1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Askartelin tuommoisen ja tässä listattuna osat ja työvaiheet, joilla homma menee plug&play ja kaikki toimii jälkeenpäin. Myös rattikaukosäädin:
Puretaan keskikonsoli irti:
ohjeet videomuodossa täältä:http://www.youtube.com/watch?v=gU8QeZWoWr0
Vanha keskipaneeli radioineen pois, lämmittimen ja luistonesto/hätävilkkunappien paneelit lähtevät nätisti irti kolmella ruuvilla. Tässä hommaa helpottaa kun pyörittää vaihteensiirtimen nupin irti - muutoin paneelin manööveröinti paikaltaan on hankalaa:
Vanha paneeli irti, kuten näkyy, radio on liian leveä normi-dinille:
Tilalle vanhan mallinen (XJ) paneeli, jossa paikka normiradiolle. Sopii paikalleen suoraan ja vanhat lämmitin/luistonestopaneelit sopivat kohdalleen:
Löytyy täältä halvimmalla ja lähettävät Suomeen nopeasti: http://www.jagspares.co.uk/Manners/Part ... perpage=10
Lisäksi vielä din-sovitin, jotta radio tulee pikkuisen ulommaksi ja sopii kojelautaan paremmin:
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=FP-14-00
Asennetaan rattikaukosäädinadapteri, jossa samassa myös normaaliin ISO-liittimeen muutos: http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=CTSJG001
Tähän ostetaan lisävarusteeksi oman radion merkkiin sopiva lisäjohto. Itse asensin Kenwoodin.
Näiden kanssa ei siis tarvitse ainuttakaan johtoa puukottaa tai katkoa alkuperäisistä!
Lyödään koko roska takaisin kiinni ja nautitaan uudesta soittimesta!
Koko hommaan menee aikaa n. tunti-pari. Suurin työ on tuo ihan ensimmäinen, eli vaihteensiirtimen ympärillä olevan suojalevyn suostuttelu irti luottokortein/vastaavin.
Ainakin itsellä paloi hommaan varmaan vartti, kun en oikeaa tatsia asiaan heti tajunnut. Muutoin hyvinkin suoraviivaista puuhaa.
Itse vielä näiden lisäksi vedin keskikonsolin sisässä usb-johdon kyynärnojaboksiin, jonne asensin myös usb-jakajan. Teippasin johdon kiinni keskikonsolin sivuun sisäpuolelle jottei se pääse heilumaan tai jäämään mihinkään väliin. Kyynärnojaboksin pohjassa, alapuolella, on valuprosessista tms jäljelle jäänyt pyöreä rinkula, jonka kohdalta muovi on huomattavasti muuta osaa ohuempaa. Pyöräytin tästä dremelillä siistin ja pyöreän reijän, josta usb-johto juuri mahtui sisään boksiin. Nyt voi laittaa 2kpl tikkuja ja ipodin yhtä aikaa kiinni usb-jakajaan ja hallita koko hommaa soittimelta!
Puretaan keskikonsoli irti:
ohjeet videomuodossa täältä:http://www.youtube.com/watch?v=gU8QeZWoWr0
Vanha keskipaneeli radioineen pois, lämmittimen ja luistonesto/hätävilkkunappien paneelit lähtevät nätisti irti kolmella ruuvilla. Tässä hommaa helpottaa kun pyörittää vaihteensiirtimen nupin irti - muutoin paneelin manööveröinti paikaltaan on hankalaa:
Vanha paneeli irti, kuten näkyy, radio on liian leveä normi-dinille:
Tilalle vanhan mallinen (XJ) paneeli, jossa paikka normiradiolle. Sopii paikalleen suoraan ja vanhat lämmitin/luistonestopaneelit sopivat kohdalleen:
Löytyy täältä halvimmalla ja lähettävät Suomeen nopeasti: http://www.jagspares.co.uk/Manners/Part ... perpage=10
Lisäksi vielä din-sovitin, jotta radio tulee pikkuisen ulommaksi ja sopii kojelautaan paremmin:
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=FP-14-00
Asennetaan rattikaukosäädinadapteri, jossa samassa myös normaaliin ISO-liittimeen muutos: http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=CTSJG001
Tähän ostetaan lisävarusteeksi oman radion merkkiin sopiva lisäjohto. Itse asensin Kenwoodin.
Näiden kanssa ei siis tarvitse ainuttakaan johtoa puukottaa tai katkoa alkuperäisistä!
Lyödään koko roska takaisin kiinni ja nautitaan uudesta soittimesta!
Koko hommaan menee aikaa n. tunti-pari. Suurin työ on tuo ihan ensimmäinen, eli vaihteensiirtimen ympärillä olevan suojalevyn suostuttelu irti luottokortein/vastaavin.
