Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Eli vikavalo paloi muutaman sata kilsaa ja testeri näytti että katalysaattori rikki. Nyt vikavalo kuitenkin sammui itsestään, mitään muutosta en ajossa huomannut (kaikki toimii kuten pitääkin) PAITSI, mielestäni kulutus oli paljon suurempi silloin ku vikavalo paloi?? Osaako joku kertoa mitä ihmeen henkimaailman juttuja nämä on ja voiko kyse olla muusta kuin katalysaattorin viasta kun vikavalo kerran nyt sammui. Tuskin kukaan jaksaa vastailla mutta yritetään nyt kuitenkin....
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ei se vastaaminen varmaan viitsimisestä ole kiinni, vaan kukaan meistä ei osaa
selvännähdä syytä ilman vikakoodeja tms.
Kulutuksen nousu vikavalon aikana on normaalia, tietsikka laittaa moottorin-
ohjauksen ns. limp home-tilaan, jossa kulutuksen optimointi on pienimpiä
murheita, koitetaan vaan saadaan auto kotiin tai korjaamolle "varmoilla" seos
yms ohjauksilla.
Koita käydä jossain luettamassa vikaoodit, niistä ehkä osamme kertoa enemmän.
Saattoihan se tietysti olla vain tilapäinen kosketus- tms. häiriö ja ellei vikavalo
enää uudestaan syty, niin eikun ajoa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Niin totta se on ettei ilman tarkkoja koodeja pysty mitään sanomaan, itse luetutin vikakoodit merkkiliikkeessä kahdella eri mittarilla kahteen kertaan ja aina huoltomiehen sama vastaus: katti viallinen.
Kun tiedustelin asiaa tarkemmin, ei osattukaan enää vastailla juuri mitään. Todettiin vaan että uus katti on 1700e plus muutaman tunnin työt päälle :(
Siksi lähinnä tässä kyselen jos jollekin muullekin olisi käynyt juuri samalla tavalla ja osaisi kertoa missä oli vikaa...eräiden muiden automerkkien keskustelupalstoilla sitä olen nähnyt harrastettavan.
No, mutta kiitos kuitenkin. Harmittaa vaan ku auto jatkuvasti jostain päin ruikulla ja se harmitus tietenkin näkyy tekstistäkin. Toisaalta, oli se kai jo aikakin että omalle kohdalle sattui todellinen "maanantai-yksilö".
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja matsu »

Mittasivatko merkkihuollossa päästöt? Ja ne arvot olivat huonot?

Vai onko X-Typessä kaksi lambda anturia, toinen ennen kattia ja toinen katin jälkeen? En ymmärrä, miten diagnoosilaite voisi todeta katalysaattorivian. Kahden lambdan systeemissä ehkä, mutta tuskin vuorenvarmasti siinäkään tapauksessa.

X300:n antoi vikakoodia "katalysaattorivika mahdollinen" tai jotain siihen suuntaan, kun moottorissa oli ollut paljon sytytyskatkoja. Katkoista oli oma vikakoodi. Ja vielä oli kolmas koodi, joka ilmoitti viasta moottorin lämpötila-anturipiirissä. Tuo viimeksi mainittu oli se varsinainen vian aiheuttaja. Se aiheutti rikkaan seoksen mikä aiheutti sytytyskatkoja, mistä pahimmillaan ja huonolla tuurilla voisi seurata kattivika.

Jos päästöt (CO) ovat suuret, silloin vika on yleensä lambdassa eli happianturissa. Toki kattejakin kuuluu hajoavan, mutta ei kannata mennä ensimmäiseksi sitä vaihtamaan. Voi olla kallis kokeilu, jos vika onkin muualla.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Kiitos vastauksesta, tuo antoi ainakin toivoa omalle kohdalle...tosiaankin sain tosi niukasti tietoa kun kävin kysymässä missä vika mahtaa koodin perusteella olla. Käsittääkseni x-typessä on kaksi lamda-anturia , toinen ennen kattia ja toinen jälkeen ja itsekin epäilin että toinen noista olisi mennyt, mutta merkkiliikkeen huoltomies totesi "Kyllä anturivika näkyis testerillä ja tämä näyttää selvästi että katalysaattori on rikki"...no, tiedä häntä. Väkisinkin tulee vaan mieleen, että yritetäänkö tässä nyt rahastaa vaan kuluttajaa. No päätin, että aloitan uusimisen noista molemmista anturista ja katsotaan sitten mitä tapahtuu. Tosin nyt se valo ei enää pala vaikka autolla olen ajanut jo parisataa kilsaa.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja juge »

Oma henk koht kokemus vastaavanlaisesta viasta toki aivan erimerkkisellä bensakoneisella autolla:

Ajotietokone antoi kylmäkäynnistyksen jälkeen herjan: anti-pollution fault ja vilkkuva moottorin vikavalo. Samantien koneen uudelleenkäynnistys ja sen jälkeen ajotietokoneen näytössä Catalytic converter fault ja kaverina vilkkuva moottorin vikavalo.

Kärry kuitenkin kävi täysin normaalisti ja otti rinkiä niinkuin ennenkin. Eikä pakokaasu haissut mitenkään "mädäntyneelle kananmunalle" niinkuin kattiviat yleensä ilmenee.

Kun kärryllä vain ajoi tarpeeksi kauan (esim. 100km per suunta) ja auton sammutti ja starttasi samantien uudelleen vika oli poissa.

Tämä vika toistui kahdesti sinä aikana ku ko. kärry meillä oli ja korjaantui molemmilla kerroilla kun vain koneen ajoi kunnolla lämpimäksi.

Kyseessä oli 406 peugeotti 2 litraisella bensakoneella.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Aivan...samaa oiretta omassani. Tänään taas vikavalo sammuin kun kone oli seissyt hetken lämpimänä. No huomenna vaihdetaan katalysaattorin jälkeinen happianturi...raportoin tänne poistuiko vika vai ei.
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Nyt on autolle tehty vika-analyysi ja kone ilmoitti seuraavat tiedot: catalyst system efficiency below threshold (bank 1) sekä Flight recorder data is stored/ electronic throttle monitor data available. Samoin huomattiin, että 1 happianturi (downstream) teki sahaavan kuvion kun taas 2 teki piirsi lähes suoraa käyrää. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja matsu »

Niinpä se sitten näkyy olevan, että siinä vertaillaan kahden labdan toimintaa, ennen ja jälkeen katalysaattorin. Siitä voidaan tietysti päätellä, toimiiko katti. Nyt se raportoi, että ei oikein toimi tai toimii puutteellisesti. Eli siinä on joko oikeasti kattivika tai sitten vika on lambdassa tai lambdoissa.

Jos X-Typessä on se tavallisempi eli zirkonium lambda, siitä kuuluukin tulla jännitepulsseja. Eli se ensimäinnen lambda taitaa olla kunnossa.Jos lambda olisi titaanioksidi tyyppiä (kuten on esim. X300:ssa), siinä vastus muuttuu happimäärän mukaan. En tiedä, millä taajuudella vastus siinä tyypillisesti muuttuu, eli tuleeko ikään kuin pulssitusta.

Jos katin jälkeinen lambda piirtää suoraa viivaa, voisi epällä vian olevan siinä.

Mielenkiintoinen juttu. Muista raportoida, niin taas viisastutaan.

PS. Olen sitä mieltä, että hyvässä kunnossa oleva auto, jossa lambda toimii, menisi läpi katsastuksen päästötestistä vaikka ilman katalysaattoria. Katsastuskonttorin laitteet eivät tietääkseni tunnista typen oksideja, muuten kuin välillisesti. Varmaankin se on syynä, ettei pakokaasussa sallita happiylimäärää. Sehän tarkoittaa liian laihaa seosta (tai ilmavuotoa pakoputkessa) mikä taas tarkoittaa kuumaa palamislämpötilaa mikä taas tarkoittaa tpaljon ypen oksideja. Ja katti ei toimi jos lambda arvo on selvästi pielessä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
tomppa3
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 7:06 pm

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Kiitoksia tuosta "suomennoksesta", itselle kun on melkoista hepreaa erilaisten arvojen tulkitseminen, mutta nyt ainakin ymmärrän vähän paremmin mistä on kysmys. Nyt on tosiaan toisen downstream anturin vaihtamisen jälkeen vikavalo sammunut ja seuraavaksi tarkoitus uusia se joka piirtää "suoraa käyrää". Asentajan mukaan myös sen pitäisi tehdä tosiaan sahalaita kuviota, mutta pian nähdään miten käy kun uusitaan tuokin lambda. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta asenta muisti lukeneensa, että Jaguar suosittaa lambdojen vaihtoa 160tkm kohdalla.
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysytään nyt vielä tosta x-typen katalysaattorista

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Terve,
itselläni ei ole modernia Jaguaria, mutta minulle tulee Jaguar Enthusiastin lehti sekä Jaguar World.
Molemmat toteavat että happianturit ovat kulutustavaraa, ja on syytä varautua vaihtamaan ne 100.000 mailin paikkeilla.
Tosin nämä kommentit ovat lähinnä XJ-sarjan autoista puhuttaessa, mutta pätenee muihinkin.
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
Vastaa Viestiin