xjr vetoakselin ulommat ristinivelet.
xjr vetoakselin ulommat ristinivelet.
onko joku muu joutunu vaihtaan vetoakselin ulompia ristiniveliä ? mulla kesti 23000km ja taas on ihan murusina ja rengas klonksuu ihan millai sattuu... nii ja tietääkö ketään minkä kokonen sinne oikeesti kuuluu ?
Re: xjr vetoakselin ulommat ristinivelet.
Viimeksi tuli ostettua vetoakselin ristinivelet AD Varaosamaailmasta. Nivel oli japanilainen GMB numerolla 016-GU220. Ne olivat hinnaltaan edulliset. En muista mitkä ovat sen viralliset mitat, mutta mittasin itse työntötulkilla seuraavat mitat:
Kupin halkaisija 30,2 mm
Kuppien päiden väli 92,2 mm
Ristikoita noilla mitoilla saa myös traktoritarvikeliikkeistä ja hinta on samaa luokkaa kuin tuolla Varaosamaailmassa. Briteistä en olisi saanut yhtään halvemmalla.
Kun vetoakseli on pöydällä, kannattaa vaihtaa molemmat ristikot saman tien.
Harrastajalle kuten meikäläiselle voi käydä helposti niin, että laakerin neulat eivät pysy paikoillaan ja niitä on silloin vaarassa ruhjoa. Ja kupit saattaa työntää liian syvälle, jolloin nivelestä tulee jäykkä. Jos kuppi menee liian syvälle, sitä täytyy vähän peruuttaa, lukkorengasta vasten. Ja tietenkin uudet ristikot pitää heti rasvata. Niissä on tehtaan jäljiltä ainoastaan säilytysrasva. Ja ne on muistettava rasvata myös käytössä. Itse rasvaan ne viimeistään 5000 km välein. Huoltovälihän on 16000 km. Mielestäni se on liian pitkä sekä rasvaukselle että myös moottorin öljynvaihtovälinä.
Mielestäni ristikon tulisi kestää, kokemuksen mukaan, noin 150 tkm.
PS. Se vetoakselin mutteri on mallia "itse lukittuva" ja korjaamokäsikirjan mukaan se pitäisi uusia joka kerta. Ja se pitää kiristää tiukalle, eli 30 kiloon. Huom. tavan momenttiavaimet loppuvat yleensä 20 kiloon. Ja vetoakselin booreihin pitää laittaa lukitusliima 30% pituudelta.
Kupin halkaisija 30,2 mm
Kuppien päiden väli 92,2 mm
Ristikoita noilla mitoilla saa myös traktoritarvikeliikkeistä ja hinta on samaa luokkaa kuin tuolla Varaosamaailmassa. Briteistä en olisi saanut yhtään halvemmalla.
Kun vetoakseli on pöydällä, kannattaa vaihtaa molemmat ristikot saman tien.
Harrastajalle kuten meikäläiselle voi käydä helposti niin, että laakerin neulat eivät pysy paikoillaan ja niitä on silloin vaarassa ruhjoa. Ja kupit saattaa työntää liian syvälle, jolloin nivelestä tulee jäykkä. Jos kuppi menee liian syvälle, sitä täytyy vähän peruuttaa, lukkorengasta vasten. Ja tietenkin uudet ristikot pitää heti rasvata. Niissä on tehtaan jäljiltä ainoastaan säilytysrasva. Ja ne on muistettava rasvata myös käytössä. Itse rasvaan ne viimeistään 5000 km välein. Huoltovälihän on 16000 km. Mielestäni se on liian pitkä sekä rasvaukselle että myös moottorin öljynvaihtovälinä.
Mielestäni ristikon tulisi kestää, kokemuksen mukaan, noin 150 tkm.
PS. Se vetoakselin mutteri on mallia "itse lukittuva" ja korjaamokäsikirjan mukaan se pitäisi uusia joka kerta. Ja se pitää kiristää tiukalle, eli 30 kiloon. Huom. tavan momenttiavaimet loppuvat yleensä 20 kiloon. Ja vetoakselin booreihin pitää laittaa lukitusliima 30% pituudelta.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: xjr vetoakselin ulommat ristinivelet.
halusin vaan varmistaa ton mitan ku ite oon kirjottanu huoltovihkoon 30.2x92 mut onhan tossakin jo eroa 0.2mm. ite vaihdosta en tiedä mitään ku pistin isän vaihtamaan kun on ennenkin vaihdellu niveliä... rasvasin ennen paikalle laittoa mutta senjälkeen en ole rasvaillu olis vissiin pitäny ! ja muttereihin pistin viimeksi lukitetta ja hyvin oli pysynyt kiinni. nii ja tilasin sen kampiakselin asentotunnistimen ja katoin että ristinivel oli jotain 25-30e kpl ja viimeksi maksoin muistaakseni 20e kpl paikallisessa varaosaliikkeessä.
Re: xjr vetoakselin ulommat ristinivelet.
Jaksaisko joku raapustella ohjeet nivelien vaihtoon, X300 XJ6 kyseessä. Onko helpoin purkaa koko vetari irti ja vaihtaa kummatkin nivelet kerralla? Mitä pitää huomioida? Neuvoja, vinkkejä?