Vanhempien ilmastointilaitteiden huolto/täyttö

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Vanhempien ilmastointilaitteiden huolto/täyttö

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Minäpä kirjoittelen ensimmäisen viestin reilun vuoden XJS kokemuksien perusteella tänne foorumille... Tätä aihetta on puitu varmaan aiemminkin, tosin... Mutta jospa tarina auttaa jotakuta, joka pohtii samoja ongelmia...

Minulla oli ongelmia XJS:n ilmastoinnin kanssa, kylmäaineet häipyivät taivaan tuuliin pikkuhiljaa. Edellinen omistaja oli teettänyt uudet letkut, järjestelmään oli laitettu R134a kylmäaine, sehän ei ole oikein hyvä juttu, näissä kun on alunperin ollut järjestelmässä R12 Freonit.

Koetin etsiä viime kesästä saakka uusia letkuja, koska teetetyt letkut alkoivat vuotaa juotoksista, se näkyi, koska jossain vaiheessa järjestelmään oli laitettu väriainetta.

Satuinpa sitten sattumalta löytämään uudet letkut British Partsilta, vaihdoin ne ja kuivaimen. Yksi (ainoa?) paikka Oulussa, joka tekee täyttöjä näihin vanhempiin vehkeisiin Isceon 49:llä (R12 korvaava aine) on Mekaner Oy. Siellä kyllä osataan homma, ainakin minun parin kerran kokemuksen perusteella. Typellä tehdyn koeponnistuksen ja vuotojen etsinnän jälkeen (suihkuttamalla "Fairy seosta" letkuihin, liitoksiin jne.) Isceon 49 järjestelmään, ja kuinka ollakaan ilmastointi alkoi pelaamaan noin 10x paremmin kuin koskaan auton minulla olo aikana.

Joten, jos teillä vanhempi kissa, jossa R12 alunperin (mulla ainakin konehuoneessa tarra, jossa näkyy tuo R12 mainittuna), täyttäkää järjestelmä Isceon 49:llä, voin suositella Mekaneria täällä Oulun seudulla asusteleville.

Niin, ja muuten, juttua ollut noista ilmastoinnin täyttöventtiileistä, näissä on semmonen normaalin venttiilin (auton rengas tms.) näköinen venttiili, jossa kumitiiviste ottaa varmaan ajan myötä siipeensä, ainakin näissä V12 vehkeissä lämmön vaikutuksesta "kuumalla puolella" ja alkaa vuotamaan. Mulle laitettiin avuksi metallinen "venttiilinhattu", jossa tiiviste. Hyvin on pitänyt, ainakin toistaiseksi.
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05