XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
On tullut aika ottaa sigun mukainen kissa jälleen likenteeseen. Eilen kissa herähti käyntiin heti ensimmäisellä yrityksellä hieman pidemmän talvilevon jälkeen, lievän palaneen öljyn käryn säestyksellä.
Muuten tuntuisi olevan kaikki kohdallaan, paitsi että mittaristoon syttyy jarrupoljinta painettaessa käyttöjarrun merkkivalo. Autossahan on ABS-jarrut, ja jarrua painettaessa ABS-pumppu hörähtää käyntiin. Minkään pyörän jarrupalat eivät tuntuisi olevan millään tavalla jumissa, sillä soralla jarruttaessa kaikista pyöristä jää jälki, eikä mikään kuullosta edes laahavan päällä. Myös itse poljin tuntuu toimivan normaalisti, ja ABS:lle ominainen tykytys jarrujen toimiessa tuntuu poljinta painettaessa. Jarrunestettä on riittävästi eikä sitä tunnu myöskään vuotaneen pois.
Löysin vanhan ketjun, jossa puhuttiin painekytkimen vajaatoimivuudesta:
ABS valo palaa
Olisikohan kyse myös tällä kertaa samasta asiasta?
Eli kyseessä olisi tämä yksikkö:
ABS Pressure Monitor Sw?
Muuten tuntuisi olevan kaikki kohdallaan, paitsi että mittaristoon syttyy jarrupoljinta painettaessa käyttöjarrun merkkivalo. Autossahan on ABS-jarrut, ja jarrua painettaessa ABS-pumppu hörähtää käyntiin. Minkään pyörän jarrupalat eivät tuntuisi olevan millään tavalla jumissa, sillä soralla jarruttaessa kaikista pyöristä jää jälki, eikä mikään kuullosta edes laahavan päällä. Myös itse poljin tuntuu toimivan normaalisti, ja ABS:lle ominainen tykytys jarrujen toimiessa tuntuu poljinta painettaessa. Jarrunestettä on riittävästi eikä sitä tunnu myöskään vuotaneen pois.
Löysin vanhan ketjun, jossa puhuttiin painekytkimen vajaatoimivuudesta:
ABS valo palaa
Olisikohan kyse myös tällä kertaa samasta asiasta?
Eli kyseessä olisi tämä yksikkö:
ABS Pressure Monitor Sw?
Jaguar XJ40 4.0 S 11/94
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
Kannattaa katsoa jarrupalojen pinnat ja kulumisesta varoittavat anturit ensin. Ne ilmoittaa ajotietokoneessa 'pad' kun painaa vikailmoitusnappia (vm. 90 ->).
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
Ajotietokone ilmoittaa juurikin 'PAD'. Ulkopuoliset pinnat näyttävät kyllä olevan kaikissa pyörissä ihan OK, voisivatko nuo sisäpinnat olla sitten toispuolisesti niin kuluneet, että kulutusanturit siitä ilmoituksen antaisivat.
Jagge on runsaan 200 km:n päässä viettämässä talvilepoa, eli ihan pikaisesti ei pääse juttuja tarkistamaan.
Jagge on runsaan 200 km:n päässä viettämässä talvilepoa, eli ihan pikaisesti ei pääse juttuja tarkistamaan.
Jaguar XJ40 4.0 S 11/94
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
En nyt tunne juuri tuon auton jarrusatuloiden rakennetta, mutta on ihan mahdollista, eikä edes harvinaista, että jos satula on ns. uivaa mallia, eli työsylinteri vain toisella puolella (yleensä sisä-), ja satula jumittanut liukupintoihinsa, on sylinterin puoleinen pala ihan sileänä, kun taas vastapuolen pala on lähes kulumaton.
Paas tarkistaen tällainen
Paas tarkistaen tällainen
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
Juu, kyllähän Haynesin mukaan kovasti kelluvalta versiolta satulat näyttävät, sillä vain yksi sylinteri näkyy toisella puolella.
Kiitos vinkistä, tämä tehdään, eli tarkistetaan kaikki palat/satulat.dida kirjoitti:Paas tarkistaen tällainen
Jaguar XJ40 4.0 S 11/94
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
Kannattaa tsekata myös antureiden kunto hapettumien varalta, vaikka palassa olisikin pintaa. Systeemi toimii muistaakseni siten, että kun piiri katkeaa, niin poljinta painettaessa valo syttyy.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
No niin, nyt tarkistettu, ja jokainen pala ihan timmissä kunnossa, eli pintaa jäljellä kaikissa tasaisesti 8 - 9 mm. Palat alkuperäistä Jaguar- osaa. Jokainen jarrusylinteri toimi ja liikkui aivan normaalisti, eikä vuotoja näkynyt missään.dida kirjoitti:Paas tarkistaen tällainen
Tässä mallissa ei ollut kuin yksi anturi (oikea taka), ja ainakin jarrupalasta lähtevä johto liittimeen oli ehjä. Eri asia, mikä sitten on liittimen jälkeen tilanne. Ilmeisesti sitä pitkin joutuu etenemään tässä tapauksessa. Ajotietokone kun yhä edelleen ilmoittelee 'PAD'- koodia.Tero kirjoitti:Kannattaa tsekata myös antureiden kunto hapettumien varalta, vaikka palassa olisikin pintaa. Systeemi toimii muistaakseni siten, että kun piiri katkeaa, niin poljinta painettaessa valo syttyy.
Kun katselin anturin kiinnitystä jarrupalaan, sai siitä pikemminkin sen käsityksen, että kun pala on riittävän kulunut, kuluvat myös anturin kaksi koholla olevaa nastaa tasaiseksi/pois, jolloin itse asiassa signaalitie sulkeutuisi.
Jaguar XJ40 4.0 S 11/94
Re: XJ40: Käyttöjarrun valo palaa jarrupoljinta painettaessa
Helppo konsti kokeilla on ottaa anturin liitin irti ja yhdistää johdot. Jos valo häviää jarrua painaessa niin anturi vaihtoon. Minulla oli johto hapettunut takaa sisältä kokonaan pölyksi. Ja aina jarrua painaessa iloinen punavalo syttyi mittaristoon
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04