x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja PJu »

Lappiin tuli talven ensimmäinen pakkaspäivä (rajana pidetään -20) ja äksä jäi pihaan.

Olen pitkin leutoa talvea käytellyt täysiveriseksi polttoainelämmittimeksi päivitettyä Eberiä, joten laitoin varmuuden vuoksi akun vielä yön ajaksi C-Tekin perään latautumaan, jotta ei tulisi töihin lähtiessä yllätyksiä. No yllätyksiä kuitenkin tuli.

Aamulla, hehkutuksen jälkeen, moottori pyörähti oikein iloisesti käyntiin, mutta tyhjäkäynnille siirtymisen sijaan kone sammui. Sama toistui sekä ilman kaasua, että kaasulla herkuttelunkin jälkeen, kunnes akku n. kuudennen tai seitsemännen yrityksen jälkeen hyytyi. Mitään vikailmoituksia en huomannut.

Tilanne lyhyesti: Moottori lämmitetty, tankissa -31 ABC:n dieseli, akku täynnä (alkuperäinen vuodelta 2007), käynnistyy mutta ei käy, mittarissa n. 90tkm ja huollot tehty Oulun Wetterillä.

En tiedä liittyykö mitenkään tähän ongelmaan, mutta samaisessa yksilössä on ollut alusta saakka sellainen vika, että mitä kylmempi ilma sen herkemmin pitkissä valoissa tapahtuu mystinen välähdys kun niitä kytkee päälle tai pois. Välähdys siinä mielessä, että valot hetkellisesti pimenevät ja syttyvät sitten uudelleen. Oulun wetteri yritti selvittää vikaa useaankin otteeseen mutta eipä taidot riittäneet. Vika ei mielestäni ole mekaaninen (viiksi vaihdettu kolme kertaa) vaikka tuon välähtämisen onnistuukin usein välttämään sillä, että vetää viikseä erittäin hitaasti. Myös GEM on vaihdettu kerran.

Lisäksi nyt on ilmaantunut sellainenkin vika, että hanttimiehen penkinlämmitin ei tahdo toimia jos ilma on riittävän kylmä (rouva ei oikein tykkää). Useimmiten se vain ei mene päälle, mutta onpa kerran käynyt niinkin, että meni päälle mutta ei sitten suostunut enää sammumaan ennen kuin useamman kilometrin ajon ja muutaman kymmenen painalluksen jälkeen.

Noiden pitkien valojen kanssa olen alusta saakka epäillyt jonkinlaisen kylmäkutistumisen aiheuttamaa huonoa kontaktia joko maadoituksessa tai jossakin liittimessä mutta Wetteri kehui testanneensa ne. Toisaalta ne vasta parilla viimeisellä kerralla tajusivat etsiä vikaa suoraan pakkasesta tuodusta eikä hallissa mukavaan työskentelylämpötilaan lämmitetystä autosta.
x-type 2,0D -07 Winter Gold
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja Kopi »

PJu kirjoitti:Lappiin tuli talven ensimmäinen pakkaspäivä (rajana pidetään -20) ja äksä jäi pihaan.
Olen pitkin leutoa talvea käytellyt täysiveriseksi polttoainelämmittimeksi päivitettyä Eberiä, joten laitoin varmuuden vuoksi akun vielä yön ajaksi C-Tekin perään latautumaan, jotta ei tulisi töihin lähtiessä yllätyksiä.
Kokemusteni mukaan C-Tek ei saa akkua täyteen -20 asteen lämpötilassa. Ei edes kolmessa vuorokaudessa, pitempään en ole jaksanut yrittää. Mutta kyllä sulla aika hyvässä kunnossa akku oli kun jaksoi 6-7 yritystä. Ehkä ei kuitenkaan täynnä...
PJu kirjoitti: Tilanne lyhyesti: Moottori lämmitetty, tankissa -31 ABC:n dieseli, akku täynnä (alkuperäinen vuodelta 2007), käynnistyy mutta ei käy, mittarissa n. 90tkm ja huollot tehty Oulun Wetterillä.
Mitä tuo viimeinen tuossa tekee, muuten positiivisten asioiden listassa? :D

Minä en oikein dieseleitä tunne, mutta eikö tuo kuitenkin viittaa polttoaineensaantiongelmiin? Tarpeeksi paljon naftaa ei pääse koneelle asti, jonkin verran kuitenkin, kun hörähtää. Suodattimessa roskia, hyytynyttä vanhaa kesänaftaa? Onko suodatin vaihdettu? Todistettavasti, ei W:n ruksin mukaan... Ja talvinaftaan siirrytty hyvissä ajoin?
Joo, en tosiaankaan ole diesel-asiantuntija.
Valo ja penkinlämmitinvikoihin ei muuta tule mieleen kuin liittimet ja kytkimet hapettuneet.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja krono »

Kopi kirjoitti: Minä en oikein dieseleitä tunne, mutta eikö tuo kuitenkin viittaa polttoaineensaantiongelmiin? Tarpeeksi paljon naftaa ei pääse koneelle asti, jonkin verran kuitenkin, kun hörähtää. Suodattimessa roskia, hyytynyttä vanhaa kesänaftaa? Onko suodatin vaihdettu? Todistettavasti, ei W:n ruksin mukaan... Ja talvinaftaan siirrytty hyvissä ajoin?
Joo, en tosiaankaan ole diesel-asiantuntija.
Köpi
Ehdottaisin samaa myös, polttoainesuodatin vaihtoon heti jos ei ole vaihdettu. Varsinkin jos on alkuperäinen! Itse vaihdan joka syksy ja eipä ole ongelmia syntynyt (sen kerran jälkeen kuin tämän opin kantapään kautta).
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja PJu »

Nonniin, naftafiltteri on nyt vaihdettu, mutta tilanne ei valitettavasti muuttunut miksikään.

C-tekki oli lataillut akun päivän aikana taas täyteen iskuun ja vartin eeperilämmittelyn jälkeen sain tehtyä lähemmäs kymmenen kymmenen starttikokeilua. Iloisesti pyörittää mutta ei käynnisty. Nyt jäi jotenkin sellainen olo, että käynnistymisyritykset oli huonompia kuin aamulla, vaikka pakkanenkin oli lauhtunut viidentoista pintaan.

Onkohan noilla EGR yms likaantuvilla osilla taipumusta aiheuttaa tämän tyyppisiä käynnistysongelmia?
x-type 2,0D -07 Winter Gold
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi!
Itselläni kävi Eestin huollossa samoin kun toimiva auto oli purettu ja parannettu, sitten hörähti mutta ei enää käynyt, toivottavasti ei ole sama syy.
Suuttimet tukkiintuneet. Kilsoja oli n. 187 000.
Irtomoskaa lähtenyt liikkeelle.
Tarvitaan joku dieselsuutinhuolto.
Isoja hintaeroja.


Itselleni olisi tullut halvemmaksi kokonaisuus huomioiden ostaa käytetty moottori ( jos hyvien suuttimien lisäksi olisi ollut hyvät apulaitteet ), tosin eihän niistäkään tiedä.
Mulla on ne tukkiintuneet suuttimet jos joku haluaa harrastella, ei paljoa maksa!

Ei maalata piruja mutta tämä on yksi mahdollisuus.
EGR ainakin aiheuttaa savutusta kovalla kaasulla kiihdytettäessä, ehkä voi mennä tukkoonkin, en tiedä!
Lycka till!
M
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja PJu »

Eilen keli lauhtui alle kymmeneen miinusasteeseen. Auto oli taas ollut päivän c-tekin perässä ja ledit näyttivät akun olevan täynnä. Laitoin eberin kymmeneksi minuutiksi pöhisemään ja pistin kahvit tulelle. Kun lämmitin oli saanut hommansa hoidettua, työkaverin iPhone-surffailujen innoittamana otin erittäin vähän käytetyn vara-avaimen ja istahdin kuskin pukille. Hehkuvalon sammuessa väänsin virran startille ja kas, kuin palmun alta, jagge pörähti käyntiin.

Sammutin auton, kiikutin vara-avaimen sisälle ja otin "pääavaimen" mukaan. Edellisen kaltaisten rituaalien jälkeen väänsin taas virran starttimoottorille ja jälleen moottori käynnistyi mukisematta.

Nyt herääkin kysymys, että mistä on kysymys? Tuo mahdollinen kaukosäätimen patterin heikkemisestä johtuva "vika" ei taida paljastua ennen kuin kun seuraavan kerran tulee oikeat pakkaset. Tai voisihan sitä tietysti pakastaa sen avaimen...?
x-type 2,0D -07 Winter Gold
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Tuo mahdollinen kaukosäätimen patterin heikkemisestä johtuva "vika"
X-typeä en tunne enkä ole edes nähnyt sellaisen avaimia mutta noin yleisesti avaimessa sijaitseva "ajonestosiru" ei vaatine jännitettä, eli ne kaukosäätimen patterit vaikuttavat vain kaukosäätimen toimintaan, ei auton käynnistymiseen
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja juge »

Vikakoodien luku vois ehkä auttaa asiaa...

Starttaus, käynnistyminen, samantien sammuminen - munkin mielestä viittais polttoaineen saannin ongelmiin.

Muistaisin että samalla lailla teki oma X-Type kun siihen viimeksi naftasuodattimen vaihdoin: starttaus ja käynnistyi mutta sammui samantien. Uusi starttaus ja sammui. Sitten piiiiiidempi starttaus ja sitten lähti käyntiin kun löpösuodatin tuli täyteen.

Oliko tankki miten täynnä löpöä? Vettä löpön seassa (tankki ollut vajaa + autoa pidetty lämpimässä tallissa / hallissa aina välillä -> vettä kondensoituu herkästi tankkiin -> jäätyy pakkasen tullen putkistoon / suodattimeen)?

Tankki todella vajaa? Pohjalla ollut vesi / kökkö lähtenyt liikkeelle ja jäätynyt putkistoon?

Eberin lämmitystehokkuuden ja varsinkin Eberin kunnossapysymisen kannalta 10 ja 15min päällä pito on aivan liian vähän. Ainakin täällä meilläpäin jokainen Eberiä / Webastoa huoltanut firma on sanonut, että minimi päälläpito 20-30min. Tämä siksi, että Eberi ehtii varmasti kunnolla käynnistyä ja lämmetä ja polttaa polttoaineensa puhtaasti ennenkuin se jo sammuu. Kuulema alle 15min päälläpidot nokeennuttaa Eberin palopesän ja sen jälkeen ei Eberi käynnistykään. Lisäksi Eberi huoltajat kehuivat jotta kannattaa myös kesällä käyttää Eberiä vähintään kerran kuussa, varsinkin aikana jolloin löpön laatu muuttuu.

Ite olen noudattanut tuota minimi päälläpitoaikaa ja nyt on mennyt aika tarkasti kaksi vuotta siitä kun viimeksi Eberiä huollettiin. (Koputtaa puuta... :wink: )

Loppunut patteri kaukkarissa ei kyllä aiheuta moista käynnistymättömyyttä: kaukkari itsessään lakkaa yksinkertaisesti toimimasta jos patteri menee oikeasti ihan tyhjäksi. Auton saa kyllä käyntiin ilman "toimivaa kaukkaria": avaimella manuaalisesti ovet lukosta auki, alle 15sek aikaa laittaa avain virtalukkoon ja kääntää virta päälle. Eipä se tuon kummempia vaadi. Ainut juttuhan tässä on se että jos tyhjillä pattereilla olevaa kaukkaria menee napeista painelemaan, saattaa käydä niin että kaukkari pitää uusien pattereiden vaihdon jälkeen koodata autoon ja se tietää testerillä käyntiä. Siihen on toki olemassa kotikonstikin, mutta en millään muista miten se rituaali meni... Muistaakseni siitä on ainakin saarivaltakunnan jagge foorumilla puhetta. Ettei vaan olis tälläkin foorumilla?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
pellonnokka
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 11, 2010 10:43 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja pellonnokka »

Oireet ovat ihan samat minulla viime talvena EGR:n kanssa.
Jukka, X-type Estate -09
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: x-type 2.0 diesel käynnistyy mutta ei käy

Viesti Kirjoittaja PJu »

Kovasti puuta koputellen totean, että taisi "vika" olla kuitenkin tuossa himmenneessä kaukosäätimen paristossa. Heti pariston vaihdon jälkeen oli kelit aika lauhoja, joten ongelman poistumisesta ei ollut varmuutta. Viime viikko meni puolestaan muilla mailla, eikä startteja tullut lainkaan.

Eilen aamulla oli aika palata arkeen, pakkasta 25 ja kone lähti kertarysäyksellä käyntiin. Tänään pakkasta oli jo 31, eikä käynnistymisessä ollut edellenkään ongelmia. Tällä viikolla noita testejä tulee ilmeisesti roppakaupalla lisää, kun ennustavat pakkasten jatkuvan...
x-type 2,0D -07 Winter Gold
Vastaa Viestiin