Varo "Kevlar reinforced"-letkuja

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Varo "Kevlar reinforced"-letkuja

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jaguariin kaupataan jäähdytysnestekiertoon "Kevlar Reinforced"-letkuja. Meikäläinenkin on sellaisen sarjan hankkinut, V12-myllyyn. Letkuissa lukee em. teksti ja lisäksi Made in England. Valmistajan nimeä ei ole mainittu missään. Olen jo ehtinyt asentamaan hankkimastani sarjasta muutaman letkun.

Nyt kävi niin, että vuonna 1997 silloisen Special Mechanicsin asentama ylävesiletku posahti tuhannen päreiksi. Onneksi Jagge oli silloin paikallaan ja moottori ei käynyt. Peltoautossa olevaa varamoottoria ei siis vielä tarvittu. Letkuun tuli kerralla 20 cm repeämä ja nesteet tietenkin pihalle, erittäin julkisella paikalla ja pysäköintikieltoalueella vielä.

Em. haljennut letku osoittautui samanlaiseksi "Kevlar vahvistetuksi"-letkuksi, mitä olin itsekkin myöhemmin hankkinut. Tutkiessani letkua totesin sen turvonneen todella paljon (kuvia löytyy). Letkun repäisylujuus oli käytännössä "nolla". Minkäänlaista Kevlar-kudottua vahvikekudosta letkusta ei löydy. Kenties letkussa on muutama Kevlar-kuidunpätkä silputtuna kumin joukkoon, mutta ei niitä silmällä havaitse. Joka tapauksessa LETKU ON TÄYSIN KELVOTONTA. Letku ei näköjään kestä polyetyleeniglykolia (normaali jäähdytinneste), letku turpoaa, sen lujuus häviää ja ilman kudosvahvistusta sen on suorastaan pakko räjähtää. Minulla letku kesti kahdeksan vuotta. Ja autolla ajetaan vain kesäisin. Kaikenkaikkiaan kilometrejä ehti tulla alle 20 tuhatta.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että alavesiletkuna on tai oli ilmeisesti alkuperäinen letku vuodelta 1983. Se oli moitteettomassa kunnossa ja siinä oli ristiinkudottu vahvikekudos valettuna kumin sisään. Tuntui hullulta nyt vaihtaa sen tilalle tuollainen "Kevlar-vahvistettu", juuri surkeaksi havaittu letku. No, nyt alkaa sitten kunnollisten letkujen hakeminen. KAIKKI letkut on uusittava viiden vuoden sisällä.

Varmaankin alkuperäisen kaltaisia, hyviä letkuja saa alkuperäisvaraosana. Täytyy tarkistaa hinnat, kenties ovat suolaiset. Mutta jos joku tietää, mistä saisi tarvikeosana kudosvahvistetut laadukkaat letkut V12 HE moottoriin, niin mielläni otan tiedon vastaan.

matsu

PS. Ison vesiletkun totaalinen posahdus voi tunnetusti aiheuttaa täystuhon V12 koneelle. Meikäläisellä kävi tuuri.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Hajonnut muillakin...

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Nyt muistan että samanlaisesta tapauksesta oli kerrottu joko jaguar world tai enthusiast lehdessä. Kerron missä kun löydän...

Käsittääkseni alkuperäinen letkukaan ei ole järin kallis. Ja varmasti hyvä vaihtoehto... Onhan ne kestäneet kuitenkin jo 20 vuotta - ainakin!
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
Bunny
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:42 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bunny »

Noita alkuperäisiä letkuja ja hintoja voi bongailla
tuolta JDHT:n nettikaupasta. Siellä on XJ12:lle ihan
oma osasto :)

Engine Cooling System

t. HanKi
--
-05 XJ8 4.2 - Radiance Red / Ivory
Gone but not forgotten:
-89 Double Six - Dorchester Gray / Magnolia
--
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Tosi tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joo varottava on juuri noita. Kolme kesää sitten mentiin XJ40:lla Espoosta Turkuun johonkin juhliin ykköset päällä. Olin vaihtanut kaikki uudet letkut pari viikkoa aiemmin. Tuli sellainen ohituskaista ja pitkä ylämäki, edessä tukkona joku Volvo. Eikun hanaa ja hulppeasti ylämäkeen isoa kovaa. Muutaman kilometrin jälkeen Volvo tuli ihan puskuriin ja kiilasi ohi ja eteen näyttämään pysähdy tienlaitaan. Autosta tuli herra ja rouva ja ei yhtään sillä asialla kuin luulin vaan kysyi, että onkohan tuo autonne ihan kunnossa, kun meille roiskahti siinä ohituksessa lasille tarmea glykolipilvi. Ei kun konepelti auki ja hokkus pokkus vesipumpulta lähtenyt putki oli halki. Kiitin todella lämpimästi, sillä he pelastivat minut konevauriolta. Jostain syystä lämpömittari ei ollut punaisella, joten en huomannut mistään, että nesteet oli tulleet ulos.

Varokaa niitä letkuja, minulla oli haljennut "saumasta" kokonaan.

Jussi, nyt S-Typellä.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Kevlar-letkuista vielä

Viesti Kirjoittaja matsu »

Katselin nyt vanhaa, käyttämätöntä Kevlar-letkua stereomikroskoopilla. Ja tottavieköön, siellä on todellakin Kevlaria. Kuidut ovat aivan hengettömän ohuita ja ne ovat kumimassassa sekaisin, yltympäriinsä. Minkäänlaista kudottua Kevlar-kangasta tai verkkoa ei ole. Jos olisi ollut, se olisi toki näkynyt paljaalla silmällälläkin.

En tiedä, onko Jaguariin myynnissä muunkinlaisia Kevlar-letkuja, kenties? Olen nähnyt yhdessä Corvettessa letkut, joissa oli Kevlar-kangas vahvikkeena, kumin puolivälissä, kuten kuuluukin.

Kun näin Jaggeen tarkoitetun Kevlar-letkun rakenteen mikroskoopissa, tuli mieleen, että ei ihme jos letkut turpoavat glykolista. Nimittäin nuo kumiin sekoitetut gigaziljoona Kevlar-höytyvää muodostavat saman verran kanavia kumin läpi. Varmaankin glykoli imeytyy kumiin Kevlarin ja kumin rajapinnoissa? Ja kun kuituhöytyvät ovat tasaisesti kaikkialla kumissa, imeytyminen alkaa heti ja ulottuu läpi kumimateriaalin. Ja se viimeinenkin lujuus (jos sitä olikaan) häviää sitä myöten.

Tilasin nyt ja sain Triangle Motorin kautta alkuperäiset ylävesiletkut (2 kpl) ja alavesiletkun (1 kpl). Niissä on kudottu vahvike kumin keskellä. Yllättäen ylävesiletkut oli valmistettu Puolassa ja alavesiletku Italiassa. No, ainakin niissä luki, että "Made to Jaguar specification".
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin