xjs käyntihäiriö

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
janrissanen
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 2:28 pm

xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Tarvitsisi taluttaa 1989 avo XJS 5.3 rekisteröintikatsastukseen. Tuotu suomeen edellisen omistajan toimesta jo vuosia sitten, seissyt paljon, ja sen vuoksi iso osa sähköpuolen (vähemän tärkeistä; sähköikkunaa, keskuslukitusta, kattomekanismia ym) laitteista ei toimi.

Varsinainen ongelma on käynti: Käynnistyy kyllä hyvin, mutta ottaa kierroksia varsin huonosti ja on puhditon. Lämmetessä käynti käy mahdottomaksi, pätkii, ei vastaa kaasuun juuri mitenkään muutoin kuin pätkimällä/nykimällä. Lämmettyä ei auta sammuttaa kun ei käynnisty sitten millään.

Aloittelevana Jaggeharrastajana ajattelin kysyä täältä ensin neuvoja kokeneemmilta; mitä kannattaisi tarkistaa ensin moisilla oireilla, kun tuo V12 ei niin kovin helpon oloisesti ole koostettu...

Autoja harrastellut pidempään, enemmän huoltoa (jarrut, jakopäät ym sujuvat) mutta vähemmän vianetsintää käyntihäiriöissä. Käytössä lämmin talli ja tarvittavat työkalut.
7esko
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 8:06 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja 7esko »

Sähköikkunoita vaivaa useasti sähkökytkimien heikko toiminta syystä tai toisesta.
Kattomekanismilla on taipumus hävittää hydraulinestettä, jota itse ostin muistaakseni motonetistä.
Virranjakajan säätöruuvilla kannattaa kokeilla koko skaala.
Ruiskusuuttimien sähköliittimet olisi hyvä käydä hiukan läpi.
T:esko
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Hane »

janrissanen kirjoitti:Tarvitsisi taluttaa 1989 avo XJS ...

Varsinainen ongelma on käynti: Käynnistyy kyllä hyvin, mutta ottaa kierroksia varsin huonosti ja on puhditon. Lämmetessä käynti käy mahdottomaksi, pätkii, ei vastaa kaasuun juuri mitenkään muutoin kuin pätkimällä/nykimällä...

Aloittelevana Jaggeharrastajana ajattelin kysyä täältä ensin neuvoja kokeneemmilta; mitä kannattaisi tarkistaa ensin moisilla oireilla, kun tuo V12 ei niin kovin helpon oloisesti ole koostettu...

mutta vähemmän vianetsintää käyntihäiriöissä. ...

Hei,
Tarkista ensin perusjutut. Sytytysjohtimet oikeassa järjestyksessä? Ne on helppo laittaa väärään järjestykseen kun monta johtoa virranjakajalta pujottelee putkien ja johtojen väleistä.

Onko sytytysjohtimet ehyet. V12 käy jotenkuten vaikka useampi pytty ei pelissä.

Vaihda kaikki tulpat ja tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä, tarkista virranjakajan anturin 'kärkiväli' ... Jne.


Terv. Hannu
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Terve,.
Tässä pari vinkkiä myös.
Kylmäkäynnistyssuuttimet voivat jumiutua myös auki-asentoon, kuten allekirjoittaneella kävi. Tuolloin polttoainetta suihkusi taukoamatta toisen puolen imusarjaan. Pelkkä johtimen irrotus ei auttanut, vaan vika paikallistui katkaisemalla polttoaineen syöttö kyseiseen suuttimeen.
Virranjakajan alipainesäätimen kalvo voi pitkän seisonnan aikana kovettua "korpuksi" ja näin ei ennakkoja tule lainkaan.

Pete
janrissanen
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 2:28 pm

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Kiitokset vinkeistä! Autoa ei tietääkseni ole availtu vuosiin, ja käyntikuntoinen sitä ennen, eli tulppien johtojärjestystä en epäilisi. Kylmänä kehrää tyhjäkäynnillä siististi, joten luulisin kaikkien pyttyjen myös olevan mukana. Sen sijaan nuo käynnistyssuuttimet ja kalvo kuulostavat oikealta suunnalta: Itse päättelin ihan yleisen autotuntemuksen pohjalta, että seosvialta vaikuttaa, ja toivon että olisi rikkaalla nimenomaan polttoaineen syötön puolelta (ei siis ilmamassamittarista, vai onko sitä -89 HE:ssä ollenkaan?).

Lähden näistä liikkeelle, kunhan pääsen taas kissan kimppuun. Tarkoitus tehdä laajemmat huoltotoimet (kaikki öljyt (loota&kone), suodattimet, nesteet niin jäähdytykseen kuin ja jarruihinkin, tulpat, nesteet, renkaat ym. ym.) kunhan saa katsastuksen alta pois.

Osaisiko joku vielä suositella sopivaa (selkeää ja kattavaa) huoltomanuaalia? Noita kun on useampia, ja kokemuksesta tiedän että laatu näissä vaihtelee rajusti, eikä tilaaminen "sika säkissä" tyyiin houkuttaisi.
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kopi »

janrissanen kirjoitti:Osaisiko joku vielä suositella sopivaa (selkeää ja kattavaa) huoltomanuaalia? Noita kun on useampia, ja kokemuksesta tiedän että laatu näissä vaihtelee rajusti, eikä tilaaminen "sika säkissä" tyyiin houkuttaisi.
Manuaaleista en tiedä, mutta Jag-loversista voi latailla 700-sivuisen XJS-kirjan, jossa on varmaan paljon hyödyllistä tietoa.
http://www.jag-lovers.org/xj-s/book/
Jos ei muuten avaudu, niin rekisteröitymisen jälkeen ainakin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HE1986
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Paikkakunta: Kaarina

Re: xjs käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja HE1986 »

eBaystä saat sen oikeankin manuaalin 50-60 hintaan. Ostin itse aikanaan Enklannista ja on hyvä.
Tarkistappa myös signaali kaasupolkimen asentoanturilta, ohje vaikka AJ6:n sivulta. Ja tosiaan, tulppien johdot menee vanhaksi.

Onnea.

Mika
Mika

XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Vastaa Viestiin