XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Pe Touko 25, 2012 9:47 pm

Näinhän siinä kävi että leimalla käyttäessä ilmoitti katsuri toisen takaiskarin olevan eloton, joten vaihtohommiin joutuu. Tuossa on (legendan mukaan) se automaagisesti korkeussäätyvä takapää ja ajattelin tilata briteistä siihen muutossarjan British Partsilta, sarjaan kuuluu ilmeisesti iskarit, jouset ja jotain millä sen hydrauliikkasysteemin saa tulpattua pois käytöstä.

Mitä tuohon kannattaa vaihtaa samassa rytäkässä iskareiden kanssa? Onko jotain puslia tms. siinä sopivasti vaihdettavissa?

Muuten yllätyksiä odotettavissa kun hommaan ryhtyyn?

Ja lisäksi, miten erotan helpoiten auton alta, että onko siinä tällä hetkellä tosiaan se korkeussäätyvä perä, koska ainakaan se ei toimi tällä hetkellä. Tietysti jos toinen iskari on tyhjä, niin voinee vaikuttaa asiaan.

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Ma Touko 28, 2012 8:43 pm

Ei löytynyt nyt täältä apuja. Kysyin british partsilta mitä kittiin kuuluu ja ei siinä ilman ylimääräistä purkamista taida juuri saada mitään vaihdettua mitä ei kitistä löytyisi. Osat laitettu nyt tilaukseen..

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » La Kesä 09, 2012 8:41 pm

Tavarat tuli mukavasti reilussa viikosta brittien saarilta. Huonona puolena kuitenkin, että "conversion kit" ei sisällä näköjään tuplpaa hydraulijärjestelmää varten joten joudun kehittämään sen jostain itse. Kenelläkään tiedossa minkä paksuinen pultinpätkä sinne tulpaksi kävisi? En viitsisi purkaa ja tutkia itse kun tuota autoa tarvitsee jotakuinkin päivittäin.

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Su Kesä 17, 2012 9:02 pm

Iskarit vaihdettu, suht ikävä homma oli tehdä omalla pihalla, miljoona itikkaa toi oman lisämausteensa.

Mutta ei ollut tässä pelissä enää korkeussäätyvää alustaa. Ilmeisesti jo kertaalleen takaiskarit vaihdettu kun auton mukana tulleen "historian" perusteella se säätyvä takapää olisi lisävarusteena tuohon valkattu. Tai sitten historia ei pidä paikkaansa, kun en autosta keksinyt mitään merkkejä koko systeemistä enää, joten mistäpä tuon tietää.

Ja vastauksena omaan kysymykseeni, sopivan tulpan saa toisen (säätyvän) takaiskarin ilmausruuvista, tieto löytyi Jagcornerista, kiitoksia vain sinne.

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Ke Touko 29, 2019 8:51 pm

Jokohan jollakin tällä foorumilla olisi omakohtaista ropelluskokemusta self levelling suspension jousituksen muuttamisesta perinteiseen? :mrgreen:

Tuli tehtyä kesäautohankinta, missä sls on edelleen käytössä. Se self levelling osuus vielä toimii, mutta suspension puoli on täysin hukassa. Perä pomppii pienistäkin nyppylöistä kuin trampoliinilla olisi. En ymmärrä miten on katsastuksesta mennyt läpi.

Mutta siis, britti ja jenkkifoorumeita lukemalla tulin sen verran viisaammaksi, että iskarit ja jouset tarviaa vaihtaa ja tulpata järjestelmä (tähän saakka pitkälti selvää), mutta joku tiesi sanoa että iskarin yläpään kiinnityslevyt ei ole sellaisenaan sopivat, koska sls:ssä niiden keskireiät ovat suuremmat kuin perinteisen iskarin kanssa ja tästä johtuen yläpään puslat menee nopeasto pilalle.

Kukaan taklannut ongelmaa muuten kuin vaihtamalla ko. kiinnityslevyt? Ehdin jo hankkia iskarit puslineen ja jouset, ne yläpäät on aika arvokkaat lisät. Auto on mallia late —94, eli käytännössä x300n osat takana.

Avatar
Tero
Viestit: 251
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja Tero » La Kesä 15, 2019 9:49 pm

Se yrittää todennäköisesti nostaa perän oikeaan asentoon ja se nousee ihan ylös käynnistyksen jälkeen, jonka jälkeen painuu alas. Testaussykli tms. Eivät vaikuta vaimennukseen, vaikka kaasut karanneet, siksi menee läpi katsastuksesta.

Onkos kenelläkään tiedossa mistä saisi vielä sls-iskarit? Oma kohta museoiässä ja täysin orkkis 174 tkm ajettu, ei tekisi mieli laittaa muuntosarjaa. Senkään takia, koska sls on mielettömän mukava toimiessaan, kuin Citroen.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04

Coupe
Viestit: 397
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja Coupe » La Kesä 15, 2019 10:22 pm

Uusiahan ei taida enää saada mistään. Mulla on 1 kpl joka ainakin purettaessa oli ehjä. (Toinen hajalla). Sisällä ja pystyssä säilytetty, joten lienee mahdollista että toimii vieläkin. Ajettu vaihtohetkellä joku 120 tkm n. kaksi vuotta sitten. Lisäksi löytyy sls jouset.
2 x XJ Coupe S2 - 1977
E - Type - 1969
XJ6 S3 - 1985 tyhjä hyvä kori
XJ6 S3 - 1986 paalattu

Avatar
Tero
Viestit: 251
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja Tero » La Kesä 15, 2019 11:01 pm

Voisin sen sinulta pelastaa ja kokeilla. Pieni mahdollisuus on, että omassakin vielä toinen pelaisi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pahinta niille on pakkanen ja vanhat hydrauliöljyt.

Laitan yv:tä.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Su Kesä 16, 2019 3:46 pm

Oman käsityksen mukaan tosiaan tasonsäätö toimii, mutta kuten todettua, oikein minkäänlaista vaimennusta iskarit ei enää tarjoa vaan ovat löysät kun kontista painaa. Katsastustesterin mukaan puolet ovat keskenään lähes samantasoisia, joten kai juuri se seikka riittää läpi menoon.

Avatar
Tero
Viestit: 251
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja Tero » Ma Kesä 17, 2019 5:47 am

Hmm...sinuna kokeilisin vielä hydraulijärjestelmän ilmausta ennen remonttia. Muistaakseni vasemman iskunvaimentajan edessä hydrauliputken liitinhaarakkeessa on ilmausruuvi. Auto laitetaan käyntiin ja heti kun se on nostanut itsensä yläasentoon, niin sammutetaan. Sitten ruuvi auki ja auto laskee alas. Sama toistetaan niin monta kertaa ettei ilmaa enää tule. Jos tämä ei toimi, niin vaimentimet vaihtoon.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » Ma Kesä 17, 2019 5:32 pm

Kiitos, tämä täytyy kokeilla vielä 8)

nestori
Viestit: 198
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XJ40 -93 Takaiskareiden vaihto

ViestiKirjoittaja nestori » La Heinä 27, 2019 10:05 am

Jäi tuo kokeilematta, pistin iskarit vaihtoon.

Omaan kysymykseeni vastauksena: x300 takapään omaavaan xj40iin ei tarvitse vaihtaa iskareiden yläpäiden kiinnikeitä, passaavat suoraan sellaisenaan kunhan uusissa iskareissa vaan on mukana yläpään puslat. Lisäksi vahva tunne ettei jousia olisi tarvinnut vaihtaa, vanhat jouset oli vain sentin lyhyemmät kuin uudet ja väittäisin että myös saman paksuisesta langasta, vaikka sitä ei tullut mitattuakaan. Istuu tosin uusilla jousilla todella nätillä korkeudella, pelkäsin että jää perä pystyyn.

Järjestelmän tulppaus oli odotettua hankalampi homma, takaa kaikki alustassa kulkevarthydrauliputkien liittimet oli niin hapettuneita, etten saanut yhtään liitintä auki. Kuumaa lisäämällä olisi varmaan auennut, mutta päädyin tulppaamaan suoraan pumpun lähdön niin saan myöhemmin koko putkihässäkän otettua pois. Pumpulta tulppaamalla ongelmana oli, ettei iskarin ilmausruuvi ollut lähtöön sopiva eikä omista miljoonalaatikoista löytynyt yhtään sopivaa pulttia hommaan niin piti soveltaa ottamalla iskarin yläpäästä liitin ja tulppaamalla se ja sitten putkiteipin kanssa se kiinni pumpun lähtöön.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa