XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Näinhän siinä kävi että leimalla käyttäessä ilmoitti katsuri toisen takaiskarin olevan eloton, joten vaihtohommiin joutuu. Tuossa on (legendan mukaan) se automaagisesti korkeussäätyvä takapää ja ajattelin tilata briteistä siihen muutossarjan British Partsilta, sarjaan kuuluu ilmeisesti iskarit, jouset ja jotain millä sen hydrauliikkasysteemin saa tulpattua pois käytöstä.

Mitä tuohon kannattaa vaihtaa samassa rytäkässä iskareiden kanssa? Onko jotain puslia tms. siinä sopivasti vaihdettavissa?

Muuten yllätyksiä odotettavissa kun hommaan ryhtyyn?

Ja lisäksi, miten erotan helpoiten auton alta, että onko siinä tällä hetkellä tosiaan se korkeussäätyvä perä, koska ainakaan se ei toimi tällä hetkellä. Tietysti jos toinen iskari on tyhjä, niin voinee vaikuttaa asiaan.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ei löytynyt nyt täältä apuja. Kysyin british partsilta mitä kittiin kuuluu ja ei siinä ilman ylimääräistä purkamista taida juuri saada mitään vaihdettua mitä ei kitistä löytyisi. Osat laitettu nyt tilaukseen..
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tavarat tuli mukavasti reilussa viikosta brittien saarilta. Huonona puolena kuitenkin, että "conversion kit" ei sisällä näköjään tuplpaa hydraulijärjestelmää varten joten joudun kehittämään sen jostain itse. Kenelläkään tiedossa minkä paksuinen pultinpätkä sinne tulpaksi kävisi? En viitsisi purkaa ja tutkia itse kun tuota autoa tarvitsee jotakuinkin päivittäin.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Iskarit vaihdettu, suht ikävä homma oli tehdä omalla pihalla, miljoona itikkaa toi oman lisämausteensa.

Mutta ei ollut tässä pelissä enää korkeussäätyvää alustaa. Ilmeisesti jo kertaalleen takaiskarit vaihdettu kun auton mukana tulleen "historian" perusteella se säätyvä takapää olisi lisävarusteena tuohon valkattu. Tai sitten historia ei pidä paikkaansa, kun en autosta keksinyt mitään merkkejä koko systeemistä enää, joten mistäpä tuon tietää.

Ja vastauksena omaan kysymykseeni, sopivan tulpan saa toisen (säätyvän) takaiskarin ilmausruuvista, tieto löytyi Jagcornerista, kiitoksia vain sinne.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Jokohan jollakin tällä foorumilla olisi omakohtaista ropelluskokemusta self levelling suspension jousituksen muuttamisesta perinteiseen? :mrgreen:

Tuli tehtyä kesäautohankinta, missä sls on edelleen käytössä. Se self levelling osuus vielä toimii, mutta suspension puoli on täysin hukassa. Perä pomppii pienistäkin nyppylöistä kuin trampoliinilla olisi. En ymmärrä miten on katsastuksesta mennyt läpi.

Mutta siis, britti ja jenkkifoorumeita lukemalla tulin sen verran viisaammaksi, että iskarit ja jouset tarviaa vaihtaa ja tulpata järjestelmä (tähän saakka pitkälti selvää), mutta joku tiesi sanoa että iskarin yläpään kiinnityslevyt ei ole sellaisenaan sopivat, koska sls:ssä niiden keskireiät ovat suuremmat kuin perinteisen iskarin kanssa ja tästä johtuen yläpään puslat menee nopeasto pilalle.

Kukaan taklannut ongelmaa muuten kuin vaihtamalla ko. kiinnityslevyt? Ehdin jo hankkia iskarit puslineen ja jouset, ne yläpäät on aika arvokkaat lisät. Auto on mallia late —94, eli käytännössä x300n osat takana.
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Tero »

Se yrittää todennäköisesti nostaa perän oikeaan asentoon ja se nousee ihan ylös käynnistyksen jälkeen, jonka jälkeen painuu alas. Testaussykli tms. Eivät vaikuta vaimennukseen, vaikka kaasut karanneet, siksi menee läpi katsastuksesta.

Onkos kenelläkään tiedossa mistä saisi vielä sls-iskarit? Oma kohta museoiässä ja täysin orkkis 174 tkm ajettu, ei tekisi mieli laittaa muuntosarjaa. Senkään takia, koska sls on mielettömän mukava toimiessaan, kuin Citroen.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Uusiahan ei taida enää saada mistään. Mulla on 1 kpl joka ainakin purettaessa oli ehjä. (Toinen hajalla). Sisällä ja pystyssä säilytetty, joten lienee mahdollista että toimii vieläkin. Ajettu vaihtohetkellä joku 120 tkm n. kaksi vuotta sitten. Lisäksi löytyy sls jouset.
i
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Tero »

Voisin sen sinulta pelastaa ja kokeilla. Pieni mahdollisuus on, että omassakin vielä toinen pelaisi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pahinta niille on pakkanen ja vanhat hydrauliöljyt.

Laitan yv:tä.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Oman käsityksen mukaan tosiaan tasonsäätö toimii, mutta kuten todettua, oikein minkäänlaista vaimennusta iskarit ei enää tarjoa vaan ovat löysät kun kontista painaa. Katsastustesterin mukaan puolet ovat keskenään lähes samantasoisia, joten kai juuri se seikka riittää läpi menoon.
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Tero »

Hmm...sinuna kokeilisin vielä hydraulijärjestelmän ilmausta ennen remonttia. Muistaakseni vasemman iskunvaimentajan edessä hydrauliputken liitinhaarakkeessa on ilmausruuvi. Auto laitetaan käyntiin ja heti kun se on nostanut itsensä yläasentoon, niin sammutetaan. Sitten ruuvi auki ja auto laskee alas. Sama toistetaan niin monta kertaa ettei ilmaa enää tule. Jos tämä ei toimi, niin vaimentimet vaihtoon.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kiitos, tämä täytyy kokeilla vielä 8)
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja nestori »

Jäi tuo kokeilematta, pistin iskarit vaihtoon.

Omaan kysymykseeni vastauksena: x300 takapään omaavaan xj40iin ei tarvitse vaihtaa iskareiden yläpäiden kiinnikeitä, passaavat suoraan sellaisenaan kunhan uusissa iskareissa vaan on mukana yläpään puslat. Lisäksi vahva tunne ettei jousia olisi tarvinnut vaihtaa, vanhat jouset oli vain sentin lyhyemmät kuin uudet ja väittäisin että myös saman paksuisesta langasta, vaikka sitä ei tullut mitattuakaan. Istuu tosin uusilla jousilla todella nätillä korkeudella, pelkäsin että jää perä pystyyn.

Järjestelmän tulppaus oli odotettua hankalampi homma, takaa kaikki alustassa kulkevarthydrauliputkien liittimet oli niin hapettuneita, etten saanut yhtään liitintä auki. Kuumaa lisäämällä olisi varmaan auennut, mutta päädyin tulppaamaan suoraan pumpun lähdön niin saan myöhemmin koko putkihässäkän otettua pois. Pumpulta tulppaamalla ongelmana oli, ettei iskarin ilmausruuvi ollut lähtöön sopiva eikä omista miljoonalaatikoista löytynyt yhtään sopivaa pulttia hommaan niin piti soveltaa ottamalla iskarin yläpäästä liitin ja tulppaamalla se ja sitten putkiteipin kanssa se kiinni pumpun lähtöön.
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Voi poistaa

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

J
sepa47
Viestit: 24
Liittynyt: La Heinä 28, 2018 12:01 am

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja sepa47 »

En tiedä kannattaako tulpata mutta niin monta vikaa että tuskinpa saat muutenkin museokatsastus aikaan ensi vuonna jos auto vielä sulla.Mullakin on kyllä näköjään vain molemmat jarruputket lytyssä jäykkä mutta toimiva takapää .Minun executive sovereign 3,2 152.000 km täydelliset paperit siinä on pahempi omgelma. 3 v sitten Porissa ekakatsastuksessa vain toinen etuiskari liian heikko. Irroitin ne totesin aivan hyviä- Ikävä kyllä malli on 88 ja siinä sama hydrauliikka myös etjarruihin ja toinen tyyny ei toimi. Se jaguarexpertti Porisspäin ei puhunut mitään tyynystä toinen yritys vähän parempi mutta kuitemkin ero 50 % iskareissa
i Ennen toinen katsastusyritys tämä konnakoirjaaja oli kaatanut vettä keskimmäiseen kolmas tai neljäs sytytystulppareikään että tuli myös päästöpulma.Auto varastettiin samana kesänä ja ajettiin liikennemerkin kautta pusikkoon kivikköön Ehdollinen 1 kk tuomio tetjeenivarkaalle.Likenteen vaarantaminen murtautunut talooni varaavaimia haettaessa onnistunut kytkemääm hälytyssireenin pois ajanut lujaa kännissä ja aineissaJa ei näistä ikinä saa mitään korvauksia. Niin toimii oikeus Pietarsaaressa Olen vaihtanut tuulilasin saanut etuakselin ym ystävällisestä Salon galleristiltä ja ostanut umpiot ne volvonnäköiuiset akvarioumpiot mistä en pidä että kaikkia osia on.Jäähdyttäjät sain myös Salosta kuin uusia,auto startta hyvin ja
mittaamalla olen todennut että se etuakseli hydraulivarsineen ei tarevitsekaan vaihtaa siinä on vain kolo.Haluan päästä eroon tästä hulluna menin kattovuorauksen purkamaan aivan mitättömän kolon vuoksi.Että haklvalla lähtee. Niitä sovereignejä on tässä Suomessa ja Ruotsissa liikaa minun yksilössä moitteton lakka ja kromi. Saksassa XJ 40:set vähintään puolet kalleimpia kuin täällä meillä. Rakastan hankkimani S-typen joka on kuin uusi mutta myyjän varoituksista huolimatta ajoin Hollannista vaihdelaatikolla kuin kuumeni 150 km jälkeen ja 6 tunnin odotus.Matkasta tuli pitkä.Parkanossa lisänä mutta ei niin korkea sirkkeliääni ajoin siitä huolimatta lopen väsynyt halusin vain kotiiin.S-typen 238 hpn kulutus maamtiellä 8,5 l vaiukka yli 100 kmt ajetaan sis vähempi kuin yhtä vanha vöhreitten suosikkiauto eli Kupla
Viimeiset 100 km hakkasikin ja Jepualla kuin kierroslukumittari pyöri siinä 9.000 pysähdyin. Auto startttasi aamulla jostain hirveä leikkava ääni kuin jo Seinäjoella. Automaattilaatikko sökö moottori ei pyöri yhtään siinä varmasti on joku pultti jumittanut v6 mootorin 3,0litrainen. Verstaskulujen vuoksi halusin ostaa s-typen ruostuneen missä kohtalaimem laatikko + moottori että paketti vaihtoon.Kuin kaikki sähköt moitteettomat sisustus kori lakka j ei yhtään ruostetta niin rakastan tämän S-typen. Ikävä kyllä korjauskustannusten vuoksi on ostettava 5 pykäläinen laatikko mikä kuulemma on huonompi. Ei se mikään Fordin laatikko ole on sekin valmistettu Saksassa muttaei zenit olisiko sama laatikko jossain bemarissa muttaei se autakuin kinnitys mootoriin varmasti eri.Olisiko mikään konsti että moottorin saisi pyörimään ilman että veiviä joutuisi purkamaan. Ei se leikannut ole jakm 232.000
Vastaa Viestiin