XJR kulutus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tuli ajettua 513km läpi syksyisen Suomen ja ihan mielenkiinnosta tarkkailin ensimmäistä kertaa kulutuslukemia, sekä ajotietokoneelta että myös tankkauksiin perustuvia todellisia lukemia. Keittoa kului 52.5 litraa eli 10.2 litraa satasta kohden. Ajoin täsmälleen rajoitusten mukaan eli mittarilukema n. 7% yli sallitun. Moottoritietä matkasta 15%, mikä nosti keskikulutusta noin 0.5 litraa verrattuna tilanteeseen jossa olisi vain 60/80/100 maantienopeuksia. Vakionopeussäädin koko ajan päällä ja kaasun/jarrun painamiseen tuli tarvetta ainoastaan muutaman kerran. Ajotietokoneelta katsoin 200km:n kulutuksen 8.8 litraa /100km rajoitusten ollessa pääsääntöisesti 80km/h. Matkamittarivirhettä lienee noin 3% kun vertasin matkaa Google Mapsin antamaan lukemaan. Summa summarum: Moottoriteiden ulkopuolisessa maantieajossa kuluu supersiistillä ajolla, mittarivirhe huomioiden, tasan 10 litraa/100km ja välillä voi päästä vielä litran vähemmälläkin. Minusta ei paha lukema kun otetaan huomioon auton speksit.
Viimeksi muokannut XJR-99, To Loka 04, 2012 10:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Näähän on ihan säästöpossuja!!

Mulla koko kesän ajelut tietsikan mukaan 14L/100km keskinopeudella 51km/h.
En ole pienempiä matkoja mittaillut mutta nollaan aina ajokauden alussa ja seurailen lukemaa, ollut melko tarkasti noissa lukemissa kaikki 5 kesää mitä olen tolla ajellut.
Varmaan suunnilleen puolet ajoista laatikko on sport moodissa... ei taida kuitenkaan tuota kulutusta juurikaan hetkauttaa mihinkään.
Meidän autoilla ei taida juurikaan olla eroa kulutukseen vaikuttavissa tekijöissä? Perävälityskin lienee sama?? ja painokaan ei hirveitä (alle 100kg??) loppupelissä eroa sedanin ja avomallin välillä
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tietokoneelta löytyi tieto ennen tätä reissua viimeiseltä 4800 kilometriltä keskinopeudella 40km/h ja se oli 15.1. Iso osa kaupunkiajoa ja sporttimoodi ollut päällä melko usein ja tietysti näitä 99.9l/100km hetkellisiä kulutuslukemia aina silloin tällöin...
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Jykkepoika kirjoitti:Näähän on ihan säästöpossuja!!

Mulla koko kesän ajelut tietsikan mukaan 14L/100km keskinopeudella 51km/h.
En ole pienempiä matkoja mittaillut mutta nollaan aina ajokauden alussa ja seurailen lukemaa, ollut melko tarkasti noissa lukemissa kaikki 5 kesää mitä olen tolla ajellut.
Varmaan suunnilleen puolet ajoista laatikko on sport moodissa... ei taida kuitenkaan tuota kulutusta juurikaan hetkauttaa mihinkään.
Meidän autoilla ei taida juurikaan olla eroa kulutukseen vaikuttavissa tekijöissä? Perävälityskin lienee sama?? ja painokaan ei hirveitä (alle 100kg??) loppupelissä eroa sedanin ja avomallin välillä
Mulla on nyt RSV:t koneessa - josko se on sittenkin ihmeaine :) Niin ja en tiedä jos toi lisäecu annostelee soppaa vakiota älykkäämmin. Pakopuolella ei myöskään turhia vastapaineita. Silläkin voi olla pienenpieni merkitys.
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja Igor »

Meikäläisen XJR:llä tankkauksista laskettu keskikulutus on muutaman kuukauden ajalta aika tarkkaan 13,5l/100km, ja ajotietokone näyttää koko ajan reilun litran todellista enemmän. Mittariheittoa ei ole GPS:n mukaan yhtään, ja jalka on yleensä aika raskas...

