xjr hajos !
xjr hajos !
vika lähti siitä että öljynpainemittari reistaili eli paineet nollille ja takas normiin vikaan auttoi kun sotki kaasua ni sit mittari palas normiin... tänään sit ajoin pikatietä ja öljynpaineet nollille ja painoin kaasua niinku ennenki ja järjetön savupilvi ja laatikkovalo päälle ja veto pois ja auto sammu. ajoin kotiin ja nyt ei kestä yhtään kierroksia (3000) kun ampuu ja paukkuu ja välillä syttyy laatikkovalo ja välillä kierrokset soutaa 500-2000 ja se öljynpaine heittelee. eli veikkauksia mitä pitäs tehdä ? onko tommmoses joku vikakoodinlukija et jos olis joku anturi menny tai jotain kun en oo sitä ikinä vieny mihinkä korjaamolle ?
Re: xjr hajos !
Öhöm, oletkos ihan varma, että mittari reistaili?
Kierroksia lisäämällä paineet nousevat ihan normaalistikin. Jos mittari oli oikeassa, niin tuli tosi kallista jälkeä, mihin nuo oireetkin viittaavat. Ei tuo varmaan enää pahemmaksi mene, vaikka ottaa tulpat irti ja mittaa puristuspaineet. Pelkäänpä pahoin, että saat aika huolestuttavia tuloksia.
Ensiapuna katsoisin öljytikusta, onko pannussa enää öljyä jäljellä.
Kierroksia lisäämällä paineet nousevat ihan normaalistikin. Jos mittari oli oikeassa, niin tuli tosi kallista jälkeä, mihin nuo oireetkin viittaavat. Ei tuo varmaan enää pahemmaksi mene, vaikka ottaa tulpat irti ja mittaa puristuspaineet. Pelkäänpä pahoin, että saat aika huolestuttavia tuloksia.
Ensiapuna katsoisin öljytikusta, onko pannussa enää öljyä jäljellä.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: xjr hajos !
2v 6kk ollu ja aina ollu öljynpaineet 4,5 eikä ne oo mihinkä muuttunu on kaasupoljin missä asennos vaan... öljyt ja suodatin on vaihdettu 7000km välein. tuntus vaan olevan joku sähkövika kun niin moni asia reistailee. öljyt katoin ja oli ok.
Re: xjr hajos !
Mun käsityksen mukaan näissä on tuo painemittari ihan vaan koristukseksi. Eli toiminta on sama kuin öljynpaine valolla. Näyttää aina samaa arvoa jos yhtään paineita järjestelmässä.
Tämä nyt ei sulje sitä pois ettei siellä jotain vikaa noissa paineissa vois olla.
Näissä toimii tuommoinen yleismallin OBD-lukija joten sillä kannattaa aloittaa sekä tietysti katsomalla lataus ja koneen maajohdot.
Tämä nyt ei sulje sitä pois ettei siellä jotain vikaa noissa paineissa vois olla.
Näissä toimii tuommoinen yleismallin OBD-lukija joten sillä kannattaa aloittaa sekä tietysti katsomalla lataus ja koneen maajohdot.
XJR 95
Re: xjr hajos !
missä on pistoke ku lukijan saan ny lainaks ?
Re: xjr hajos !
Mahtaako siinä olla missään? :xjr95 kirjoitti:missä on pistoke ku lukijan saan ny lainaks ?
viewtopic.php?f=2&t=4248&p=19187&hilit=Obd#p19187
Jos on, niin yleensä 30cm etäisyydellä virtalukosta.
Köpi
Re: xjr hajos !
joo mittarin lainaaja sano et se on jossain ratin lähettyvillä yleensä ja löysin. mittari kiinni ni rupes melkeen heti toimiin vaikken painellu edes sitä ja kolme koodia anto p0726, p1176, p0000
Re: xjr hajos !
Löytyi tällainen linkki:
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
Ensimmäinen vikakoodi viittaa siihen että moottorin kierrosnopeudesta ei saada selvää tietoa. Ja moottorin ohjausjärjestelmä (ECM) keskustelee vaihteiston ohjausjärjestelmän (TCM) kanssa ja kertoo nopeustiedon voimansiirrolle. Moottorin kierrolukua ja auton nopeutta verrataan ja jos ne eivät täsmää, tulee tuo vikakoodi.
Syitä edelliseen voi olla kolme:
- Viallinen kampiakselin asento (nopeus) tunnistin anturi (tai kyseinen virtapiiri)
- Viallinen ECM
- Viallinen TCM
Itse veikkaan vian löytyvän juuri tuosta kampiakselin anturista. Se löytyy moottorin etupäästä hihnapyörän vierestä. Se on vasin helppo vaihtaa. XJR mallissa tosin joutuu tekemään tilaa purkamalla edestä pois ahtimen hihnan kiristyspyörän. Koko homman saa tehtyä yläkautta. Anturi maksaa edullisimmillaan Englannissa veroineen noin £100. Triangle Motorilta Turusta osa voisi löytyä jopa hyllystä.
Joissakin autoissa mainittu anturi saattaa vikaantua niin että ilmiö on lämpötilariippuva. Allekirjoittaneella on sellaisesta kokemusta. Silloin voi asia varmistua sillä, että esim. heittää lämpimän anturin päälle vettä. Jos alkaa pelittämään, vika on anturissa. Mutta huom. tuo on vain yksi erikoistapaus. Kaksi tuollaista on sattunut kohdalle, auto oli molemmissa tapauksissa Saab.
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
Ensimmäinen vikakoodi viittaa siihen että moottorin kierrosnopeudesta ei saada selvää tietoa. Ja moottorin ohjausjärjestelmä (ECM) keskustelee vaihteiston ohjausjärjestelmän (TCM) kanssa ja kertoo nopeustiedon voimansiirrolle. Moottorin kierrolukua ja auton nopeutta verrataan ja jos ne eivät täsmää, tulee tuo vikakoodi.
Syitä edelliseen voi olla kolme:
- Viallinen kampiakselin asento (nopeus) tunnistin anturi (tai kyseinen virtapiiri)
- Viallinen ECM
- Viallinen TCM
Itse veikkaan vian löytyvän juuri tuosta kampiakselin anturista. Se löytyy moottorin etupäästä hihnapyörän vierestä. Se on vasin helppo vaihtaa. XJR mallissa tosin joutuu tekemään tilaa purkamalla edestä pois ahtimen hihnan kiristyspyörän. Koko homman saa tehtyä yläkautta. Anturi maksaa edullisimmillaan Englannissa veroineen noin £100. Triangle Motorilta Turusta osa voisi löytyä jopa hyllystä.
Joissakin autoissa mainittu anturi saattaa vikaantua niin että ilmiö on lämpötilariippuva. Allekirjoittaneella on sellaisesta kokemusta. Silloin voi asia varmistua sillä, että esim. heittää lämpimän anturin päälle vettä. Jos alkaa pelittämään, vika on anturissa. Mutta huom. tuo on vain yksi erikoistapaus. Kaksi tuollaista on sattunut kohdalle, auto oli molemmissa tapauksissa Saab.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: xjr hajos !
Vielä pari juttua. Törmäsin Jaguar Enthusiast lehdessä gurun eli David Marksin vastineeseen lukijan ongelmassa, joka oli koko lailla sama. Lukijan autossa oli aikasemminkin ollut samat oireet ja silloin auto tuli kuntoon kampiakselin asentotunnistinanturin vaihdolla. Nyt oireet uusivat.
David Marksin ohjeet:
- Tarkistettava uudelleen kampiakselin anturi
- Tarkistettava moottoriohjausboxille menevä liitin (moninanapainen). Sillä on taipumusta korrodoitua (kuten liittimillä yleensä)
- Tarkistettava pissapojan säiliön alapään vieressä pitkittäisen etupalkin päällä olevat kaksi moninapa liitintä, vaakasuorassa. Toinen on musta ja toinen vaalea. Erityisesti noilla liittimillä on tapana korrodoitua. (Allekirjoittanut on törmännyt tähän vroitukseen ennenkin, olikohan peräti tehtaan huolto ohjeissa. Kenties noiden kahden liittimen vikaantumisen aiheuttaa se, että vettä ja pesuainetta valuu niiden päälle pissapoikaa täytettäessä. Jokaisen X300:n omistajan kannattaa tarkistaa noiden liittimien kunto)
Muista raportoida, mistä vika lopulta löytyi.
David Marksin ohjeet:
- Tarkistettava uudelleen kampiakselin anturi
- Tarkistettava moottoriohjausboxille menevä liitin (moninanapainen). Sillä on taipumusta korrodoitua (kuten liittimillä yleensä)
- Tarkistettava pissapojan säiliön alapään vieressä pitkittäisen etupalkin päällä olevat kaksi moninapa liitintä, vaakasuorassa. Toinen on musta ja toinen vaalea. Erityisesti noilla liittimillä on tapana korrodoitua. (Allekirjoittanut on törmännyt tähän vroitukseen ennenkin, olikohan peräti tehtaan huolto ohjeissa. Kenties noiden kahden liittimen vikaantumisen aiheuttaa se, että vettä ja pesuainetta valuu niiden päälle pissapoikaa täytettäessä. Jokaisen X300:n omistajan kannattaa tarkistaa noiden liittimien kunto)
Muista raportoida, mistä vika lopulta löytyi.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: xjr hajos !
eilen kun pistin sen mittarin kiinni niin auto toimi normisti ja kiersi sen oliko 6450 tai jotain ja poljin sitä tos pihas lämpöseks ja kirjotin et toimii tänne ja sitte vielä ajattelin että otan ne vikakoodit pois ja meen ajaan lenkin että tuleeko taas jotain vikakoodeja ni eipäs toiminut enää lämpimänä vaan kiersi max 3250 ja pauke ja rätinä oli kova tänään sitte taas kokeilin aamulla käymään ni toimi normaalisti mutta en ajanut sillä mihinkään. eli rupeen putsaileen noita liittimiä kunhan tästä innostun...
Re: xjr hajos !
Jaa, se löytyy siis jo 95-mallistakin, tähän asti on luultu että vasta 96.xjr95 kirjoitti:joo mittarin lainaaja sano et se on jossain ratin lähettyvillä yleensä ja löysin. mittari kiinni ni rupes melkeen heti toimiin vaikken painellu edes sitä ja kolme koodia anto p0726, p1176, p0000
Tuosta toisesta koodista tämmöistä:
P1176 Long Term Fuel Trim Too Lean - Banks 1 And 2 (FMFR) - Read Our Article on Oxygen Sensor Codes For Help With This Jaguar Check Engine Light Code
Ja tuo artikkeli on täällä:
http://www.engine-light-help.com/oxygen ... codes.html
Voi olla kyllä seurausta tuosta Matsun kertomasta.
P0000:sta ei varmaankaan kannata välittää.
Köpi
Re: xjr hajos !
Kovasti näyttää kampiakselin anturi vialta. Tee vielä se koe, että ruiskutat vaikka letkulla vettä anturin päälle silloin kun se lakkaa toimimasta. Anturi on siinä edestä päin katsoen hihnapyörän ylimmästä kohdasta hieman vasempaan. Jos alkaa anturi jäähdytettynä pelittämään, vika on siinä.
Tuo anturi kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Se on kulutusosa siinä kuin muutkin vastaavat anturit, esim. ABS:n anturit. ABS:n anturivika ei katkaise matkan tekoa, mutta kampuran anturin vika voi sen tehdä.
Tuo anturi kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Se on kulutusosa siinä kuin muutkin vastaavat anturit, esim. ABS:n anturit. ABS:n anturivika ei katkaise matkan tekoa, mutta kampuran anturin vika voi sen tehdä.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: xjr hajos !
auto rupes toimiin kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla mutta uusia vikojakin ilmesty koeajolenkillä. pissapoika ei pelittänyt ja mankassa lukee tel mute eikä toimi mistään nappulasta.
Re: xjr hajos !
Veikkaan, että soittimen antama viesti "TEL MUTE" tarkoittaa, että soitin on mykistetty puhelun takia. Eli puhelin on pyytänyt soitinta hiljaiseksi. Onko sitten "luuri pöydällä" vai mistä johtunee. Joka tapauksessa ongelma lienee puhelin/soitin kommunikoinnissa.
Jos pissapoika ei ole jäässä eikä sulake palanut, pitää ns. seurata johtolankaa. Pissapojan moottorilta kannattaa mitata jännite.
Jos pissapoika ei ole jäässä eikä sulake palanut, pitää ns. seurata johtolankaa. Pissapojan moottorilta kannattaa mitata jännite.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994