Apua! Käsijarru ei toimi?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
linssiviilari
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Imatra

Apua! Käsijarru ei toimi?

Viesti Kirjoittaja linssiviilari »

Auto (XJ-6 SIII) pitäs katsastaa ja käsi jarru ei pidä ollenkaan...
Paikka näyttää kovin ahtaalta, pitääkö koko perä pudottaa alas vai onko
joku kikka millä käsijarrun saa korjattua?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ensin tietysti kannattaa tarkistaa, että käsijarruvaijeri toimii ja käsijarrun käyttövipu liikkuu siellä takajarrulevyjen luona. Jos OK, sitten alkaa se kauhea homma. Ei tarvitse irrottaa mitään, mutta käsijarrusatuloiden yläpäässä oleva säätöruuvi on aivan kaamean ahtaassa paikassa. Ruuvin sijainti kannattaa hahmottaa varaosakirjasta katsomalla. Sitten vaan auton alle ja sama hahmotus paikan päällä, todellisuudessa. Hommaan kannattaa varata sellainen jousen päässä oleva pieni peili. Ruuvi on urakantainen ruuvi ja siinä urassa on lukkosokka. Se pitää ensin ottaa pois. Sitten vaan oikean kokoinen meisseli ja ruuvia kääntämään kiinnipäin. Hommaan on paras pieni räikkä ja eripituisia jatkovarsia ja siihen ruuvimeisselikärki. Homman joutuu tekemään sokkona ja sormituntumalla, näköhavaintoa on mahdoton saada. Kannattaa varata paljon aikaa ja hermostua ei saa. Ruuvin avulla käsijarrupalat säädetään likiman levyyn kiinni. Parasta olisi nostaa pyörä ilmaan, jotta asian voi todeta pyörää pyörittämällä. Ja lopuksi ruuvi pitää vielä saada siihen asentoon, että lukkosokan saa takaisin paikalleen. Kaikki sokkona tietysti. Jos et laita sokkaa paikalleen, ruuvi pyörii itsestään auki. Kokemusta on.

OK, onhan siellä satulassa kehintäautomaatti, mutta ei se ainakaan minulla toimi. Mutta jos hermot kestää em. "kehimisen", kyllä se jarru alkaa pitämään ja säätö riittää varmasti vuosikausiksi. Paitsi jos unohtaa käsijarrun päälle ;-)

matsu

PS. Vaijeria kiristämällä käsijarruja ei yleensä säädetä. Se on kepulikonsti ja sotkee koko systeemin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin