Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja kmk »

Tulipa tänään tehtyä turha reissu XK8:n ostoaikeissa Seinäjoen Käyttöautoon...

Kysymyksiä tietäjille vaihteistosta:
-Kuuluuko kickdown toiminnon hakea pienin mahdollinen vaihde myös normaalimoodissa (käsittääkseni pitäisi)? Näin ei ko. autossa tapahtunut (vaihtoi vain vitoselta neloselle). Sport-asetuksella kyllä toimi normaalisti.

-Ostohalut karisivat lopullisesti kun pysähdyin bussipysäkille tutkimaan autoa ja jatkoin matkaa hetken kuluttua...kiihdytin rauhallisesti ja kierrokset nousi ~4000rpm mutta vaihde ei vaihtunut...nostin kaasun ja painoin uudelleen, enää ei tapahtunutkaan mitään, tuntui kuin olisi ollut vapaalla :shock:
Oli pakko vetää auto sivuun. Valmistuin jo soittamaan kauppiaalle ja tilaamaan hinurin.
No vekslailin kumminkin vaihteita paikallaan ja koitin jatkaa...taas vaihteet toimi normaalisti :?:

Autoon oli vaihdettu vaihteistoöljyt kauppiaan toimesta...voisiko oireet johtua liian vähästä/liian paljosta vaihteistoöljystä?
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Terve

kukaan ei näköjään osaa vastata. En minäkään. Tule kokeilemaan, jos asut lähellä. Meiltä on matkaa Käyttöautolle 300 m. Samalla voisi miettiä erilaisia ostosmahdollisuuksia.

Omassani oleva käytettynä vaihdettu laatikko pelaa mielestäni hyvin.

Laita viestiä Yv:nä, niin otan yhteyttä
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja kmk »

Kiitos tarjouksesta, mutta asun Tampereella.

Hakusessa minulla olisi Coupe ja sinulla taitaa olla avo?
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
XK8:ssa on ZF:n saksalainen laatikko ja ainakin englantilaisen vaihtolaatikoita myyvän aftermarketin mukaan näissä ZF:n laatikoissa ei pitäisi ilmetä mitään vikoja ensimmäisten 100tkm aikana.

Vikaa siellä laatikossa tai siihen liittyvissä komponenteissa epäilemättä on sillä siihenhän viittaa jo se että myyjäliikkeen toimesta on öljyt vaihdettu. Nimittäin jaguarin mukaan laatikossa on "ikuiset öljyt" eikä mitään vaihtovälejä ole ilmoitettu... eli myyjäliikkeellähän ei ole ollut syytä niitä vaihtaa ellei öljyjen vaihdolla sitten olla yritetty "korjata" laatikon vikaa...

Itse vikahan voi olla laatikon mekaanisen vian lisäksi shifterin säädöissä, akseleiden ja turbiinin pyörimisnopeuksia mittaavissa antureissa... tai TCM boksissa (laatikon sähköinen ohjausyksikkö)... jne jne.

Se että laatikko alkoi pysähdyksen jälkeen jälleen toimia, liittyi varmaankin siihen että kun ajossa laatikko alkoi oireilla niin ajotietokone varmaankin antoi laatikon vikailmoituksen (kojetaulussa "vaihdelaatikkohäiriö") ja otti koneesta tehot pois. Kun sitten käytit avaimesta virrat pois niin vikailmoitus kuittaantui (ehkä check engine valo jäi palaamaan) ja taas matka jatkui...

Jos laatikossa on manuaalinen vika ja se joudutaan avaamaan niin erään laatikkospesialistin arvio oli että yleensä tällaisen ZF:n laatikon korjaus maksaa haarukassa 2500-3000e... :(
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kmk kirjoitti:Kysymyksiä tietäjille vaihteistosta:
-Kuuluuko kickdown toiminnon hakea pienin mahdollinen vaihde myös normaalimoodissa (käsittääkseni pitäisi)? Näin ei ko. autossa tapahtunut (vaihtoi vain vitoselta neloselle). Sport-asetuksella kyllä toimi normaalisti.
Eikös ZF ole ns. oppiva laatikko? Eli jos on ajettu rauhallisesti, laatikko omaksuu rauhallisemman, bensaa säästävän tyyliin (eikä ehkä vaihda kick-downissa "liikaa"?). Oppimisen voi nollata esim irroittamalla hetkeksi akun. Tai opettamalla loota uusille tavoille, jonkin aikaa rajummin ajelemalla. Sport-moodissa on varmaan kaikki pelissä, oppimisesta huolimatta.
Mutta taitaa tuossa lootassa olla muutakin vaivaa.
kmk kirjoitti:Autoon oli vaihdettu vaihteistoöljyt kauppiaan toimesta...voisiko oireet johtua liian vähästä/liian paljosta vaihteistoöljystä?
Liian paljoa öljyä ei ZF:ään saa, ainakaan paikoillaan vaakatasossa ollessaan, öljy valuu täyttöaukosta ulos. Kaiken muun voikin öljynvaihdossa helposti sössiä: väärä öljy (vain yksi tyyppi kelpaa), väärä täyttötapa (katso oikea kuvasta 4 sivulla http://www.elisanet.fi/~g615881/Workshop/index.html). Voisin kuvitella että tuota oikeaa täyttötapaa ei Seinäjoella tiedetä... tuskin oikeaa öljytyyppiäkään on jaksettu hommata...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti: Eikös ZF ole ns. oppiva laatikko? Eli jos on ajettu rauhallisesti, laatikko omaksuu rauhallisemman, bensaa säästävän tyyliin (eikä ehkä vaihda kick-downissa "liikaa"?). Oppimisen voi nollata esim irroittamalla hetkeksi akun. Tai opettamalla loota uusille tavoille, jonkin aikaa rajummin ajelemalla. Sport-moodissa on varmaan kaikki pelissä, oppimisesta huolimatta.
Mutta taitaa tuossa lootassa olla muutakin vaivaa.

Köpi
Juu, laatikon saa resetoitua ottamalla akkukaapelin irti muistaakseni noin 30 sek. ajaksi.

Sitä ei tosiaan kannata hirveesti peukaloida, vaikka toiset asiantuntijat ovat vakaasti sitä mieltä, että öljyt kannattaa vaihtaa, ovat toiset taas sitä mieltä, ettei sinne kannata sörkkiä millään työkaluilla, jos ei ole ongelmia "if it ain't broken, don't fix it!" kuten rapakon tuolla puolen neuvotaan. :)

Meillä vaihtoi terävästi esim. kolmoselle alussa, mutta akun vaihdon jälkeen käytös muuttui silkkisen pehmeäksi, mitä suuresti arvostamme.

Jos haluaa harrastaa kickdowneja niin sitten painetaan sitä sport-nappia ja laatkon käytös muuttuu!

Muistelisin jopa, että tuo on toivottu ominaisuus esim. Saksassa jossa huhujen mukaan olisi mennyt laatikoita tai periä rikki kun 200 vauhdissa on polkaistu ja loota onkin vaihtanut kaksi pykälää alaspäin, eikä vain yhtä, tiedä sitten onko vain urbaanilegenda! 8)

Meillä on nyt 14 Suomen talvea ja 261tkm takana ja tiettävästi ei edes öljyä ole vaihdettu ko. ZF:n laatikkoon. Katsotaan kauanko se pelaa ja toivotaan parasta!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja kmk »

Kafor kirjoitti: Vikaa siellä laatikossa tai siihen liittyvissä komponenteissa epäilemättä on sillä siihenhän viittaa jo se että myyjäliikkeen toimesta on öljyt vaihdettu. Nimittäin jaguarin mukaan laatikossa on "ikuiset öljyt" eikä mitään vaihtovälejä ole ilmoitettu... eli myyjäliikkeellähän ei ole ollut syytä niitä vaihtaa ellei öljyjen vaihdolla sitten olla yritetty "korjata" laatikon vikaa...

Se että laatikko alkoi pysähdyksen jälkeen jälleen toimia, liittyi varmaankin siihen että kun ajossa laatikko alkoi oireilla niin ajotietokone varmaankin antoi laatikon vikailmoituksen (kojetaulussa "vaihdelaatikkohäiriö") ja otti koneesta tehot pois. Kun sitten käytit avaimesta virrat pois niin vikailmoitus kuittaantui (ehkä check engine valo jäi palaamaan) ja taas matka jatkui...
Olin myös tietoinen tuosta ZF:n "huoltovapaudesta" ja kysyin myyjältä miksi öljyt oli vaihdettu...no eihän se kuulemma tiennyt.

Mitään vikavaloja ei syttynyt ja tehotkin oletettavasti pysyi, mutta tuntui kuin vaihde olisi hypännyt vapaalle. Eli kierrokset vaan nousi kun polki kaasua.
Enkä edes sammuttanut autoa vaan pysähdyin ja kävin kepillä kaikki mahdolliset pykälät lapi ja sitten alkoi toimimaan.

No, joka tapauksessa ko. yksilö on poissa ostoslistalta oli syy vaihteisto-ongelmiin mikä tahansa.

