Tervehdys, uusi Jaguarin (vai Daimerin, ratissa lukee niin? ) ihmettelee kaasuläpän / tyhjäkäyntimoottorin toimintaa, jo koeajolla huomasin, että jos kaasun nosti nopeasti ylos niin kaasua uudellen painaessa se oli ikäänkuin "hakauksessa" ts. tarvitsi polkaista hieman voimakkaammin, no ajattelin, että vähän voitelua vaijeriin / vivustoon...
Kotona sitten tutkin asiaa, huomasin, että itse kaasuläppä kiilautuu kiinni, no sille on se stoppari, säädin siitä niin ettei läppä pääse kiilautumaan = tyhjäkäynti kohosi toiselle tuhannelle P-asennossa, seuraavaksi purin ilmamäärämittarin ja ne haitari yms. letkut pois tieltä ja putsailin kaasuläpän tienoon, sormella tutkailin olisiko sinne muodostunut jonkinlaista kynnystä mihin läppä takertuisi, eipä löytynyt, netistä imuroidun korjausoppaan mukaan läpän välys pitäisi olla 0,05mm, säädin sen siihen=kierrokset 1200, sitten tutkailin sitä tyhjäkäyntimoottoria, purin sen mitä pystyi, eli kahteen osaan moottori ja kotelo erilleen ja puhdistin, säädin oli ymmärtääksen "kiinni" asennossa, tässähän on se missä liittimet, 4kpl on rivissä (kahdessa n 10v ja kahdessa n.0,5v virta päällä) ja "mötikkä" on neljällä pienellä pultilla kiinni imusarjassa.
Huomasin kun puhaltelin siitä letkun reijästä, niin ilma tulee ulos jo ennen varsinaista säädettävää kanavaa, noin 10mm reijästä, imusarjassa ja tiivisteessä on myös siinä reijät, kun tukin sen reijän sormella niin ilma virtasi vain hieman, kokeilin auton käydessä litistää säätimelle tulevan letkun = kierrokset laski, kuristin lisää,niin että auto melkein sammu ja nappasin säätimen johtoliittimen irti, oletuksena, että säädin olisi nostaakseen kierroksia avannut kanavaa... no ei, tai kierrokset pysyi samana kun lopetti letkun kuristamisen, edelleen johto irti.
Voiko miten testata tätä säädintä, on ilmeisesti askelmoottori? Tosin säädin on kiinni asennossa ja silti kierrokset +1000r/min, jos kaasuläpän säätö on niin ettei "tartu" kiinni, putoaa kyllä tasoon n.800r/min kun laittaa vaihteen D-asentoon, konehuoneessa on lappu jossa lukee muistaakseni 700r/min ja vaihde vapaalla, taisi vielä olla ettei säädettävissä?
Katsastushan tyssää liian korkeaan tyhjäkäyntiin, no se on vasta keväällä, mutta saisi se toimia niinkuin on tarkoitettu.
Vikakoodeja on vain imuilmanlämpö, Fuel 16, jos oikein muistan, kun nyppäsin sen liittimen kokeeksi irti.
T: esko
XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
Daimler XJ 6 -93
Re: XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
Haa, sain tyhjäkäyntimoottorin WD-40 liotuksella toimimaan, ja sitä "ohitus" kanavaa pystyi säätämään kun kaivoi sen torx-pään sieltä esiin..., meinasin jo luovuttaa, mutta sitten vartin letkun puristelun ja liittimen nyppimisen jälkeen säädin alkoi pelaamaan, kai se oli vaan niin jumissa!
Nyt sitten etsimään miksi palaneen lampun varoitusvalo palaa...
t; esko
Nyt sitten etsimään miksi palaneen lampun varoitusvalo palaa...
t; esko
Daimler XJ 6 -93
Re: XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
Jos auto on tuotu esim Jenkeistä - eikä ole muuttoauto, on hyvin todennäköistä että merkkivalo palaa sen jälkeen kun valot on muutettu Suomessa katsastuskelpoisiksi. Rekkarikilven valaisimet kannattaa kanssa tarkastaa.exso kirjoitti: Nyt sitten etsimään miksi palaneen lampun varoitusvalo palaa...
t; esko
i
Re: XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
Joissakin autoissa tulee varoitus palaneesta polttimosta, jos polttimoiden tehot eli virrat ovat epäsymmetriset. Eli jos on asentanut toiselle puolella autoa väärän watti-luvun polttimon. Polttimon kannan tai liittimen merkittävä ylimenovastus aiheuttaa varmaan saman ilmiön.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ 40 -93 Kaasuläppä / tyhjäkäyntimoottori?
Asia korjaantui etuisumuvalojen kunnostuksella !
Daimler XJ 6 -93