Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma ?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma ?
Tervehdys !
Tässä tänään öljyjä vaihdellessa yms yritin poistaa kokeilumielessä tästä "uudesta" tulokkaasta(s-type 4.0) renkaan muttereita mutta yritykseksi jäi. Kiinni on alkuperäiset 16" 11 puolan vanteet joissa on muttereiden päällä sellaiset kiiltävät mutterinsuojat kiinni.
Ongelma piileekiin juuri siinä että nämä mutterinsuojat eivät irtoa sitten millään !
Muistelen että näihin on jotain vetimiä olemassa ihan manuaalia myöten mutta eipä ole itsellä hallussa sellaista. Pitääkö niitä kierittää irti vai ovatko vain kitkalla kiinni mutterin ympärillä ? Laittelin muhimaan crc:tä jos vaikka irtoaisivat helpommin kun ruosteen sekaan saa vähän liukastetta.
En tiedä milloin renkaita on käytetty irti joten irtipitäisi saada jossain vaiheessa talvenaikana. Sinällän ei kiire koska ei tule vielä tieliikennekäyttöön mutta aikas ärsyttävää tämä on. Mitä vaihtoehtoja hoitaa asia on ? Olen kiitollinen auttavista vinkeistä !
Kiitos !
Tässä tänään öljyjä vaihdellessa yms yritin poistaa kokeilumielessä tästä "uudesta" tulokkaasta(s-type 4.0) renkaan muttereita mutta yritykseksi jäi. Kiinni on alkuperäiset 16" 11 puolan vanteet joissa on muttereiden päällä sellaiset kiiltävät mutterinsuojat kiinni.
Ongelma piileekiin juuri siinä että nämä mutterinsuojat eivät irtoa sitten millään !
Muistelen että näihin on jotain vetimiä olemassa ihan manuaalia myöten mutta eipä ole itsellä hallussa sellaista. Pitääkö niitä kierittää irti vai ovatko vain kitkalla kiinni mutterin ympärillä ? Laittelin muhimaan crc:tä jos vaikka irtoaisivat helpommin kun ruosteen sekaan saa vähän liukastetta.
En tiedä milloin renkaita on käytetty irti joten irtipitäisi saada jossain vaiheessa talvenaikana. Sinällän ei kiire koska ei tule vielä tieliikennekäyttöön mutta aikas ärsyttävää tämä on. Mitä vaihtoehtoja hoitaa asia on ? Olen kiitollinen auttavista vinkeistä !
Kiitos !
S Type R (2002) -Black Edition-
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Omassakin noita aluksi ihmettelin mutta kyllä ainakin mun aukeaa sopivalla hylsyllä, tässä viewtopic.php?f=2&t=1069&hilit=mutterit on noiden rakennettta ennenkin ihmetelty, on varman muitakin ketjuja
EDIT. Näköjään linkin sisältämät linkit vanhentuneet sen verran etteivät enää vie suoraan ao. osiin...
EDIT. Näköjään linkin sisältämät linkit vanhentuneet sen verran etteivät enää vie suoraan ao. osiin...
Viimeksi muokannut Jykkepoika, La Loka 20, 2012 1:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Itse ihmettelin samaa asiaa X-Typeni kanssa ensimmäistä renkaan vaihtoa tehdessäni. Soitin huoltoon, ja minulle kerrottiin, ettei muttereissa ole suojia. Ne vain näyttävät ja tuntuvat siltä, kuin siinä olisi jokin irrotettava osa.
Ei muuta kuin sovitat rengasavaimen "suojan"päälle ja väännät mutterin varovasti suojineen auki.
Ei muuta kuin sovitat rengasavaimen "suojan"päälle ja väännät mutterin varovasti suojineen auki.
- Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tervehdys !
Tässä yhdessä kun se suoja pyörii siinä mutterin päällä niin vaikka avaimen asettaa päälle niin ei ota tietysti kiinni itse mutteriin. Eli kyllä siinä jokin kuori joo päällä on. Tuntuvat järjettömän pehmeältä seokselta muutenkin nuo suojat. Pitää vissiin kuoria se siitä päältä pois jotta pääsee käsiksi itse pulttiin ? Ilmeisesti joku työkalu siihen hommaan on koska heiluvat melkoisesti ja eivät kyllä kiinteästi olvan kiinni. Ihan sama vaikka kaikki menevät piloille koska vaihdan erilaiset mutterit mutta ensin olisi saatava ne irti....
Tässä yhdessä kun se suoja pyörii siinä mutterin päällä niin vaikka avaimen asettaa päälle niin ei ota tietysti kiinni itse mutteriin. Eli kyllä siinä jokin kuori joo päällä on. Tuntuvat järjettömän pehmeältä seokselta muutenkin nuo suojat. Pitää vissiin kuoria se siitä päältä pois jotta pääsee käsiksi itse pulttiin ? Ilmeisesti joku työkalu siihen hommaan on koska heiluvat melkoisesti ja eivät kyllä kiinteästi olvan kiinni. Ihan sama vaikka kaikki menevät piloille koska vaihdan erilaiset mutterit mutta ensin olisi saatava ne irti....
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tyyppivika,jos muttereita on auottu hieman epäsopivalla hylsyllä,alkaa kuori pyöriä tyhjää. Mutteri kuoren alla on pyöreä,eli vaatii hylsyn,joka on tarkoitettu rikkoutuneiden lukkopulttien avaamiseen.
XKR Convertible -01
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tervehdys !
Kokeeksi n.6 tunnin crc kylvyn jälkeen kokeeksi väänsin yhden renkaan kaikki mutterit auki. Piti käyttää kyllä kohtuuttomasti voimaa mutta irtosivat kuitenkin. Eli lähtevät holkkeineen irti niinkuin todettiin. Nyt ongelmana kuinka saada se ympäripyörivä holkki.. Huomenna pitää yrittää rouhia irti loputkin ja laittaa lithiumit sisäänn. Kiitos vastauksista !
Kokeeksi n.6 tunnin crc kylvyn jälkeen kokeeksi väänsin yhden renkaan kaikki mutterit auki. Piti käyttää kyllä kohtuuttomasti voimaa mutta irtosivat kuitenkin. Eli lähtevät holkkeineen irti niinkuin todettiin. Nyt ongelmana kuinka saada se ympäripyörivä holkki.. Huomenna pitää yrittää rouhia irti loputkin ja laittaa lithiumit sisäänn. Kiitos vastauksista !
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tervehdys !
Nyt on kaikki mutterit ja renkaat saatu irroitettua. Aikamoinen homma oli saada avain menemään noiden holkkien päälle kun olivat joskus yrittäneet avata vääränkokoisella avaimella ja suojat muotoutuneet osassa myodottomiksi. Kun hakkasin oikean avaimen halolla sisään niin pehmeä kuori muotoutui uudelleen ja käyttämällä putkenpätkää vipuvartena sai avaimella runtattua mutterit auki. Tuo yksittäinen rikkoutunutkin lähti lopulta nätisti. Se ei ole pyöreä sisältä vann ihan normaalikulmainen päällä vaan tuo kuori joka on kyllä kiinteästi kiinni. Ei pysyisi millään pyöreän päällä kun noin pehmeää on tavara siinä päällä. Vaihdoin normaalit mutterit tilalle ja lithiumrasvaa napojen ja muttereiden väliin. Kiitos vastaajille avusta joka johti onnistuneeseen ongelman ratkeamiseen. Taas yksi asia opittu autosta lisää mikäparhainta. Täytyy sanoa että jos tätä olisi tienpäällä ilman kunnon varusteita alkanut tekemään niin tekemättä olisi jäänyt. Onneksi tuli tehtyä kotipihassa
Nyt on kaikki mutterit ja renkaat saatu irroitettua. Aikamoinen homma oli saada avain menemään noiden holkkien päälle kun olivat joskus yrittäneet avata vääränkokoisella avaimella ja suojat muotoutuneet osassa myodottomiksi. Kun hakkasin oikean avaimen halolla sisään niin pehmeä kuori muotoutui uudelleen ja käyttämällä putkenpätkää vipuvartena sai avaimella runtattua mutterit auki. Tuo yksittäinen rikkoutunutkin lähti lopulta nätisti. Se ei ole pyöreä sisältä vann ihan normaalikulmainen päällä vaan tuo kuori joka on kyllä kiinteästi kiinni. Ei pysyisi millään pyöreän päällä kun noin pehmeää on tavara siinä päällä. Vaihdoin normaalit mutterit tilalle ja lithiumrasvaa napojen ja muttereiden väliin. Kiitos vastaajille avusta joka johti onnistuneeseen ongelman ratkeamiseen. Taas yksi asia opittu autosta lisää mikäparhainta. Täytyy sanoa että jos tätä olisi tienpäällä ilman kunnon varusteita alkanut tekemään niin tekemättä olisi jäänyt. Onneksi tuli tehtyä kotipihassa
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Mikä ihmeen idea on lykätä ylipäänsä jotkut erilliset koristemutterit noiden mutskujen päälle jos nyt ymmärsin tämän ongelman oikein ? Äkkiä keksin vain kustannussäästö vs kromattu umpimutteri. Ei ole vielä itselle tullut eteen, suurin renkaanvaihdon ongelma minkä muistan oli eka ajoautoni aikoinaan (1 Gen Mitsu Eclipse) joka oli seissyt saksassa niin kauan että takajarrulevyt olivat millin ruosteessa ja alut hitsautuneet täten myös pyörännapaan kiinni, irtosi sitten lopulta löysäämällä muttereita hieman ja tyyliin tekemällä pari kässärikäännöstä hiekalla.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Nykyvanteistakin vähän kokemusta. Vanteen reijät niin kaposet ettei wanhan koulun ristikkoavain mahdu siihen. Auton oma avain ei kestä aukaisua jos renkaat liikkessä pulttipyssyllä paukuteltu kiinni liian kireällä. Tiepalvelu apuun mikä veloitti sikahinnan pulttie aukaisusta. Oi niitä aikoja kun maanteiden ritarit veloittivat vain osista ja antoivat blankon pankkisiirolapun millä sai vapaaehtoisesti maksaa heille omantunnon mukaan. Silloin maksoi mielellään. Eipä tarvii heitä, siis ainakaan tätä monikansallista turvayhtiötä käyttää..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tervehdys !
Kyllä aika rimpula oli myös tämän ässän oma avain. Kun sitä kunnolla käänsi niin taipui melkoisesti. Aukesivat kyllä sillä kun oli tuo pöydänjalka putki apuna. Jos ei vakuutuksia ole hinaukselle niin kallista kyllä on ! Ja eihän noita vararenkaitakaan enää näissä uudemmissa autoissa ole ollut "pitkään" aikaan !
Kyllä aika rimpula oli myös tämän ässän oma avain. Kun sitä kunnolla käänsi niin taipui melkoisesti. Aukesivat kyllä sillä kun oli tuo pöydänjalka putki apuna. Jos ei vakuutuksia ole hinaukselle niin kallista kyllä on ! Ja eihän noita vararenkaitakaan enää näissä uudemmissa autoissa ole ollut "pitkään" aikaan !
S Type R (2002) -Black Edition-
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Kun vetää pyörät kiinni momenttiavaimella oikealla momentilla ja muistaa sipaista kuparirasvaa kierteisiin niin ei pitäisi olla mitään ongelmia tien päällä auton omilla avaimilla..
Ja aukeaa hennommankin ihmisen voimilla
Ja aukeaa hennommankin ihmisen voimilla
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Tervehdys !
Juu, näin menettelen jos itse kiristelen, mutta nämä oli laitettu jonkun muun toimesta infernaaliseen kiristysasteeseen. Tämä siis oli tämän uuden tulokkaan ensimmäinen renkaanirroitus ja nämä vedetty ilmeisesti jollain koneella kiinni ja sen jälkeen joku yrittänyt väärällä avaimella runnoa auki kun olleet niin tiukassa. Infernaalinen kiristysaste+runnotut pultit= ongelmia. No nyt vedetty auki ja rasvattu siten että ei vielä kausivaihtojen välissä pitäisi olla ongelmia tässä.
Juu, näin menettelen jos itse kiristelen, mutta nämä oli laitettu jonkun muun toimesta infernaaliseen kiristysasteeseen. Tämä siis oli tämän uuden tulokkaan ensimmäinen renkaanirroitus ja nämä vedetty ilmeisesti jollain koneella kiinni ja sen jälkeen joku yrittänyt väärällä avaimella runnoa auki kun olleet niin tiukassa. Infernaalinen kiristysaste+runnotut pultit= ongelmia. No nyt vedetty auki ja rasvattu siten että ei vielä kausivaihtojen välissä pitäisi olla ongelmia tässä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Renkaan muttereiden- ja samalla renkaan irroitusongelma
Ensimmäistä renkaanvaihtoa XJR:lle tehdessäni ihmettelin kanssa noita erikoisia "mutterinsuojuksia", kun tuntuivat hieman hölskyvän paikallaan. Mutta kun kaivoin auton oman avaimen esille, ja totesin sen sopivan niihin suoraan, niin uskoin ettei kyseessä olekaan mitkään irralliset suojat. Omani onneksi aukesivat kohtuullisella voimankäytöllä, ja ehjinä. Momenttiavaimelle ääni täältäkin. Se aluvanteille suositeltu 110-120Nm tulee helposti ylitettyä tavallisella ristikkoavaimellakin, ja avaaminen voi seuraavan kerran olla todella tuskaista.
Oli joskus: X308 XJR