Tuo kickdown-asia vaan kiinnostaa vastaisuuden varalle. Ei tunnu järkevältä, että auto ei kiihdy parhaalla tavalla normaalimoodissa...tulee hiukan kiire painella sport-nappeja jos tulee vaikkapa ohitustilanteessa tarve saada auto kiihtymään vähän nopeammin.
Auton ohjekirjakaan ei erittele moodeja kickdownin osalta...se pitäisi toimia kun kaasupoljin painetaan täysin pohjaan.

Lainaus ohjekirjasta

Kickdown
Kickdown is operated when the accelerator pedal is pressed
fully down. Kickdown is used to change to a lower gear in
circumstances where rapid acceleration is required, such as
when overtaking.
Kickdown causes the transmission to change down to the lowest
gear possible to achieve maximum acceleration. The gear
engaged depends on the road speed at the time of kickdown.
Kickdown provides maximum engine performance.
As well as shifting down, the gear shift points are extended to
give greater performance. This mode is in effect for as long as
the pedal is pressed fully down.
aleksi
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 7:53 pm

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja aleksi »

Mulla kyllä lähtee varsin pirteästi ihan normimoodillakin, ja todella pirteästi sportilla. Mutta ilman sporttiakin lähtee ohitus ihan riittävästi, eli ei käy mielessäkään, että sporttia tässä tarvisi. Toki sporttia on mukava käyttää muuten välillä.. :D
XJ8 4.0 Sovereign -98
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja matsu »

Onhan noissa uudemmissa Jaguareissa ns. J-gate vaihdekepissä. Kun näyttää, että kohta tarvitaan välitöntä ja maksimi kiihtyvyyttä, keppi vaan sinne vasemmalle ja sieltä pakotus pienemmälle vaihteelle. Lähtee heti kun painaa kaasua, eikä tarvitse odottaa niitä millisekuntteja kun vaihteisto hakee pienempää.

Toinen hyvä konsti on ottaa malli, jossa on R-kirjain. Silloin lähtee suurimmallakin vaihteella 8)
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Toinen hyvä konsti on ottaa malli, jossa on R-kirjain.
Ja tuolloin laatikkokin vaihtuu ikiluotettavaksi Mercedes-Benz - tuotteeksi :wink:
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Landshark kirjoitti:
Toinen hyvä konsti on ottaa malli, jossa on R-kirjain.
Ja tuolloin laatikkokin vaihtuu ikiluotettavaksi Mercedes-Benz - tuotteeksi :wink:
Joo, täällä kai on niitäkin harrastajia jotka on saaneet maistaa tuota "luotettavuutta". :twisted:


En tiedä, mutta veikkaan, että mekaanisiin ja analogisiin systeemeihin tottunut kuski luulee, ettei kickdown toimi, kun ei kaasua paineta aivan pohjaan. Olen samasta syystä neuvonut vaimoa käyttämään sitä Sport-modea jos haluaa ohitella, tai J-gatea, mutta kyllä meillä kickdown toimii kun kaasun painaa AIVAN pohjaan myös comfort modessa, mutta se nyt ei ole ihan normaalia käyttöä, ohituksessa voi tosiaan tulla kiire jos ei paina kaasupoljinta aivan lattiaan asti. Ongelmahan on se, että moni arastelee kaasun käyttöä, mutta se on turhaa sillä X308 malleissa tuo ei ole mekaaninen kaasu, vaan ainoastaan viesti ECU:lle kuljettajan menohaluista, tietokone sitten ohjaa kaasuläppää ja vaihteistoa. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tuli mieleen, että kick down ominaisuuden käytön kanssa lienee paras olla varovainen kostealla kelillä ja eritoten ahtimilla varustetuissa autoissa, joissa rajun väännön lisäksi on tyypillisesti leveät renkaat. Siinä voi tulla vipinää ohjaamossa, kun survaisee kaasun pohjaan ja samalla ohjaa auton vinottain vedellä täyttyneisiin tien uriin. Siinä ei varmaan ehdi sanomaan kissaakaan, kun on jo muuttunut matkustajaksi. Toki noissa voimapeleissä on yleensä varusteena vähintäänkin sutimisen esto, joka normaalisti pelastaa pälkähästä, myös talven liukkailla Joka tapauksessa, ohituksiiin on helpompi lähteä, jos ei käytä kick downia tai käyttää J-gatea.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Kysymyksiä XK8:n vaihteiston toiminnasta

Viesti Kirjoittaja kmk »

jakuvaari kirjoitti:...mutta kyllä meillä kickdown toimii kun kaasun painaa AIVAN pohjaan myös comfort modessa
-Jakuvaari
No tätä vastausta olenkin odottanut...se vastaa alkuperäiseen kysymykseeni.

Koeajamassani XK8:ssa ei toiminut. Ja poljin oli takuulla AIVAN lattiassa :D
Vastaa Viestiin