XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tervehdys!
Ajattelin tänne laittaa kokemuksia ja muut kommentoikaa, kysykää, lisätkää omia kokemuksianne muista XF malleista.
Joku voi harkita ja pitää antamaamme infoa hyödyllisenä......

Tänään löytyi ihan uusi piirre:
Kokeilin vähän pitoa eri tilanteissa ja tein sitten pitkäkestoisen paniikkijarrutuksen ja voila!
Takajarruvalo kuulemma vilkkui ja sitten meni hätävilkut itsestään päälle.
Autossa on siis selvästi '' Help, rescue me -mode = apua, pelastakaa''.
Kyllä insinööri on ihmeellinen ja fiksu, voi oikeasti pelastaakin!

Tänään ajelin 120km Hki, esikaupunki, keskustaan, lentoasemalle, takaisin keskustaan, Laruun, Kivenlahteen, Sundsbergiin, Bodomille ja esikaupunkiin.
Kulutus 8,8L/ 100km.
Paluu Kehä3- Turun motari- Munkka = 5,4L/ 100km.

Luistonestovaloa kun painaa n. 3 sekuntia tulee näyttöön DSC poissa. Siltikin se auttaa kuskia kun alkaa liian suurella nopeudella luisto. Ehkä silloin on vain vetoluisto poissa ja ns. ESP yhä päällä. Kuulin että kun painaa vielä pitkään lisää, lähtee ESP pois päältä. Täytyy kokeilla jossain.

Eilen oli hieno aurinkoinen ajelupäivä Nurmijärvelle huutokauppaan. Joku sanoi että Jaggemies tyhjensi pajatson.
Sain kaappeja ym ja ne mitä hain: kaksi upeaa mattoa, 310x418cm ( +12m2 each ) persialaisia jossa 350 000 solmua neliöllä.... Oli kaksi, sinikeltainen ja peruspunainen ja huusin molemmat, just mahtuivat XF:n takapenkille. Ovh 1000eur per neliö..... Olivat kuitenkin edullisia eilen!
Myytävänä hieno piano, Feurich Rennerin koneistolla, kysy YV tai löytyy @mikkidiili.fi.
Myös Jaggen vanteita jäänyt yli Äxään, Ässään ja ehkä vm. 2012 XF:ään, mikäli samannäköiset vanhemmat 17'' käy kuin uudessa.
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Eikös tässä mallissa ollut se stop/start ominaisuus. Kuinka se toimii pakkaskeleillä? Onko sitä mahdollista kytkeä pois toiminnasta?
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Igor »

mikki kirjoitti:Tänään löytyi ihan uusi piirre:
Kokeilin vähän pitoa eri tilanteissa ja tein sitten pitkäkestoisen paniikkijarrutuksen ja voila!
Takajarruvalo kuulemma vilkkui ja sitten meni hätävilkut itsestään päälle.
Autossa on siis selvästi '' Help, rescue me -mode = apua, pelastakaa''.
Kyllä insinööri on ihmeellinen ja fiksu, voi oikeasti pelastaakin!
Pari viikkoa sitten ajelin varsinaisessa Suomessa uuden Mondeon perässä Tamperetta kohti, kun Mondeossa alkoi yhtäkkiä jarruvalot vilkkumaan. Kyllähän se kieltämättä kertoo takana tuleville jotain jarrutuksen hätäisyydestä. Tämän kyseisen hätäjarrutuksen syy oli tien ylittänyt peura.

