XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Hei.
Tänä kesänä XK on käynistynyt huonosti kuumana, kylmänä käynnistyy heti.
Olen tekemässä korjaavia toimenpiteitä, kunhan kerkiän .
Mutta ajattelin harjoittaa "akateemista korjausta", täällä netissä.
Vähän oireista:
-bensapumppu toimii hyvin (nakuttaa ja bensaa tulee).
-kylmänä käynnistyy oivallisesti
-automaattirikastin toimii
-rikastimen kytketytessä pois, aivastelee hetken aikaa kaasun lisäykselle (oire poistuu, kun kone lämpenee)
-kuumana (esim. tankkauksen jäkeen) vaatii pitkän starttauksen
-usein käynnistyy, kun lopettaa starttauksen (=jännite nousee?)
-asia ei muutu, vaikka kytkee automaattiryypyn päälle (kuumana)
Epäilyni kohdistuu puolaan, tai kondensaattoriin.
Tilasin uuden puolan Turusta, se taisi olla viallinen tai 6 V:lle, kun ei anna kunnon kipinää
Ostin varaosaliikkeestä puolan (15E), jolla käynnistyy ainakin kylmänä.
En ole vielä "ehtinyt" kokeilla kuumakäynnistystä.
PS: viimekesänä jätin huomaamattani virrat päälle puoleksi tunniksi ja puola oli tosi kuuma eikä kone käynistynyt. Oli kai kärjet kiini ja virta kulki puolan läpi koko ajan kuumentaen sen.
Kylmäspraylla jäähdyttämisen (puolan) jälkeen käynnistyi.
Siis epäilyni kohdistuu sähpuoleen ja eritoten puolaan.
Voi olla myös konkka?
Esim kuumana tulee katkos ja kapasitanssi putoaa nollaan = huono kipinä?
Kommentteja?
PS: Suurjännitejohdot on "normaalia" johdinta (ei siis suurimepndanssijohtoa).
Tänä kesänä XK on käynistynyt huonosti kuumana, kylmänä käynnistyy heti.
Olen tekemässä korjaavia toimenpiteitä, kunhan kerkiän .
Mutta ajattelin harjoittaa "akateemista korjausta", täällä netissä.
Vähän oireista:
-bensapumppu toimii hyvin (nakuttaa ja bensaa tulee).
-kylmänä käynnistyy oivallisesti
-automaattirikastin toimii
-rikastimen kytketytessä pois, aivastelee hetken aikaa kaasun lisäykselle (oire poistuu, kun kone lämpenee)
-kuumana (esim. tankkauksen jäkeen) vaatii pitkän starttauksen
-usein käynnistyy, kun lopettaa starttauksen (=jännite nousee?)
-asia ei muutu, vaikka kytkee automaattiryypyn päälle (kuumana)
Epäilyni kohdistuu puolaan, tai kondensaattoriin.
Tilasin uuden puolan Turusta, se taisi olla viallinen tai 6 V:lle, kun ei anna kunnon kipinää
Ostin varaosaliikkeestä puolan (15E), jolla käynnistyy ainakin kylmänä.
En ole vielä "ehtinyt" kokeilla kuumakäynnistystä.
PS: viimekesänä jätin huomaamattani virrat päälle puoleksi tunniksi ja puola oli tosi kuuma eikä kone käynistynyt. Oli kai kärjet kiini ja virta kulki puolan läpi koko ajan kuumentaen sen.
Kylmäspraylla jäähdyttämisen (puolan) jälkeen käynnistyi.
Siis epäilyni kohdistuu sähpuoleen ja eritoten puolaan.
Voi olla myös konkka?
Esim kuumana tulee katkos ja kapasitanssi putoaa nollaan = huono kipinä?
Kommentteja?
PS: Suurjännitejohdot on "normaalia" johdinta (ei siis suurimepndanssijohtoa).
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Auttaako kuumana kaasu pohjassa käynnistäminen? Mulla joskus vaati(i) sen.
Yksi syy kuumakäynnistyongelmiin on, että kuumassa moottoritilassa kaasarit
haihtuu tyhjiksi. Mutta siihen pitäisi auttaa kun odottaa että bensapumpun nakutus
lakkaa ja kohokammiot on taas täynnä. Vai pystyikös sinne syntymään jonkinlainen
ilmalukko: bensaa ei ole mutta ei pääse lisääkään tulemaan.
Konkka kannattaa vaihtaa jokatapauksessa, sehän on "kulutusosa" (ei nyt kovin usein,
mutta "säännöllisesti"). Puolaksi kelpaa varsin hyvin tarvikepuolakin.
Köpi
PS: Jos autosi olisi 50v nuorempi, niin voisimme syyttää ECU:n tyhmyyttä, kuten XJ8.n
lyhyen käytön jälkeisissä käynnistysongelmissa, mutta 150:ssä ei oikein
Yksi syy kuumakäynnistyongelmiin on, että kuumassa moottoritilassa kaasarit
haihtuu tyhjiksi. Mutta siihen pitäisi auttaa kun odottaa että bensapumpun nakutus
lakkaa ja kohokammiot on taas täynnä. Vai pystyikös sinne syntymään jonkinlainen
ilmalukko: bensaa ei ole mutta ei pääse lisääkään tulemaan.
Konkka kannattaa vaihtaa jokatapauksessa, sehän on "kulutusosa" (ei nyt kovin usein,
mutta "säännöllisesti"). Puolaksi kelpaa varsin hyvin tarvikepuolakin.
Köpi
PS: Jos autosi olisi 50v nuorempi, niin voisimme syyttää ECU:n tyhmyyttä, kuten XJ8.n
lyhyen käytön jälkeisissä käynnistysongelmissa, mutta 150:ssä ei oikein
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Kuumakäynnistykseen ei auta, onko kaasu auki vai kiinni. Ei myöskään kaasupolkimen "pumppaus".
Ilmalukkoa epäilin myös, siksi kokeilin automaattiryypyn pakko-ohjausta, mikä sekään ei auttanut.
Bensana olen käyttänyt 98:a vahvistettuna lentokonebensalla (jossa on lyijyä).
Ilmalukkoa epäilin myös, siksi kokeilin automaattiryypyn pakko-ohjausta, mikä sekään ei auttanut.
Bensana olen käyttänyt 98:a vahvistettuna lentokonebensalla (jossa on lyijyä).
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Hei,Jku kirjoitti:Kuumakäynnistykseen ei auta, onko kaasu auki vai kiinni. Ei myöskään kaasupolkimen " ...
Jos sekä ilmaa että bensaa varmasti menee koneeseen tarpeeksi,
Tarkista varmuuden vuoksi katkojan kärjet, kärkiväli, sytytyksen ajoitus. XK kone pelaa yllättävän suurella sytytyksen ajoitus-alueella eli voi olla pielessä paljonkin ja toimii jotenkuten.
Kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi myös virranjakajan kansi. Eräällä harrastajalla oli vesiletkussa pieni reikä josta tihuutti virranjakajaan vettä viallisen kanne kautta.
Tulppien ja virranjakajan johdot kannattaa mitata yleismittarin ohmi-alueella ettei joku niistä ole poikki.
Minulta saat tarvittaessa uudet virranjakajan kannen, pyörijän, kärjet, johdot, kondensaattorin, tulpat. Pidän perusvaraosia hyllyssä niin ajokaudella ei tule pitempiä huoltotaukoja varaosia odotellessa.
Terv. Hannu
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Niin ja sitten se perinteinen ongelma, että auton seistessä ajon jälkeen moottorin
lämpö leviää kaasareihin, joissa sitten bensa höyrystyy omia aikojaan eikä lämmin kone
käynnisty. Koeta hankkia/asentaa eristin levyt kaasareitten ja koneen välille. Niitä
saa mm. http://www.sucarb.co.uk/default.aspx
Koetappa ruiskasta kylmäsprayta kaasareitten kurkujen päälle(silleen niinkuin varovasti) ja testaa
josko lämmin kone käynnistyy.
lämpö leviää kaasareihin, joissa sitten bensa höyrystyy omia aikojaan eikä lämmin kone
käynnisty. Koeta hankkia/asentaa eristin levyt kaasareitten ja koneen välille. Niitä
saa mm. http://www.sucarb.co.uk/default.aspx
Koetappa ruiskasta kylmäsprayta kaasareitten kurkujen päälle(silleen niinkuin varovasti) ja testaa
josko lämmin kone käynnistyy.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Tässä minulla on "pieni" ongelma, muut olen jo tarkistannut ( kärkivälin, johdot jne).XK kone pelaa yllättävän suurella sytytyksen ajoitus-alueella eli voi olla pielessä paljonkin ja toimii jotenkuten.
Kuten tiedät, XK:ssa on kampiakselin päässä se värinänvaimenin ja minun autostani se puuttui (kumilla vulkanoitu "vauhtipyörä" oli irronnut kumista ja poistettu, jäljellä oli enää kumin jäänteitä). Ostin ja asensin uuden paikalleen, mutta ajoitusmerkkejä uudessa osassa ei ole.
Joten miten ajoitus olisi parasta tarkistaa/tehdä?
Tätä minä jo ajattelin ja siksi kokeilin sitä automaattiryypyn pakko-ohjausta.joissa sitten bensa höyrystyy omia aikojaan eikä lämmin kone
käynnisty.
Mutta en ymmärrä, minne se höyrystynyt besa sitten tekisi ilmalukon?
Kuitenkin se, että kumakone usein käynnistyy, kun "hellittää" starttauksen, viittaa mielestäni sytytykseen. Joko huonoon kipinään tai ajoitukseen!?
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Pieni syrjähyppy Jagge maailmasta, mutta silti ...
Meikäläisellä oli Valmet 20:n kanssa samanlaista ongelmaa. Eli jos moottorin erehtyi sammuttamaan kuumana, oli aivan turha yrittää sitä käymään. Moottorin piti antaa jäähtyä ja sitten laakista käyntiin.
Asiaan tuli oleellinen parannus, kun magneetto ja tulpan johdot kunnostettiin. Eli saatiin aikaan parempi kipinä. Lisäksi sain asiantuntijan neuvon, että kaasuttimeen pitää vaihtaa pienemmät suuttimet, kun bensa/petroolimoottoria käytetään pelkällä bensalla. Lisäksi kaasuttimeen pitää laittaa kuristusholkki. Osat minulla on hyllyssä, mutta ei vielä paikallaan. On jäänyt tekemättä, kun nyt käynnistyy kohtuudella lämpimänäkin. Mutta on se kutittelua.
Vanhassa Series 1 Lantikassakin oli samaa oiretta. Se lähti useimmiten käyntiin kuumana juuri kuvatulla tavalla eli silloin kun sormen nosti starttinappulalta. Kyllä noissa tapauksissa on usein kysymys bensan höyrystymisestä kaasuttimessa. Nykybensa on aika kaukana siitä mitä se oli 50-luvulla.
Meikäläisellä oli Valmet 20:n kanssa samanlaista ongelmaa. Eli jos moottorin erehtyi sammuttamaan kuumana, oli aivan turha yrittää sitä käymään. Moottorin piti antaa jäähtyä ja sitten laakista käyntiin.
Asiaan tuli oleellinen parannus, kun magneetto ja tulpan johdot kunnostettiin. Eli saatiin aikaan parempi kipinä. Lisäksi sain asiantuntijan neuvon, että kaasuttimeen pitää vaihtaa pienemmät suuttimet, kun bensa/petroolimoottoria käytetään pelkällä bensalla. Lisäksi kaasuttimeen pitää laittaa kuristusholkki. Osat minulla on hyllyssä, mutta ei vielä paikallaan. On jäänyt tekemättä, kun nyt käynnistyy kohtuudella lämpimänäkin. Mutta on se kutittelua.
Vanhassa Series 1 Lantikassakin oli samaa oiretta. Se lähti useimmiten käyntiin kuumana juuri kuvatulla tavalla eli silloin kun sormen nosti starttinappulalta. Kyllä noissa tapauksissa on usein kysymys bensan höyrystymisestä kaasuttimessa. Nykybensa on aika kaukana siitä mitä se oli 50-luvulla.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Jku kirjoitti:Tässä minulla on "pieni" ongelma, muut olen jo tarkistannut ( kärkivälin, johdot jne).XK kone pelaa yllättävän suurella sytytyksen ajoitus-alueella eli voi olla pielessä paljonkin ja toimii jotenkuten.
Kuten tiedät, XK:ssa on kampiakselin päässä se värinänvaimenin ja minun autostani se puuttui (kumilla vulkanoitu "vauhtipyörä" oli irronnut kumista ja poistettu, jäljellä oli enää kumin jäänteitä). Ostin ja asensin uuden paikalleen, mutta ajoitusmerkkejä uudessa osassa ei ole.
Joten miten ajoitus olisi parasta ...
Hei,
Perusajoitusmerkit saa kohdalleen helposti. Ykköstulppa irti ja mäntä yläkuolokohtaan ja sitten yläkuolokohdan merkkaus kampiakselin ja öljypohjan etupäässä.
Olikos ne eristelevyt kaasareissa paikallaan?
Tää vika voi olla kombinaatio syttyjen ajoitus ja bensan höyrystyminen.
Terv. Hannu
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
Kiitokset ohjeista.
