X-Type valojen korkeapainepesurit.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja MarcusV » Su Kesä 17, 2012 12:34 am

Onkos joku kikkaillut noiden kanssa enemmänkin, toimivat kuin kello ennenkuin maalasin niiden kannet täysin oikeaan sävyyn eli käytännössä vedin auki muutamaan kertaan irrotellessani kansia ja teleskooppi meni toki takaisin kiinni kuten pitää. No käsittelyn jälkeen eivät sitten halunneet toimia ollenkaan, tai aluksi aukesivat pari milliä mutta nyt kun tarkistin vielä niiden liikkeen niin eivät toimi ollenkaan, pumppu tuntuu kyllä hörähtävän onko se nyt joka kuudes kerta kun pyyhkijöitä käytät valojen päälläollessa. Löytyykös näistä joku jekku vai mikä tässä mahtaa olla ongelmana että noin kuolivat? Tuli mieleen että pitäskö tollasetkin jotenkin ohjelmoida kuten esim lasit joissain peleissä, sellasta tietoa ei kyllä mistään löydy.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-

Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja Alibaba » Su Kesä 17, 2012 3:47 pm

Onhan sinulla pissapojan säiliö täynnä pesunestettä ? Valojen pesurit lakkaavat toimimasta ensin, jos nesteet alkavat vähetä säiliössä.
     - Juha -
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________

Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja MarcusV » Su Kesä 17, 2012 4:05 pm

Alibaba kirjoitti:Onhan sinulla pissapojan säiliö täynnä pesunestettä ? Valojen pesurit lakkaavat toimimasta ensin, jos nesteet alkavat vähetä säiliössä.


On kyllä, tai ei se kokonaan täynnä ole mutta ei ole ainakaan herjaa vielä heittänyt, tuskin sen piripinnassa tarvitsee olla, pitää kyllä varmuuden vuoksi lyödä täyteen asti. Ja hassuinta kuitenkin on se että tona aikana kun kannet olivat irti niin koko pesureita ei käytetty ollenkaan eli on ainoastaan vedetty teleskooppia ulos sekä päästetty sisään, siinä sitten tämä ongelma syntynyt. Pitää vielä testata ottaa kannet irti että toimivatko ilman jos ne varret vaikkapa nyt napsuvat johonkin puskuriin kiinni helpommin, toisessa kun oli joku rautalankaviritys sen alunperinkin säälittävän kiinnitysmekanismin tilalla. Kovasti vaan vaikutti siltä ettei koko vettä tule ollenkaan pihalle.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-

juge
Viestit: 363
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja juge » Ma Kesä 18, 2012 6:23 pm

X-Typen ajovalopesuri lakkaa toimimasta vasta kun infonäyttöön tulee teksti / mittaristoon syttyy valo että pesuneste vähissä.

Meidän omasta meni aikoinaan ajovalojenpesurin moottori sököksi, ja se muistaakseni ilmeni just niin, että välillä (siis se joka kuudes kerta) ei tuntunut tulevan vettä valoille. Sitten kun ajoi esim. autoliikkeen näyteikkunaa vasten ja pesi tuulilasia, sen näki ettei ne varret sieltä työntyneet tarpeeksi pitkälle, jos edes ollenkaan.

Lopuksi lakkasi toimimasta koko pesuri. Sen sai selvitettyä kun irrotti konehuoneen sulakerasiasta ajovalopesurin releen, ja sitten piti kaksi nastaa yhdistää hyppylangalla, joka sitten syötti jatkuvaa virtaa pesurin moottorille. Mä en vaan kirveelläkään muista, mitkä ne nastat oli.

Kuitenkin ajovalojen pesurin moottorin ongelma on suht helppo todeta: virtaa vain päälle ja joku toinen ratin taakse. Itse mene seisomaan apukuskin etupyörän puolelle, etupyörän ja etusumuvalon väliin, sitten komentaa kuskin paikalla olevaa pesemään tuulilasia. Siitä kuulee surraako pesuripumppu siististi vai epämääräisesti inisten.

Pesurin pumppu ei ihan hirveä ole vaihtaa, varsinkin nyt kun on kesä. Talvella oman haasteen tuo jäykkä sisälokasuoja (ite vaihdoin sen talvella...).