Aika paljon toi kulutus tuntuu nousevan kun nopeus nousee päälle satasen. Eilen ajelin ~150km maantietä jossa rajoitus vaihteli 80 ja 100:n välillä, ja parin pysähdyksen kanssa ajotietokone näytti 11,2l/100km (keskinopeus 75km/h), eli todellinen kulutus siinä kympin kohdilla. Jos pääsis ajamaan sitä standardimaantietä, jossa tehtaan ilmoittamat lukemat mitataan, niin varmaan pääsis helposti siihen luvattuun 9,5 litraan. 8)

Toinen ääripää löytyy viime kuulta, kun kävin Alastarossa ajamassa... ajotietokoneen mukaan reissun kulutus oli 24,2l/100km, ja siinä on mukana 220km maantietä. Ynnäilin että radalla meni n. 65l/100km. :lol:
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Pakko olla tolla RVS käsittelyllä jokin vaikutus kun sadalla on tippunut litran verran kulutus! Pitaisi vetää toinen satsi perään ohjeiden mukaan vielä. Ajanmyötä maksaa itsensä takaisin ja kun kitkaa vähemmän niin luulisi osionkin kestäväb kauemmin. Ei tämä oma sohvakaan kauheesti vie siihen nähden että alle kympillä pääsee maanriellä 2000kg painoisena ja tuolla moottorilla. Kaupungissa sitten juo vähän enemmän mutta ei enemmän kuin tarvitsee !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Oma mittariheittoni johtuu matalammasta rengasprofiilista eli lyhyemmästä kehästä. On itseasiassa hyvin linjassa tuon havaitsemani heiton kanssa.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja mikki »

Ciao!
Mulla kesän kulutus viim. 6100km on ollut 6,9L/100km.
Keskinop 48,4km/h.
Ei paha n. 2000kg kuskeineen.
Vähän vähemmän kuin X:llä vaikka tehoa n. +50%, painoa n. +200kg ja automatic ( vai siksikö juuri ) 8-portainen!
M
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja Igor »

Se on mikki se sitikan kone kun on noin pihi. ;)

Aika paljon sais muuten XF 2.2D:llä ajaa, että semmoseen vaihtamalla tulis säästöä... :lol:
Oli joskus: X308 XJR
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja mikki »

Parempi sekin kuin Singerin ompelukoneen motti vaik pieni ja vaatimaton onkin!! :evil:
Hitto ku Repelli ei pääse torille.
Kaikki kisut ei tykkää vedestä. Valk. XF lähdössä torille kohta eli reilun tunnin kuluttua!
M
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Excuse mua mon cherie St Michael. Pääsis, mutta ei kehtaa jos siellä on esim Äijä, Eläin ja Ronja-Kissa kolleineen. Ei kehtaa kun on tullut paukutelta henkseleitä. Kyllä mun itsetunto on kondiksessa ja olisin tullut ja olin jopa varautunut siihen että olisin saanut Tyypit XF-Type Deellä. Kiitos siitä ja otan koeajon enemmän kuin mielelläni vastaan. Tosin joudut ottaa tyypit pedal in the medal Lumpusta. Palataan niihin kun aika on. Se ei ol tänään. Merci St Michael!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Tuolta alhaalta Tulevat Tapahtumat osiosta löytyy mun (teko)syyt miksi en tullut. Kaatosateessa tämä ei Englantilainen vaan natsi-ooppeli otti yhdestä lätäköstä itteensä ennemmän kuin koloniasti luukas ja jätti matkan kesken km ennen kotia. 9mm niskalaukauksen paikka?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: XJR kulutus

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Sataa sataa ropisee...

Jonkun vuoden takaisella Biskajanlahden reissulla tuli otettua kaikki tankkauskuitit talteen. Säkää tai ei, mutta viimeisellä tankkauksella kulutuksessa ja ajotietokoneen lukemassa oli eroa 1 dl. Sen jälkeen en ole niin tarkkaa laskentaa viitsinyt tehdä.

Keskieuroopan kaahailumatkoilla keskikulutus on aina ollut 10,2-10,5 l välillä. Luulen, että kulutuksen vähyys johtuu siitä, kun auton saa lentoon niin se menee eteenpäin lähes pintakaasulla. Silti bensaan on aina mennyt enemmän rahaa, kuin auton täysiin Burg auf Fehmarin tuliaisiin. Unohtamatta Aldin ja Neton vs:ä
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Vastaa Viestiin