S-type 4.0 vaihteisto hajosi, onko kellään kokemuksia?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Skyman
Viestit: 1
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 2:47 pm
Paikkakunta: Tuusula

S-type 4.0 vaihteisto hajosi, onko kellään kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Skyman »

Saksassa kävin ostamassa vm2000 S-typen, mittarissa oli 98tkm ja huoltokirjaa täytetty 60tkm saakka. Seuraavana päivänä moottoritiellä ajellessani moottorijarrutustilanteessa laatikko vaihtoi "jymähtäen" isommalle (moottorin kierrokset muuttuivat äkillisesti 4000->3000). Tämän jälkeen ei ollut enää vetoa, mutta onnistuin valuttamaan auton levähdysseisakkeelle. Sieltä auto hinaamalla paikalliselle Jaguarille, jossa diagnoosi: "vaihteisto on kokonaan rikki, uusi maksaa 7000 euroa tai vie auto vaihteistokorjaamoon". Siispä auto hinaamalla vaihteistokorjaamoon, jossa korjauksen hinta 3400 euroa. Vaihteisto kuulema on Fordin valmistama 5R55N. Missään vaiheessa ei näkynyt mitään vaihteiston vikailmoituksia tai vikamerkkivaloja. Auto jäi korjaamon pihaan seisomaan ja lähdin takaisin Suomeen. Korjaamon avattua vaihteiston, sieltä löytyi tällaista jälkeä:
- planeettavaihde hajonnut (OD-Planetensatz ausgeglüht)
- 3 kytkintä palanut (3 Kupplungen verbrannt)
- solenoidisarja rikki (Solenoidsatz defekt)
- etummainen vapaakytkin räjähtänyt (vorderer Frelauf gesprengt)
- tuloakseli kiilloittunut (Eingangswelle verglüht)
- öljynjäähdytin tuhoutunut sinne joutuneista metalliosista

Lähetin tiedot tapahtuneesta sekä korvausarvion myyjäliikkeeseen. Aikansa asiasta keskusteltiin ja sitten tuli lakimiehen kirjelmä, että "Kyseessä on normaali kulumisvaurio joka ei kuulu takuuseen. Voitte viedä asian oikeuteen, meillä on suojanamme oikeusturvavakuutus." :shock:
Selvitettelin asiaa ja Saksassa oikeudenkäynti maksaa 2000 euroa + asiantuntijalausunto 1000 euroa, eli 3000 euroa :( . Asian ratkaisemiseen voi mennä vuosi. Lisäksi jos jutun häviää, joutuu maksamaan vastapuolen kulut, jotka ovat samaa luokkaa :cry: .

:?: Onko kukaan lukijoista kuullut S-typen vaihteistovaurioista tai onko sattunut vastaavaa vaihteistovauriota omalle kohdalle? Jag-lovers.org:ia olen jo lukenut. Niin ja sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta oikeudenkäynneistä Saksassa? :?:
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Ei missään nimessä vastaa normaalia kulumista - noilla kilometreillä varsinkaan. En ole lukenut missään tämänkaltaisista vaihteistoongelmista S-typessä - jokin juttu muistaakseni oli vaihteenvalitsinmekanismista - pystyttiinkö esim pakkia heittämään päälle vauhdissa?

Lieköhän autosi ajettu laatikko kuivana? Itse en ole koskaan ajatellutkaan tsekata vaihteistonöljyt autonoston yhteydessä, mutta tästedes sen tulen tekemään!

Sinuna pyytäisin kenties jonkin 'puolueettoman' arvion esim Inchcapen puolelta ennen mahdollista riitelyä - tuo oikeuturvavakuutuksen kanssa pelottelu nyt lähinnä vaikuuttaa vastapuolen uhittelulta - ja keskustele lakimiehen kanssa mahdollisista toimista - Suomessahan tuollainen tapaus melko varmasti johtaisi myyjäliikkeen korvausvelvollisuuteen, ja oletan Saksalaisen lainsäädännön kuten myös oikeuskäytännön olevan aikalailla vastaavaa kuin meillä. Löytyyköhän listalta joku lakioppinut jolla olisi näkemystä tästä? Selustasi turvana näkisin kuitenkin että ostit kärryn liikkeestä - takuu- sun muuta kaupankäyntiin liittyvät asiathan ovat varsin hyvin EU:n hallinnassa. Yksityisiltä hankituissa 'Bastlerfahrzeug'eissahan kaikki kuluttajansuoja taas puuttuu, mikä on hyvä pitää mielessä hieman vanhempia hankitessa!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Käväisin tuolla maailmalla lukemassa, ja kyllä valitettavasti näyttää S-Typen
vaihdelaatikko ongelmat olevan yleisiä vm. 2000 - 2002. Joillakin näyttää jo neljäs loota olevan menossa.
Aika syväluotaavsti on asiaan perehdytty täällä http://www.thelurch.com/index.htm
sieltä löytyy kaikenlaista S-typeen liittyvää.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Vikoja on ollut

Viesti Kirjoittaja Jussi »

kyllä tuolla maailmalla näitä vikoja on paljon ollut, sekä tällä vanhemmalla Fordin laatikolla että uudemmalla ZF:n laatikolla, viime mainitulla jopa enemmän. Fordin laatikko on sama kuin Lincoln LS:ssä ja sellaisia saa 1375 dollarilla tehdaskorjattuja vuoden takuulla USAsta, ainakin Ebayssa on usein mainoksia.

Toinen vaihtoehto on käytetty laatikko, mallihan on sama 1999 - 2001. Minulla itsellä on muista autoista huonoja kokemuksia täysräjähdyksen kokeneiden laatikoiden korjauttamisesta, työkustannukset ovat melkoiset.

Saksalaisten oikeusturvahommista ei ole kokemusta, mutta ainakaan omassa tapauksessani jarrukorjaus jäi saksalaiselta myyjältä maksamatta. Korjattavahan se on ja vaikka rahti saattaa olla melkoisen suuri, niin ainakin minua houkuttelisi tuo vaihtolaatikko USAsta. Saksaan rahtikin olisi ehkä järkevällä tasolla.

Jussi, 4.0 S vm 2000,
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Eikös auton verot olis pienemmät jos sen tullais Suomeen ei ajokuntoisena, lähes varaosina ja hommais lootan kotoa päin? Rahtikulut ovat tietysti suuremmat...
XJ6 4,2 A Sovereign -86
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Juuri kyselin tuota Tullista: vastaus oli että auton on oltava ajo- ja katsastuskuntoinen jotta tullaaminen ylipäänsä olisi mahdollista... Sen sijaan ajokuntoon vaikuttamattomat vauriot - lommot sun muut - kylläkin vaikuttavat myyntihinnan arviointiin.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Vastaa Viestiin