Kattoverhoilu riippuu

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Kattoverhoilu riippuu

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

En taida olla ainut, jolla Jaguarin kattoverhoilu riippuu. Olisiko jollain kokemusta ko. ongelman hoitamisesta. verhoilun uusimesesta / korjaamisesta, itse tai teetettynä???

Mikähän niillä on mennyt pieleen, kun ei meinaa rätit pysyä katossa, lieneeköhän oma autoni eteläiselle pallonpuoliskolle tarkoitettu vientimalli :oops:
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Varsinkin aikaisemmissa XJ 40:ssä kattoverhouksen irtoaminen on kohtalaisen tavallinen ongelma. Johtuu siitä että vehoilukankaassa on ohut solumuovikerros joka on liimattu taustaan. Tämä solumuovi haurastuu ja verhoilu irtoaa. Jag-lovers forumin archives-osassa on tästä paljon kommentteja (http://www.jag-lovers.org, etsi hakusanalla headlining). En ukso että materiaaleissa tai autossa/suunnittelussa mitään kummempia mokia ole ollut. Täytyy muistaa että puhutaan pitkälti toistakymmentä vuotta vanhoista vekottimista!!! Tuntuma on että kosteat olot saattavat edesauttaa katastrofin syntyyn.

Joku on yrittänyt kiinnittää vanha verhous, joka ei yleensä katsota onnistuvan. Eli toimenpide on seuraavanlainen: sisäkatto irti ja ulos, joka on helppoa mikäli takaikkunan pistaa, mutta kuulemma onnistuu takaovenkin kautta, joskin katto'pahvi' taittuu siinä operaatiossa vaarallisennäköisesti, no problem, though. Vanha verhous sekä kaikki solumuovi pois, ja spray-liimalla uusi paikalleen.

Kuulostaa yksinkertaiselta, eikö vaan? Ihan niin helppoa se ei ole, mutta onnistuu amatööriltäkin - minultakin. Varoa pitää ryppyjä etenkin. Oma kokemus: sprayliimaa sekä katto'pahviin' että verhoukseen, annetaan liiman kuivua lähes kuivantuntuiseksi. Tarvitaan neljä kättä joiden avulla verhous lasketaan katto'pahville', ja varovasti painetaan kiinni. Mikäli liimaa on liikaa ja painellaan liikaa pinta tahtoo tulla epätasaiseksi. Voi olla hyvä ajatus kokeilla pienellä palalla vaikkapa kovalevylle.

Verhousmateriaalia saa verhousliikeistä, tai ihan 'aitoa' esim SNG Barrattilta tilaamalla (http://www.sngbarratt.com) ja taitaa myös JDHT myydä, ja liimaa tarvitaan kaksi spraypulloa. Katso Jag-loversin kuvia operaatiosta ennenkuin ryhdyt toimeen!! Ja onnea!!!!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

kattoverhoilusta

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Korjasin toisen autoni kattoverhoilun paikallaan! Käytin hieman erilaista kangasta jossa oli vaahtomuovi valmiiksi kiinni. Liimaa puolenmetrin kaistale kerrallaan ja kiinni. hieman kuivuttua taas pätkä lisää. Omastamielestä onnistui ihan kivasti. Tosin katon väri ei aivan originaali...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vastaa Viestiin