XJ6 series2 laatikko
XJ6 series2 laatikko
Minä kun en (vielä?) mitään näistä tiedä niin tietävät kertokaa saako vanhemman XJ6: n automaattilaatikon alakautta helposti pois vai onko se isompikin projekti.
Jossain puhuivat kardaanitunnelista, joka vaikeuttaisi hommaa.Kysessä on muistaakseni 1975 vuoden malli.
Kysyy nimimerkki tiedoton...eikun tietämätön.
Jossain puhuivat kardaanitunnelista, joka vaikeuttaisi hommaa.Kysessä on muistaakseni 1975 vuoden malli.
Kysyy nimimerkki tiedoton...eikun tietämätön.
Re: XJ6 series2 laatikko
Jos Lontoon kieli sujuu, niin tuossapa ohjeita:
http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/uk- ... 6-Auto-Box
Köpi
http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/uk- ... 6-Auto-Box
Köpi
Re: XJ6 series2 laatikko
No tuota, määrittele ensin "helposti"!
Niin, siis sen kai saa, kuten tuostakin ohjeesta käy ilmi, mutta kyllä se jonkin verran painaa ja kyllä sitä ennen hieman joutuu askartelemaan.
Otin omasta käsivaihteisestani 1975 XJ6C:sta pelkän ylivaihteen pois, ja kyllä siinä yksi ilta meni. Proseduuri kyllä löytyy jopa tehtaan korjaamokirjasta, mutta jos ei käytössä ole korjaamonosturia yms. niin ei se ihan helppoa ole. Niin ja konetta täytyy voida kannatella takaosastaan sen aikaa kun tuo vaihdelaatikon tuenta on irti, mikä on nyt mulla kestänyt jo ainakin kuukauden (ylivaihde on postipakettina Englannissa täyskunnostuksessa!)
-Jakuvaari
JK. Mutta siis "mahdollista" toisin kuin vaikkapa E-typestä, josta ei laatikkoa ja kytkintä saa pois ottamatta konetta laatikon kanssa ensin autosta jotakin kautta ulos!
Niin, siis sen kai saa, kuten tuostakin ohjeesta käy ilmi, mutta kyllä se jonkin verran painaa ja kyllä sitä ennen hieman joutuu askartelemaan.
Otin omasta käsivaihteisestani 1975 XJ6C:sta pelkän ylivaihteen pois, ja kyllä siinä yksi ilta meni. Proseduuri kyllä löytyy jopa tehtaan korjaamokirjasta, mutta jos ei käytössä ole korjaamonosturia yms. niin ei se ihan helppoa ole. Niin ja konetta täytyy voida kannatella takaosastaan sen aikaa kun tuo vaihdelaatikon tuenta on irti, mikä on nyt mulla kestänyt jo ainakin kuukauden (ylivaihde on postipakettina Englannissa täyskunnostuksessa!)
-Jakuvaari
JK. Mutta siis "mahdollista" toisin kuin vaikkapa E-typestä, josta ei laatikkoa ja kytkintä saa pois ottamatta konetta laatikon kanssa ensin autosta jotakin kautta ulos!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJ6 series2 laatikko
Tuota minä juuri tarkoitinkin, eli "helposti" oli oikeastaan synonyymi sanalle alakautta.
Vaikeampi tie olisi moottori irrottaen, pakosarjan pultit poikki yms.yms.
Niinkuin englantilaisetkin asian näköjään kuvasivat.
Kiitosta kaikille.
Vaikeampi tie olisi moottori irrottaen, pakosarjan pultit poikki yms.yms.
Niinkuin englantilaisetkin asian näköjään kuvasivat.
Kiitosta kaikille.
Re: XJ6 series2 laatikko
No mitä nyt tuosta lontoon kielisestä tekstistä ymmärsin niin kyllä sen alakautta saa pois kunhan tukee koneen takapään ja kattoo ettei flekti pääse painamaan syyläriä. Itsellänikin on laatikkoremppaa tiedossa. Ajattelin ensin koittaa metsästellä ehjää laatikkoa kohtuulliseen hintaan.
XJ6L 4.2 '75
Re: XJ6 series2 laatikko
Kyllä mulla on ton ylimääräisen XJ S2 irtokoneen takana irrotushetkellä normaalisti toiminut automaatti. Silti suosittelen - työmäärä ym. huomioiden, laittaa nokalle rempattu laatikko. Kun lisäksi puhutaan harrasteautosta, niin se syö miestä kun Heinäkuun alussa huomaa että se myyjän kehuma laatikko ei kuitenkaan toimi kunnolla ja kaikki mahdolliset korjaajat ovat kesälomalla. Eli jäädään käytännössä odottamaan seuraavaa kesää. Eikä ton yksinkertaisen irrallisen automaatin korjaaminen niin kallista ole. Kannattaa soittaa pajoja läpi. Osta käytetty laatikko, korjaa se, ja asenna autoon. Vanhan voit sitten vaikka kierrättää seuraavalle tarvitsijalle.
i
Re: XJ6 series2 laatikko
Samaa mieltä.Coupe kirjoitti:Osta käytetty laatikko, korjaa se, ja asenna autoon. Vanhan voit sitten vaikka kierrättää seuraavalle tarvitsijalle.
Minulla on tallin nurkassa XJ6:n BW12 laatikko, jonka ostin 16 vuotta sitten Englannista purkuosana. Ajatukseni oli teettää laatikon kunnostus ja hyllyyn valmiiksi ja siten nopeuttaa auton entisöintiä. Ostin laatikon XJ12:een ymmärtämättä että se on hieman erilainen kuin XJ6:n BW12 laatikko. Eli teetin sitten täyskunnostuksen XJ12:n alkuperäiseen BW12 laatikkoon V12 koneremontin ja auton täysentisöinnin yhteydessä.
Kylläpäs aika menee nopeesti. Laatikon saa nopein hakea 100 eurolla. Kunnostettavaksi tai osiksi siihen tai opiksi. Halpaa rautaa. Voi löytyy myös tiivisteitä yms.
Terv. Hannu
Re: XJ6 series2 laatikko
Aikaa kuluu ja moottori täytyy tukea.Itse otin eräässä pajassa kaverin kanssa laatikon irti XJ6:sta ja ilman tuon korjaamon työkaluja ei homma olisi omassa tallissa onnistunut.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Re: XJ6 series2 laatikko
Otin XJ6:n automaattilaatikon irti alakautta muutama viikko sitten. Se onnistui kyllä, mutta "pientä" puuhaa siinä oli. Moottori täytyy tukea takapäästään ennen vaihteiston irroittamista. Laatikko on nyt huollossa ja silläaikaa otin moottorin irti. On paljon yksinkertaisempi ottaa ja laittaa laatikko takaisin yhdessä moottorin kanssa (nimimerk."kantapään kautta"). Moottorin ja vaihdelaatikon yhdessä yläkautta saa paljon nopeammin ja helpommin irti, kuin pelkän laatikon alakautta. Yläkautta ottaminen tietenkin vaatii nosturin.
Re: XJ6 series2 laatikko
Itse vaihdoin kans laatikon alakautta. Konehuoneeseen vaan joku lankku tukemaan moottorin takapäätä ja vaihdelaatikko "nosturi" on aika ehdoton näissä! Ilman sitä olisi kirosanoja päässy paljon enemmän
XJ6L 4.2 '75