E85 ja X300 XJR

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Moro

Ajattelin kokeilla miten Jagge pelaa etanolibensalla, laitoin tilaukseen pari noita muutosbokseja suutinjohtojen väliin. näissä tilaamissani on vielä erikseen kylmäkäynnistys-ominaisuus, mutta auto nykyään vain kesäkäytössä, joten sen kanssa tuskin tarvitsee tuskailla.

Onko muilla mitään kokemuksia aineen käytöstä Jaguaarissa ?

Alustavasti ilman tarkempia kulutustietoja laskeskelin säästön olevan noin 5e/100km ja saahan samalla korkeamman oktaaniluvun takia nakutusrajan hieman ylemmäs.

Suurin houkutus tähän on kun tuossa työpaikan vieressä on ST1-asema josta ainetta saa vaivattomasti ilman lisälenkkien ajelua.

Palailen asiaan kun saa omia kokemuksia.
XJR 95
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Igor »

Oletko varma että ko. muutossarja on ylipäätään tarpeellinen, varsinkin jos ei ole talviajoa? Toihan vain pidentää suuttimien aukioloaikoja, minkä auton boksi tekee muutenkin... toki boksista voi loppua säätövara jolloin muutossarja auttaa. Tarttis melken selvittää suuttimien koko, että tietäs riittääkö kapasiteetti (vakiolla bensanpaineella) E85:lle. Laihalla käyminenhän tuossa on kai se suurin riski? Mahtaako tuosta tulla vikakoodia, tai sytyttääkö peräti vikavalon?
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Igor »

Löytyi tuommoinen laskuri jolla voi ynnäillä riittääkö suuttimet E85:lle: http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4. E85:n B.S.F.C. on googlen mukaan ahdetulle koneelle 0.77-0.85, hieman lähteestä riippuen.
Oli joskus: X308 XJR
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Tänään asentelin muutosboksit, tulivat tosiaan noin viikossa. Jagge nyt vielä liikenteestä poistettuna joten E85 kokeiluja tulee vasta pääsiäisen jälkeen, mutta asennuksen jälkeen lähti ainakin käyntiin normaalisti. Joten ykkösvaihe onnistunut.

Bioadapter niminen paikka mistä itse tilasin, näitä nyt on aika paljon vastaavia. Jouduin tilaamaan 2 nelisylinterisen settiä, kytkin 1-3 samaa ja 4-6 samaan boksiin.

Sen verran vielä tuohon kokeiluun ilman muutosboksia, yleisesti muilla merkeillä näyttäis toimivan 1/2 E85 ja 1/2 E5 seoksilla ilman vikavaloa tai suorituskyvyn rajua laskua. Kaasu pohjassa kun ollaan vaan ecun kartan varassa ollaan joka tapauksessa laihalla ilman muutoksia (ecu-ohjelma,isommat suuttimet tai muutosboksi).

Palailen asiaan kun auto liikenteessä-
XJR 95
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Joujou

Mites on tämä hommeli edistynyt? Itsellä sama juttu mielessä joten kokemukset kiinnostaisi 8)
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Kinnostais kanssa kuulla kokemuksia. Itsellä bioadapteri ollut hankkintalistalla tuohon käyttöautoon. Nyt ajettu muutama tankillinen 50/50 seoksella.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

JuKu kirjoitti:Kinnostais kanssa kuulla kokemuksia. Itsellä bioadapteri ollut hankkintalistalla tuohon käyttöautoon. Nyt ajettu muutama tankillinen 50/50 seoksella.
Mites on fifty/sixty mikstuura pelannut?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Tuo puolet/ puolet sekotus taitaa olla tuohon vehkeeseen aika max ilma muutoksia. Kylmäkäynnistykseen ilmaan ominaisuus että tarvii pikkasen kaasua tai sammahtaa ekalla yrityksellä. Tehoa ehkä pikkasen vähemmän. Ei juuri muita ihmeempiä havantoja. Harkinnassa muutosboxin tilaus ukrainasta :shock:
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Nyt itselläni menossa Re85 testit kun omalle kylälle tuli moisen jakelupiste. Koko asia unohtui aiemmin kun lähikaupungeista ne jakelupisteet hävisivät mutta onneksi tuli sitten kotikylään moinen ihme :-D

Ensikäteen olen ajellut nyt 1/3 -viinabensalla ja mitään ongelmia/omituisuuksia ei ole vielä vastaan tullut. Päinvastoin: tuntuisi että alavääntö on parantunut mutta liekö tuo mahdollista mitenkään :? Pitää hissukseen lisätä viinan määrää ja katsoa kestääkö 50/50 sekoituksen. Tuollakin sekoituksella aika äkkiä tekisi säästöä jos ei sitten säästö mene palaneissa venttiileissä tms :P

Mutta katellaahan nyt miten se kottero noilla mixtuuroilla toimii ja milloinka alkaa kumiletkut vuotamaan :mrgreen:
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja juge »

Mä sanoisin tuohon että unohtakaa koko e85 litku...

Viina ja autoilu ei sovi yhteen... :lol:

Vaimon veljellä V70 2.4 200hv bensakone, ja siinä on ainakin jos jonkinlainen vikakoodi päällä, ja käynnistäminenkin niin ja näin. Täytyy pitää virtaa päällä muutaman sekunin ennenkuin starttaa että etanolilitkua sisältävä bensa ehtii kerryttää paineet... :?: Tämä siis kun e85 on tankissa suhteella 50/50.

Kaiken lisäksi kun kenelläkään ei ole vielä oikeasti kunnolla kokemuksia siitä, mitä se e85 tekee autolle jota ei ole suunniteltu e85:ta varten - en mä ainakaan omiin autoihin, vaikka ovatkin perustallaajan Relluja, laita pisaraakaan sitä.

