt vielä tyhjäkäynnin puuttumista, eli sammahtaa välillä. Tyhjäkäynnin puutokset voisivat johtua kylläkin kaasuläppäkotelosta tai jostakin muusta... Obd -mittaus näytti kaiken toimivan ok.
Vaihdoin tulpat (NGK BKR7E), joiden pitäisi käydä? Onko kellään kokemuksia mitkä olisivat parhaimmat kyseiseen moottoriin?
Ja mikä on suositeltu kärkiväli tulppiin? Kun en löytänyt, niin laitoin 0,8...
Muistelen vain Vw Gti:n tulppien kanssa oli joskus ongelmaa, kun auto ei käy vakio yksi kärkisillä. Joskus koitin myyjän mainostamia 4-kärki tulppi, jotka aiheuttivat sen ettei auto edes lähtenyt kunnolla käyntiin. Kun sai käyntiin, niin sammui heti, jos ei pitänyt kierroksia yli 2000... Ainoat joiden kanssa toimi, kuin unelma, oli orginaali 3-kärkiset NGK:t. Tosin melko huonolla kesto iällä...
Sorry, eksyin asiasta...
Puolat olivat samalla tavalla halki xjr:stä, sekä lähes jokaisessa tulpassa samanlaiset ruskettumat keraami osalla.
Paljonko puolat maksoivat? Alkuperäiset vai tarvikkeet?
Omassani on nyt Lucas 44430036 numerolla valmistetut aidot japanilaiset, joihin liimattuna tarra "assemblet in UK".

Näin ensi hätään teippasin puolien halkeamat, jottei kosteus pääse. Vai olikohan minulla vaan ylimääräistä tekemisen puutetta.. tai ylimääräistä sähköteippiä...
Huomasin lisäksi tuossa ylempänä kuvassa, että puolien mukana oli jonkinlainen tiiviste. Kuuluuko tuossa olla tiivistekin? Minun puolissani ei ollut mitään tuommoisia.
XJ40, -89, 3,6 Rapakon takaa Georgiasta
XJR6 -97
Audi A6 Quattro 2,6 -95 (talvikäytössä)
Chevy Van 20 (muutama raato matkailukäyttöön)
VW kupla -87 (ikuisuus projekti?)
VW GTI -86 (jäälle)
Opel rekord olumpia -55 (säilyy ellei chopata)
Vastaa Viestiin