Pumppu sijaitsee lievästi ahtaassa paikassa, pissapojan säiliön ja koripellin välissä. Sinne menee ihan perusmallinen ajovalojen pesurin pumppu, hyvin olemattomin kikkailuin, ja niistä kikkailuista yksi on että sun pitää tehdä pätkä uutta johtoa.

Jos aiot ite vaihtaa sen pumpun, älä täytä säiliötä. Se kun valuu ihan tyhjäksi kun pesurin pumpun ottaa irti. Sitten toiseksi, irrota ja löysää ajovalojen pesimien letkut konehuoneesta, se antaa vähän liikkumatilaa sinne puskurin ja lokasuojan taakse.

Ja kun se pesurin pumppu on vaihdettu, kestää muuten yllättävän kauan että ilma katoaa letkustosta. Ite nopeutin asiaa vetämällä pesurin varren pitkälleen, ja sieltä alkoi itsekseen valua vettä läpi.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Hyundai ix55 ja Hobby 440SFr
http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja MarcusV » Ma Kesä 18, 2012 9:22 pm

juge kirjoitti:X-Typen ajovalopesuri lakkaa toimimasta vasta kun infonäyttöön tulee teksti / mittaristoon syttyy valo että pesuneste vähissä.

Meidän omasta meni aikoinaan ajovalojenpesurin moottori sököksi, ja se muistaakseni ilmeni just niin, että välillä (siis se joka kuudes kerta) ei tuntunut tulevan vettä valoille. Sitten kun ajoi esim. autoliikkeen näyteikkunaa vasten ja pesi tuulilasia, sen näki ettei ne varret sieltä työntyneet tarpeeksi pitkälle, jos edes ollenkaan.

Lopuksi lakkasi toimimasta koko pesuri. Sen sai selvitettyä kun irrotti konehuoneen sulakerasiasta ajovalopesurin releen, ja sitten piti kaksi nastaa yhdistää hyppylangalla, joka sitten syötti jatkuvaa virtaa pesurin moottorille. Mä en vaan kirveelläkään muista, mitkä ne nastat oli.

Kuitenkin ajovalojen pesurin moottorin ongelma on suht helppo todeta: virtaa vain päälle ja joku toinen ratin taakse. Itse mene seisomaan apukuskin etupyörän puolelle, etupyörän ja etusumuvalon väliin, sitten komentaa kuskin paikalla olevaa pesemään tuulilasia. Siitä kuulee surraako pesuripumppu siististi vai epämääräisesti inisten.

Pesurin pumppu ei ihan hirveä ole vaihtaa, varsinkin nyt kun on kesä. Talvella oman haasteen tuo jäykkä sisälokasuoja (ite vaihdoin sen talvella...).

Pumppu sijaitsee lievästi ahtaassa paikassa, pissapojan säiliön ja koripellin välissä. Sinne menee ihan perusmallinen ajovalojen pesurin pumppu, hyvin olemattomin kikkailuin, ja niistä kikkailuista yksi on että sun pitää tehdä pätkä uutta johtoa.

Jos aiot ite vaihtaa sen pumpun, älä täytä säiliötä. Se kun valuu ihan tyhjäksi kun pesurin pumpun ottaa irti. Sitten toiseksi, irrota ja löysää ajovalojen pesimien letkut konehuoneesta, se antaa vähän liikkumatilaa sinne puskurin ja lokasuojan taakse.

Ja kun se pesurin pumppu on vaihdettu, kestää muuten yllättävän kauan että ilma katoaa letkustosta. Ite nopeutin asiaa vetämällä pesurin varren pitkälleen, ja sieltä alkoi itsekseen valua vettä läpi.


Jep, tuo oli omakin päätelmäni nestetasosta.
Itessään pumppu tuntuu surraavan oikein nätisti ja sen kuulee kyllä tossa kun itsekin ovi auki sylkee nestettä lasiin.
Oiskohan tässä nyt olemassa sellanen mahis että kun olen vetänyt niitä pesurin varsia riittävän pitkälle useaan kertaan niin sinne on esim mennyt ilmaa ja siksi eivät tule pihalle sieltä?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-

juge
Viestit: 363
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja juge » Ti Kesä 19, 2012 6:06 pm

Vois ehkä johtua siitäkin.

Kun täs ite muistelen sitä operaatiota, taisi olla niin että piti imeä niistä varsien päissä olevista suuttimista että pesuneste tuli läpi. Ei ny tietenkään juomiseksi asti... :lol:

Ja muuten joo hei, teepäs näin:
Vedä se varsi pitkällensä, sitte päästät sen vapaasti menemään sisään. Pitäis mennä aika nopeasti. Muutamia kertoja liikuttelet eestaas sitä vartta niin vettä alkaa tulla jossain vaiheessa suuttimista.

Se varren mekaniikka toimii jotenkin jännästi myös pumppuna tjms., kun ite muistelisin että suuttimista alkoi sirrata pesunestettä kun niitä varsia eestaas siinä liikutteli tarpeeksi monta kertaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Hyundai ix55 ja Hobby 440SFr
http://www.elisanet.fi/hanhikosket

Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja MarcusV » Ke Kesä 20, 2012 8:17 am

juge kirjoitti:Vois ehkä johtua siitäkin.

Kun täs ite muistelen sitä operaatiota, taisi olla niin että piti imeä niistä varsien päissä olevista suuttimista että pesuneste tuli läpi. Ei ny tietenkään juomiseksi asti... :lol:

Ja muuten joo hei, teepäs näin:
Vedä se varsi pitkällensä, sitte päästät sen vapaasti menemään sisään. Pitäis mennä aika nopeasti. Muutamia kertoja liikuttelet eestaas sitä vartta niin vettä alkaa tulla jossain vaiheessa suuttimista.

Se varren mekaniikka toimii jotenkin jännästi myös pumppuna tjms., kun ite muistelisin että suuttimista alkoi sirrata pesunestettä kun niitä varsia eestaas siinä liikutteli tarpeeksi monta kertaa.


Aijaa, tuollaista mietinkin, itse en tosin ala imemään että sitten pitää hakea vaimo hommiin :D Olen kyllä sitä pumppaillut ees taas mutta musta sieltä ei mitää tullut sillon, pitäskö auton olla käynnissä vai (Tuskin se vaikuttaa asiaan mitenkään?) Just lähössä tallille myllyttämään X:ää käsin niin kokeilen samalla vatkailla enemmän koska joku vastus siellä tuntui pumppaamalla sillon.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-

Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja MarcusV » Ma Kesä 25, 2012 3:59 pm

Taas toimii ja kissakuski on tyytyväinen, mitään muuta en tehnyt kun lykännyt 3 litran pussin "kesänestettä" säiliöön ja paineet on taas asianmukaset. Alkoi jo tässä välissä herjaamaan nesteen loppumista joten mulla ei ole mitään loogista selitystä tälle ongelmalle muuta kun se että sinne ei vaan ollut kerääntynyt riittävästi painetta.tjsp tai meni ilmaa veivatessa teleskooppeja eestaas. Toinen vaihtoehto tai lisämauste yhtälöön on että pesurit lakkaavat toimimasta jo ennenkun nesteen vähyydestä tulee ilmoa koska ensinhän ne tulivat ulos vain pari milliä ja sitten lopulta eivät ollenkaan. Jugelle kiitoksia, tuntus että olet pelannut aika monen ongelman kanssa X:ään liittyen joten pitää "nykästä hihasta" enemmänkin jos jotain tulee 8)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-

baronisti
Viestit: 6
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 9:42 pm

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja baronisti » Ti Syys 10, 2019 2:40 pm

Pumppu sijaitsee lievästi ahtaassa paikassa, pissapojan säiliön ja koripellin välissä. Sinne menee ihan perusmallinen ajovalojen pesurin pumppu, hyvin olemattomin kikkailuin, ja niistä kikkailuista yksi on että sun pitää tehdä pätkä uutta johtoa.


Nuolla ohjeilla moottoria ei löytynyt. Löytyykö pumppu rengaskotelosta, sisälokarin takaa? Pitääkö pissapojan säiliö irroittaa?? Onnistuu varmaan sisälokasuojan puolelta?

baronisti
Viestit: 6
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 9:42 pm

Re: X-Type valojen korkeapainepesurit.

ViestiKirjoittaja baronisti » Ti Syys 17, 2019 9:59 pm

Pesurin rele on myös hukassa. Ohjekirjassa ei sanota mikä rele on pesurille? Onko jollain tietoa.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa