E-type S3 lukkoperän bongaus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Kuulemani mukaan kaikissa S3 E-typeissä ei ole lukkoperää vakiona.
Saako asiasta selvyyttä esim. rungonnumeron kautta (varustelista tjsp), vai onko ainoa keino asian tarkistamiseen auton perän nosto ja renkaiden pyörittely, tai perän kannen avaus?
Sitäkään ei tietysti tiedä kuinka paljon osia autoon on vaihtunut matkan varrella.

Jos kyseistä varustetta ei löydy, mahdollisia järkihintaisia hankintapaikkoja tiedossa ?
Perä on käsittääkseni Dana 44, mutta mikä niistä variaatioista ? Jenkkipuolella olisi halpaa lukkoa tarjolla, mutta sopivuus suuri mysteeri.

Harri
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Perä on Salisbury mikä kopio Dana44 perästä. Vanhemissa 7.5tuumaa leveä murikka. Vetareiden spoorit vaihtelee Danan ja Salisburyn mukaan. Katso mun myynti- ja ostoilmoitukset ja anna linkkejä mistä noita halvalla saa?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, on kai totta.

Series 1 on aina lukkoperä, jos ei ole vaihdettu jostain oudosta syystä, ser 1.5 eteenpäin ei ollut kaikissa autoissa kaikilla markkinoilla, en tiedä miksei.

On helppo tutkia, takasilta ylös tunkilla, jos on vapaalla niin sitten vaan pyöritetään yhtä takapyörää käsin, jos toisella puolella pyörä pyörii samaan suuntaan, on lukko, jos eri suuntaan tai ei pyöri ollenkaan, ei ole lukkoa.

Alunperin perän takaosan kiinnityspulteissa on välityssuhteen (mulla "43/13", eli 1:3.31) eli pyörien hampaiden suhteen kertova tag, eli lätkä jossa nuo stanssattuna, ja toinen "PWR LK" "PWR LOK" tms. merkintä toisella lätkässä, tosin ovat voineet vuosien saatossa ja peräremontissa jäädä poiskin.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Pientä korjausta erheelliseen viestiini. Ei Salisbury ole kopio, vaan Dana England. Valmistettu Jeepissä vuodesta 1940, -ja valmistetaan eli edelleen. Murikat casen sisälle ovat vaihtokelpoisia. Jenkeillä eri spoorit, jotka isojen poikien mukaan vahvemmat. Mulla olkkarin lattialla iso kasa periä osina. Dana US ja Dana England eli Salisbury. Salisburyt lukottomia, Dana lukolla. Lukottomaan murikkaan ei käy lukollisen sisäkalut, ja päinvastoin. Saisin tuon lukollisen Jaggen caseen, mutta siinä 30 rihlaiset vetarit ja niitä ei löydy mistään. Toi lukollisuus selviää parhaiten kopan avaamalla. Mulla oli lukoton 2.88 ilmeisesti Saloonista koska raamatun mukaan 70 luvun XJ-S Jaggeissa on lukko. Toi piirsi asfaltilla vielä kakkosella iloisesti kahta viivaa ja tunkilla nostettaessa pyörivät samaan suuntaan. Syy vanha tuttu. Tasauspyörästö finaalissa ennen kuin laukee kokonaan ja laukeshan se. Kun ei 7.5 tuumaa eli 19cm leveetä lukkoa löydy enkä saa edes linkkejä mistä saisi niin ainoa vaihtoehto jos haluun vielä tänä suvena kisoihin niin pitää noista lukottomista Salisburyista tehdä yksi "Kemppi" hitsaamalla kasaan. Välityksiä mulla on paljon, mutta laitan amerikkalaisen kun nekin on vahvempia. Iso lautaspyörä sopii, mutta pinioneissa on jenkeissä eroa. Niissä ei ole englantilaista "krymppiä", vaan se säädetään shimmeillä. Välitykseksi tulee 3.31 tai 3.54. Noilla ei 300 ajeta ilman loikkaria joten TH350n tilalle tulee TH200/4R mikä tuttu piilofarmareista mutta tässä lähes samat sisäkalut kuin GN turbo Buickissa, mikä eri nimikkeellä, mutta periaatteessa sama loota. Etuna tossa tiheämpi ykkönen ja loikkari tehty pitkäksi. Isot pojat sano että toi hyvä kombo, mutta mulla ei asiaa nopeuskisoihin. XJ-S ei kestä sellaisia kardaaninopeuksia ja siihen lääkkeitä mutta menee ot avaruustieteeksi. Kaveri sai koko casen 250€ briteistä kotiovelle. Mä en tarvii kuin lukkomurikan ilman välitystä. Pistäkää niitä linkkejä pliis ja ostakaa joku multa toi uusi 20cm lukko. Mulla osastolla vain nokian commari ja tällä vaikeeta surffata.
Jos toi sun 3.31 on sulle liian tiheä niin mulla on jenkkiläinen 3.08 mikä shimmeillä menee sun caseen. Kulutus tippuu eikä motti huuda ihan niin kovaa motarilla.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

Kiitos vastauksista.

Mahdollisen S3:n lukottokmuustiedon sain jakuvaarilta (kiitos hienon autonsa näytöstä privaatisti ja tarinoinnista), ja Rebel58:in lukkotuskaa sivusta seurattuani loin tämän ketjun.
Omalla kohdalla lukoliisuus/lukottomuus selviää jahka kisuliini ensin saapuu omalle tontille. Ja perinteisesti kohdalle osuu rosvosektori. Koitan kartoittaa mahdollisia tarpeita ja mahdollisuuksia ennakkoon.
Ottamatta enempää kantaa mikä on halpaa ja kallista, 25 vuotta vanhaa M-bemaria liikaa harrastaneena on monet Jaguaarin osat mukavan - ja jenkkien osien hinnat jopa suorastaan lempeitä saksanihmeeseen verratessa. Puhumattakaan osatarjonnasta.

Olisiko vielä tietoa onko E-typeissä eri tyyppisiä periä eri vuosimalleissa ?
Rebel58: tarkoitiko että lukollinen tasauspyörästö ei sovi lukottoman perän ulkokuoriin ? Ulkokuori eri valua ?
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Sorry epäselvä vastaukseni. Perien kuoret eli caset samoja. Sinne menee sisään kumpi murikka vaan. Tarkoitin ettei itse lukottoman tai lukollisen sen murikan siellä casen sisällä olevat tasauspyörästön osat eivät ole vaihtokelpoisia. Mun ostoilmoituksessa näkyy pikkurattaiden koko ero paksuudessa lukollisen ja lukottomman välillä ja samoin ne murikat on eri kokoisia sisältä. Siis murikka eli tasauspyörästön kuori, ei koko akselin kuori. Kuvassa näkyy myös Dana England eli Salisburyn 19 rihlaiset kun jenkkien Danoissa 28 tai 30 rihlaiset vetareiden lähdöt.
Ja nyt niitä linkkejä myytävistä lukoista kiitos.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Huomenta hyvin nukutun yön jälkeen kun pääsin oikealla tietsikalla surffailee. Pieni selvennys. Kuori mitä kutsun case tunnetaan yleisimmin nimellä Housing.
Kaikkihan me tiedetään että ensimmäin IRS Dana44 tuli Jaguar E Typeen, valmistaja siis Dana England mutta nyt en enää maanosista jankuta. US tai Salisbury, kvg tuotti lukuisia 30 rihlaisia output shafteja IRS Danaan. Ei Jaguaariin mitä joku jenkki-eemeli kutsui 19 rihlaista (Englantilaista?) nimellä Keaton. Löytyi useita pituuksia lukuisiin autoihin esim Corvette, Viper joku ihme ja kumma AC Cobra ym..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HarriVee kirjoitti:Kiitos vastauksista.

Olisiko vielä tietoa onko E-typeissä eri tyyppisiä periä eri vuosimalleissa ?
Rebel58: tarkoitiko että lukollinen tasauspyörästö ei sovi lukottoman perän ulkokuoriin ? Ulkokuori eri valua ?
E-typeissä käytetyt Salisbury perät on kaikki päältäpäin samannäköisiä.

Perävälitystä jos tarkoitat, niin se vaihteli ainakin 2.97 (Euro automaatti) aina 3.54 (Jenkki-manuaali) ja erikoistilauksena jopa 4.27:aan asti!!!

Tavallisimmat ovat kuitenkin 3.07 (Euro-manuaali ja varhaiset Jenkkimallit) ja 3.54 (myöhemmät Jenkit) sekä mulla oleva 3.31 joka oli siis vakio Jenkkimallissa jos oli automaatti. FWIW se oli manuaalivaihteisen loikkarilla varustetun Euro-speksisen isoilla HS8-kaasareilla varustetun XJ6:sen vakiovälitys, kuten mun XJ6C:ssä on, valitettavasti siinä se vaan on ilman lujkkoa, lukon sai lisävarusteena, jos älysi tilata.

Voipi olla että S3 automaateissa olisi ollut ainakin Euroopassa sama 2.88 jota käytettiin ainakin XJS:ssä sekä kai XJ12 myös, jos ei tule ylivaihdetta taikka 5-v ja kone on terve ja vääntävä eikä ole takoitus ajella varttimaileja kelloa vastaan, niin uskallan suositella sitäkin, se on mielestäni mukava. Mutta ymmärrän että SMOG-koneessa, ZS-kaasareilla voi kiihtyvyys jäädä silloin hieman turhan vaatimattomaksi.

Mun 3.31 muuttuu 2.65:ksi loikkarin toimesta. Ei ole ollut valittamista. Ja on menty Alppien yli ainakin neljä kertaa! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Jakuvaari oikeassa, niin kuin aina. Mun tieto rajoittuu 72-87 periin, mutta jenkki-eemelit sanoivat olevan sama 61 lähtien. Missä vaiheessa sisä murikka muuttui 20cm leveäksi sen haluaisin tietää. Siis tähän vanhempaan Salisburyyn ei ole 30 rihlaisia saatavana, mutta uudempiin Jaggeihin on ja Dana mutta eri koodeilla 140 ym ja semmoiseen mun myynnissä oleva uusi käy ja jotkut uudemmat tehtaalta ilman lukkoa. Nyt kipi kapi mittaamaan Jaggeistanne onko 30 rihlaiset vetarit ja hakemaan multa uusi lukko. Jakuvaari pystytkö ottaa selvää noista mihin toi kävisi?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

rebel58 kirjoitti:Missä vaiheessa sisä murikka muuttui 20cm leveäksi sen haluaisin tietää.
Terve,

No enpäs tuota tiedä, enkä taida saada selville, koska vaikka mulla aika paljon noita kirjoja onkin, ei satu olemaan mm. Ser. 1 XJ6 tai XJ12 varaosakirjoja.

Veikkaan silti, että niihin aikoihin tuo tapahtui, sillä yllätyksekseni XJ6 ja XJ12 on vetarien ristinivelet hennommat kuin vaikkapa S1 E-typessä, vaikka sekä auton painoa, että vääntöä on 5.3:ssa enemmän. Eli XJ6 tuli 1968 ja XJS 1975, varmaan viimeisten (1974) E-typejen jälkeen ei tuo "vanha" vetari ole ollut käytössä. Se oliko niitä sitten sekaisin 1968-75 selviäisi varmaan parhaiten juuri XJ-varaosakirjoista.

-Jakuvaari

Jk. Series 2 XJ6 varaosakirja paljastaa, että niissä on sama välityssuhde tag (mulla 43/13) ja jos jon lukko, on alunperin "BL-L" tag, jota mulla siis valitettavasti ei ole. Sama kirja kertoo myös Jaguarin osanumerot:

2.8L : C.41049/E ei lukkoa, C.41050/E lukko 1:4.09 (45/11)
C.41049/F ei lukkoa, C.41050/F lukko 1:4.55 (50/11)

3.4L : CAC2391/A ei lukkoa, CAC2022/A lukko 1:3.54 (46/13)

4.2L : C.41049/A ei lukkoa, C.41050/A lukko 1:3.54 (46/13)
C.41049/D ei lukkoa, C.41050/D lukko 1:3.07 (43/14)
C.41049/X ei lukkoa, C.41050/X lukko 1:3.31 (43/13)

ilman "S" sarjanumeroa

4.2L : CAC2391/A ei lukkoa, CAC2022//A lukko 1:3.54 (46/13)
CAC2391/D ei lukkoa, CAC2022//D lukko 1:3.07 (43/14)
CAC2391/X ei lukkoa, CAC2022//X lukko 1:3.31 (43/13)

"S" sarjanumero

tai suluissa on vielä noille 3.4L ja 4.2L perille vanha numero C.41123 ilman lukkoa ja C.43124 lukolla, samat /A, /D ja /X suffiksit.

Ainakin on eri varaosanumerot tuolla samalle "without letter "S" adjacent to the unit s erial number" eli ensin 12260 ja sitten "with letter "S" adjacent to the unit serial number" on numero AEU1108 (RTC1343)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Sain tietoa että tuo 20cm case olisi tullut 1996. Sellaisen housing ei mene XJS Jaggee koska aivan eri ripustuksilla. XJS oli siis loppuun asti 19cm casella. En oli vieläkään saanut varmaa tietoa oliko ne loppuun asti 19 rihlaisilla vetareilla?
Jossain vaiheessa ennen 1995 takajarrut siirrettiin housingin laidasta vetareiden alkupäästä loppupäähän eli normaali paikkaan vanteen sisäpuolelle.
Onko niissä samat vetareiden lähdöt kuin vanhemmissa?
Voisiko joku ystävällinen surffaaja etsiä netistä oikealla tietokoneella onko Jaguarin kaikki 7.5 tuumaa eli 19 senttiset output shaftit eli kuoreen tulevat vetareiden lähdöt 19 rihlaisia vai löytyykö 30 rihlaisia? 72-87 (ei myöskään 61-71) ei löydy.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

rebel58 kirjoitti:Voisiko joku ystävällinen surffaaja etsiä netistä oikealla tietokoneella onko Jaguarin kaikki 7.5 tuumaa eli 19 senttiset output shaftit eli kuoreen tulevat vetareiden lähdöt 19 rihlaisia vai löytyykö 30 rihlaisia? 72-87 (ei myöskään 61-71) ei löydy.
SIlmät punoittaa tietokoneen ruudun tuijotuksesta, muttaa mitään en osaa vastata kysymykseesi.
Netistä löytyy juttua jossa kapeampi lukko (tai eri lautaspyörän offsetilla johtuen pinionin halkaisjasta = välitys) asennettu spacerin kanssa leveämmän tilalle. Ei paljoa auta tällä kertaa.
Enkä linkkiä mistä saisi halpoja lukkoja E-typeen/XJS:ään, vaihtoehtoja tässä itsekin haen jos/kun tarvetta tulee. Jenkkipuolella tarjontaa riittää, mutta mikä sopii, ja mikään jousilukko ei tule kysymykseen.
Tässä menee pian yöunetkin.
Pitää käydä tarkistamassa auton alla juhannusviikolla mitä perän lätkissä lukee (jos tallessa). Josko tuska sitten helpottaisi.
Auto on jenkkimalli automaatilla eli lienee "pitkällä" välityksellä.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Kiitos Harri yv, mutta en saanut vastattua siihen, joten tänne. Kyseessä ennen 96 malleihin sopiva 7.5 tuumaa eli 19cm leveä case 19 rihlaisille. Toi siis kävisi 61-86 Jaguaareihin, mutta mutta.. Tuohon menee vain isot lautaspyörät mihin tarjoavat 4.2-5.7 välityksiä. Sopii maastoautoihin, ei Jaguaariin noin tiheää välitystä.
Tuo on myös Detroit Locker mikä on pala lukko ja kun se meneee päälle niin se on päällä kunnes kurvissa takarenkaat ja lukko pitää meteliä kunnes pamahtaa pois päältä. Sitten on pois päältä kunnes polkaisee reippaasti ja se pamahtaa päälle. En suosittele herrasmiesten Jaguaareihin. No heh, mulla nyt hitsattu "kemppi kymppi" lukko kunnes oikea lukko löytyy oikea levylukko. Ei kartio- tai jousilukkoa. Lauantaina kisat eikä keretä. Kisoja vielä on ja niihin ehditään. Tulen myös aiheuttamaan ihastusta/pahennusta teidän tapaamisiin, mutta älkää ihmetelkö moottorin ääntä ja kun kurveissa takarenkaat huutaa armoa.
Lukko edelleen hakusessa, mieluiten sumujen saarilta. Hovihankkijalleni Brittiosaan jätin utelun. Mitä tulee nivelien kokoon mulla 75(76?) XJ-S missä kaikki nivelet edessä ja takana on "older model" ja tämä tuli ilmi kun tilasin 76 malliin niveliä ja raidetangonpäät. Olivat aika mopon olisia. Sitten tuli "older model" osat ja erot selvät. Isot pojat merten takaa Amerikasta, Australiasta ja Uudesta-Seelandista ajavat kovaa tällä perällä ja siihen keinot millä kestää 1000hp. Vahvistavat isolla puikolla housingia. No problem sanovat ja nauravat uudemmat alumiini housingit. Amerikan välitys ja pinion tarkasti shimmattuna, vetoakselit mitkä myös ylätukivarsien virkaa hoitavat kiilloitetaan niin ettei jää mitään rosoja mistä saataisi murtuma alkaa. Ristinivelinä käyttävät heavy duty race osia, joskin org ristinivelet eivät ole huonoja jos ne on molyrasvalla rasvattu. 1000hp slikseillä on voimansiirto kovilla. Saa kestämään vaikka perän sisältä välillä laukee. Perän kuoriakin ovat saaneet rikki ja siinä sama juttu kun lukoissa ja välityksissä. Dana US tekee vahvempia. Teitenkää jenkit ei tee housingia mikä sopisi Jaggeen. Sitä Jaggen valurauta housingia pystyy vahvistaa, mutta nyt menee ot höpötykseksi samoin kuin XJ-S kardaaninopeudet, niihin on lääkkeet, mutta ei kuulu tähän aiheeseen.
Tavoite vaatimaton niin kuin minäkin. Varttimaililla ajasta en välitä, tavoite loppunopeus 201km/h. Kilsa sopii paremmin mulle paremmin kuin maili nopeuskisoissa. Tavoite 301km/h ja sen yli sillä on ajettu. Rahkeet riittäis 200mph, mutta mulla ei kantti ja ominaisuudet loppuu yli 250km/h. Sen menee suoraan kuin jenkillä 150km/h. Yhellä sormella ajat ja toisella kaivat nenll maisemia katsoen. Mutta kun lähestyy 300km/h niin kaksi kättä tarvitaan ja alkaa auto vaappua ja keula kevetä. Hetkellisesti vääntö päällä sen voi ottaa, mutta ei cruisaa auto bahnilla sitä vauhtia.
Kun sun E tulee tontille voinko tulla katsomaan? En ole Jagge guru, muttta voidaan kattoa perä ja näytän sinulle kaikki huoltokohteet. Rasvanippoja on paljon ja otetaan housingin koppa auki ja katotaan mitä siellä on? Samalla laitetaan uudet öljyt sinne, ok? 58
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

rebel58 kirjoitti:Kiitos Harri yv, mutta en saanut vastattua siihen, joten tänne. Kyseessä ennen 96 malleihin sopiva 7.5 tuumaa eli 19cm leveä case 19 rihlaisille. Toi siis kävisi 61-86 Jaguaareihin, mutta mutta.. Tuohon menee vain isot lautaspyörät mihin tarjoavat 4.2-5.7 välityksiä. Sopii maastoautoihin, ei Jaguaariin noin tiheää välitystä.
Tuo on myös Detroit Locker mikä on pala lukko ja kun se meneee päälle niin se on päällä kunnes kurvissa takarenkaat ja lukko pitää meteliä kunnes pamahtaa pois päältä. Sitten on pois päältä kunnes polkaisee reippaasti ja se pamahtaa päälle. En suosittele herrasmiesten Jaguaareihin. No heh, mulla nyt hitsattu "kemppi kymppi" lukko kunnes oikea lukko löytyy oikea levylukko. Ei kartio- tai jousilukkoa. Lauantaina kisat eikä keretä. Kisoja vielä on ja niihin ehditään. Tulen myös aiheuttamaan ihastusta/pahennusta teidän tapaamisiin, mutta älkää ihmetelkö moottorin ääntä ja kun kurveissa takarenkaat huutaa armoa.
Lukko edelleen hakusessa, mieluiten sumujen saarilta. Hovihankkijalleni Brittiosaan jätin utelun. Mitä tulee nivelien kokoon mulla 75(76?) XJ-S missä kaikki nivelet edessä ja takana on "older model" ja tämä tuli ilmi kun tilasin 76 malliin niveliä ja raidetangonpäät. Olivat aika mopon olisia. Sitten tuli "older model" osat ja erot selvät. Isot pojat merten takaa Amerikasta, Australiasta ja Uudesta-Seelandista ajavat kovaa tällä perällä ja siihen keinot millä kestää 1000hp. Vahvistavat isolla puikolla housingia. No problem sanovat ja nauravat uudemmat alumiini housingit. Amerikan välitys ja pinion tarkasti shimmattuna, vetoakselit mitkä myös ylätukivarsien virkaa hoitavat kiilloitetaan niin ettei jää mitään rosoja mistä saataisi murtuma alkaa. Ristinivelinä käyttävät heavy duty race osia, joskin org ristinivelet eivät ole huonoja jos ne on molyrasvalla rasvattu. 1000hp slikseillä on voimansiirto kovilla. Saa kestämään vaikka perän sisältä välillä laukee. Perän kuoriakin ovat saaneet rikki ja siinä sama juttu kun lukoissa ja välityksissä. Dana US tekee vahvempia. Teitenkää jenkit ei tee housingia mikä sopisi Jaggeen. Sitä Jaggen valurauta housingia pystyy vahvistaa, mutta nyt menee ot höpötykseksi samoin kuin XJ-S kardaaninopeudet, niihin on lääkkeet, mutta ei kuulu tähän aiheeseen.
Tavoite vaatimaton niin kuin minäkin. Varttimaililla ajasta en välitä, tavoite loppunopeus 201km/h. Kilsa sopii paremmin mulle paremmin kuin maili nopeuskisoissa. Tavoite 301km/h ja sen yli sillä on ajettu. Rahkeet riittäis 200mph, mutta mulla ei kantti ja ominaisuudet loppuu yli 250km/h. Sen menee suoraan kuin jenkillä 150km/h. Yhellä sormella ajat ja toisella kaivat nenll maisemia katsoen. Mutta kun lähestyy 300km/h niin kaksi kättä tarvitaan ja alkaa auto vaappua ja keula kevetä. Hetkellisesti vääntö päällä sen voi ottaa, mutta ei cruisaa auto bahnilla sitä vauhtia.
Kun sun E tulee tontille voinko tulla katsomaan? En ole Jagge guru, muttta voidaan kattoa perä ja näytän sinulle kaikki huoltokohteet. Rasvanippoja on paljon ja otetaan housingin koppa auki ja katotaan mitä siellä on? Samalla laitetaan uudet öljyt sinne, ok? 58
Ok
Jotenkin tuo "Detroit locker" aiheutti epäilyä palalukosta, ja nyt varmennettu. Kiitos.
Eebaysta löytyi S3 korjausmanuaali CD:nä.
Öljyjä ei vaihdeta, mutta muuten sopii ok. Kurkkaan varmaan propusta endoskoopilla.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
HarriVee
Viestit: 17
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 7:41 pm
Paikkakunta: Harjavalta
Viesti:

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja HarriVee »

jakuvaari kirjoitti: Alunperin perän takaosan kiinnityspulteissa on välityssuhteen (mulla "43/13", eli 1:3.31) eli pyörien hampaiden suhteen kertova tag, eli lätkä jossa nuo stanssattuna, ja toinen "PWR LK" "PWR LOK" tms. merkintä toisella lätkässä, tosin ovat voineet vuosien saatossa ja peräremontissa jäädä poiskin.

-Jakuvaari
Pääsin kurkkaamaan auton alle ja kurkein endoskoopilla takakannen pulttien vierustoja.. Positiisena yllätyksenä löytyi lätkät "43/13" ja "BP-L"
Noiden perusteella siis lukko pitäisi sisältä löytyä.
E30M3 1:32 slotcar
E-type S3 2+2
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-type S3 lukkoperän bongaus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Hyvä sinulle Harri! Toi "L" on tietysti Limited Slip. Vai kurkkasit aukosta sisään, taidat olla ammatiltasi kyne..
No vitsi vitsi sorry. Mulla nyt etsintäkuulutus lukosta Englannista asiantuntijan kautta. Kun tulee niin siihen tulee 3.08 USA välitys. Varalle jää "kemppi" 3.31 UK välityksellä sekä muita UK välityksiä, mutta niillä ei tolla motilla mennä kisoihin. Varalla myös 3.54 US välitys mitä oltiin laittamassa mutta ei laiteta kun niin kuin sanoin ylivaiheteella menee kardaaninopeudet liian suuriksi XJ-S Jaggessa kun mennään isoa kovaa. Onko tämä vain XJ-S ominaisuus, vai onko E-Typessä sama vika tietääkö gurut? Kuulemma jenkeiltä saa "bolt on" kitin jolla US välityksen pinionin saa UK housinkiin. Siinä ois sulle jos haluat US 3.54, mutta toi sun 3.31 on ihan hyvä jos et isoja tehoja ota motistasi. US välityksillä tarkoita org, en tarvike välityksiä esim Zoom. Noi tarvikkeet on äänekkäitä eikä niitä saa hiljaisiksi. Kilpurissa ok, mutta ei huutavaa perää Jaguaariin millä nautitaan touringista maantiellä, Aargh ei!58
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Vastaa Viestiin