Toi hätävilkkujen automaattinen kytkeytyminen (sekä manuaalinen kytkeminen vastaavassa tilanteessa) oli ainakin muutama vuosi sitten vielä kielletty Suomessa, ja maahantuojien piti kytkeä kyseinen ominaisuus pois päältä. Käyköhän tässäkin kuten lisäjarruvalon kanssa... :D
Oli joskus: X308 XJR
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi!
Tänään oli hauska hetki Lahdessa!
Sitä ennen vastaan:
-Start and stop on autossa ja toimii tosi hyvin ja nopeasti, täytyy vain ''seistä'' jarrun päällä kun on valoissa seis.
Nostaa jalan normaalivauhtia jarrulta ja siirtää kaasulle niin ei mitään viivettä.
Tosin salamannopea ei voi olla!
Ei toimi lainkaan pakkasilla. ( Ei myöskään V50:ssä pakkasella).
Saa kytkettyä poiskin tosin ei kannata.
Ainoa mikä häiritsee on takanaoleva saa pimeällä silmille kirkasta jarruvaloa koko ajan!

-Kai se hätäjarrujuttu on sitten laillinen kun kerran täällä myydyssä uudessa autossa se on tai sitten ei eli sitten huomautetaan joskus!

Juu, Lahti:
Olin tänään jakelemassa esitteitä Lahden rahamäellä. Tuli upea uusi maasturimersu kotiaan kohden ja katseli XF:ää poikkeuksellisen pitkään....
Kun oli pihassa menin tapani mukaan pälättämään. Kyseinen herra ihmetteli että onpa siinä kiva jakeluauto. Juteltiin niitä näitä ja hän kertoi olevansa tämän lauman jäsen ja omistaneensa 8 Jaggea ja nyt on enää vain yksi. Mukava juttelutuokio ja hierottiin bisnestäkin.

Vinxvinx: Perinteitä kunnioittaen lisäsin auton perään Jaggen orkkiskirjaimin XF- kirjainten alle:
d-type.
Aika makeen näköinen että moikatkaa kun tavataan. Mikkidiilin ( LKV ) tarrat myös mustina valkoisin tekstein on aika diskreetit ja hyvännäköiset tummissa etu- , taka- ja sivuikkunoissa. Kaupunkisiluettiin lisättiin keltainen pieni piste. Kaverini kysyi onko se kuu vai aurinko, vastasin että se on G-piste :mrgreen:
Autossa on myös liitännät vakiona Ipod, USB ja Audio, pilotti saa näyttää miten niitä käytetään viikonloppuna.
Olen ihan hönö noissa(kin).
M
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi!
Eilen oli +1 aste lämpöä, Celciusta siis ja start/stoppi alkoi heti pelittää.
Samoin tänään. Kyllä toimii hyvin.
Ihan huomaamatta.
Tosin ehkä vähän ärhäkkä kun pysähtyy ja vaihtaa D:stä R:lle niin sammuu siinä välissä.
Toki sen toiminnan saa poiskin esim. juuri tuossa tilanteessa ehkä järkevää poistaa hetkeksi.

Huomioita:
- takaluukku vetää itsensä ''loppukiinnitykseen'' sähköllä - yllätys eli kuin Firebiridssä 80-luvun lopulla!
- takaluukkua ei kannata avata jos lunta päällä, se menee ''niskat nurin'' kun täysin auki ja humps- koko lumilasti kontissa, dorkaa!
- eka auto missä nastat ei kuulu lainkaan sisälle, ajoin tänään 0 - 108km/h ei mitään nastojen ääntä. Laatua!!!!!
- lapio takakontissa oli taas hyvä tänään jotta pääsi katuparkista liikenteeseen Bobcatin ajettua kauha alhaalla ohi.
- ledit nokalla palaa kahdella voimakkuudella:
päiväajovaloina tosi kirkkaat jolloin takana pimeää. Silloin ledi menee himmeälle kun vilkuttaa kääntyäkseen
parkkeina himmeänä jolloin takanakin palaa
- tuulilasinpyyhkijöissä automaattitoiminto kun skrapaa jäätä ne menee päälle kuin myös sateen sattuessa
vesi tulee niistä jostain piilosta vartta pitkin aika kätevästi
- penkit ovat parantuneet huomattavasti ed. malleista, nyt reilu sivuttaistuki ja ainakin tämä nahka/alcantara pitää peffan paikallaan eikä liu'u kurvissa reunalta toiselle.
- vihdoin löytyi radiokanaville lisää paikkoja, nyt niitä on esivalinnassa 18+18 ( FM + AM)
- soitin vaimenee fiksusti kun peruuttaa ja näyttö hyvä kun vaihtaa oranssista punaiseen vaikka vielä 30cm tilaa, ei osu vahingossa
- draw back verrattuna Webasto-Äxsään: tähän ei saa paitsi että toki myyjä sen myy ja asentaja asentaa mutta jos tulee ongelmaa takuun kanssa voi joutua tappelemaan ja vastaus oli:
''What comes to 3 years guarantee: in case of problems linked to Webasto you are on your own''. En missään tapauksessa suosittele Webaston asentamista siksi! ( Ennenkuin 3v tehdastakuu ohi ) ! Siksi hommasin yötallin tosta läheltä.
- peffanlämmittimet hirmukuumat eikä skaala 1-3 juurikaan eroa kolmosesta, siis aina kovat tehot, pois vaan kun lämpö saavutettu!

++Auto herättää tosi paljon huomiota, jengi tulee juttelemaan. moni kyselee mikä malli tämä XF D-type.......!!!!!!!!
--Eritoten Bmw-miehet ovat agressiivisia jos tällä vähänkin räppää!

Auto on kyllä ihan kymppi (-2 pehmeän lumen etenemiskyvyttömyys......).
Älkää nyt ottako liian vakavasti näitä juttuja mutta aitoja käyttäjäkokemuksia ovat ja vaaleanpunaiset uutuusviehkolasit nyt jo melko neutraalit!
Mikki
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

takaluukku vetää itsensä ''loppukiinnitykseen'' sähköllä - yllätys eli kuin Firebiridssä 80-luvun lopulla!
Jep, ja aukeskin itsestään jos vain pumput oli voimissaan :D (oli ominaisuus ainakin jo -86 mallissa, pumput kovilla kun aikas painava oli tuo luukku..)
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi taas!
Pari juttua:
- tosi hyvä vinkki tuo kytkeä pois ne DSC -estimet:
*pari sekkaa painaa nappulaa ja menee pois DSC osittain, perä vähän irtoaa mutta ei paljon...
*15 sekkaa painaa ja kaikki suojat poissa....
Silloin kuitenkin ''väkisin'' menee pahasta paikasta tai sitten ei!!

Lyhyt 1 sek. painallus palauttaa turvat!
Hyvä niin.

Uutta tänään löytyi:
ASL: eli sillä saa asetettua maximinopeuden. Sen yli ei pääse kaasulla.
On kuin rekkakuski ajaen rajoitinta vastaan.
Painaa kaasua eikä mene mihinkään, paitsi:
Insinööri oli fiksu: Kun on kuitenkin hätä ohittaa niin KICK-DOWN ja sitten lähtee normaalisti kiihtyy ohittaen sen ASL:n 450 NM avulla.....

Kuka maalaa vanteet mulle?
Mikä on oikea hinta?
On ne Jaggen 17-tuuman alut ja noin 14 ''puolaa'' each.
Kannattaako ottaa kiiltävä musta vai mattamusta??
Ettei ole samat vanteet kesä ja talvi!
On muuten yhä 17'' samat käytetyt 14 puolat ylimääräisinä myynnissä:
2kpl 205/45x17 Nokian Z n. 3mm ja 2 erilaista n. 5mm mustaa rengasta 245/45x17!
Auton mukana tuli tämä sama paketti uusilla kesägummeilla ja hinta oli vain 3405egee............................... Huh!
Sillähän saa vaikka yli puolet vanhemmasta Jaggesta!!!!! Ja vanteet ja renkaat kaupan päälle! Huh.

Tässä uudessa XF:ssä ei muuten ole vararengasta lainkaan.
Paikkaussatsi vain. Ei edes tunkkia.
Mickey the ex cargo rat however present estate agent!
M
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tsau!

11300km takana nyt.
Kesävanteet maalattu kiiltävän mustiksi, tuli hienot.
Vaikka oli uudet niin hiekkapuhallus ensin, ehkä siis hyväkin työ!
Vaihdetaan alle 11/4, ei ennen.

Nyt start and stop toimii taas kun plussaa yli 1 aste C.

Uutta:
Start and stop ei mene päälle siis sammuta moottoria jos ajaa viiksimanuaalilla.
Jos ajaa D:llä valoihin ja stoppaa ja sitten vaihtaa viiksestä 1:lle niin kone käynnistyy heti, normaalisti D:llä lähtee kakkosella liikkeelle!

Uutta:
Tänään ajelin Kouvolanseudulle ja ihmettelin kun 80-alueella ajelin vakkarilla 90 ( oikea 85 ) niin ei saanut millään viiksestä 8-vaihdetta jäämään päälle, vaihtoi heti alas joka kerta 7:lle.
Sitten nostin nopeuden 92:een ja -voila- meni 8:lle mutta silloin jurnuttaa n. 1200rpm. Säästää polttista mutta sen kestää vain kun joko:
a/ vääntää stereot pop up -ikkunan mukaan tuonne 40:een ( max.volyymi on 60).
b/ nostaa nopeuden n. 100:aan.

On ollut mukavaa menoa.
Tänään minut ohitti K1:llä valkoinen XF. Oli siten kahden valkoisen XF:n ''jono''. Melko harvinaista - otaksun!
Hyvää aprillipäivää - tarina on tosi ja uskokoon ken ei epäile!
M
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tervehdys!
Nyt suvigummit alla.
Ensiasennusrenkaat Pirellin P7 235x55/17, aika paksut. Mutta joustavat ja mukavat.
Mustat kiiltävät vanteet valkoisessa autossa ovat oikein edustavat ( jos tykkää :idea: )

Ajelin tänään 385km ja tosi hiljaista on meno.
Hitsi kun unohdin la 21Apr vuosikokouksen ja menin buukkaamaan matkan Saksaan.
Muut mukaan juomaan kahvia ja päättämään uudesta hallituksesta.
Hyvin on toiminut Clubimme ja sopivasti actionia!
Jatketaan!
M
Matero
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Matero »

Tervehdys,

Autokuume vaivaa kovasti ja päätöksenteon loppusuora aukeamassa. Jaguar XF on kiikarissa mutta mutta...

Nyt on nelivetoautojen kauppiaat saaneet lähes hysteerisesti pelkäämään parin menneen talven olosuhteita. Mitenkäs on XF:llä jo ajaneet talvet kokeneet? Pysyykö tiellä? Eteneekö lumessa (joskus joutuu lähtemään auraamattomalle kadulle ennen kukonlaulua)? Tuleeko lämpöä? Toimiiko akku?

Kokemuksista kiitollisena, Jaguaariin istahtamassa.
Jaguar XK8 4.0 V8 '97
Ex-Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury Azure Blue|Ivory|Dark Oak|Oyster
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi!
Talvella:
* hyvin lähtee käyntiin.
* on kaksi akkua ainakin jos on tämä start and stop
* eteneminen sohjossa ja paksussa lumessa huonoa kun vertailukohta nykyaikainen etuveto ( X-type ).
* ota lämmitettävällä tuulilasilla.
* Webastoa ei saa, pistokkeen kylläkin. Ja tietty Webaston saa mutta kandee kai vasta takuun jälkeen laittaa ettei tule ongelmia!
* mukavampi 17'' ensiasennusrenkailla
* katso netistä hyvä koeajo Start-ohjelman/ Peter Geitel

Neliveto:
* jo kolme lumitalvea ( tilastotappio niille tulossa )
* vie paaaaljon enemmän polttoainetta joten myös korkeammat käyttömaksut ( = vero ) entä vakuutus??
* hyöty vain tosiliukkaalla
* mukava istua korkealla

Ainakin mulla on tässä talviajosäätö eli on tahmeampi ja kai turvallisempi.
Hyvä vinkki on kun paikaltaan lähtee/ parkkeeraa ottaa luistonestot pois jolloin ''pakkovetää''.
Kyllä tälläkin pärjää.

Yleinen mukavuus ja arvostus on kyllä aikas eri planeetalta kuin tusinaneliveto.
Ja 3 v täystakuu on iso juttu!
Harkitse hyvin!
M
Matero
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 7:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Matero »

No niin, kuitenkin tuli Jaguar laitettua tilaukseen. Nyt sitten täytyy odotella....

Saa nähdä tuleeko nelivetoa ja XC60:sen maavaraa ikävä.
Jaguar XK8 4.0 V8 '97
Ex-Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury Azure Blue|Ivory|Dark Oak|Oyster
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Hyvä!
Join the club....
Muistan kun XF oikein puraisi ja meni harkintaan muutama vuosi sitten niin niitä oli kai 3 Clubissamme.
Mikähän on luku nyt?
Veikkaan 21, voisko joku ajoneuvovastaava kertoa oikean määrän?

Harvemmin muuten aura-auton kuljettaja menee takavetoisella Jaggella töihin!
Ennenhän ne meni Kuplalla, siis kauan sitten.

Uusin käyttäjäkokemus:
Mitään ei pidä laittaa sähköisen kässärin vivun koteloon- ei, enkä laittanutkaan.
Parkkeerasin aikas jyrkkään mäkeen nokka ylöspäin ja vetäisin kässärin päälle.
Kun lähdössä niin kässäri jumitti eikä auto liikkunut mihinkään.....
Vipu oli vinoasennossa, ei tasainen niinkuin kuuluu aina oli jarru päällä tai ei.
Soitto 24h assistanceen -ei apua.
Hinuri kutsuttiin ja minä heti antamaan autolle keltaista varoituskorttia.
45 min kul tuli hinuri Bodomin Murhaniemen tuntumaan.
Pyysin häntäkin kokeilemaan. Ilmeisesti vieraalle autolle vähän rajumpaa vivusta nykimistä ja hups jotain lennähti ja vipu vapautui ja auto taas toimi.
Ilmeisesti sinne oli pudonnut jotain ja mennyt vivun väliin. Nokka alaspäin ei vaikuta kun ei mene vivun väliin, nokka ylöspäin liukuu väliin.
Varoitus peruttu - taas, menee user problemin puolelle ei auton vian sillä sehän oli enintään ominaisuus!!!!!

Gourmet-puolelle:
Tein eilen 5kg savulohta 11 vieraalle onhan Michelin päivä 29Sep.......
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kyllä sun Mikki kannattaa jo antaa se toinen keltainen ja punainen perään. Eihän tuota voi hyväksyä että hinuri pitää tilata ominaisuuden takia vaikka hinausta ei tarvittukaan. Auto vaihtoon ja uutta tilalle ! 8)
Mitä tarjosit lisukkeina kalalle ? Viinit ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Uskon, että sun hymiöllä on kieli poskessa.
En mä ihan heti merkkiä vaihda.
Kun antaa kaksi keltaista samasta syystä niin seur. punainen ja auto myyntiin.....
Eri syistä keltaisia voipi kertyä mutten vielä tiedä yhteensä montako aiheuttaa punaisen.
Tässä systeemissä se hyvä että jos osuu ''maanantaikpl joka krapulassa tehty'' niin ehkä jo seuraava onpi hyvä!!!!

Olen muuten ( myös ) koulututtu hovimestari ( 1978-1980) ja kotona chef du cuisine kun kyseessä fine dining eli vieraskoreutta ilmassa ollessa.
Pyrin halpiksena löytämään aina ( kaikessa ) good value 4 money.
Kyselin myös Munksnääsin alkosta vinkkejä kalalle ja hups löytyipi:
n 8e/pll valkkari joka osui nimeltäänkin saumon fume'lle eli Les Fumees Blancees- Sauvignon Blanc.
Punaisena pidän täyteläisestä ja taas hinnaston alapäässä Cabernmet Sauvignon - La Vida.
( Näillehän saa vapaasti nauraa sellainen joka tottunut +20e viineihin ).

Ps. Lentoguraikoina +25v ( kiitti Repelli- tämä lämmitti ) joista 21v ranskalaisilla opin tuntemaan keski-ikäisiä ex-patteja joiden viinikellarit kotona +600 up to n. 1500 pll. Ostavat laatikoittain ja aina puolet vanhenemaan.....
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys Mikki !

Heh, kyllä se oli ihan herjaa vaan :wink: Vähän piti kujeilla ja lukea reaktiota.. :mrgreen:
Ei parasta kannata vaihtaa huonompaan !
Nyt peseen autoa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tsau!
Nyt kun on taas kauheasti lumipöllyä niin huomasin uuden asian jota en viime talvena havainnoinut.
Tai olen unohtanut ( desolee ).

Menee auton perä ihan umpivalkoiseksi kun kerää lunta.
Nimiittäin ilmeisesti ledit ei kehitä lainkaan lämpöä??????
Tänään totesin että tiuhaan piti harjata takalamput puhtaiksi.
Myös eteen kertyi lunta joka ei ainakaan äkkiä sulanut, harjasin etulamputkin.
Onko jollakulla ihan oikeaa tietoa ledien lämmöntuottamattomuudesta, muuta kuin tämä minun '' Leedsin yliopiston epätieteellinen empiirinen kokemus''?

Nyt discoilemaan.
Jos joku muukin siellä niin textailkaa:
044 5 ... ... jatkuu Boeing triple seven widebody and 737 narrow body!
M
PS. Toinen kokemus sen etumuovin, joka peittää hinauspultinreiän, takaisinlaitto oikeaan asentoon.
Tosi hankalaa, nytkin vinksinvonksin!
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

mikki kirjoitti:Tsau!
Nyt kun on taas kauheasti lumipöllyä niin huomasin uuden asian jota en viime talvena havainnoinut.
Tai olen unohtanut ( desolee ).

Menee auton perä ihan umpivalkoiseksi kun kerää lunta.
Nimiittäin ilmeisesti ledit ei kehitä lainkaan lämpöä??????
Tänään totesin että tiuhaan piti harjata takalamput puhtaiksi.
Myös eteen kertyi lunta joka ei ainakaan äkkiä sulanut, harjasin etulamputkin.
Onko jollakulla ihan oikeaa tietoa ledien lämmöntuottamattomuudesta, muuta kuin tämä minun '' Leedsin yliopiston epätieteellinen empiirinen kokemus''?

Nyt discoilemaan.
Jos joku muukin siellä niin textailkaa:
044 5 ... ... jatkuu Boeing triple seven widebody and 737 narrow body!
M
PS. Toinen kokemus sen etumuovin, joka peittää hinauspultinreiän, takaisinlaitto oikeaan asentoon.
Tosi hankalaa, nytkin vinksinvonksin!
Itse pidän tuota hieman urbaanilegendana muutamastakin syystä, ei hehkutkaan umpion ulko-osaa nin lämpimäksi saa että niistä lumet sulaisi, ja uudet suurteholedit mitä autovaloissa käytetään eivät nekään ole todellakaan mistään viileimmästä päästä vaikkakin alkuperäisen LED-umpion jäähdytys lienee toteutettu tehokkaasti niin että lämpö sillataan poispäin komponenteista siinä missä jälkeenpäin asennetut suurteholedit käyvät todella lämpösenä ja palavat helposti mustaksi asti. Tuollainen uudehko SMD ledi vaatii oikeasti aika tehokkaan jäähdytyssiilin eli mennyttä on se aika kun ne perinteiset muoviset kuperapäiset ledit olivat käytössä, nehän eivät paljoa lämmenneet mutteivat myöskään valaisseet yhtään mitään kapeine valokeiloineen. Liekö sitten perän muoto ja aerodynamiikka joka nostattaa puuterilunta ylöspäin :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Repkim
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 17, 2012 1:52 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja Repkim »

Tuohon lumen kertymiseen pitää kyllä vähän kommentoida..

Esimerkiksi tuossa meidän X-Typessä perässä palaa jatkuvasti 2xtakaparkit (5w+5/21w) sekä huomiovalot (5w). Umpiossa on siis jatkuvasti n. 12w lämmöntuotto. Lämpö syntyy aika pienessä suljetussa tilassa, jolloin sillä on jo oikea merkitys lamppujen "auki" pysymisessä. Polttimoiden pintalämpö nousee myös pitkälle toiselle sadalle asteelle.

Ledien kohdalla ongelma ei ole lämmöntuotossa, vaan lämmönhallinnassa. Ledin ytimen lämmön noustessa yli 80-85C asteen kestoikä on jo 4 kertaa pienempi kuin esim. 60C asteen lämmössä. Siksi lämpö pyritään siirtämään mahdollisimman tehokkaasti poispäin ledistä.

Ajelin tuossa tänään yhden Audi A4 perässä ja laskeskelin, että yhdessä takavalossa oli n. 25 yksittäistä lediä. Samat ledit toimivat sitten myös jarruvaloina tehoa lisäämällä. En tiedä, että kuinka paljon yksittäisen ledi näissä valoissa vie virtaa, mutta vaikuttaisi aika epäloogiselta, että valot veisivät ainakaan enempää virtaa kuin perinteiset polttimot. Miksi toisaalta pitäisikään, ledi kun tuottaa 9 kertaa enemmän luumeneita samalla wattimäärällä kuin hehkulankapolttimo. Oletus siis voisi olla, että yksi ledi ottaa tehoa n. 0,5w. Tällöin yhden valaisimen lämpötehoksi jää n 4w (25kpl x 0,5w x 0,3hukkakerroin).

Lämmöntuoton ero on siis 3-kertainen hehkun hyväksi. Sellaisia kelejä löytyy kyllä missä hehkun lämpö ei riitä pitämään lamppuja auki, mutta ledien kanssa tilanne on paljon heikompi.

Helppona todistusaineistona pitäisin vielä sitä, että olen vaihtanut 5/21w polttimon tilalle 24-ledisen polttimon. Viereinen 5w lasikanta on pysynyt sulana, kun taas ledin kohta on jäätynyt umpeen.

I rest my case.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

XF:n ledilamput.

Uskon että ne eivät vie virtaa juuri nimeksikään......

Mökillä pidin ennen ulkovaloja 60-150w.
Nyt ''melkein'' sama valoteho ledilampulla, kulutus 2w.
Siis 30-75 kertainen sähkökulutus eli kauhia säästö.
Miksi autossa ero olisi erilainen mutta voihan se ollakin!

Tämä taas näitä minun omia ''leedsinyliopistonepätieteellisiä''.
Mutta peräpää menee oikeasti vitivalkoiseksi kun autokin on valkoinen ja lumi on valkoinen niin tuleekohan uusia yllättäviä peräänajoja ledilamppuisille autoille???
Täytyy varoa.....

Aamulla laskemaan Jaggeja akselille Ams-Bru-Ham etc....
Vuokrattu joku taviskulkine nuukaillen mutta pyrin diilaamaan 'last minute' Jaggen jos hallissa lentoasemalla vapaita kuten toissakesänä uusi XJ ja huiput raj. 250km/h. Nainen toivoo ettei Jaggea löydy, mies toivoo eri lailla!

M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Niinhän se on että näissä autoasioissa naisilla voi joskus olla eriäviä mielipiteitä. Onneksi vaimoni valitsi jaggen meille niin ei ainakaan siitä tule saarnaa. Keltainen kortti vaan jos jaggea ei saa lainata... :wink:

Ps Kyllä sinä Mikki olet aika liikkuvaa sorttia oleva kun mitä ihmeellisimmistä paikoissa olet jatkuvasti. Liikkuminenhan pitää tunnetusti mielen virkeänä. Muista jouluostokset siellä myös !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

Do diin!
Nyt kun toinen lumitalvi alkanut XF:llä ongelmissa, päivitin talvivarustusta lisää:

- on lapio
- on hiekkaa
- on hinausköysi pikalenkillä taakse ja kierrepultti valmiina eteen
- on vinssi
- ostan lumiketjut, tänään kysyin 3 paikkaa ei ole ( Ikh, Motonet, Fixus )
Entä Piilteema tai HKG ( Ong Kong)??

Cat Animal: mistä tilaisit??
Ois pitänyt ostaa K- Euroopasta, siellähän niitä on!

M
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja mikki »

No niin. Nyt on taas pissapojassa oikeat litkut.
Ajoin eilen tyttären lämpimään talliin.
Tänään aamulla kostin itselleni idioottimaisen litkuttomuuskäytökseni kävelemällä 6km lumisilla jalkakäytävillä.
Ostin eilen 4x 5L -20:stä K-Rauta Espoo ( Nöykkiön lähellä) = eur 10. Mukava sitruunainen tuoksu.
Nyt ei tänä talvena enää jäädy......
Onneksi ei halkeamia tms. Pitää yhä nesteet sisällä.

Eilen parkissa naamat vastakkain XF mustan kanssa.

Tänään piti viedä Inchcapeen näyttämään yhtä juttua pyytäen takuuseen. ( Siellä oli muuten 3 kpl vm 2011 ( ei ledinokalla ) 20 - 35000km ajettuja ja kaikki 49900e). Takuuta vielä lähes pari vuotta jäljellä!
Tästä mun uudesta aiheesta ottivat kuvat ja case sumujen saarille ja vastaus arviolta joskus ensi vuonna.
Sama oli kun ne helmat takapyörien edestä meni maalittomiksi kun etupyörät heittää vesisuihkua ym siihen.
En edes ole ajanut hiekkateitä kuin max ehkä 500km.
Vastaus tuli nopeasti -Njet-.

Tämä uusi keikka siis päällä ja kerron kun aika on!

Muuten auto ihan priima ja kiva! Annan voimakkaan ''osta'' yhä.

Just olin sivistämässä itseäni Kristina från Duvemålassa, ihanan arvokasta 79e ( 4h ) ja kahvi+kakkupala 11e mutta ihan jees.
Tosin odotukset olivat ylisuuret. Siksi vain 8+ Abban miehille ja Svenska Teaterille!

Huomenna Itä-Suomeen ja takas!
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Katso lumiketjuja täältä http://www.roofbox.co.uk/scripts/rbvehs ... 49&vptype= valitse rengaskoko jatkaaksesi. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kpl-37122/Toivottavasti löytyy jotain. En tarkemmin katsonut kun en tiedä mitkä kumit sulla alla. ciao !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XF 2,2D vm 2012, infoa/ käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Eilen pienessä simassa Mikin kyydissä. En ole start ohjelman se pisin pelle mikä vain etsii autoista huomautettavaa. Suoraan Lumpusta fiilistelyistä ylelliseen isoon autoo appariksi oli kokemus. Mahtava auto! Wääntö oli vakuuttavaa. Selkäinvalidina ilman tukikorsettia tuntui jousitus pintakovalta. En valita. Tietsikan näyttö ensikertalaiselle outo. Kyllähän siihen tottuu. Istuimet yksistä parhaimmista missä olen ikinä istunut ja toi oli paljon multa sanottuna. Äänentoisto hyvä. Pakko saada paremmat poppikset Lumppuun. Mahtava auto ja ison takavetosen fiilis mikä menee talvellakin kuin juna. Nyt multa loppuu ylisanat. Odotan kun mittarissa on 58.000km ja saan itse koeajon? Lumppu täysin vastakohta. Ahdas, kaikki rempallaan eikä laitteista toimi puoletkaan. No ei mennä ooteeksi. Omat fiilikset molemmissa mutta XF teki suuren vaikutuksen.
Kiitos Mikki!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Vastaa Viestiin