XJ tärisee.
XJ tärisee.
Tervehdys kissalan pojat ja tytöt.
Jagge on kehräämisen lisäksi alkanut tärisemään . Eli kun ajelen n. 80-110km/h jagge tärisee. Tärinä tulee mielestäni edestä. Renkaat on tasapainotettu, jarrupalat uusittu ja auto katsastettiin 24.9 eikä katsastaja löytänyt mitään löysää tai muuta huomatutettavaa. Jarruttaessa ei tärinää ole. Välillä jagge tärisee enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi kun autolla on ajanut jonkin aikaa, tärinä vähenee tai häviää kokonaan. Todella rasittava ominaisuus.
Onko ehdotuksia mistä lähteä tutkimaan/korjaamaan ominaisuutta ?
Jagge on kehräämisen lisäksi alkanut tärisemään . Eli kun ajelen n. 80-110km/h jagge tärisee. Tärinä tulee mielestäni edestä. Renkaat on tasapainotettu, jarrupalat uusittu ja auto katsastettiin 24.9 eikä katsastaja löytänyt mitään löysää tai muuta huomatutettavaa. Jarruttaessa ei tärinää ole. Välillä jagge tärisee enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi kun autolla on ajanut jonkin aikaa, tärinä vähenee tai häviää kokonaan. Todella rasittava ominaisuus.
Onko ehdotuksia mistä lähteä tutkimaan/korjaamaan ominaisuutta ?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: XJ tärisee.
Renkaat, vaikka on puntitettu. Toi 80 alkaen viittaisi siihen. Kokeile toisella rengsassarjalla. Nimim. Vanteet tasapainoitettiin ilman renkaita ja sen jälkeen renkaiden kanssa nollaan, mutta huonot renkaat tärisi. Kardaani ja sen tukilaakerin tunnit tullessa täyteen aiheuttaa tärinää, -ja ääntä-, mutta muissakin kuin 80-110 nopeuksissa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ tärisee.
MoiVälillä jagge tärisee enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi kun autolla on ajanut jonkin aikaa, tärinä vähenee tai häviää kokonaan. Todella rasittava ominaisuus.
Kirjoitamistasi oireista ja varsinkin tosta ylläolevasta antaisin minäkin ääneni pyörille. Parikin mahdollista syytä olisi tarjota.
Ekaksi, ajatko päivittäin vai harvemmin. Ainakin mulla kun ei ole päivittäista ajoa eli auto saattaa välillä seistä esim. reilun viikonkin niin aluksi on sellaista hentoa tärinää. Johtuu siitä että napakka alustaisessa autossa tuntee pienetkin epätasapainot ja paikallaan olon jälkeen ei renkaat ole täysin pyöreät, toi kyllä häviää muutaman kilometrin ajelun jälkeen. Ja tietty, pitää kyllä tuntea autonsa aikas hyvin että huomaa mutta kunnossa ollessaan ja hyväpintaisella tiellä nää menee niin sukkasillaan että ton huomaa. Asiaa edesauttaa jos ajaa pienillä rengaspaineilla.
Toinen oireisiin sopiva syy voisi olla pieni epätasapaino tai pystyhetto pyörissä. Eli on vielä rengasliikkeessä tasapainottajan "toleransseissa" mutta varsinkin edessä kun sattuvat samaan rytmiin renkaat pyörimään niin taas hyväalustaisessa autossa tärinän huomaa. Kun pyörät kaarteista johtuen sitten pyörivät eri matkan ja esim. pystyheitto on eripuolilla eri aikaan niin tärinä häviää mutta palautuu taas pyörien ollessa "sopivasti" samassa "rytmissä".
Onkos vanteissa paljon tasapainoja? Yleensä eniten painoja sisältävät pyörät kielivät pienistä ongelmista ja kannattaa laittaa taakse.
Höh, olihan vaikee kirjoittaa toi asia, toivottavasti siitä selviää mitä ajoin takaa...
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XJ tärisee.
Tervehdys !
Asioidessani edellisen kerran jag-finnissa olivat pyytämättä kokeilleet pyörien väljyyttä ja totesivat etupyörän navassa pienen väljyyden ja kysyivät että täryyttääkö ? Ei ole ainakaan vielä täryyttänyt mutta kuulemma alkaa jossain vaiheessa täryyttämään ja kuulemma tietyissä nopeuksissa aluksi. No, siitä selviää navan vaihdolla. Kävin katsastamassa toissapäivänä ja siellä ei havaittu mitään väljyyttä joten ei katsastusmies välttämättä pieniä väljyyksiä huomaa.
Asioidessani edellisen kerran jag-finnissa olivat pyytämättä kokeilleet pyörien väljyyttä ja totesivat etupyörän navassa pienen väljyyden ja kysyivät että täryyttääkö ? Ei ole ainakaan vielä täryyttänyt mutta kuulemma alkaa jossain vaiheessa täryyttämään ja kuulemma tietyissä nopeuksissa aluksi. No, siitä selviää navan vaihdolla. Kävin katsastamassa toissapäivänä ja siellä ei havaittu mitään väljyyttä joten ei katsastusmies välttämättä pieniä väljyyksiä huomaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XJ tärisee.
Minulla on X-typessä sama ongelma. Se esiintyy niin talvi- kuin kesärenkain. Täristää alkuunsa ja vähenee ja josku jopa häviää kokonaan jonkun km ajettua. Renkaat tarkistettu ja tasapainoitettu. Talvella tärinän määrä on suhteessa lämpötilaan eli mitä kylmempi niin sen kovemmin. Tarpeeksi kun on pakkasta (-20) niin tärinä ei häviä. Auto oli toissapäivänä huollossa ja katsastuksessa eikä mitään löytynyt. Yksi mitä ajattelin että olisiko mahdollista että autotallin lattialämmitys saa renkaan muodon hieman muuttumaan ja se palautuu lämmön tasaantuessa ajona aikana? Ominaisuus on ollut jo 2-3 vuotta, mutta kun autolla ajetaan harvoin maantiellä, niin ei ole haitannut.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: XJ tärisee.
Auto seisoo viiko lämpösessä tallissa. (Tai noh, nyt kun vene on pitäyt laittaa pakettiin, olen myös vikolla päässyt ajelemaan ) Mutta siis joo, pääasiassa käytän autoa perjantaisin kun lähdemme mökille tai veneelle ja toisen kerran sunnuntaina kun ajelemmeoi takaisin kotiin. Pitää koittaa eri vanteilla ja kumeilla tuleva talvi. Jos se vaikka siitä helpottaisi.
Mitä jos kävis aurauskulmien säädön tekemässä. Voisko siitä olla apua
Mitä jos kävis aurauskulmien säädön tekemässä. Voisko siitä olla apua
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: XJ tärisee.
Ei aurauskulmat vaikuta tärinään, mutta hyvä ne on säädättää.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: XJ tärisee.
Olen huomannut saman asian kyin Jykkepoika. Jo viikon seisotuksen jälkeen, kun lähtee ajamaan, renkaat täristävät. 5-10 km ajon jälkeen tärinä häipyy. Ja mitä lämpimämpi sää, sitä nopeammin seisonnasta johtuva tärinä häviää. Usean viikon seisotus aiheuttaa jo niin voimakasta tärinää, että ratti alkaa vipattamaan.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ tärisee.
Veikkaus nro 1
- rengaspaineet liian alhaiset , joten renkaat painuvat seisoessa
Veikkaus nro 2
- etuiskuvaimentimet alapusla hiukan väljä , kuten minulla , aiheuttaa värinää ratissa ajoittain , mutta homma hallinnassa , pusla tilattu Britishparts:lta n. 18 € sisätäen rahdin muiden osien yhteydessä
- rengaspaineet liian alhaiset , joten renkaat painuvat seisoessa
Veikkaus nro 2
- etuiskuvaimentimet alapusla hiukan väljä , kuten minulla , aiheuttaa värinää ratissa ajoittain , mutta homma hallinnassa , pusla tilattu Britishparts:lta n. 18 € sisätäen rahdin muiden osien yhteydessä
S-type 2,7 Twin Turbo D -04
Re: XJ tärisee.
Nyt kun ajoin tänne mökille ei tärinää juurikaan ollut. Hyvä niin. Rengaspaineet on tarkistettu. Pitänee harkita uusia puslia. Oliko paha homma vaihtaa?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: XJ tärisee.
Tätä teoriaa kuulee usein ja uskon tähän. Duunifrendi osti uuden passatin jossa ei saatu varmaan ikinä tätä kokonaan kontrolliin.Jykkepoika kirjoitti:MoiVälillä jagge tärisee enemmän ja välillä vähemmän. Lisäksi kun autolla on ajanut jonkin aikaa, tärinä vähenee tai häviää kokonaan. Todella rasittava ominaisuus.
Kirjoitamistasi oireista ja varsinkin tosta ylläolevasta antaisin minäkin ääneni pyörille. Parikin mahdollista syytä olisi tarjota.
Ekaksi, ajatko päivittäin vai harvemmin. Ainakin mulla kun ei ole päivittäista ajoa eli auto saattaa välillä seistä esim. reilun viikonkin niin aluksi on sellaista hentoa tärinää. Johtuu siitä että napakka alustaisessa autossa tuntee pienetkin epätasapainot ja paikallaan olon jälkeen ei renkaat ole täysin pyöreät, toi kyllä häviää muutaman kilometrin ajelun jälkeen. Ja tietty, pitää kyllä tuntea autonsa aikas hyvin että huomaa mutta kunnossa ollessaan ja hyväpintaisella tiellä nää menee niin sukkasillaan että ton huomaa. Asiaa edesauttaa jos ajaa pienillä rengaspaineilla.
Toinen oireisiin sopiva syy voisi olla pieni epätasapaino tai pystyhetto pyörissä. Eli on vielä rengasliikkeessä tasapainottajan "toleransseissa" mutta varsinkin edessä kun sattuvat samaan rytmiin renkaat pyörimään niin taas hyväalustaisessa autossa tärinän huomaa. Kun pyörät kaarteista johtuen sitten pyörivät eri matkan ja esim. pystyheitto on eripuolilla eri aikaan niin tärinä häviää mutta palautuu taas pyörien ollessa "sopivasti" samassa "rytmissä".
Onkos vanteissa paljon tasapainoja? Yleensä eniten painoja sisältävät pyörät kielivät pienistä ongelmista ja kannattaa laittaa taakse.
Höh, olihan vaikee kirjoittaa toi asia, toivottavasti siitä selviää mitä ajoin takaa...
Goodyearin renkaat oli vissiin ensiasennuksena ja sitten vaihtui lopulta merkki ja saatiin suht siedettävä lopulta.
Ei nämä pikkujutut huonossa autossa tunnu mutta Jaguarissapa tuntuu, ja niin tuntuu meikän X:ssäkin välillä. Joskus olen jopa ajanut huoltikselle kattomaan paineet kun täristää reilummin mutta ei ole mitään suurempaa, helpottaa kyllä kun pidän 2.8 baaria eturenkaissa painetta. (Nokia ZG2 225/45/17) Nämä pikku paskiaiset tulivat minulle alunalkujaankin reisille tasapainotettuna uusien vanteiden kanssa ja pystyheittoa ei oltu osattu korjata tuossa verkkokaupassa tasapainotuksella vaan se jouduttiin tekemään osaavalla uudelleen jolloin noista tuli ihan hyvät. Nyt menee talveksi alle Hakkapeliitta R:t ja jos ongelma on niilläkin niin sitten pitää alkaa tarkistelemaan tarkemmin. Kumma ongelma vaa että joskus ei ole mitään ongelmaa mutta etenkin liikkeelle lähtiessä täristää huonommalla tiellä ihan kunnolla. Soviterenkaat kannattaa ehkäpä teettää sorvattuna niinkun mullekin on tehty, ne tarvikevanteiden kanssa myytävät eivät oikein olleet riittävän timmit kun oli vielä niin ohuet.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: XJ tärisee.
Yksi joka aiheutta myös "tutinaa"on vanteisiin kertynyt lika,talvella lumisohjo.Siis kannatta koittaa pestä vanteet myös "sisäpuolelta".
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ tärisee.
Jep, jos ei ole merkkivanteet ja varmasti sopivat niin se voi myös aiheuttaa ongelmia. Perheessä aikanaan Firebird täristeli tullessaan ja kun sitä tutkittiin niin huomattiin että autosta löytyi erilaisia pyörän pultteja käsittämätön määrä. Tämä yhdistettunä tarvikevanteisiin joiden keskireikä ei natsannut alkuperäisiin aiheutti sen että täristivät vaikka itse pyörät olivat tasapainossa. Ongelmat katosivat kun osti täyden setin oikeita pyöränpultteja ja niillä huolellinen (antoi kartiopulttien keskittää vanteen oikein) asennus.Soviterenkaat kannattaa ehkäpä teettää sorvattuna niinkun mullekin on tehty, ne tarvikevanteiden kanssa myytävät eivät oikein olleet riittävän timmit kun oli vielä niin ohuet
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XJ tärisee.
Tervehdys !
http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CJS9 ... cAodpnIALQ
"Jos vanteen keskireikä on suurempi kuin pyörännapa, ei vanne keskity oikein ja seurauksena on erityisesti yli 60 km/h nopeuksilla ajettaessa "rattiin tuntuvaa" täryyttämistä."
http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CJS9 ... cAodpnIALQ
"Jos vanteen keskireikä on suurempi kuin pyörännapa, ei vanne keskity oikein ja seurauksena on erityisesti yli 60 km/h nopeuksilla ajettaessa "rattiin tuntuvaa" täryyttämistä."
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XJ tärisee.
Autotek sovitti paikan päällä nuo, tosin eiköhän mauserillakin saisi riittävän tarkkaa mittaakissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CJS9 ... cAodpnIALQ
"Jos vanteen keskireikä on suurempi kuin pyörännapa, ei vanne keskity oikein ja seurauksena on erityisesti yli 60 km/h nopeuksilla ajettaessa "rattiin tuntuvaa" täryyttämistä."
On nää nykyrenkaat kummallisia kun eivät ole pyöreitä edes laadukkaimmat, ei takavuosina koskaan ollu tälläsiä ongelmia vaikka lukioaikoina ei todellakaan aina ollut varaa testivoittajarenkaisiin
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: XJ tärisee.
Pirun uskomaton juttu.. Ostin keväällä heti kättelyssä autokaupan jälkeen 17" vanteet Nokian ZG2 225/45/17 renkailla netistä tuohon autoon ja niissä oli jo saapuessa pystyheittoa ihan huolella ja painoheittoa kymmeniä grammoja. Autotek tasapainotti sitten nämä ja olivat lähes ok tämän jälkeen kunnes alkoivat taas täristämään, aloin jo epäilemään että nyt on autossa jotain pahasti vialla kun sen verran ravisutti tuossa hieman tienpinnasta riippuen. Nyt vaihoin Hakkapeliitta R kitkat alle ja pienintäkään eloa ei ole ratissa tai muuallakaan ja auto kulkee kuin uusi. Hieman meinaa kasvaa tatti otsaan homman kanssa, vannepaketilla taitaa olla vuoden takuu ja taidan mennä talven aikana vaikka nokialle asti tuon homman kanssa että noista saadaan kelvolliset sikäli mikäli se on renkaiden eikä vanteiden vika.Ovatko kenties sitten liikkuneet vanteella että tärinä alkoi uudelleen.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: XJ tärisee.
Terve,
Ei X350 vaan X308 mutta täsmälleen samat oireet oli vuonna 2007:
viewtopic.php?f=2&t=4853&hilit=xj8+jarru
ja alkuperäisen keskustelun ratkaisu:
viewtopic.php?f=2&t=1834&hilit=jarru+jumittaa
-Jakuvaari
Ei X350 vaan X308 mutta täsmälleen samat oireet oli vuonna 2007:
viewtopic.php?f=2&t=4853&hilit=xj8+jarru
ja alkuperäisen keskustelun ratkaisu:
viewtopic.php?f=2&t=1834&hilit=jarru+jumittaa
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJ tärisee.
Tuohon liittyen tilasin juuri jarrusatulan X:ään taakse kun kässäri ei toimi toisella puolella, ei paljon intoa lähteä vetämään atomeiksi ja etsimään ongelman aiheuttajaa sisuksista olevasta kuulamekanismista kun uuden satulan kahden vuoden takuulla saa briteistä 74 eurolla kotiin toimitettunajakuvaari kirjoitti:Terve,
Ei X350 vaan X308 mutta täsmälleen samat oireet oli vuonna 2007:
viewtopic.php?f=2&t=4853&hilit=xj8+jarru
ja alkuperäisen keskustelun ratkaisu:
viewtopic.php?f=2&t=1834&hilit=jarru+jumittaa
-Jakuvaari
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: XJ tärisee.
Olen samaa mieltä tuosta renkaiden laadusta,mainitsin joskus jo asiasta aiemmin.Markkinoilla on jos jonkinlaista kauppiasta ja kun kilpailu on kovaa niin entiset laatutavaran kauppiaatkin ovat sortuneet myymään sarjoja joissa on mukana kaksi sekunda rengasta.Minulle ei ole sattunut enää vuosikausiin sarjaa jossa kaikki olisivat tasalaatuisia.Minkäs teet kun tasapainotuskoneessa näet että tuo rengas heittää sentin tai enemmänkin.Laitetaan taakse ja asia on sillä selvä.Sitten 100 vauhdissa takapenkit tärisee (Bussimalli)tai henkilöautossa turvavyöt ja koko auto tärisee.Puhumattakaan Jagessa jossa tuntuma tiehen on eritasolla kuin näissä veltoissa yleisautoissa.