Putki punaisena XJ81

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Hei arvon kissakulmalaiset,

Ajattelin vihdoin hakea veropäätöksen DD6:seen (onhan se meinattu verottaa jo 2,5 vuotta). Eilen tullista soitettiin että haluavat nähdä auton, sovimme tapaamisen huoltoasemalle noin 25km päähän. Illalla kaivoin auton ulos tallista ja kaikki toimi hienosti, tarkistin nesteet ja öljyt, kaikki ok. Aamulla ajelin varkauteen ei mitään ongelmia paitsi bensavalo syttyi. Pysähdyin tankkaamaan ja siitä ne ongelmat sitten alkoi, lähdin huoltoaseman pihasta ja ihmettelin miten meno tuntuu jotenkin tahmealta. Muutaman minuutin päästä syttyi moottorin merkki valo, ajattelin että herjaa taas seoksesta (herjaa yleensä pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen, mutta ei ole koskaan ajon aikana syttynyt). Työmaalle oli matkaa 1,5km ajattelin että ajan sinne vaikka valo palaakin, mutta sitten alkoi kuulua koneesta kierrosten mukaan muuttuvaa sirinää. Auto levikkeelle ja pelti auki, mitä hemmettiä, kuskin puolen pakoputki hehkui punaisena. Kurkkaus auton alle ja kyllä punainen se on, hehkui punaisena siihen kohtaan missä on sellainen pyöreä mokkula (oisko katti?). Hetken jäähdyttelyn jälkeen päätin siirtää auton vielä viimeisen vajaan kilometrin työmaalle.
Illalla kädet ristissä kokeilemaan lähteekö auto vielä käyntiin, lähti ja kaikki näytti ja kuulosti normaalille. Lähdin liikkeelle ja totesin että tahmea on, kaasua pitää painaa huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Auto parkkiin ja soittamaan hinausauto paikalle, kotona talliin ajaessa taas toimi aivan normaalisti.

Sitten kysymyksiä..

Mitä tapahtui? Oliko seokset sekaisin ja katti suli umpeen? Oliko katti muuten vaan vanhuuttaan rikki ja tukossa? Olisiko putki voinut olla jäässä (en usko kun auto on seisonut koko talven sisällä, ei tosin lämpimässä) illalla savua tuli molemmista putkista?
Ja sitten se tärkein ja pelottavin kysymys mistä tulee se sirinä? Sirinä kuuluu nyt kun kone on jäähtynyt vain kun antaa kierroksia.
Tietääkö kukaan savosta taikka läheltä savoa ketään jaguaari tietäjää?

Vastauksista jo etukäteen kiittäen
Matti Leväinen
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi

Pelkkiä arvailuja..

Sirinä = voisi kuulua katista jos siellä on sisuskalut irronneet

Putki hehkuu = voisi olla sytkäpuolen ongelma ja polttaa bensaa putkessa ?? Kun se moottorin vikavalokin palaa..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Sytytys puolella on uusittu tulpat, johdot, pyörijät ja virranjakajan kansi. Mut eikös putken kumeneminen voisi johtua myös viallisesta lamda-anturista? Eikös silloinkin bensaa mene liikaa ja osa menee raakana läpi samoin kuin jos olisi sytkä puolella vikaa? Toivottavasti sirinä tulisi vain katista, en halua edes ajatella koneen avaamista. Voisiko tehottomuuskin johtua viallisesta katista, kun kylmä kone kuullostaa normaalille muutta vaatii enemmän kaasua liikkuakseen ja haisee vahvasti bensalle.
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja Igor »

Voisiko viallinen lambda aiheuttaa vian vain toisella lohkon puolikkaalla (eli ohjataanko ruiskutusta erikseen molemmille puolille)?

Itse olen kerran saanut aikaiseksi tuollaisen sirisevän katin, ja ensioireina oli juurikin tahmea kulku ja putken hehkuminen... oli yksi puola pimeänä, ja bensa paloi putkessa sulattaen katalysaattorin.
Oli joskus: X308 XJR
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

Terve!

Minkäs sortin sytytys XJ81:ssä on?

Oman XJ-S kokemukseni mukaan Magneetti-Marelli sytkästä saattaa toisen puolen sytytys pimentyä, jolloin seuraksena samanlaiset ongelmat. Jos 6:lla sylinterillä käyntiä ei huomaa ajoissa, saattaa ongelma ilmoittaa itsestään tulipalona aytissa :mrgreen:

Terveisiä myös entiselle kotipaikkakunnalleni :D
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Onneksi on näin hyvä keskustelupalsta ja ihmisiä jotka auttavat. Mitenkäs sen voisi selvittää onko puola pimeänä? Ja onko sellainen paha vaihtaa?
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja Igor »

Tossa meikäläisen tapauksessa koneessa oli yksi puola per sylinteri, tossa sulla taitaa olla perinteinen virranjakaja yhdellä puolalla? Jos se olis pimeänä niin ei kävis ollenkaan. Eli jostain muualta sytkäpuolelta (jakaja-johdot-tulpat..) sitä vikaa vois koittaa hakea.
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja matsu »

Seuraavassa linkissä on kuvattu varsin perusteellisesti Magneti Marellin sytytyksen ongelmia. Kuvatut ilmiöt sopivat aika hyvin myös sinun Jaggen probleemiin.

http://www.jag-lovers.org/books/xj-s/05-Marelli.html
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Kuikas saisin selville onko puola viallinen? Pitänee lähteä tutkailemaan johdotuksia näin aluksi. Kannattaako muuten vaihtaa molemmat katit samalla vai vaihdanko vain sen sulaneen tai mitä sille nyt sitten onkaan käynyt.
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja dida »

Vanha totuushan on, että jos puola ei toimi, niin vika on johdossa. Puolan voinee kirjoittaa myös isolla...
Pitää aika hyvin paikkansa näissä perinteisissä ratkaisuissa, puola per pytty tarkoittaa yleensä vikaa puolassa itsessään.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

tommia4 kirjoitti:Terve!

Minkäs sortin sytytys XJ81:ssä on?

Oman XJ-S kokemukseni mukaan Magneetti-Marelli sytkästä saattaa toisen puolen sytytys pimentyä, jolloin seuraksena samanlaiset ongelmat. Jos 6:lla sylinterillä käyntiä ei huomaa ajoissa, saattaa ongelma ilmoittaa itsestään tulipalona aytissa :mrgreen:

Terveisiä myös entiselle kotipaikkakunnalleni :D
Olisihan tämä pitänyt arvata, että menee sekaisin.. puola, Puola ja puoli.

Tässä puoli tarkoitti toista 6-sylinterin ryhmää moottorissa. Marellissa oli vissiin semmoinen pyörijä, jossa oli kaksi kytkentä nastaa. Toisen palaessa toinen sylinteriryhmä ei saa enään kipinää.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja matsu »

Mielestäni XJ81:n Marellin sytytys systeemistä voisi alkaa vian haun esim. tässä järjestyksessä:

- Puolat, 2 kpl (Ohmimittari kertoo jo paljon)
- Sytysvahvistimet (Power Modules), 2 kpl (ovat kuvan mukaan apumiehen puolella moottoritilan tuliseinässä). Helpointa olisi, jos olisi ehjä varayksikkö mitä kokeilisi.
- Virranjakaja (Siellä on jonkunlainen ikään kuin kahden pyörijän systeemi. Niistä kärjistä on nettiartikkelin mukaan tapana tapahtua ylilyöntejä runkoon)
- Sytytyksen ohjausyksikkö (Ignition ECM)

CD levyltä (JHM1130) "Jaguar XJ6 (XJ40) & XJ12 (XJ81) Supplementary Model Information 1987-1994" löytyy aika hyvin tietoa sekä syttypuolen että ruiskutuspuolen jutuista, ja paljon muustakin.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Terve,
Vaihdoin vuosi sitten virranjakajan, tulpanjohdot ja tulpat, silloin ongemmalla ilmeni niin että tyhjäkäynnillä auto oikein heilahti kun sytytys pätkäisi. Vika korjautui silloin, mutta oliko vika sittenkään pelkästään jakajassa.
Onko se cd ihan kattava korjausopas vai pelkästään sytytys ja ruiskutus systeemejä? Tarvitsisin jonkun opuksen mistä löytyisi mahdollisimman tarkasti ohjeet remontteihin. Tahto on kova tehdä itse remontit, mutta kun ei tiedä mitä etsiä mistäkin ja aika eikä raha riitä opetella kaikkea kantapään kautta. Mistähän sellaisen cd/tiedoston/kirjan/videon saisi, tuskin kuitenkaan suomeksi löytyy?
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tässä on XJ81:n varsinainen varaosa- / korjaamokäsikirja.

http://www.jaguarheritage.org/Products/ ... m1177.aspx

Ei ole tullut hankittua tuota edellistä, mutta seuraava "Supplementary ..." juttu on taloudessa ja siitä kaivoin tietoa. Kannattaa aina hankkia omaan Jaguariin tai Daimleriin myös tämä CD, jos se on tarjolla. Siinä on aina todella hyödyllistä tietoa ja se tulee erinomaisesti varaosa- / korjaamokäsikirjaa. Joo, Lontoon murteella nämä kaikki ovat.

http://www.jaguarheritage.org/Products/ ... m1130.aspx

PS. Sytysvahvistin on yleensä osa, mikä jossain vaiheessa lakkaa toimimasta. Kakstoistapyttyisen konehuoneessa on erityisen kuuma, joten vahvistimien odotettavissa oleva elinikä on lyhyt. Mielestäni autossa kuin autossa pitää syttyvahvistin olla aina mukana, hanskalokerossa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
PikkuMatti
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:14 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Putki punaisena XJ81

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti »

Kävin tilaamassa molemmat levyt, onpahan sitten jotain mistä tutkiskella sitten tulevaisuudessakin.
Mistä kannattaa osia alkaa hommailemaan? Näytti olevan puslatkin aika huonossa kunnossa ja paisuntasäiliö vuotaa ja nyt vielä nämä uudet vialliset osat kunhan selviää mitä kaikkea tarvisee. Itselle helpointa olisi soittaa vaan johonkin suomalaiseen varaosakauppaan, mutta tuleeko se paljon kalliimmaksi kuin suoraan englannista tilaamalla?
DD6 Majestic Insignia
ex XJ6 4.0L Sovereign/Insignia
Vastaa Viestiin