Sitten vasta kun jotkut rohkeat ovat ajaneet oikeasti vanhalla autolla e85:lla useamman vuoden ja useamman kymmenen tuhatta kilometriä - ilman että seassa bensaa - ja kaikki toimii ja pelaa, sitten vasta voisin uskaltaa kokeilla.

Työkaverini on pohjoisesta kotoisin, ja toimitteli kun oli jutellut aiheesta kaverinsa kanssa joka asuu pohjois-Suomessa. Kaveri oli toimittanut että he ajavat vain ja ainoastaan 98:lla, siellä kun on 95e10 hajottanut autojen katalysaattoreita. Syynä ilmeisesti se, että 10 prosentin etanolipitoisuus vie jo sen verran enempi vettä mukanaan koneeseen että se sitten särkee katalysaattorin. Mitäs sitten e85 tekee, jos jo 95e10 vie mukanaan vettä noin paljon että hajoaa katit autosta? Ja kun tankissahan on aina vettä, enempi tai vähempi, riippuen auton säilytyspaikasta ja siitä miten sitä on tankattu, onko ostettu aina 20e bensaa, aina lähes tyhjä tankki, vai onko tankattu aina täyteen.

Naapurilla oma autopurkaamo, toimitteli jo 95e10:in tuoneen purkaamolle paljon mopo asiakkaita, syynä 95e10:in mönjäksi syövyttämät polttoaineletkut, jolloin polttoainetta ei oikein tahdo kulkea tankilta kaasarille, ja sama mönjä tukkinut kaasarit. Sama kaveri kertoi kun tyyppi oli tullut Hondalla Englannista Ruotsin kautta Suomeen. Oli laittanut laarin täyteen sitä e85:ta Ruotsin puolella, oli Suomen puolelle päässyt niin kone oli lauennut. Honda päätyi sitten naapurin purkaamolle... ja britti meni lentäen kotiin.

Esim. 98 vs. 95e10, autona testin ajankohtana puoli vuotta vanha Rellu 1.4:nen ahdettu bensakone:
Sjk - Ylläs, keskikulutus boksi katolla 7.2L/100km, tankissa 98:ia.
Ylläs - Sjk, keskikulutus boksi katolla 7.8L/100km, tankissa 95e10. Ja tällä paluumatkalla piti tankata olikohan Kemin korkeudella uudestaan kun oli jo kulunut puolet tankista. Tosin, paluupäivänä oli 25 pakkasta Ylläksellä, kun menomatkalla ei ollut kymmentä astetta enempää pakkasta.

No, enivei, kukin taaplaa tavallaan, mutta sanoisin että jos haluaa e85:lla ajaa, ostakaa sellainen uusi auto joka on oikeasti tehty sitä varten - mutta älkää ny ihmeessä sekoitelko aristokraatti-Jaggeihin sitä. Ainakaan ahdettuihin versioihin. Ei se voima sieltä koneesta ilmaiseksi tuu :) XJR:n 320hv vaatii veronsa, ja se näkyy pyörteenä tankissa - mutta mitä sitten, se on sen arvoista - oho :lol:

No joo, mutta en mä ainakaan suosittele kellekkään, jolla ei ole sellaista autoa (esim. DKW konsernin Flexifuel - vai oliko se fordin?), käyttämään sitä. Tuossa meidän uudessa Rellussakin lukee ohjekirjassa että sitä e85:ta sais käyttää mutta on kirjan mukaan varauduttava siihen että pitää pitää 6h roikassa kylmillä keleillä että saa koneen käyntiin. No, onko se 6h roikassa pitäminen nyt sitten sen arvoista, että polttoaine on vähän halvempaa, mutta kuluttaa 0.5 - 1L /100km enempi, ehkä vieläkin enemmän satasella, mutta auto ei enää kulje ja vedä niin hyvin. Eihän se voikaan vetää ja kulkea niin hyvin kuin ehdalla bensalla, kun e85:ssa lämpöarvot yms. ovat heikommat mitä bensassa. Siihen perustuu se että sitä kuluukin sitten enempi.

Toivottavasti kukaan ei suuttunut tästä mun kirjoituksesta... :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Mulla ajatus menee niin että jos cocktaili toimii ja auto pelittää sillä niin tankkaan halvemmalla ja ajan enemmän :-D Voi olla että tuon kolmasosa sekoituksen yli en viinabensan määrässä mene koskaan ainakaan pitempikestoisesti mutta nyt näin.

Kaikessa kokeilussa on tietenkin riskinsä mutta bensat ovat käsittääkseni ylipäätänsä niin kauakana siitä mitä ne ovat olleet aikanaan että tuntuu jotta melkeinpä minkälaadun tankkaaminen tahansa yli 10v autoon on riskialtista :shock:

Mutta se on selvää jo tässä vaiheessa että seisontaan en jätä viinabensoilla auto talveksi vaan puhtaalla ysikasilla pitää muutama satakilsaa ajaa ennen seisontaan laittamista.

Riippumatta siitä mikä auton valmistusmaa on mutta jos autoilun kuluja saa vähän tiputettua ilman että se sitten kostautuu kovina kertakuluina esim. koneen särkymisen ominaisuudessa, olen itse kyllä hanakka niitä kuluja pienentämään. Mutta luonnollisesti holtti tuossakin.

Eikä tartte viisastella että osta 0.4L FlexFuel katiska harrasteeksi jos niin on rahat tiukalla... :oops: Moinen katista ei kuitenkaan ole ainakaan vielä oikein kutsuva harrastevaihtoehto ja jotenkin esim. X300:nen tuntuu enemmän sopivalta harrasteajoneuvolta vaikka sillä sitten ajaisikin vähemmän :mrgreen: Ja edellisen harrasteauton jälkeen tuo 4.0L Jagge on suorastaan bensapihi kun ei syö kuin kolmasosan siitä mitä edellinen harrasteauto söi 8)
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Mielenkiinnolla itsekkin seuraan kuinka käy viinalla ajaminen kun hieman aikaa eli muutama vuosi ja ajettuja kilometrejä tulee ihmisille. Tarkoitan siis autoja joita ei ole tehty siihen alkujaan. En ole millään "puolella" tässä asiassa vaikka aiemmin jossain vastaavassa keskustelussa olinkin lähtökohtaisesti vastahankaan jo täälläkin esitettyjä kommentteja mukaillen. Jos alkomahooli toimii tiettyyn pisteeseen asti toimii sekoituksena tai sitten konversio boksilla niin hyvähän se vaan on jos polttoaineena voi käyttää halvempaa tavaraa.
Itse jättäydyn suosiolla taka-alalle seuraamaan tilannetta kuinka käy autoille jotka eivät ole suunniteltu alkohilla käyviksi alunperin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja savijo »

Tämähän on hyvä aihe.

Tänne vaan muutkin palstalaiset ilmoittautumaan, niin tiedän ainakin keneltä en osta käytettyä autoa... :twisted:
Jos se vaunu käy ja kulkee polttoaineella mille sitä ei ole suunniteltu, se ei tarkoita sitä että se on sille hyväksi.



Polttoöljyäkin saa siitä mittarin punaisesta pistoolista ja on halvempaa kuin bensa.
Kyllä sitäkin voi laittaa sekaan ja autonne käy ja kulkee.



Ongelmat viinan kanssa autoillessa ei tuskin näy kuin vasta seuraavilla omistajilla.
Saabbi palstaa kannattaa lukea, siellä on paljon kokemuksia etanolista ja mm. talvella tukkoon jäätyvistä öljypumpunsihdeistä.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Tämähän herättää hyvin tuulta :-D

Minun auton ostamisesta kenenkään ei tartte huolehtia kun tuskin on myytävänä ihan vähälle aikaa ja sitten jos joskus on myynnissä niin pakkohan sitä ei ole ostaa LOL

Luulenpa kyllä että ihan itse ehdin "nauttia" ne mahdolliset haitat ja ongelmat joita omalle kottoselleni tuosta cocktailin testaamisesta joko tulee tai ei tule. Sen verran pitkään on tapana olllut tuota kalustoa pitää.

Ja talvikäyttö on minulle yhdentekevää kun en tuota omaa Jaggea viitsi *askakelillä edes tallista ottaa ulos saati että alkaisin sillä loskassa ja lumessa luuraamaan.

Vertaus polttoöljyn käyttöön dieselissä on aika helevatan ontuva kun lakikin jo tuota ohjaa ja seuraumuksethan on aikamoiset jos sillä dieselin sijaan ajelisi. Jos edellä kirjoittavan mielestä on yhtenevää tehdä verorikos tai testata/kokeilla jotain halvempaa polttoainetta vieläpä kohtuu kontrolloidusti ja laillisesti niin mikäs siinä... Itse kyllä näen asiat hieman erilaisina.

En ainakaan tiedä että vielä kukaan olisi viranomaisilta maksulappua saanut kun viinabensalla on ajellut. Polttoöljyn käytöstä kyllä olen kuullut lappuja jaetun. Vai liekö sitten jopa jonkun toiveena että viinabensan käytölle autossa, jonka rekisteriotteessa sitä ei mainita, tulisi samanlaiset sanktiot kuin jos olisi sitä polttoöljyä dieselin tankissa.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja savijo »

^En suinkaan tarkoittanut että sitä löpöä dieselin sekaan tankattaisiin vaan bensiinin.

Hain esimerkillä vain sitä että voi sinne bensan sekaan laittaa vaikka mitä palavaa sopivassa suhteessa.


Kyllä mekin nuorina miehinä oltiin aikaamme edellä kun peltoauton tankkiin kaikki palava tai edes pahalta haisevan kaadettiin. :lol:
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Ok. Silti en kyllä tankiin työntäisi kuin sellaista joka edes teoreettisella tasolla voisi olla toimivaa ja tekniikan hyväksymää > esim. vanhoja viinoja kaapista en sinne laittaisi LOL Tai voiteluaineita jäteöljyastiasta :oops:

Anyway: oheisen linkin mukaan Jaget vuodesta 1992 pitäisi olla ok e10 -bensan kanssa eli sietävät viinasekote-bensat. Tulkitsen tuon niin että tuosta ikäluokasta eteenpäin polttoainelinjastoissa jne alkoholin kestävyys on otettu huomioon. Enkä usko että kumien yms valintaa on tehty niin että ne olisi laitettu kestämään vain mainittu 10% etanolia vaan osat joko kestää viinaa tai ei kestä ja jos kestävät niin sitten ne kestää sitä vähän enemmänkin.
http://www.acea.be/images/uploads/files ... petrol.pdf

Lisäksi olen uskomuksessa että markkina-alueesta riippuen autoja on voitu varustaa erilaisella moottorinohjauksella ja esim. suuttimilla. Tuosta voi seurata se että joku biili voi olla ihan hyvin e85 sietoinen vaikka toinen samanmallinen mutta eri markkina-alueelle myyty auto ei sitä samassa määrin olisikaan.

Oma testikani on mennyt alkujaan Floridaan ja jenkkilässä nämä viinahommat lienee olleet e10 bensan muodossa tuttua kauraa jo 70-luvun lopulta jos oikein muistan/olen lukenut. Eli kummastelen kovasti jos tuossa koekaniinissa alkaisi esim. polttoainelinja fuskaamaan tuon testailuni vuoksi :shock:

Toki kaikki on mahdollista mutta eiköhän oma empiirinen kokemus asiasta jonkunajan päästä vala yhden totuuden omaan päähäni :)
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Rautalangasta:

- Etanolia pitää syöttää 30% enemmän kuin bensaa, myös kulutus on 20-30% korkeampi.

- Jos autossa ei ole sopeutuvaa polttoaine karttaa ei kannata viinaa tankata. Käy laihalla -> puuttuu tehoa -> voi sulattaa esim männän. Osakaasulla voi pelata hyvinkin kun lambda säätö korjaa seoksen mutta kuorman kasvaessa ecu típuttaa seos säädön peruskartalle ja seos menee rankasti laihalle. Ecu kun ei tiedä mitä siellä tankissa on..

- Joissakin autoissa on sopeutuva polttoainekartta, tällöin viinalla pelaa mutta kylmäkäynnistys on silti surkea koska sopeutus ei yleensä tunnu koskevan kylmäkäynnistystä.

- Flexfueleissa on anturi joka mittaa etanoli -pitoisuuden/lämpötilan ja ecu tekee sen mukaan korjauksen karttaan. Mulla on tälläinen anturi nytkin asennuksen alla kaverin autoon aftermarket ecun kera. Vipec v44 ecu tukee suoraan anturia.

- Jos etanolin kanssa "tehoa puuttuu" niin se pannu käy laihalla eikä missään nimessä pidä moista hölmöyttä jatkaa.

- Se että joku auto ei mikä siedä 10% etanolia on täysin paskapuhetta sanoo kuka tahansa mitä tahansa.

Mulla on nyt jo useamman vuoden kokemus pelkästä E85 etanolista ihan kaikissa meidän autoissa, joita on ollut aika laidasta laitaan. ja mitään negatiivista en ole moisesta ihanuudesta keksinyt. Tankkaan sitä jatkossakin ja jaksan edelleen huvittua kaikista legendoista mitä siihen tuntuu liittyvän maailmalla ja paikallisesti.

RE85 on 106 oktaanista polttoainetta jolla on erittäin positiivinen vaikutus ympäristön ja moottorin puhtauteen. Pannu käy puhtaasti ja viileämpänä, tuottaa vähintään saman tehon(yleensä enemmän) kuin bensalla ja on kaiken lisäksi halvempaa. Meikäläisen näkökulmasta on ihan omaa tyhmyyttä ajaa millään muulla polttoaineella.. saati jollain onnettomalla dieselillä.

.. Mitä tulee niihin saabin öljympun sihteihin yms niin niihin ei ole kyllä Polttoaine millään lailla syypää. JOS ON OIKEESTI niin väljä pannu että palamistapahtuman lopputuotteet menee suoraan öljytilaan niin ei ole kyllä polttoaineessa vika. Joo on mulla turbo saabbikin ollut jolla ajelin tyytyväisenä etanolin voimin pari vuotta ympäri talven. Kohta joku varmaan muistuttaa että öljytila pitää säännöllisesti puhdistaa etanolia käytettäessä yms mitä kaikkea hauskaa tuolla foorumeilla on tullutkaan vastaan.

Toki voi olla munkin vehkeissä jotain vikaa kun kaikissa on öljyt aina kirkkaat, moottorit karstattomia, päästöt pienet ja voimaa enemmän kuin muissa vastaavissa.

Niin ja yksikään meidän autoista ei ole ollut suunniteltu E85 käyttöön. Mitähän mulla olis kilsoja viinalla.. ehkä 80tkm? + puolison ajot toinen mokoma.

XJ40 tämän viikon kulutuksia; turku-hki-turku moottoritie 13.7L/100km, pelkkää pätkäajoa keskustassa 250km; 17.5L/100km.

ja.. ei juma.. onko joku oikeesti pistänyt katin hajoamisen MAX10% etanoliosuuden piikkiin?? tää oli aika hyvä.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
x300
Viestit: 28
Liittynyt: La Elo 11, 2012 7:08 pm
Paikkakunta: lohja

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja x300 »

se että ymmärtämättömät ihmiset kuvittelevat etanolin ym aineiden olevan mörkö mikä syö moottorin niin autojen valmistajat pelottelevat lisää,se on sitä kaupallisuutta saada myydyksi flexfuel ym autoja. ei etanolikaan mikä uusi keksintö ole,omaa aika pitkän historian polttoaineena. opelikin mainosti 80 alussa autojensa polttoainelaitteiden olevan metanolin kestävät, e85 tuli myyntiin ni kielsi ehdottomasti sopivuuden.se on se ihmisen lyhyt muisti.audi tainnut mainostella ensinmäisenä täysalumiinikorjansa, eiköhän niitäkin ole ollut tuotannossa 30 luvulla..
pqs
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 10, 2011 6:03 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja pqs »

Kesällä tuli pk-seudun kissakulmassa vastaan X100 XKR, jolla oli ajettu etanolilla. Seurauksena molemmat bensapumput rikki, joiden vaihto 2000€.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Niin, jos jossakin autossa menee paremmin viinalla eteenpäin niin ei tarkoita että kaikissa niin olisi.
Tällainen tarina viimevuodelta Amerikoista E15 lanseerauksessa ja edelleenkin monet isot valmistajat eivät hyväksy edes E15 käytettäväksi ja lykkäävät takuun käytettäessä sitä. http://www.usatoday.com/story/news/nati ... s/1735793/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Ja tuossa samassa maassahan sai korvauksia jos kuppi jossa on kuumaa kahvia ei sisältänyt varoitusta kuumasta kahvista ja siitä että se voi polttaa pipin nahkaan...

Selvennys: en minä sen ihmeemmin koe tarvetta puolustaa tuota viinatestailua mutta ylenpalttinen "ei se voi toimia ja kyllä siinä koko toosa räjähtää" -ei minusta myöskään sovi asian yhteyteen ainoana lähestymiskulmana koska siinä on yhtä vähän ylivertaista totuutta kuin siinä että millä tahansa autolla sekoteajelut onnistuisivat ilman minkäänlaisia ongelmia.

Huomionarvoista tuossakin jutussa lienee: "could cause...". Tottahan tuo on: sekoitebensa voi tietenkin aiheuttaa ongelmia autoille, eihän sitä kukaan kiistä, ymmärtääkseni.

Kun esim. USA:ssa massoille tuosta infoa jaetaan niin pakkohan se on vetää "tiukemman kautta" kun muuten sen yhden ajattelemattoman takia koko valtakunta on edesvastuussa kun ja jos se ajattelematon kärvensi itsensä huonoon happeen tankattuaan istuttavaan ruohonleikkuriinsa etanolisekoitusta ja letkut petti... Noissa automerkeissä, jotka jenkeissä irtisanoutuu vastuustaan sekoitteen kanssa, lienee seassa sellaisia jotka kuitenkin esim. euroopassa ymmärtääkseni käytön sallivat. Voisiko tuossa osaselityksenä olla amerikkalainen oikeustaju ja -käytäntö jossa vastuuta saattaa napsahtaa kovastikin kattavasti yksilön käytettyä hänellä olevia vapauksia (jos niiden käyttämisestä per asia/tilanne ei ole erikseen varoitettu)? Siksi onkin turvallista lähestyä asiaa "could cause..." vinkkelistä. Eihän sitä voi tietää mitä kaikkea se Billy-Bob on Chevylleen tehnyt ja siinä voikin sitten e15 olla viimeinen niitti pikkulohkon kampiakselin hyvinvoinnille.

Olisiko mahdollista sellainenkin että amerikkalaiset öljyntuottajat olisivat sopivia rebublikaaneja vähän asiasta sivistäneet omasta näkökulmastaan ja paikallinen "autoliitto" tuohon juttuun sanoman levittämiseen valjastettu? Asian ympärillä on varmasti valtaisat intressit suuntaan jos toiseenkin ja sen vuoksi todisteita asian todelliseseta tolasta on tarjolla joka suuntaan.

En väitä etteikö viinalitku voisi ongelmiakin aiheuttaa (ja aiheuttaahan se) mutta samaan hengenvetoon otan varauksen myös siihen että viinalitku voi olla kenties vain tekijä joka ainoastaan tuo ongelman esille olematta itse välttämättä se perimmäinen syy. Ja silti kaikesta avarakatseisuudestani huolimatta en cocktailia vm-89 kaasaricorollaan tyrkkäisi koska sen kohdalla "could cause" mitä suurimmalla todennäköisyydellä realisoituisi jossain muodossa.

Toiset ei näe mitään järkeä työntää koneeseen motoruppia tms mutta silti toiset niin tekee eikä siinä mitään koska kukin tekee omiensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee ja hyväksi kokee. Jos itse näen ja koen että voin alentaa harrasteen ja liikennöinnin kustannuksia cocktaililla ajamalla niin sitten ajan sekoitteella.

Edit:
Pykälän tuoreempaa asiasta mutta samassa negatiivisessa valossa kuin Kissaeläimenkin linkissä:
http://www.usatoday.com/story/money/car ... s/1873733/

Tosin: pikaisesti luettuna 70% voi käyttää e15 sekoitetta. Loput 30% lienee sitten sitä "could cause" -sarjaa.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Tuo laittamani artikkeli oli vain yksi esimerkki että jopa E15 tasolla asia ei ole aivan yksitasoinen" juupaseipäs" keskustelu vaan oikeasti asiassa on monta suuren luokan tekijää mukana. Vähiten varmaan autonvalmistajia kuitenkaan kannattaa jättää huomiotta tässä keskustelussa vaikka asia ei niin yksioikoinen olisikaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Samoilla linjoilla Kissaeläimen ja Vempun kanssa.

Etanoliahan on ollut bensan seassa jo kauan, ongelmat nousivat pinnalle kun joku keksi mainostaa että siinä sitä on. Ennen tätä pärjättiin mainioisti.

Se pieni etanoliprosentti bensan seassa nostaa aavistuksen oktaanilukua ja laihentaa aavistuksen seosta.

85% tavara nostaa oktaanilukua roimasti mutta hoikentaa seosta vastaavasti. Suurin osa autoista ei osaa bensakarttaa korjata ja vaikka osakaasulla auto näennäisen hyvin toimisikin niin heti kuorman lisääntyessä moottorivaurion vaara on suuri laihan seoksen johdosta.

Jos edustaisin itse autonvalmistajaa niin miksi ihmeessä suosittelisin ihmisiä tankkaamaan mitään muuta kuin 98e:tä? Ellei siis mallistosta löydy virallista flexfuel autoa. Fossiilisen polttoaineen suosittelemisesti voi olla yllättävää rahallista ja myös poliittista hyötyä.. :wink:

Odotan itse innolla ensimmäistä E85 polttoaineeseen liittyvää ongelmaa jossain meidän tai kavereiden autojen tekniikassa. Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa ongelma on tullut tuon Series 1:n kanssa kun tankeista liukeni ruosteet ja tukki bensansuodattimen ja polttoainepumpun. Tätäkään ei tosin taida voida laittaa muun kuin umpiruosteisten tankiin piikkiin.

Tein kesällä puolison citymaasturiin kohtuulliset kansimuutokset sekä vaihdoin imu- sekä pakosarjan. Miinuksena laite ei enää hajoamatta kulje pelkällä bensalla hurjan puristussuhteen johdosta, plussana maantie kulutus on nyt E85:llä 14.5L / 100km, kun se oli vakiomoottorilla 98e:llä 13.3L/100km Välillä Turku-Parkano-turku. Voimaa on tietysti aivan eri tavalla verrattuna vanhaan kokoonpanoon. hätätilassa bensalla pääsee toki seuraavalle tankkauspisteelle. Tosin ainakaan kesäloma reissulla Iisalmen korkeudelle ei tullut tarvetta tankata peltiseen dinosaurukseen puristettua dinosaurusmehua.

.. 89' kaasari corolla lopettanee erittäin todennäköisesti käymisen jos etanolia on vähänkään enemmän tankissa. Moinen kun ei taida ymmärtää palotapahtuman lopputuotteen päälle mitään ja jo bensalla käy laihalla seoksella. Tuskin se siihen kuitenkaan hajoaa, jos moottori ei käy niin ei se myöskään mene rikki.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

Anttih kirjoitti:Tein kesällä puolison citymaasturiin kohtuulliset kansimuutokset sekä vaihdoin imu- sekä pakosarjan. Miinuksena laite ei enää hajoamatta kulje pelkällä bensalla hurjan puristussuhteen johdosta, plussana maantie kulutus on nyt E85:llä 14.5L / 100km, kun se oli vakiomoottorilla 98e:llä 13.3L/100km Välillä Turku-Parkano-turku. Voimaa on tietysti aivan eri tavalla verrattuna vanhaan kokoonpanoon. hätätilassa bensalla pääsee toki seuraavalle tankkauspisteelle. Tosin ainakaan kesäloma reissulla Iisalmen korkeudelle ei tullut tarvetta tankata peltiseen dinosaurukseen puristettua dinosaurusmehua.
Tämäpä mielenkiintoista. Omassakin mielessä on käynyt oman ethanol-only (rigid-fuel? :D) spesiaalin tekeminen jostain autosta. Ilmeisesti nostit puristuksia, mutta mihin lukemaan asti? Mitä muuta muutosta teit?
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

tommia4 kirjoitti:
Anttih kirjoitti:Tein kesällä puolison citymaasturiin kohtuulliset kansimuutokset sekä vaihdoin imu- sekä pakosarjan. Miinuksena laite ei enää hajoamatta kulje pelkällä bensalla hurjan puristussuhteen johdosta, plussana maantie kulutus on nyt E85:llä 14.5L / 100km, kun se oli vakiomoottorilla 98e:llä 13.3L/100km Välillä Turku-Parkano-turku. Voimaa on tietysti aivan eri tavalla verrattuna vanhaan kokoonpanoon. hätätilassa bensalla pääsee toki seuraavalle tankkauspisteelle. Tosin ainakaan kesäloma reissulla Iisalmen korkeudelle ei tullut tarvetta tankata peltiseen dinosaurukseen puristettua dinosaurusmehua.
Tämäpä mielenkiintoista. Omassakin mielessä on käynyt oman ethanol-only (rigid-fuel? :D) spesiaalin tekeminen jostain autosta. Ilmeisesti nostit puristuksia, mutta mihin lukemaan asti? Mitä muuta muutosta teit?
Puristussuhdetta ei itseasiassa saa kovin helpolla liian ylös, olen pitänyt rajana sitä että hätätilassa voi tankata myös 98-fossiilista

Pannu on Cherokeen 4.0 josta laskin kantta 1.3mm, teetin myös venttiilityöt, vaihdoin uudemman mallisen imusarjan sekä aftermarket pakosarjan sekä suuttimet. Tähän on aftermarket ecukin jo ollut hyllyssä tovin mutta muilta projekteilta en ole ehtinyt asentamaan koska vaatii jeepin triggeröinnille firmis päivityksen joka kestää hetken. Toki autossa kiini myös Innovative MTX-L mittari. Jeepin orkkis puristussuhde on 8.75:1, joka nyt 10:1. >Matala mutta pitää muistaa että vakio nokka on todella mieto ja dynaaminen puristussuhde on suhteessa korkeampi.

Sain itse asiassa XJ40:n koneen sunnuntaina nippuun, siihenkin tuli seetityöt, kantta laskettu 1.35mm, kansi on portattu, kanavat kohdistettu(oli muuten tehtaalta metsässä..), sekä imusarja purettu ja myös sieltä kohdistukset tehty. Plussana oli mukava säätää venttiilit kun kansi oli irtaallaan ja kyllä nyt käykin kauniisti. Lähinnä alkoi harmittaa noiden LS1:n suuttimien pieni naksutus joka kuuluu kun pelti on auki. Huomenna dynolle ja katsotaan kuinka paljon teho virityksen jälkeen väheni. Kulutus tippui vajaalla Litralla maantiellä ja puolellatoista kaupungissa.

Puoliso kysyikin viikonloppuna että "Pitääkö joka auto rakentaa aina alusta lähtien uusiksi" :) .. maanantaina XJ40 sai alustaan hurjan kasan osia jotka odottavat nyt asennusta. British parts rules.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Update aj6 moottoriprokkiksesta, mikäli nyt ketään kiinnostaa; Uudet lukemat 248hp / 400nm, ennen kannen muutoksia 231hp / 360nm.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja nestori »

Komeat lukemat! Tuntuu varmasti jo ajossakin. Olikos tuo nyt siis E85lla vai perusbensalla?
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Molemmat mittaukset E85:lla. Vetoa tuli tasaisesti koko alueelle lisää ja kulkee kyllä jo ihan maukkaasti isoksi lossiksi. Ylhäällä menee vakiokartalla reilusti paksulle ja sinne saisi lisää voimaa jos pääsisi (tai kunhan pääsee..) moottorinohjaukseen käsiksi. Tai oikeastaan koko alueella olisi hiukan korjattavaa ilman tuota kansityötäkin, ja olisi ihan jees päästä tuosta ilmamäärämittaristakin eroon kun se (muka) kuristaa tehoa.

Nyt alkaisi kyllä jo kaivata lukollista akselia..

stay tuned.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Igor »

Bensapumppu lienee niitä harvoja paikkoja mitkä ei välttämättä kestä E85:ttä. Ja noissa ahdetuissa X308/100:ssa niitä on kaksin kappalein, joten kustannus voi olla äkkiä kova. Varsinkin kun vaihto ei ole ihan simppeli homma.

Saabeissa on ollut ongelmia pumpulta lähtevän letkunpätkän (tankin sisällä) sulamisen kanssa, mm. naapurin E85-softatulle 9-5 2.3t:lle kävi näin.

Itse olen nyt ajellut remmiahdetulla -06 Mini JCW:llä kohta 15tkm E85:llä. Muunnos vaati isommat suuttimet ja softamuutoksen. Syöttöä piti lisätä 33% bensaan verrattuna, eli kulutus kasvoi hyvin pitkälti sen verran. Kylmäkäynnistysrikastuksia on pitänyt rukata kaksin-kolminkertaisiksi, koska etanoli ei tahdo höyrystyä kylmässä koneessa (alle 10 astetta), ja käynnistyminen on lähes kokonaan polttoaineessa olevan bensiinin varassa.

Ajossa en ole huomannut mitään eroa bensaan verrattuna. Ainoa todellinen ongelma johon olen törmännyt on polttoaineen saatavuus... 50 litran tankilla ei pääse mahdottoman pitkälle, kun matka-ajossakin kuluu melkein 10l/100km. Onneksi bensakarttojen vaihtaminen onnistuu läppärillä vaikka tien päällä, joten ei tartte olla pelkkien E85:ttä myyvien asemien varassa.

Öljynvaihtovälejä suositellaan lyhennettäväksi E85:n kanssa, koska ilmeisesti etanoli pääsee herkemmin männänrenkaiden ohi öljyn sekaan. Itse olen kyllä muutenkin tavannut vaihtaa öljyt selkeästi suosituksia useammin...

Seuraavaksi tarttis pistää Miniin laajakaista-seosmittari kiinni, ja viedä kärry dynoon säädettäväksi. Näistä on saatu Atlantin molemmin puolin lähes 20hv lisää tehoa E85:llä.
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tuttu mies ajeli useamman vuoden Chevyllä 3.2 V6 E85:lla, talvella sekoitti 95:sta mukaan että käynnistyi paremmin.
Eikä kummassakaan autossa ollut mitään vikoja. Toki Jenkkilässä ollaan tuota etanoolia työnnetty bensaan "autoilun alusta asti".

Edellinen autoni (1.8l Mondeo) vei vanhalla 95:lla (ei etanolia) 6,5l/100km, uudella 95E10:lla 7,5l ja 98E5 7l.
Nämä olivat pitkän ajan keskikulutuksia.
Ei selvästikkään osannut korjata syöttöä sopivasti vaan syötti "liikaa".

Plussana on että E10/5 bensan kanssa ei tarvitse käyttää polttoaineen jäänestoa (etanolia).

Kyllä nämä ovat ihan autokohtaisia asioita joissain toimii moitteetta ja toisissa ei.
Viimeksi muokannut JMSC, To Marras 21, 2013 11:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Anttih »

En ole itse sekoitellut talvellakaan bensaa viinan sekaan. Käyntiin lähtö on hyvin autokohtainen ominaisuus, Jos vakiokartassa on reipas käynnistysrikastus niin lähtee viinallakin aina kuin palmun alta.

Tuota minun käyttöjaggea saa pari kertaa startata että hörähtää, puolison jeeppi lähtee aina kuin palmun alta. Tänä aamuna jeepista raaputeltiin ikkunoita kun starttasin vielä jaggea.

Viinalla käynnistymisen magia on siinä että ainetta saa pyttyihin ENNEN starttausta. Laite kuin laite lähtee laakista käyntiin viinalla kun sinne saa riittävästi ainetta ennen starttia, jos tämän saa kondikseen niin varsinaista käynnistyksen aikaista rikastusta ei tarvitse lähellekään niin tolkuttomasti.

Esim tossa mun veekasissa ecu antaa pyttyihin reippaan hiukan kun sytytysvirta kytketään, jos tämän jättää pois niin varsinaista käynnistysrikastusta saa lisätä MONTA SATAA prossaa. Ainut selitys jonka tähän olen keksinyt on se että startatessa polttoainetta huuhtoutuu pakoputkeen eikä se siellä oikein auta käynnistystä.

V8 kylmäkäynnistys
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Jagge on talviunilla eli nyt on hyvää aikaa testailla muita kulkineita viinaksilla...

Käyttö Volvoa olen nyt vähän testaillut Re85 cocktaililla ja seuraavia havaintoja:
- 2/3 e98 + 1/3 Re85 = ei mitään muutosta missään muussa kuin tankkauslaskussa. Käy, kukkuu ja kuluttaa samalla tavalla kuin "puhtaillakin" perusbensoilla.
- 2/3 e95 + 1/3 Re85 = kulutus pikkaisen nousee mutta ei älyttömästi. Kulkee ja vetää normaalisti paitsi ehkä ensin tuntui yläkierroksilla vähän uupuvan mutta vaikuttaa että oppi kuitenkin tavoille (tuo 2.5t nyt ei ole muutenkaan mikään kierrosvehkeen tuntuinen menijä eli voi olla ihan luontaista nuhaisuuttakin).
- Noin puolet e95 + loput Re85 = kulutus nousee ainakin kaupunkiajossa 2-3 litraa. Tuntuisi kyllä kulkevan ja lähtevän käyntiin ihan normisti. Pitää vielä katsella miten käyttäytyy maantiellä. Kaupunkiajoksi sattui aika huonoa ajoa, paljon tyhjäkäyntiä jne joten tämän "analysointi" vielä kesken.
- puolet e98 + puolet Re85 = ei tunnu mitään muutoksia missään muussa kuin tankkauslaskussa.

Polttoaine linjasto ei ole mennyt tukkoon eikä auto ole ainakaan vielä muutenkaan oireillut eli testailut jatkuvat.

Yleisesti vaikutti sille että kun eka kertoja tankkasi viinaa sekaan, aaltoili käynti vähän enemmän eikä veto ollut kaikistellen puhdasta mutta nuo hävisivät sitten ihan itsestään pois. Olisko vesi ja muut epäpuhtaudet vähän kuitenkin liikkuneet tankista ja siitä pientä alkuvärinää tullut.

Liekö ABC:llä myytävä e98 jotenkin erilailla lisäaineistettu tms (vrt. e95) koska tuntuisi että sen sekaan voi tehdä kovemman seoksen viinalla ilman että minkäänlaista vaikutusta tuntuu (luonnollisesti e95 jo lähdössä korkeampi viinapitoisuus huomioiden).

Nyt on taas tankissa puhdasta ysivitosta "referenssitason" muistelemiseksi ettei mahdollisten Re85 bensojen ongelmien poistumiset menisi vain tottumisen piikkiin...
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: E85 ja X300 XJR jA XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Terve!
Eilen oli joku tempaus St1-asemilla ja sen firman äijiä siellä.
Kysyin mitä suosittelee XK8:lle. Sanoi että Shellin paras joku superformula.
Mutta sitten sanoi että E85 voisi olla hyvä jonkun n. 150e säädön jälkeen ja kertoi referenssinä että joku Saabin 150hv kone oli antanut 85E:llä 187hv....??
Kertoi että kun 85E maksaa (eilen 0,999e/L) ja kuluttaa n. 30% enemmän niin säästö menee siihen 0.999 ja 1.75 väliin eli maksaisi bensa n. 1,37e/L.
Ketju on mielenk. vastaan ja puolesta.
Ed. omistaja on käyttänyt tota Shellin parasta.
Nyt epäilys että kannattaako taas yrittää säästää ( väärässä paikassa ja itseään hengiltä)??
Nythän ketju kertoi että kaikkien 1992 jälkeen valmistettujen Jaguarien koneet ok tolle E85:lle.......

Mitä? kysyy epätietoinen!
M
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: E85 ja X300 XJR jA XK8

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

mikki kirjoitti:Nythän ketju kertoi että kaikkien 1992 jälkeen valmistettujen Jaguarien koneet ok tolle E85:lle.......

Mitä? kysyy epätietoinen!
M
Jos viittaat tuohon linkkiin jonka aiemmin laitoin niin siellä oli kerrottu että 10% viinapitoisuus olisi vuodesta 1992 eteenpäin Jageille ok. Minun tulkintaa oli se että jos esim. letkut kestää 10%, kestää se sitten enemmänkin. Jokainen kokeilija lukekoot linkin tekstin itse ja tehkööt omat tulkintansa :|

2.5t koneisella Volvolla olen nyt ajellut 50/50 seoksella pakkasellakin eikä mitään outoa ole edelleenkään ilmentynyt. -26 asteen pakkasella käyntiin ihan normaalisti jne. Se on huomattava että kun pakkanen ylittää about -15astetta, nousee kulutus kaupunki pyörityksessä ihan selvästi. Vaikutaisi että kylmällä/viileällä koneella etanoliseosta rikastetaan huomattavan reippaalla kädellä. Matka-ajossa samanlaista kulutuksen nousua verrattuna lämpimämpään keliin en ole huomannut.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 ja X300 XJR jA XK8

Viesti Kirjoittaja Igor »

mikki kirjoitti:Terve!
Eilen oli joku tempaus St1-asemilla ja sen firman äijiä siellä.
Kysyin mitä suosittelee XK8:lle. Sanoi että Shellin paras joku superformula.
Mutta sitten sanoi että E85 voisi olla hyvä jonkun n. 150e säädön jälkeen ja kertoi referenssinä että joku Saabin 150hv kone oli antanut 85E:llä 187hv....??
Kertoi että kun 85E maksaa (eilen 0,999e/L) ja kuluttaa n. 30% enemmän niin säästö menee siihen 0.999 ja 1.75 väliin eli maksaisi bensa n. 1,37e/L.
Ketju on mielenk. vastaan ja puolesta.
Ed. omistaja on käyttänyt tota Shellin parasta.
Nyt epäilys että kannattaako taas yrittää säästää ( väärässä paikassa ja itseään hengiltä)??
Nythän ketju kertoi että kaikkien 1992 jälkeen valmistettujen Jaguarien koneet ok tolle E85:lle.......

Mitä? kysyy epätietoinen!
M
Saabin tapauksessa lisäteho tulee siitä että ahtopainetta voi huoletta nostaa E85:n korkeamman oktaaniluvun takia. Lisäksi Saabin kanssa pärjää vakiosuuttimilla, ja säädättäminen on suht edullista. XK8:n säätäminen onkin sitten toinen juttu, suuttimien uusiminen kallista, eikä vapariin saa juuri lisää tehoakaan.
Oli joskus: X308 XJR
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: E85 ja X300 XJR

Viesti Kirjoittaja Aero »

Huono softa jos Saabin lastenturbossa on noin pieniin tehoihin tyydytty retanolilla :D. Noissa on sellainen suuri etu, että moottorinohjaukset on täysin harrastajan itsensä säädettävissä, minkä ansiosta etanolisoftia ja ohjelmoijia on markkinoilla vaikka muille jakaa ja ohjelmointi on halpaa, eli ei ole ihan reilu vertailukohde juuri minkään muun merkin ohjelmoimisen/säätämisen kannalta. Mullakin on yksi "150hv" ysitonninen, joka puskee etanolilla sen parisataa heppaa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vastaa Viestiin