Diesel XJ
Diesel XJ
Autossa erikoinen vika. Se kuullostaa ihan diesel-koneelta.
Vein auton huoltoon Tampereella jossa vika määriteltiin vialliseksi vesipumpuksi (joka vaihdettiin muutama kuukausi sitten) eli takuuseen menee.
No hyvä, paitsi että vika ei ollutkaan vesipumpussa. Seuraavaksi avataan venttiilikoppa kunhan saadaan maahan uusi tiivistesarja.
Hirvittää koko ajatus koneen avaamisesta. Halvaksi se ei voi tulla.
Autolla on ajettu nyt 145 000, joten ei se pata oikein voi lopussakaan olla.
Mitään vikailmoitusta kone ei anna, tosin nyt se herjaa vähäisestä jäähdytinnesteestä johtuen tasan tarkkaan siitä kun vesipumppua räpelöitiin huollossa. Varoitukset kun alkoivat heti kun hain auton huollosta.
Joka tapauksessa kone kuullostaa nyt aivan Massey Fergusonilta.
Moottorin tehoihin en ole huomannut mitään vaikutusta.
Vein auton huoltoon Tampereella jossa vika määriteltiin vialliseksi vesipumpuksi (joka vaihdettiin muutama kuukausi sitten) eli takuuseen menee.
No hyvä, paitsi että vika ei ollutkaan vesipumpussa. Seuraavaksi avataan venttiilikoppa kunhan saadaan maahan uusi tiivistesarja.
Hirvittää koko ajatus koneen avaamisesta. Halvaksi se ei voi tulla.
Autolla on ajettu nyt 145 000, joten ei se pata oikein voi lopussakaan olla.
Mitään vikailmoitusta kone ei anna, tosin nyt se herjaa vähäisestä jäähdytinnesteestä johtuen tasan tarkkaan siitä kun vesipumppua räpelöitiin huollossa. Varoitukset kun alkoivat heti kun hain auton huollosta.
Joka tapauksessa kone kuullostaa nyt aivan Massey Fergusonilta.
Moottorin tehoihin en ole huomannut mitään vaikutusta.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Sama vika Rahikaisella, vaikka mun auto on vähän eri sarjaa ja ikäluokkaa.
Omasta mielestäni auton ääni on muuttunut aikaa myöden (2 vuotta) yhä enemmän dieselmäiseksi. Olen tullut siihen johtopäätelmään että "vika" on pakosarjassa. Pakosarja sinänsä toimii ihan ok, mutta olen kuvitellut sen vain "kuluneen", tms.
Toisen vaihtoehdon olen kuvitellut olevan venttiilikoneiston kuluminen. Täytynee uusia ohjurit / venttiilit tai jotain muuta sieltä jossain vaiheessa.
Mutta jos saat äänet pois niin kerro toki mitä autolle tehtiin!
Omasta mielestäni auton ääni on muuttunut aikaa myöden (2 vuotta) yhä enemmän dieselmäiseksi. Olen tullut siihen johtopäätelmään että "vika" on pakosarjassa. Pakosarja sinänsä toimii ihan ok, mutta olen kuvitellut sen vain "kuluneen", tms.
Toisen vaihtoehdon olen kuvitellut olevan venttiilikoneiston kuluminen. Täytynee uusia ohjurit / venttiilit tai jotain muuta sieltä jossain vaiheessa.
Mutta jos saat äänet pois niin kerro toki mitä autolle tehtiin!
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Savuttaako kylmäkäynnistyksessä? AJ16 koneessa on tyypillinen ongelma venttiiliohjainten kuluminen, joiden seurauksena seisonnassa yläpäähän kertyvä öljy pääsee sylintereihin ja auto puskee seistyään käynnistettäessä reippaan pilven ilmoille. Toinen oire toisinaan on käyntiäänen muuttuminen karheammaksi - kansiremonttihan on se korjaustoimenpide kun ongelma liikaa alkaa häiritä. Sanotaan usein että nuo ohjaimet kuluvat noin 100000 mailin kohdalla.
Toinen juttu joka tulee mieleen on nokkaketjuääntely, en tosin koskaan ole meidän autoissa kokenut sellaista (Nuoruudestani muistan Lada Niva-härvelin jossa tämä oire tuli noin 15000 km:n välein...).
Toinen juttu joka tulee mieleen on nokkaketjuääntely, en tosin koskaan ole meidän autoissa kokenut sellaista (Nuoruudestani muistan Lada Niva-härvelin jossa tämä oire tuli noin 15000 km:n välein...).
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Tyhjäkäynnissä ja eritoten kylmänä on samanlainen ääni kuin Peugeotin ym dieseleiden ontto metallinen "kurnutus" ???
Joku aprikoi bensamoottorissa ruiskutuksen eli suuttimien sillä tavoin metelöivän...
Jos olisi jakohihna-auto, silloin kiristysrulla voi samalla tapaa äännellä laakeroinnin petettyä. Kaipa ketjukin kiristimineen voi aiheuttaa ääniä.
Olisi mielenkiintoista tietää syy, sitten kun vika selviää. Kirjoita silloin palstalle, kiitos. Jään odottamaan...
Joku aprikoi bensamoottorissa ruiskutuksen eli suuttimien sillä tavoin metelöivän...
Jos olisi jakohihna-auto, silloin kiristysrulla voi samalla tapaa äännellä laakeroinnin petettyä. Kaipa ketjukin kiristimineen voi aiheuttaa ääniä.
Olisi mielenkiintoista tietää syy, sitten kun vika selviää. Kirjoita silloin palstalle, kiitos. Jään odottamaan...
kari tt
Arvaus
Kun kyseessä on ketjukone, niin ketjunkiristimen jousen katkeaminen tulee ensimmäisenä mieleen. Jos taas kyse on uudemmasta kasista, niin sitäkin suuremmalla pelolla. Kyllä ainakin vanhemmissa on ollut kiristäjävikoja niin kuutosissa kuin kaseissa. Kuluva osa eikä vaarallinen ääni paitsi alkusarjan kaseissa.
Enpä tohtisi liikoja ajella...............
Jussi ja S Type 4.0 S
Enpä tohtisi liikoja ajella...............
Jussi ja S Type 4.0 S
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Karin kommenttiin liittyen: tosiaan olen kuullut ruiskusuuttimien naksutusta jossain paljon ajetussa, mutta noilla kilometreillä ei oikein tunnu sopivalta. Kuitenkin tuo ketjunkilinä tulisi ehkä voimistuneesti mieleen, tutkituta todellakin ennenkuin tulee laajempaa vauriota...
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Illalla kuulin tarkan arvion äänestä, kokemusten perusteella annettu lausuma: ketjunkiristin, hydraulinen, on kaputt ja metalli nyt enää koskettaa ketjua paljaaltaan. Siinä menee ketjukin vaihtoon, ellei katkea pian ajon aikana - jolloin menee kansikin remonttiin. KALLISTA ja sitä elämä on. Syytä tällaisen vaaran edessä olla nöyrä ja toimia nopeasti!
Neljälitraisen ja XJR:n kyseesä ollen, muuttuva-ajoituksellinen nokka-axeli teettää töitä korjauksessa enemmän kuin 3.2 V8. Kannattaa V8:ssa vaihtaa kiristäjät ajoissa (vaikka ennen 100 tuhatta km), se on halpaa ja nopeaa, mutta jos ei halua, pitää vuokrata vaikkapa Skoda, sillä pian Jakke seisoo pajalla ja vähän pitkään ja se maksaa jo paljon paljon enemmän !!
Voi, kun nuo vanhat XK-moottorit ovat helppoja ja ikikestäviä. Onnellinen on hän, joka on aikanaan niistä uutena saanut nauttia!
Neljälitraisen ja XJR:n kyseesä ollen, muuttuva-ajoituksellinen nokka-axeli teettää töitä korjauksessa enemmän kuin 3.2 V8. Kannattaa V8:ssa vaihtaa kiristäjät ajoissa (vaikka ennen 100 tuhatta km), se on halpaa ja nopeaa, mutta jos ei halua, pitää vuokrata vaikkapa Skoda, sillä pian Jakke seisoo pajalla ja vähän pitkään ja se maksaa jo paljon paljon enemmän !!
Voi, kun nuo vanhat XK-moottorit ovat helppoja ja ikikestäviä. Onnellinen on hän, joka on aikanaan niistä uutena saanut nauttia!
kari tt
Hui - nyt minua ainakin alkoi pelottamaan...
Tuossa edellä joku puhui äänen kuulumisesta kylmästä moottorista. Tämä pitää paikkansa minunkin autossani - eli lämpimässä moottorissa käynti on jo ihan normaalin murea.
Mutta voisiko se tosiaan olla tuo hyrdaulinen kiristin minullakin. Eli kylmässä koneessa ketju on vielä löysällä ja se vaikuttaa koneen käyntiin/venttiilien toimintaan. Eli ei kannata vissiin kauheasti kaahailla kylmällä koneella. Tämä tosin pätee jo muutenkin tuohon metrin mittaiseen alumiinimottiin.
Täytyypä varata aika Harrille Laatuvaunuun.
Tuossa edellä joku puhui äänen kuulumisesta kylmästä moottorista. Tämä pitää paikkansa minunkin autossani - eli lämpimässä moottorissa käynti on jo ihan normaalin murea.
Mutta voisiko se tosiaan olla tuo hyrdaulinen kiristin minullakin. Eli kylmässä koneessa ketju on vielä löysällä ja se vaikuttaa koneen käyntiin/venttiilien toimintaan. Eli ei kannata vissiin kauheasti kaahailla kylmällä koneella. Tämä tosin pätee jo muutenkin tuohon metrin mittaiseen alumiinimottiin.
Täytyypä varata aika Harrille Laatuvaunuun.
Auto ei savuta kylmänä. Muistaakseni XJ 308:n tyyppivika on ketjunkiristimen ohjurit, jotka ovat muovisia ja tuppaavat hajoamaan.
No, auto menee huoltoon 10.8, toivottavasti ei laukea koko keksintö ennen sitä. Kaikesta päätellen halvaksi ei voi remontti tulla, olipa se syy mikä tahansa
Kertoilen lisää kunhan saadaan syy selville.
No, auto menee huoltoon 10.8, toivottavasti ei laukea koko keksintö ennen sitä. Kaikesta päätellen halvaksi ei voi remontti tulla, olipa se syy mikä tahansa
Kertoilen lisää kunhan saadaan syy selville.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
No niin, sain vihdoin auton huollosta. Ketjun kiristimet olivat loppu, aivan kuten arvattavissa oli.
Positiivista asiassa oli, ettei korjaus maksanut 2000-4500 € kuten Espoossa vaan 1000€ töineen.
Työtä veloitettiin ohjeistetun 6 tunnin mukaan, vaikka hommaan kuulemma meni itseasiassa 18 tuntia. No kerrankin näin
Positiivista asiassa oli, ettei korjaus maksanut 2000-4500 € kuten Espoossa vaan 1000€ töineen.
Työtä veloitettiin ohjeistetun 6 tunnin mukaan, vaikka hommaan kuulemma meni itseasiassa 18 tuntia. No kerrankin näin
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue