XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Moro!
Laatikko on alkanut vuotaa öljyä aika reilusti.
Sen verran pystyin paikallistamaan vuotokohtaa, että se on laatikon päällä näkymättömissä (tietysti), todennäköisesti vasemmalla puolella ja öljyn täyttö/tyhjennystulpan kohdalla.
Olisiko jollain laatikosta sellaista kuvaa, josta voisi päätellä, mikä mättää?
Laatikko pitänee laskea alas vuodon korjaamiseksi, vai onnistuuko yläkautta? Yläkautta korjaamiseen olen valmis näkemaan hiukan vaivaakin, koska sen voisin hoitaa itsekin.
Kiitokset!
Laatikko on alkanut vuotaa öljyä aika reilusti.
Sen verran pystyin paikallistamaan vuotokohtaa, että se on laatikon päällä näkymättömissä (tietysti), todennäköisesti vasemmalla puolella ja öljyn täyttö/tyhjennystulpan kohdalla.
Olisiko jollain laatikosta sellaista kuvaa, josta voisi päätellä, mikä mättää?
Laatikko pitänee laskea alas vuodon korjaamiseksi, vai onnistuuko yläkautta? Yläkautta korjaamiseen olen valmis näkemaan hiukan vaivaakin, koska sen voisin hoitaa itsekin.
Kiitokset!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
viewtopic.php?f=2&t=1864
Harmillista
Ei mulla kuvaa mutta muistaakseni Markus jossain tapahtumassa jutteli että tuo linkissä mainittu laatikko olisi vieläkin tallin nurkassa.. siitähän ehkä näkisi mikä siellä yläpuolella voisi vuotaa? Jos vaikka kuvan nappaisi siitä tänne kaikkien ihmeteltäväksi... (onkos Markus "kuulolla"? )
Potentiaalisena vuotokohtana mulle tulee ekana mieleen ne lauhduttimelle menevät putket, onkos ne ZF:ssä yläpuolella?
Harmillista
Ei mulla kuvaa mutta muistaakseni Markus jossain tapahtumassa jutteli että tuo linkissä mainittu laatikko olisi vieläkin tallin nurkassa.. siitähän ehkä näkisi mikä siellä yläpuolella voisi vuotaa? Jos vaikka kuvan nappaisi siitä tänne kaikkien ihmeteltäväksi... (onkos Markus "kuulolla"? )
Potentiaalisena vuotokohtana mulle tulee ekana mieleen ne lauhduttimelle menevät putket, onkos ne ZF:ssä yläpuolella?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
No jotain noiden lauhdutinputkien tyylistä ajattelin itsekin, kun sellaisia siellä taskulampun valossa näkyi. Tämä on tietty puhdas luulo, koska laatikon päällehän ei näy yhtään mitään. Koko laatikko oli ihan öljyssä, pesin sen liuottimella ja laitoin koneen käyntiin. Pari kertaa keppiä heiluteltuani tuli öljynoro kertomastani paikasta.
Pakko myöntää, että hiukan nostatti käyrää, kun tajusin, mistä vuotaa . Mutta niinhän se Murphyn laki toimii!
Pakko myöntää, että hiukan nostatti käyrää, kun tajusin, mistä vuotaa . Mutta niinhän se Murphyn laki toimii!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Ootko Googlelta kysässy? zf 5hp24
Esim tässä on ainakin piirroskuvia:
http://www.mwrench.com/Whitepapers/ZF/5HP24.pdf
Ja muutkin osumat voi kahlata läpi, josko vaikka et olisi ainoa
moisen kokenut... ehkä peräti "leak" lisätä tuohon hakuun...
Köpi
Esim tässä on ainakin piirroskuvia:
http://www.mwrench.com/Whitepapers/ZF/5HP24.pdf
Ja muutkin osumat voi kahlata läpi, josko vaikka et olisi ainoa
moisen kokenut... ehkä peräti "leak" lisätä tuohon hakuun...
Köpi
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
No enpä älynnyt ZF:n koodilla katsoa, jaggen manuaaleja vain selailin. Noista linkkisi kuvista laatikon yläpuoliset härpäkkeet näyttävät puuttuvan, ovat varmaan jaggen omaa tekoa ja suunnittelua. Mutta kaivelenpa vielä lisää.
Kitos vinkistä!
Kitos vinkistä!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Nyt on sen verran selvinnyt, ettei laatikon päällä ilmeisestikään ole mitään muuta öljyä sisältävää, kuin nuo Jykkepojan mainitsemat putket öljynjäähdyttimelle.
Hyvä niin, mutta kinkkisen niiden vaihdosta tekee se, että liittimet ovat tietty käsin ja etenkin lenkkiavaimin luoksepääsemättömät, ellei pudota koko lodjua pois. Lisäksi niissä on matkalla 2 kiinnikettä, joilla putket on kiinnitetty laatikkoon.
Aamulla tuli mieleen, että eihän noiden välttämättä putkia tarvitse olla, hydrauliikkaletku käy aivan yhtä hyvin. Ellei parempaa tule mieleen, taidan tehdä niin, että otan vielä seuraavatkin pätkät laatikolta eteenpäin pois ja korvaan vielä nekin letkuilla, niin vaihto sujuu laatikko paikallaankin. Voi olla, että nuo vuotavat putket, tai ainakin osan niistä, joutuu jättämään paikalleen, koska kiinnikkeet ovat saavuttamattomissa. Mutta eipä tuo haittaa.
Auto on kesämökillä, joten pääsen tutkailemaan tätä vaihtoehtoa vasta viikonloppuna, mutta toivottavasti menisi näin, olisi suht simppeli homma. Jäisi samalla tuo teräsputkien syöpymisongelmakin historiaan...
Hyvä niin, mutta kinkkisen niiden vaihdosta tekee se, että liittimet ovat tietty käsin ja etenkin lenkkiavaimin luoksepääsemättömät, ellei pudota koko lodjua pois. Lisäksi niissä on matkalla 2 kiinnikettä, joilla putket on kiinnitetty laatikkoon.
Aamulla tuli mieleen, että eihän noiden välttämättä putkia tarvitse olla, hydrauliikkaletku käy aivan yhtä hyvin. Ellei parempaa tule mieleen, taidan tehdä niin, että otan vielä seuraavatkin pätkät laatikolta eteenpäin pois ja korvaan vielä nekin letkuilla, niin vaihto sujuu laatikko paikallaankin. Voi olla, että nuo vuotavat putket, tai ainakin osan niistä, joutuu jättämään paikalleen, koska kiinnikkeet ovat saavuttamattomissa. Mutta eipä tuo haittaa.
Auto on kesämökillä, joten pääsen tutkailemaan tätä vaihtoehtoa vasta viikonloppuna, mutta toivottavasti menisi näin, olisi suht simppeli homma. Jäisi samalla tuo teräsputkien syöpymisongelmakin historiaan...
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Jep, ainakin mä korvasin yhdestä GM:n TH 350 laatikosta lauhduttimelle menevät "jäykät" putket joustavilla. Teetätin sellaisiin teräspunoksella päällystetyihin kumiletkuihin päät joka kävivät suoraan laatikon ja lauhduttimen kylkeen. Noilla "jäykillä" putkilla on ainakin joissain olosuhteissa taipumusta murtua.
En nyt ole 100% varma mutta mun mielestä ton ei tarvi edes välttämättä olla "hydrauliikka" letkua?? Taitaa lauhduttimelle menevät paineet aikas maltillisia?
Ainakin muistikuva on että noi mun teettämät letkut oli samanlaista kamaa kun esim öljypolttimissa käytetyt.. en muista enää hintaa mitä noista maksoin mutta olisi varmaan mieleen jäänyt jos olisivat jotenkin erikoisen arvokkaat olleet.
Ja tommoset teräspäällysteiset letkuthan on jopa ihan hyvän näköisetkin, ei tarvi punastella katsastuksessa kun alustaa tiiraillaan...
En nyt ole 100% varma mutta mun mielestä ton ei tarvi edes välttämättä olla "hydrauliikka" letkua?? Taitaa lauhduttimelle menevät paineet aikas maltillisia?
Ainakin muistikuva on että noi mun teettämät letkut oli samanlaista kamaa kun esim öljypolttimissa käytetyt.. en muista enää hintaa mitä noista maksoin mutta olisi varmaan mieleen jäänyt jos olisivat jotenkin erikoisen arvokkaat olleet.
Ja tommoset teräspäällysteiset letkuthan on jopa ihan hyvän näköisetkin, ei tarvi punastella katsastuksessa kun alustaa tiiraillaan...
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Joo, onhan joustava näissä kotikorjaamohommissa aina tönkköä kätevämpi. Putket on vaan helpompia asennettavia kokoonpanolinjoilla (ja halvempia isoina määrinä...). Ei siellä tosiaan paljon painetta varmaan ole, mutta hydrauliletkuihin saa näppärästi kaikenlaisia liittimiä, sillä ajattelin. Mutta tuo sinun ajatuksesi on kyllä paljon tyylikkäämpi, punosletkut ovat hyvän näköisiä, kiitokset !
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Terve
Tässä vähän historiatietoja. Lauhduttimelle menevät putket/letkut vaihdoin eri syystä, kuin kesällä moottoriöljynlauhduttimelle menevät letkut. Vaihdelaatikon päässä olevat kartioruuvit olivat syöpyneet sileiksi. Lohkossa olevat jengat ovat ehjät. Uusien letkujen asettelu paikalleen vaati paljon kärsivällisyyttä ja ammattitaitoista asennetta.
Tänä talvena aion viedä laatikon korjattavaksi.
Tässä vähän historiatietoja. Lauhduttimelle menevät putket/letkut vaihdoin eri syystä, kuin kesällä moottoriöljynlauhduttimelle menevät letkut. Vaihdelaatikon päässä olevat kartioruuvit olivat syöpyneet sileiksi. Lohkossa olevat jengat ovat ehjät. Uusien letkujen asettelu paikalleen vaati paljon kärsivällisyyttä ja ammattitaitoista asennetta.
Tänä talvena aion viedä laatikon korjattavaksi.
- Liitteet
-
- 14102011029.jpg (45.71 KiB) Katsottu 3778 kertaa
-
- 14102011026.jpg (54.91 KiB) Katsottu 3777 kertaa
-
- 14102011025.jpg (51.08 KiB) Katsottu 3775 kertaa
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Re: XK8 vaihdelaatikon öljyvuoto
Laitetaanpa tähän ongelman ratkaisu.
Eli vika oli laatikon oikealta puolelta öljynjäähdyttimelle menevän paluuputken kumiosuuden liitoksessa, yksi oli alkanut vuotaa. Laatikko ja kone paikallaan vaihto on käytännössä tekemätön paikka, putki on ihan solmussa ja menee tosi pahoista ja ahtaista paikoista.
Päädyin siis teettämään letkun ostamani varaosaputken päiden väliin, pituutta 1,8m. Eipä ollut sekään ihan simppeli juttu, kolmessa Tampereen hydrauliikkaliikkeessä kävin, ennenkuin onnistui. Päät olivat tietty tuumamittaista putkea.
Parkerilla Lakalaivassa (vai onko jo Lahdesjärven puolta...?) homma hoitui, sopivat holkit (dia 20mm) piti hakea Specmalta. Holkit piti viilata sopivaan kokoon ja eikun nippuun. Letku pitää olla kangasvahvisteista, kuumankestävää ja tämä oli valitettavasti sinistä, mutta letkun päälle mustaa nailonkierrettä, niin ok.
Vinkkinä jatkoa varten sain, että putki kannattaa puristaa letkuliitinkoneella millikokoon, niin onnistunee helpommin. Toivottavasti ei tarvitse kokeilla
Melkoinen talkoo mokomasta, mutta kuntoon tuli.
Eli vika oli laatikon oikealta puolelta öljynjäähdyttimelle menevän paluuputken kumiosuuden liitoksessa, yksi oli alkanut vuotaa. Laatikko ja kone paikallaan vaihto on käytännössä tekemätön paikka, putki on ihan solmussa ja menee tosi pahoista ja ahtaista paikoista.
Päädyin siis teettämään letkun ostamani varaosaputken päiden väliin, pituutta 1,8m. Eipä ollut sekään ihan simppeli juttu, kolmessa Tampereen hydrauliikkaliikkeessä kävin, ennenkuin onnistui. Päät olivat tietty tuumamittaista putkea.
Parkerilla Lakalaivassa (vai onko jo Lahdesjärven puolta...?) homma hoitui, sopivat holkit (dia 20mm) piti hakea Specmalta. Holkit piti viilata sopivaan kokoon ja eikun nippuun. Letku pitää olla kangasvahvisteista, kuumankestävää ja tämä oli valitettavasti sinistä, mutta letkun päälle mustaa nailonkierrettä, niin ok.
Vinkkinä jatkoa varten sain, että putki kannattaa puristaa letkuliitinkoneella millikokoon, niin onnistunee helpommin. Toivottavasti ei tarvitse kokeilla
Melkoinen talkoo mokomasta, mutta kuntoon tuli.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998