XJ40 Aukeeko bensatankin luukku?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

XJ40 Aukeeko bensatankin luukku?

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Ostaessani oman XJ40, noin 6 vuotta sitten, sain siinä kaupanpäälle pienen vian, nimittäin bensatankin luukku piti avata tavaratilasta käsin. Siis, tavaratilasta käsin käsin :wink:
Eli tuo sähköinen avausmakanismi ei toiminut. Pistin sen sitten viimeinkin toimimaan tänään.
Siellähän on elektroniikkaa, kuin matkatelevisiossa ( kylläkin turhaa ).
Yleismittarilla totesin että selvä tapaus, ei ketään kotona. Siinä vähän mietittyäni, hain autotarvikeliikkeestä 7€ komponentin, ja kuinka ollakkaan, toimii kuin uutena konsanaan. :lol: En viitsinyt edes kysyä, mitä moinen varaosa olisi maksanut.

Jos jollakin on samoja ongelmia, niin kertokaa. Pistän tähän työselostuksen perään.

Terv. JJ
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
kialari
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 04, 2005 8:32 pm
Paikkakunta: Vantaa

Ei aukea luukku, ei!

Viesti Kirjoittaja kialari »

Jes, sama vika täällä. (muun muossa...)

Tankin luukku ei aukea painamalla, vaan se on ohitettu jotenkin kytkimellä sulakeboksissa. Sekin on vähän hankala viritys.
Eli työselostuksestasi olisi kyllä apua.
Ei tarvitsisi rampata edes takaisin kytkintä painamaan ja sitten luukkua avaamaan.
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Tässä ohjeet

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Ensinnäkin, se 7€ osa, tarvikeliikkeestä, on sisävalon viivekytkin. Mikä lienee kondensaattori, joka varaa virtaa, ja luovuttamalla sitä pidentää virran katkeamista.

1. Avaa bensaluukku ja poista kaksi pientä ristipääruuvia, jotka näkyy lukkoreijän vieressä.
2. Sitten tavaratilan puolelle: Avaa täyttöputken kumipalkeen klemmari ja työnnä se alas.
3. Poista 6 ruuvia, jotka pitävät täyttöaltaan paikoillaan. Yksi on takana näkymättömissä, siis käsikopelolla. Muistaakseni 8 mm kanta.
4. Nyt voit pudottaa täyttöallasta alemmaksi, irti lokasuojasta, ja kääntää sitä alas, niin että pääset käsiksi niihin 4 ristipääruuviin, jotka vielä pitävät itse sähkölukkoa paikallaan.
5. Poistettuasi ko ruuvit, kampea lukko irti paikaltaa varovasti, siinä saattaa olla liimaa välissä.
6.Poista koko elektroniikkapaketti, katkaisemalla johdot siten, että jäljelle jää vain itse solenoidi ja siihen kuuluvat musta ja punainen johto. Solenoidin perään juotetun mustan johdon voi myös poistaa.
7. Paina solenoidin tappi sisään ja poista reijän pohjasta valkoinen muovitappi.
8.Kyseisen painotapin paikalle laitetaan 15 cm pitkä eristetty sähköjohto, jonka päähän on juotettu halkaisijaltaan n. 10 mm prikka. Prikan paksuus saisi olla noin 2 - 3 mm juotoksineen.
8 Laita lukko paikalleen, ko homma päinvastaisessa järjestyksessä.

Sitten selitys mistä tässä on kyse:

Luukun toiminta on sellainen, että kun luukkua painaa, saa solenoidi virtaa ja vetää tapin sisään, mutta kun luukun laskee vapaaksi, virta katkeaa ja tappi menee takaisin lukitusasentoon, jos solenoidilla ei ole ns viive.
Tuo alkuperäinen elektroniikka hoitaa tuon viiveen ( muun muassa)

Peruskytkentä on siis sellainen, että solenoidin punaiseen johtoon johdetaan +, ja mustaan luukkuun viritetyn johdonpätkän kautta maa.
Tällaisenaan systeemi toimii juuri niin, että solenoidi vetää luukkua painettaessa, mutta luukku ei aukea. Siis järkätään se viive.

Tuo luukussa oleva kartiopäinen messinkitappi maadottaa luukun ja saranan kautta rungon maan siihen johdonpätkään. Siksi prikan paksuus on oleellinen. ( Liian ohut, ja ei kontaktia --- liian paksu, ja kontakti koko ajan )

Sähkökytkentä: Auton alkuperäisessä johtosarjassa on kolminapainen liitin, jonka nurkassa sijaitsevassa piikissä on plussa koko ajan, sitä lähinnä olevassa piikissä on maa, silloin kun ovet eivät ole lukossa.
Siihen liitetään viivekytkimen musta johto.
Liittimen + piikkiin kytketään solenoidin punainen johto.
Solenoidin musta johto kytketään viivekytkimen punaiseen johtoon, ja samaan nippuun kytketään myös virittämämme johdonpätkä lukosta.

On huomattava, että viivekytkin sisältää kondensaattorin, jolla on latautumisaika, eli jos luukkua painaa pari sekunttia, loksahtaa lukitustappi lukkoasentoon noin 10 sek päästä, mutta nos luukkua painaa vain napauttamalla, palautuu lukitus sekunnissa. Toisaalta, kuka kerkee tankata 10 sekunnissa?

Huom, kun painat luukun kiinni, älä paina pohjaan asti, vain niin että se menee kiinni. Jos nimittäin painat pohjaan, aukeaa luukku uudelleen, ja aikarele toimii. Tuo ei ole ongelma. Alkuperäinen matkaradion eletroniikka varmaan laskee kertoja, ja avaa lukon jokatoinen kerta, eikä avaa lukkoa, luukkua suljettaessa.

Täyttyy vielä funtsata, miten sen järkkäis :lol:
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Vastaa Viestiin