XJ40 jarruista katoaa paine
XJ40 jarruista katoaa paine
Tervehdys!
Nyt olisi viime syksystä asti työstetty projekti enää jarruja vaille leimassa (toivottavasti). Mutta helpolla ei antaudu vieläkään, ABS-ongelma kyseessä. Kyseinen auto on vm. 92 3.2 XJ6, ja viime katsastuksessa n. vuosi sitten hylkyä paukkui koska Anti Lock-valo paloi ajoittain. Jarrupoljin ei kestä pumppaamista juuri yhtään, käyttöjarrun häiriövalo syttyy heti kun poljinta painaa ja Anti Lock-valo toisella painalluksella. Muutaman painalluksen jälkeen poljin on tehokkaasti lattiassa, mutta valot kyllä sammuvat ja jonkinlainen paine palautuu muutaman sekunnin odottelulla. Vikakoodit on katsottu ja pirssi välkytteli koodit 21 (This Relates to Main valve) ja 61 (This Relates to Reservoir & pressure warning switch). Tämän lisäksi VCM:stä löytyy myös PAD-ilmoitus. Jarrunesteet pysyvät sisällä. Siinä määrin kun olen eri foorumeita lueskellut ja yrittänyt ongelmaa haarukoida, uskaltauduin tilaamaan briteistä purkuosana ABS:n paineakun ja pumpun. Aluksi epäilin myös jarrujen pääsylinteriä, mutta tuttu päteväksi todistettu autoasentaja oli sitä mieltä ettei vika tod. näk. ole siinä. Onko kokemuksia, olenko tilannut oikean osan vai olenko totaalisesti hakoteillä?
Nyt olisi viime syksystä asti työstetty projekti enää jarruja vaille leimassa (toivottavasti). Mutta helpolla ei antaudu vieläkään, ABS-ongelma kyseessä. Kyseinen auto on vm. 92 3.2 XJ6, ja viime katsastuksessa n. vuosi sitten hylkyä paukkui koska Anti Lock-valo paloi ajoittain. Jarrupoljin ei kestä pumppaamista juuri yhtään, käyttöjarrun häiriövalo syttyy heti kun poljinta painaa ja Anti Lock-valo toisella painalluksella. Muutaman painalluksen jälkeen poljin on tehokkaasti lattiassa, mutta valot kyllä sammuvat ja jonkinlainen paine palautuu muutaman sekunnin odottelulla. Vikakoodit on katsottu ja pirssi välkytteli koodit 21 (This Relates to Main valve) ja 61 (This Relates to Reservoir & pressure warning switch). Tämän lisäksi VCM:stä löytyy myös PAD-ilmoitus. Jarrunesteet pysyvät sisällä. Siinä määrin kun olen eri foorumeita lueskellut ja yrittänyt ongelmaa haarukoida, uskaltauduin tilaamaan briteistä purkuosana ABS:n paineakun ja pumpun. Aluksi epäilin myös jarrujen pääsylinteriä, mutta tuttu päteväksi todistettu autoasentaja oli sitä mieltä ettei vika tod. näk. ole siinä. Onko kokemuksia, olenko tilannut oikean osan vai olenko totaalisesti hakoteillä?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Olen varma, että homma tulee kuntoon noilla tilaamillasi osilla. Oireet viittaavat selkeästi siihen, että paineakku on aikansa elänyt. Se ei enää pysty varastoimaan painetta jarrujen tehostukseen. Akun kumikalvo on venynyt tai peräti rikki. Ja voihan se vika olla venttiilissäkin, mikä päästää paineen karkuun. Mutta tilaamissasi osissa nuo molemmat tulee vaihdettua.
