Onko kokemusta/tietoa sähköisen nopeusmittarin toiminnasta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJSV12-85
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 11:05 am
Paikkakunta: Helsinki

Onko kokemusta/tietoa sähköisen nopeusmittarin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja XJSV12-85 »

Onko kellään lukijoista alustavasti vinkkejä/kokemusta/tietoa mistä lähtisi vikaa etsimään kun sähköinen nopeusmittari lakkasi toimimasta (viisari pomppi ensin edes takaisin) ja olen kokeillut ehjällä mittaristolla eikä vika siis ole ainakaan itse nopeusmittarissa, onko mahdollisesti jokin "vakio" paikka/osa mikä tässä systeemissä voisi hajota?
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Sama vika rahikaisella!

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Eli samalla lailla pomppii ja joskus nopeusmittari seuraa suoraan kierroslukumittaria :shock: . Aika villin näköstä ajaa 200 km/h autotallin edessä :lol: .
Jos molemmat mittarit lakkasivat näyttämästä lopullisesti, syy on todennäköisesti pulssianturissa tai sen johdotuksessa.
Minun tapauksessa mittari on aluksi nollassa, mutta alkaa jonkin ajomatkan jälkeen pomppia ja seurata moottorin kierroksia. Vaikuttaa myös siltä että ilmiö riippuu ympäristön (mittarin ? ) lämpötilasta.
Itse en ole ehtinyt paljoa asiaa vielä tutkia, mutta oireet viittaavat mittariin kytkeytyviin häiriöihin. Kysymys voi olla huonoista liitoksista madoitus?
Mittasin oskilloskoopilla anturilta tulevaa signaalia ja pulsseja tulee auton nopeudesta riippuvalla taajuudella. Tietääkö joku minkä muotoisia ja mikä amplitudi pulseilla pitäisi olla? Nuo muistuttivat hieman kantikasta siniaaltoa, aplitudia en muista -pitänee mitata uudestaan.
Jos maadoitus on huono, voiko nopeus- ja kierroslukumittari kytkeytyä sarjaan jolloin ne näyttävät sammaa kierrosluvun mukaista poikkeamaa nollasta :roll: .
XJ6 4,2 A Sovereign -86
XJSV12-85
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 11:05 am
Paikkakunta: Helsinki

Lisätietoa viasta...

Viesti Kirjoittaja XJSV12-85 »

Omassani nopeusmittari saattoi pomppia hiljaisessa (0-70kmh) vauhdissa yli 100:aan ja lopettii sitten toimintansa kokonaan kun taas kierroslukumittari toimi ja toimii edelleen normaalisti...tiedätkö toimiiko nopustunnistin esim. mangneetilla vai millä/missä sijaitesee (lattikkoni TH400) ja onkohan siinä välissä anturilta nopusmittarille jotain elektroniikkaa joka voisi aiheuttaa vian ja onko ohjaamossa oleva "ajotietokone" kytketty suoraan nopeusanturiin vai mittaritaulun kautta vai miten? Olisiko sinulla mahdollisesti jonkinlaista kytkentäkaaviota sähköiselle nopeusmittarille ja mitähän ehjältä anturilta mahtaa/pitäisi tulla jos mittaan yleismittarilla (auton perä ilmaan ja vaihde päälle)? Rupesi myös epäillyttämään "ehjä" mittaristo millä testasin kun siitäkään ei ole täyttä varmuutta onko se ehjä...pystyykö itse mittarin toimivuuden jotenkin testaamaan/mittaamaan...pitäis ruveta pikku hiljaa haravoimaan vikaa.
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Todennäköisesti meillä on erilaiset systeemit, koska mun Jaggessa ei ole ajotietokonetta ja XJ6SIII:n pulssianturi on sama kuin XJS:n vuosimalliin -84 asti. Omassani vaihdelaatikko on eri tyyppiä mutta anturi sijaitsee laatikon peräpäässä. Anturiin en ole vielä tutustunut tarkemmin mutta tod.näk.sen sisällä on pyörivä magneetti, joka indusoi pulssit kelaan.
Kytkentäkaavion mukaan anturi on kytketty suoraan johtimilla mittariin. Samat johdot on myös kytketty mm.vakionopeussäätimeen.
Itse mittarista minulla ei ole piirikaaviota. Yleismittari näyttää pulssijänniitteen keskiarvoa joka on vakio nopeudesta riippumatta, koska pulssisuhde pysyy vakiona ja amplitudi ei muutu, kuitenkin pienillä nopeuksilla lukema ehkä pienenee kun yleismittarin keskiarvostus ei tomi kunnolla, eli jos mittari näyttää nollaa anturi täysin mykkä tai johto poikki.
Aion viedä nopeusmittarin töihin labraan ja testata sitä säädettävällä pulssigeneraattorilla.
XJ6 4,2 A Sovereign -86
XJSV12-85
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 11:05 am
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos ajastasi/avusta!

Viesti Kirjoittaja XJSV12-85 »

...täytyy ruveta tältä pohjalta tutkimaan asiaa.
Vastaa Viestiin