Olen tässä ollut muutaman päivän reissussa remontoimassa vanhaa pohjalaistaloa. Kun palaan takaisin Lahteen, käyn läpi nuo ohjeet ja merkkaan YKK:n.
Mikä on ennakko?
Samoin tarkistan nuo kaasuttimen eristelevyt.
Mutta muistutan, että vika on tullut tänä kesänä omia aikojaan, joten höyrystyminen ei kai tule noin yhtäkkisesti?
Palaan, kun käyn läpi noita asioita.
Mitä tulee pikkuvalmettiin, taistelin joskus sen magneeton kanssa (serkku on "traktorikeräilijä").
Magneetto antoi jännitettä porakoneella pyöritettäsessä.
Samoin magneeton "puola" antoi kipinää akulla kokeiltaessa.
Mutta yhdessä ei antanut kipinää.
Vika löytyi magneeton sisäisestä ajoituksesta.
Siis kärkien tulee avautua juuri, kun magneeton magneettivuo katkeaa. Tai oikeastaan ns abriz-kulman verran myöhemmin.
Valmetin magneetossa tuo sisäinen ajoitus (generaattorin ja kärkein välinen ajoitus) on liukuva (kartio) joten se voi siirtyä jopa itsestään.
No Jaggessa on perinteinen puolasytytys (jenkkien mukaan Kettering-sytytys), joten sen säätö on helpompaa.
Olen tässä ollut muutaman päivän reissussa remontoimassa vanhaa pohjalaistaloa. Kun palaan takaisin Lahteen, käyn läpi nuo ohjeet ja merkkaan YKK:n.
Mikä on ennakko?
Samoin tarkistan nuo kaasuttimen eristelevyt.
Mutta muistutan, että vika on tullut tänä kesänä omia aikojaan, joten höyrystyminen ei kai tule noin yhtäkkisesti?
Palaan, kun käyn läpi noita asioita.
Mitä tulee pikkuvalmettiin, taistelin joskus sen magneeton kanssa (serkku on "traktorikeräilijä").
Magneetto antoi jännitettä porakoneella pyöritettäsessä.
Samoin magneeton "puola" antoi kipinää akulla kokeiltaessa.
Mutta yhdessä ei antanut kipinää.
Vika löytyi magneeton sisäisestä ajoituksesta.
Siis kärkien tulee avautua juuri, kun magneeton magneettivuo katkeaa. Tai oikeastaan ns abriz-kulman verran myöhemmin.
Valmetin magneetossa tuo sisäinen ajoitus (generaattorin ja kärkein välinen ajoitus) on liukuva (kartio) joten se voi siirtyä jopa itsestään.
No Jaggessa on perinteinen puolasytytys (jenkkien mukaan Kettering-sytytys), joten sen säätö on helpompaa.
Re: XK 150:n huono käynnistyminen kuumana
No nyt on lista käyty läpi!
-kaasuttimissa on eristelevyt
-sytytys säädetty 7...8 astetta ennen YKK. (manuaali sanoo 9 astetta ja olihan siellä ne merkit, kun vaan katsoi riittävän tarkasti senjälkeen, kun olin säätänyt 6. sylinterin YKK:lle )
-kärkiväli n 0,35 mm
-tulpat OK
Tämä ei auttanut kuumakäynnistykseen.
Akkua lataukseen kytkissäni huomasin, että akusta solenoidille tuleva kaapeli oli löysä!
Lisäksi jousilaatta puuttui kokonaan.
Putsasin liitoksen ja kiristin sen jousilaatan kanssa.
Senjälkeen näytti käynnistyvän myös kuumana.
Siis kaikella on syynsä.
Täytyy ajella huomenissa, niin varmistuu lopullisesti.
-kaasuttimissa on eristelevyt
-sytytys säädetty 7...8 astetta ennen YKK. (manuaali sanoo 9 astetta ja olihan siellä ne merkit, kun vaan katsoi riittävän tarkasti senjälkeen, kun olin säätänyt 6. sylinterin YKK:lle )
-kärkiväli n 0,35 mm
-tulpat OK
Tämä ei auttanut kuumakäynnistykseen.
Akkua lataukseen kytkissäni huomasin, että akusta solenoidille tuleva kaapeli oli löysä!
Lisäksi jousilaatta puuttui kokonaan.
Putsasin liitoksen ja kiristin sen jousilaatan kanssa.
Senjälkeen näytti käynnistyvän myös kuumana.
Siis kaikella on syynsä.
Täytyy ajella huomenissa, niin varmistuu lopullisesti.