Itse olen myös opiskellut ja ihmetellyt XJ40:n jarruja. Luulin että jarruissa on ilmaa tai joku muu vika, koska jarrupolkimen tuntuma on kuin polkisi vieteriä tai löysää kumipalloa. Mutta se onkin ominaisuus, ei vika. Tuttavien autoissa on aivan samanlainen tuntuma. Ajossa sitä ei juuri huomaa, mutta paikallaan seistessä poljinta paineltaessa ilmiö on selvä ja kummastuttaa. No, se johtunee tuosta erikoisesta tehostussysteemistä. En muista, onko Sitikassa samanlainen tuntuma.
Itse olen myös opiskellut ja ihmetellyt XJ40:n jarruja. Luulin että jarruissa on ilmaa tai joku muu vika, koska jarrupolkimen tuntuma on kuin polkisi vieteriä tai löysää kumipalloa. Mutta se onkin ominaisuus, ei vika. Tuttavien autoissa on aivan samanlainen tuntuma. Ajossa sitä ei juuri huomaa, mutta paikallaan seistessä poljinta paineltaessa ilmiö on selvä ja kummastuttaa. No, se johtunee tuosta erikoisesta tehostussysteemistä. En muista, onko Sitikassa samanlainen tuntuma.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Kiitoksia vastauksesta, tässä nyt osia odottelen ja voin kertoilla tuloksista jahka saan palikat paikalleen. Tullut huomattua että kaikki "kertomukset" auttavat rajaamaan ongelmaa siinä vaiheessa kun on vielä sormi suussa. Ei olisi itselläkään tämä projekti näin lähellä valmista ilman asiaan vihkiytyneitä foorumeita
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Hei,jlagland kirjoitti: ...Anti Lock-valo ...
Tämän lisäksi VCM:stä löytyy myös PAD-ilmoitus.
Jos ABS valo tulee ajoittain päälle myös muuten, tarkista ensin ABS:n yliänniterele, joka lienee takakontissa bensakorkin vieressä telineessä. Hae tältä foorumilta ABS XJ40 haulla lisätietoo.
Se PAD ilmoitushan tarkoittaa jarrupalojen kuluneisuutta. Jos jarrupalat kunnossa, on vika todennäköisesti johdotuksessa. Tää ei oo kuitenkaan sellainen vika joka haittaa katsastuksessa leiman saantia.
Terv. Hannu
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Kiitos vinkistä! Paineakku ja pumppu saapuivat postissa eilen, menee tosin todennäköisesti viikonlopulle ennen kuin ehdin ne saamaan paikalleen. Pistän tuon releen korvan taakse (en kirjaimellisesti), sikäli mikäli tilanne ei noiden edellä mainittujen osien vaihdolla tokene.
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
No nyt on auto leimassa! ABS-valo lakkasi tosiaan häiriköimisensä noiden edellä mainittujen osien vaihdolla ja katsastajallakaan ei ollut suuremmin muuta huomauttamisen aihetta. Nyt pääsee sitten ulkoiluttamaan autoa ihan oikeasti.
Yksi vanha vika teki kuitenkin paluun heti katsastuksen jälkeen. Öljynpainemittari näyttää kylmällä koneella normaaleja lukemia asteikon puolivälistä, mutta kun pitempään ajelee ja auto kunnolla lämpenee, alkaa mittarin neula pudota alemmille lukemille. Ajaessa näyttää noin neljäsosaa paineista, mutta kun esim. liikennevaloihin pysähtyy, tippuu neula vähitellen nollille asti ja sytyttää välillä öljyvalonkin. Vaihde vapaalla kaasuttaminen nostaa neulaa kyllä, mutta tyhjäkäynnillä näyttää olemattomia paineita. Öljyä koneessa kyllä on normaali määrä ja käyntikin kuulostaa ihan normaalilta. Silti kalvaa ajatus "punaista valoa päin ajamisesta", onko tällaisesta kokemuksia?
Yksi vanha vika teki kuitenkin paluun heti katsastuksen jälkeen. Öljynpainemittari näyttää kylmällä koneella normaaleja lukemia asteikon puolivälistä, mutta kun pitempään ajelee ja auto kunnolla lämpenee, alkaa mittarin neula pudota alemmille lukemille. Ajaessa näyttää noin neljäsosaa paineista, mutta kun esim. liikennevaloihin pysähtyy, tippuu neula vähitellen nollille asti ja sytyttää välillä öljyvalonkin. Vaihde vapaalla kaasuttaminen nostaa neulaa kyllä, mutta tyhjäkäynnillä näyttää olemattomia paineita. Öljyä koneessa kyllä on normaali määrä ja käyntikin kuulostaa ihan normaalilta. Silti kalvaa ajatus "punaista valoa päin ajamisesta", onko tällaisesta kokemuksia?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Onkos paljon rullattu koneella? Kuluneen moottorin/öljypumpun oireitahan nuo ovat. Minkäslaiset öljyt koneessa? Paljon ajetussa mutta toimivassa moottorissa voi noihin tyhjäkäynti paineisiin auttaa myös hieman "paksumpien" öljyjen käyttö.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Reilu 120000km on mittarissa. Kokonaan ei ole vielä öljyjä minun omistuksessa koneeseen vaihdettu, joten en tiedä mitä öljyä on "pohjalla". Lisännyt olen Neste City Standard 5w-40:ä sen verran kun oli tarvetta. Tuo mittarikin tuntuu toimivan vaihtelevasti eri tavoin, esimerkiksi juuri hetki sitten lämpimällä koneella näytti alhaista painetta, mutta alle puoli tuntia siitä edelleen lämpimällä koneella näytti taas asteikon puoliväliä vaikka ajelin pitemmän matkan. Auto siis sammutettuna välissä. Täytyy koettaa käydä mittauttamassa nuo todelliset paineet jossakin että tohtii ajella rauhassa. Öljynpaineanturin voisi varmaan myös pistää tilaukseen.
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Eipä noilla kilometreillä pitäisi kyllä koneen kulumista olla.... mikäli on asiallisesti pidetty. Ekaks vaihtaisin kyllä jotkin "laatuöljyt" ja suodattimen , voi paineet parantua jo silläkin..
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Auton kunnosta päätellen väittäisin että edellisilläkin omistajilla on hyvässä pidossa ollut. Kävin tuossa jo Mahlen suodattimen hakemassa valmiiksi, öljyt pitäisi vielä hankkia. Öljynpaineanturinkin pistin tuossa tilaukseen briteistä samalla kun jarrupaloja tilailin, saapa senkin vaihdettua uuteen vaikkei vika sitten siinä olisikaan. Onko suosituksia siitä millaista öljyä kannattaisi käyttää, ohjekirjassa näkyi olevan monta erilaista suositusta Castrolin öljyistä. Ei vaan ilmeisesti löydy meidän kylästä Castrolia kuin yhdestä puljusta, pitäisikö sitä sitten käydä sieltä kyselemässä?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Ei sillä öljymerkillä ole niin väliä, tärkeämpää on ne viskositeetit. Laita vähintään sitä mitä mitä manuaali sanoo. Jos ajelet vain kesäkeleillä niin ei se alapään viskositeettikaan ole niin tarkka. (itse ajelen castrolin 10w-60TWS:llä, senkin pumpattavuus riittää muistaakseni -30 asteeseen, käy hyvin suomen kesään )
Pointtina tässä tapauksessa kuitenkin se että vanhat öljyt ovat ehkä menettäneet ominaisuutensa (voi olla öljyn seassa myös seisonnan aikana kondensoitunutta vettä tai bensaa) eikä jaksa pitää kuumana öljynpaineita tyhjäkäynnillä. Öljyn vaihdolla eliminoituu ainakin tuon vaikutus tyhjäkäynnin vähäisiin paineisiin..
Pointtina tässä tapauksessa kuitenkin se että vanhat öljyt ovat ehkä menettäneet ominaisuutensa (voi olla öljyn seassa myös seisonnan aikana kondensoitunutta vettä tai bensaa) eikä jaksa pitää kuumana öljynpaineita tyhjäkäynnillä. Öljyn vaihdolla eliminoituu ainakin tuon vaikutus tyhjäkäynnin vähäisiin paineisiin..
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
XJ40:ssä ja X300:ssa on ollut käytössä öljynpaineanturi, joka tyypillisesti alkaa jossain vaiheessa näyttämään "puuta heinää". Ja nimenomaan paineiden "häviäminen" on aiheuttanut paljon harmia asiakkaille ja sitä kautta edelleen valmistajalle. Anturi oli yksinkertaisesti epäluotettava. Niinpä Jaguar päätti korvata öljynpaineanturin sellaisella, joka toimii pelkästään kytkimenä eli samaan tapaan kuin merkkivalon anturi. Uusi korvaava anturi näyttää aina mittarin keskelle, jos painetta on sen verarn että merkkivalo sammuu. 95 mallin X300:ssa oli vielä normaali anturi, mutta 96 mallissa anturi toimii pelkästään kytkimenä.
Sinulla on varmaankin alkuperäinen anturi paikallaan. Sen kun vaihdat, ongelma häviää. Harmittavasti uusi korvaava anturi ei sitten näytä todellista öljyn painetta. Meikäläistä se harmittaa suunnattomasti. Valitettavasti entiseen tapaan toimivaa anturia ei ole enää saatavana. Kenties sellaisen saisi rakenneltua jonkun toisen mallin anturista. Se saattaisi vaatia virittelyä vastusten avulla, jotta näyttö tulisi oikeaksi.
Ja menee se rikki tuo uusi korvaava anturikin. Kokemusta on. Mutta silloin mittari ei näytä väliarvoja vaan joko keskelle tai nollaa, miten sattuu.
Sinulla on varmaankin alkuperäinen anturi paikallaan. Sen kun vaihdat, ongelma häviää. Harmittavasti uusi korvaava anturi ei sitten näytä todellista öljyn painetta. Meikäläistä se harmittaa suunnattomasti. Valitettavasti entiseen tapaan toimivaa anturia ei ole enää saatavana. Kenties sellaisen saisi rakenneltua jonkun toisen mallin anturista. Se saattaisi vaatia virittelyä vastusten avulla, jotta näyttö tulisi oikeaksi.
Ja menee se rikki tuo uusi korvaava anturikin. Kokemusta on. Mutta silloin mittari ei näytä väliarvoja vaan joko keskelle tai nollaa, miten sattuu.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Nyt taas eilisen ajan oli lukemat jatkuvasti asteikon puolenvälin tuntumassa, välillä laski lähelle neljäsosaa mutta ei sen alle. Eiköhän tuo tuosta tokene jahka anturi saapuu ja saan sen paikalleen. Noista öljyistä vielä sen verran että ovatko nämä autot nirsoja sen suhteen käyttääkö täyssynteettistä öljyä? Eli olisiko esim. jokin täyssynteettinen 5W-40-öljy järkevä ratkaisu? Ohjekirjan mukaan tuo 5W-40 näyttäisi ihan järkevältä, mutta tuosta synteettisyydestä en äkkiseltään löytänyt mainintaa.
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Nyt kun tuli puhetta X300 öljynpaineista, niin olen ajanut kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä "ilman öljynpaineita". Eli puheet siitä, että öljynpainemittari on epäluotettava, ovat tosia. Minullakin se mittari toimii ajoittain, kesällä vähän paremmin, talvella huonommin.
Bentley Mulsanne -89
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Nyt täytyy olla varovainen ja sanoa vain että minun mielestä täys synteettinen on ihan järkevä ratkaisu. Tältäkin palstalta löytyy useampikin "öljy keskustelu", kannattaa hakea etsi toiminnolla. Niitä kannattaa lukea harkiten ja oma mielipide muodostaen, yhtä ainoaa totuutta ei asiassa liene, jokaisella omat suosikkinsa ja perustelut.käyttääkö täyssynteettistä öljyä
Aikas moni luokittelee öljyn hyväksi/huonoksi sillä perusteella että se pysyy koneen sisäpuolella/ ei syö öljyä. Minun mielestä molemmat asiat sinällään ihan ok ja tavallisen kuluttajan helposti havaittavissa.
Öljyn perustehtävä on kuitenkin huolehtia siitä että moottori saa täyden voitelun kaikissa olosuhteissa ja minun mielestä hyvä öljy hoitelee tämän perustehtävän. Tätä vain on aikas vaikea tavallisen kuluttajan todeta, tosin luotettavasti toimiva öljynpaine mittari mikä näyttää todellisia paineita juoruaa tästä jotain.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Täältä keskeltä Suomea vielä kommentti öljyistä.
Meidän 360000 ajettu xj 40:n 4.0 ei pitänyt mobil 1:llä öljynpaineita tyhjäkäynnillä kuumana juuri ollenkaan ,paksumman 20/50w mineraaliöljynvaihdon jälkeen paineet pysyi viimekesän huippuhelteilläkin ja kaupunkiajossa ensimmäisessä viivassa valoissa seistessä ,ja mikä parasta moottorin mekaaniset äänet hiljenivät huomattavasti
Öljyn ominaisuudet on pysyneet vaihtovälin n.6-7000km oikeastaan muuttumattomina ainakin paineista ja äänistä päätellen.
Eihän näillä öljyillä paukkupakkasilla tietenkään oikein toimeen tule mutta meillä kissa saa huilata hirmupakkasilla
Meidän 360000 ajettu xj 40:n 4.0 ei pitänyt mobil 1:llä öljynpaineita tyhjäkäynnillä kuumana juuri ollenkaan ,paksumman 20/50w mineraaliöljynvaihdon jälkeen paineet pysyi viimekesän huippuhelteilläkin ja kaupunkiajossa ensimmäisessä viivassa valoissa seistessä ,ja mikä parasta moottorin mekaaniset äänet hiljenivät huomattavasti
Öljyn ominaisuudet on pysyneet vaihtovälin n.6-7000km oikeastaan muuttumattomina ainakin paineista ja äänistä päätellen.
Eihän näillä öljyillä paukkupakkasilla tietenkään oikein toimeen tule mutta meillä kissa saa huilata hirmupakkasilla
xj-40 -88 ja -90
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Tässä kommentteja ja vanhempia keskusteluja lueskeltuani taidan tuohon 5W40-öljyyn päätyä, kun autolla olisi tarkoitus ajella talvisaikaankin. Toivon mukaan sitten paineet pysyy kurissa. Toki saa vielä kommentoida jos on kokemuksia joiden perusteella on vahvasti eri mieltä.
P.S. Saa toki kommentoida muutenkin
P.S. Saa toki kommentoida muutenkin
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: XJ40 jarruista katoaa paine
Alkuperäisen aiheen mukainen vika otti ja uusiutui, tosin aavistuksen eri oirein, mahtaisiko ongelma olla silti jälleen samassa paikassa? Paria viime viikkoa lukuunottamatta jarrupainepumppu on lähtenyt aina surraamaan paineita kuntoon heti kun autoon on vääntänyt virrat päälle, nyt pumppu käynnistyy vasta muutaman minuutin viiveellä joka tuntuu myös pitenevän kerta kerralta vähitellen. Lähinnä tuo viive hieman arveluttaa, johtuneeko itse pumpusta vai voiko sen aiheuttaa jokin muu? Odotettavissakin toki oli että käytetty osa saattaa alkaa temppuilemaan mutta kuulostaisiko täsmäävän oireisiin?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.