XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Pekko N
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 9:08 am
Paikkakunta: Jyväskylä

XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Pekko N »

Roikkuvasta kattoverhoilusta on paljon puhuttu, mutta minulla olis päivastainen (ongelma) tilanne.
Eli kuinka saa hyvin kiinnitetyn kattoverhoilun ehjänä irti, vinkkejä kiitos.

Sitten mielenkiintoinen kysymys:
Mikä mahtaa olla kuvan osa?

Osa on siis nopeusmittarin vaijerin välissä kojelaudantakana (jenkkimalli). Ja mitähän tuo "% life used" tarkoittaa?

Eikai tuolla suurta väliä ole, mutta kiinnostaapa vain, kun en ole ennen missään tuollaiseen törmännyt.
Liitteet
Mikä kumma tämä on?
Mikä kumma tämä on?
mikaosa.jpg (199 KiB) Katsottu 4194 kertaa
XJ6C -75, toivottavasti joskus valmis
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja matsu »

Googlettamalla löytyi tieto, että tuo on huoltovälilaskuri. Sen tarkempaa kuvausta en äkkiä löytänyt.

Onko tuosta laitteesta mitään ulostuloa johonkin näyttöön, kojelaudassa? Aika hankala käydä kurkkimassa tuon laskurin lukemia kojelaudan alla.

Ei siis ole mikän uusi asia tuo huoltovälin ilmaisin. Tuo tietysti perustuu pelkästään ajettuun matkaan eli on pelkkä trippimittari. Paitsi että tuosta lienee jonkinlainen ulostulo, esim. merkkivalolle?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, enpä ole minäkään nähnyt ennen, mutta varaosakirjat tuntee paljon erikoisia pikkuosia kaikenlaisille markkinoille. Jenkkilässäkin oli vielä erikseen Kalifornia autot ja US Spec versiot noin yleensä.

Varaosakirja tuntee "Service interval counter" osanumerot C.44037 4-ov 2T60393 ja 2-ov 2J52365 auton valmistenumeroon asti ja C.46270 siitä eteenpäin, ja lisätietona, että vain jos autossa on ollut katalysaattori, joka on pitänyt vaihtaa 25.000 mailin jälkeen. En edes tiennyt, että jo noin varhain Jaguareissa olisi ollut katalysaattoria, mutta tämä hauska detalji kai vahvistaa että on ollut sekä 6- että 12-sylinterisissä:

http://www.xj6data.com/gallery/zoom/?id=184129

MIkä on muuten autosi valmistenumero?

Laitapa autosi kuvien kera tuonne http://www.xj6data.com

Sen verran toi toki vaikuttaa, että esim. nopeusmittarin vaijerit on sitten erilaiset jos toi vekotin on käyttössä.

Se on taas varmaan jokun "liability" pykälän eurausta, eli takuunalaisista autoista on voinut tulla oikeusriitaa kun ameriikkalainen auton ostaja on huoletta posottanut interstatea ja sitten on tullut teknisiä ongelmia, kun ei huolto-ohjelmaa ole noudatettu ja asiakas on sanonut "ettei se ole voinut tietää, milloin auto pitäisi vielä huoltoon" jne.

Japaniin on kanssa kaikenlaista ylinopeussummeria yms. Pohjoismaihin oli lampun pesimet, roiskeläpät jne.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti: vain jos autossa on ollut katalysaattori, joka on pitänyt vaihtaa 25.000 mailin jälkeen.

MIkä on muuten autosi valmistenumero?
Ja paljonko ajettu? 68500 mailia?
Jännä vekotin. Punainen maali yhdessä ruuvissa lienee sinetti.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Pekko N
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 9:08 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Pekko N »

Kiitoksia tiedosta.

Laitteeseen tosiaan tulee kaksi johtoa, joten jossain on todennäköisesti merkkivalo.

Mittarilukema on muistaakseni jossain 60 tml paikkeilla, mutta en muista ja koneella olevasta valokuvasta nopeusmittarin viisari peittää ensimmäisen numeron (x8527ml). Mistä arvelit lukeman olevan 68tml?

Jenkkeihin tuli, ainakin Californiaan, 70-luvun puolessavälissä tiukat päästömääräykset. Tässäkin autossa (XJ6C -75) on siis katti, jonkinlainen kompura ilman syöttämiseksi palotilaan ja pakosarjaan ja bensamittarissa sekä tankinläpissä teksi "unleaded fuel only". No nuo jenkki hömpötykset lähtee romukoppaan.

Valmistenumero on UF2J51295BW ja muihin topiceihin viitaten kilven mukaan moottori ja vaihteisto ovat alkuperäiset.
Laitetaan kuvia sitten kun auto alkaa olla edustuskunnossa (avatarista tarkkasilmäinen varmaan näkee ruostepaikat + lattia puuttu melkein kokonaan)

BTW, löytyiskö keltään kattoverhoilun irrotus kokemuksia?
XJ6C -75, toivottavasti joskus valmis
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Pekko N kirjoitti:Kiitoksia tiedosta.

Laitteeseen tosiaan tulee kaksi johtoa, joten jossain on todennäköisesti merkkivalo.

Mittarilukema on muistaakseni jossain 60 tml paikkeilla, mutta en muista ja koneella olevasta valokuvasta nopeusmittarin viisari peittää ensimmäisen numeron (x8527ml). Mistä arvelit lukeman olevan 68tml?

Jenkkeihin tuli, ainakin Californiaan, 70-luvun puolessavälissä tiukat päästömääräykset. Tässäkin autossa (XJ6C -75) on siis katti, jonkinlainen kompura ilman syöttämiseksi palotilaan ja pakosarjaan ja bensamittarissa sekä tankinläpissä teksi "unleaded fuel only". No nuo jenkki hömpötykset lähtee romukoppaan.

Valmistenumero on UF2J51295BW ja muihin topiceihin viitaten kilven mukaan moottori ja vaihteisto ovat alkuperäiset.
Laitetaan kuvia sitten kun auto alkaa olla edustuskunnossa (avatarista tarkkasilmäinen varmaan näkee ruostepaikat + lattia puuttu melkein kokonaan)

BTW, löytyiskö keltään kattoverhoilun irrotus kokemuksia?
Moi,

Veikkaan, että insinöörimiehenä Köpi osasi laskea 274% käyttöiän tuolle 25.000 mailin katalysaattorille! ;)

Tosin en ole varma, että onko sen 70-luvun katin käyttöikä tosiaan noinkin lyhyt, mutta voipa ollakin.

Tosiaan jossain pitäisi olla tuolle valo, kuin kait myös noitten varhaisten kattiautojen ja varhaisten ruiskumalien kohdalla myös happisensori (lambda) johti vain hälyytysvaloon, ei mihinkään ECU:un kuten sitten jo kolmossarjassa, jossa oli jo boksi mikä oikeasti myös ohjasi ruiskua.

Joo se ilmapumppu on ihan turha, sen funktio on vain eliminoida mahdolliset palamattomat hiilivedyt kun auto on seissyt loputtoman pitkissä jonoissa LA:n nurkilla (smog) mutta säästä ihmeessä ne hienot kromilätkät tankin korkkien vieressä, ne on hieno yksityiskohta IMO. :)

-Jakuvaari

JK. Ei kannata yhtään ujostella tuonne http://www.xj6data.com laittamista varten yhtään, se on myös kätevä paikka saada apua ja seurata projektia myös http://www.jag-lovers.org harrastajien kanssa. Eli autosi on tuota varhaisempaa sarjaa, 1295. LHD auto. (mun on 41. auto, mutta Euro-malli)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:
Pekko N kirjoitti:Mittarilukema on muistaakseni jossain 60 tml paikkeilla, mutta en muista ja koneella olevasta valokuvasta nopeusmittarin viisari peittää ensimmäisen numeron (x8527ml). Mistä arvelit lukeman olevan 68tml?
Veikkaan, että insinöörimiehenä Köpi osasi laskea 274% käyttöiän tuolle 25.000 mailin katalysaattorille! ;)
Jep, 2.74*25000miles, jonka jakuvaari tuolla aiemmin mainitsi kataalysaattorin vaihtoväliksi.
Siis jos ei ole koskaan nollattu. Mitenhän tuo muuten nollataan? Sinetistä päätellen jostain piilossa
olevalta sivulta, eli mötikän ja mittariston välistä? Luulisi että huollossa jossa katti vaihdetaan, tuo
vekotin nollattaisiin taas laskemaan uusia prosentteja.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Pekko N
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 9:08 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Pekko N »

Kävin tarkistamassa mittarilukeman ja se on 68627ml, eli vastaa laskurin lukemaa 25tml huoltovälillä.
Laskurin kyljessä on jonkinlainen nuppi josta nollaus voisi onnistua sopivalla työkalulla, mutta koko härveli on kyllä niin hankalassa paikassa, ettei siihen pääse käsiksi purkamatta kojalautaa.

On muuten mielestäni sattunut minulle aika vähän ajettu auto :D

P.S. Edelleen Kattoverhoilu vinkkejä kaipailen :P
XJ6C -75, toivottavasti joskus valmis
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Hane »

Xj ser 2 kattoverhoilu on alunperin kiinni lasikuitumaisessa hauraassa muotokappaleessa joka irtoaa kun irroittaa kattoverhoilun sivussa ja päissä olevat irtoavat paneelit sekä ns. B pylväiden pystypaneelit.
Se on saatettu liimata koko paketti peltiin kiinni.

Jos ei lähde ehyenä, pitää tehdä tai teettää uusi verhoilu kattoon tai jospa et irroita vaan liimaat uuden kankaan päälle.

Huom. Lämmönkestävä liima tarpeen, yli 100 asteen lämmönkesto oltava liimassa. Katto lämpenee auringossa.

Yleensä xj series verhoilu roikkuu kun alkuperäiseen kankaaseen integroitu vaahtomuovi irtoaa välissä.
Kattoverhoilun liimauksen voi tehdä auton sisällä ko. hauraaseen kattoverhoilun pohjalevyyn jolloin tuulilasia tai takalasia ei tarvitse irroittaa. Kankaan kiinnitykseen silloin hyvä pyytää oku kaveriksi. Kun liimapintojen on kerralla mentävä paikalleen. Kannattaa leikata isompi kangaspala. Työpöydällä liimaus toki onnistuu helpommin.

Terv. Hannu
Avatar
Pekko N
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 9:08 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJC kattoverhoilu ja mikä lie osa??

Viesti Kirjoittaja Pekko N »

Kiitos vinkistä. Täytyypä koittaa varovasti irrotella sitten kun saan lasit irti.

Sinällään hassua, ettei minulla verhoilu roiku, vaan kattopellissä on reikä :? ja siksi verhoilu pitää poistaa.
XJ6C -75, toivottavasti joskus valmis
Daimler Sovereign rhd -74, elinluovuttaja
----------------------------------------------
Ja ei niin aristokraattiset:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 -76
VW Scirocco TS -75
VW typ1 Cabriolet -67/-75
Vastaa Viestiin