Ainakin itsellä paloi hommaan varmaan vartti, kun en oikeaa tatsia asiaan heti tajunnut. Muutoin hyvinkin suoraviivaista puuhaa.
Itse vielä näiden lisäksi vedin keskikonsolin sisässä usb-johdon kyynärnojaboksiin, jonne asensin myös usb-jakajan. Teippasin johdon kiinni keskikonsolin sivuun sisäpuolelle jottei se pääse heilumaan tai jäämään mihinkään väliin. Kyynärnojaboksin pohjassa, alapuolella, on valuprosessista tms jäljelle jäänyt pyöreä rinkula, jonka kohdalta muovi on huomattavasti muuta osaa ohuempaa. Pyöräytin tästä dremelillä siistin ja pyöreän reijän, josta usb-johto juuri mahtui sisään boksiin. Nyt voi laittaa 2kpl tikkuja ja ipodin yhtä aikaa kiinni usb-jakajaan ja hallita koko hommaa soittimelta!
XKR
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Onkos kukaan tehnyt vastaavaa hommaa 2005 tms. S-Typeen? Tarttis saada soitin, joka tukee alkuperäistä ohjauspyörässä olevaa säädintä ja joka tukisi Bluetoothia, että saisi Spotifyta soittaa auton audion kautta sen kanssa ja myös navigaattorin ohjeet tulisivat sitä kautta. (Erillinen navi, autossani ei ole tehdasasenteista navia)
Ne erilliset FM-mokkulat koen aika hankalana, vaikka niilläkin homma ainakin Spotifyn osalta hoituu.
Ne erilliset FM-mokkulat koen aika hankalana, vaikka niilläkin homma ainakin Spotifyn osalta hoituu.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Rattinappiadaptereita löytyy lähes jokaiselle soitin/auto-yhdistelmälle, eli soittimen voi valita melko vapaasti. Alla yksi esimerkki. Kannattaa tosin olla tarkka auton vuosimallin kanssa, että tulee varmasti sopiva adapteri. Myös se alkuperäisen radion malli saattaa vaikuttaa.
http://www.dynamicsounds.co.uk/autolead ... 33723.html
http://www.dynamicsounds.co.uk/autolead ... 33723.html
Oli joskus: X308 XJR
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Kiitos tästä!Igor kirjoitti:Rattinappiadaptereita löytyy lähes jokaiselle soitin/auto-yhdistelmälle, eli soittimen voi valita melko vapaasti. Alla yksi esimerkki. Kannattaa tosin olla tarkka auton vuosimallin kanssa, että tulee varmasti sopiva adapteri. Myös se alkuperäisen radion malli saattaa vaikuttaa.
http://www.dynamicsounds.co.uk/autolead ... 33723.html
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Maailmalta esim. "aftermarket stereo upgrade"-sanoilla hakemalla löytyy esimerkkejä asennuksista. http://www.jaguarforums.com ja http://www.jaguarforum.co.uk ovat hyviä paikkoja etsiä tietoa. S-type:n facelift mallissa homma näyttää hoituvan aika samalla lailla kuin X-typessäkin, eli kannattaa vilkaista myös X-typeen tehtyjä upgradeja. Ohessa esim. linkki isommasta äänentoiston päivityksestä:jpajula kirjoitti:Onkos kukaan tehnyt vastaavaa hommaa 2005 tms. S-Typeen? Tarttis saada soitin, joka tukee alkuperäistä ohjauspyörässä olevaa säädintä ja joka tukisi Bluetoothia, että saisi Spotifyta soittaa auton audion kautta sen kanssa ja myös navigaattorin ohjeet tulisivat sitä kautta. (Erillinen navi, autossani ei ole tehdasasenteista navia)
Ne erilliset FM-mokkulat koen aika hankalana, vaikka niilläkin homma ainakin Spotifyn osalta hoituu.
http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... faq-54685/
Tässä toinen esimerkki (ko. Alpinen soittimessa ei tosin BT:tä, mutta uudemmassa 910 versiossa on):
http://www.jaguarforums.com/forum/audio ... ype-37192/
Sellainen asia kannattaa huomioida, että käsitykseni mukaan kojetaulun kello lopettaa noissa päivityksissä toimintansa, koska se saa signaalinsa alkuperäiseltä soittimelta. Tähän kiinnostaisi itsekin saada vahvistus, jos joku on päivityksen tehnyt.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
skissa05 kirjoitti: Sellainen asia kannattaa huomioida, että käsitykseni mukaan kojetaulun kello lopettaa noissa päivityksissä toimintansa, koska se saa signaalinsa alkuperäiseltä soittimelta. Tähän kiinnostaisi itsekin saada vahvistus, jos joku on päivityksen tehnyt.
Jotain tollasta mäkin olin lukevinani. Liittyiskö se RDS:ään sitten jotenkin ja kojelaudan kello ottais ajan samasta radiosignaalista radion kautta?
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Lieköhän tollanen mistään kotoisin: http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-X-Type ... 5d355467dc
Bluetooth löytyy ja asennuskehys tulee mukana, tukee puhelimia ja puhelimella soittamista radion kautta, tukee musiikkiin ja navin kytkemiseen A2DP-Bluetooth profiilia jne.
Mutta tämä kohta arvelluttaa: "Please Note:
Modification will be required to allow the headunit to sit flush with the dash. You may need to cut into the heater matrix in order to do so".
Ja hinta....se on epäilyttävän edullinen.
Bluetooth löytyy ja asennuskehys tulee mukana, tukee puhelimia ja puhelimella soittamista radion kautta, tukee musiikkiin ja navin kytkemiseen A2DP-Bluetooth profiilia jne.
Mutta tämä kohta arvelluttaa: "Please Note:
Modification will be required to allow the headunit to sit flush with the dash. You may need to cut into the heater matrix in order to do so".
Ja hinta....se on epäilyttävän edullinen.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
http://www.nexxia.co.uk/products.asp?s= ... 20Adapters
Tuolta löytyy aika moneen malliin. Itsellä siis tämä Nexxian myymä ja hienosti toimii, toimittavat postitse ihan tänne kotimaahan.
Tuolta löytyy aika moneen malliin. Itsellä siis tämä Nexxian myymä ja hienosti toimii, toimittavat postitse ihan tänne kotimaahan.
XKR
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
wuoma kirjoitti:http://www.nexxia.co.uk/products.asp?s= ... 20Adapters
Tuolta löytyy aika moneen malliin. Itsellä siis tämä Nexxian myymä ja hienosti toimii, toimittavat postitse ihan tänne kotimaahan.
Mitenkähän on, kun tossa lukee, että Fordin valmistamiin stereoihin. Mutta mulla on käsitys, että mulla ois Alpine ensiasennusstereona. Mistä mä näen sen, onko se Ford vai Alpine?
Auto siis 2005 2.7 diesel, jossa se ihan sen vuosimallin perusaudiosysteemi.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
Eikös tämä ole oikea?
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=PC99-X47
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=S ... e=PC99-X47
XKR
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
S-type Electrical guiden selailun jälkeen väittäisin, että mittaristossa on vaan pelkkä näyttö, johon soitin auton SCP-väylän kautta kirjoittaa tuon ajan, jolloin kelloja olisi vain yksi ja se olisi siis soittimessa. Muuta asiaan liittyvää yhteyttä kuin tuo SCP-väylä en "AUDIO" ja "IC (Instrument cluster)" palikoiden välillä löytänyt. Ko. manuaalissa on taulukko SCP- (ja CAN)-väylien viesteistä per lähettäjä ja vastaanottaja. Viestien tarkoitusta ei ole avattu, mutta olettaamaani päädyin tutkailemalla noita viestien nimiä AUDIO->IC (ja toisinpäin). Viestien nimet näyttävät yleisiltä tekstien välittämisviesteiltä, mitään nimenomaisesti aikaan liittyvää ei näkynyt. Lisäksi kellonaikahan asetetaan nimenomaan soittimesta, sekin tukisi tuota oletusta.jpajula kirjoitti:skissa05 kirjoitti: Sellainen asia kannattaa huomioida, että käsitykseni mukaan kojetaulun kello lopettaa noissa päivityksissä toimintansa, koska se saa signaalinsa alkuperäiseltä soittimelta. Tähän kiinnostaisi itsekin saada vahvistus, jos joku on päivityksen tehnyt.
Jotain tollasta mäkin olin lukevinani. Liittyiskö se RDS:ään sitten jotenkin ja kojelaudan kello ottais ajan samasta radiosignaalista radion kautta?
En tiedä sitten osaako joku jälkiasennussoitin liittyä tuohon SCP-väylään, väylä taitaa olla Fordin peruja. Kaupasta saatavat adapterit ovat käsittääkseni vain johtoa ja liittimiä, väyläliitäntä tarvitsee kuitenkin älyä.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: 1-din-radion asennus XK8/XKR - ohjeet+kuvat
skissa05 kirjoitti:
S-type Electrical guiden selailun jälkeen väittäisin, että mittaristossa on vaan pelkkä näyttö, johon soitin auton SCP-väylän kautta kirjoittaa tuon ajan, jolloin kelloja olisi vain yksi ja se olisi siis soittimessa. Muuta asiaan liittyvää yhteyttä kuin tuo SCP-väylä en "AUDIO" ja "IC (Instrument cluster)" palikoiden välillä löytänyt. Ko. manuaalissa on taulukko SCP- (ja CAN)-väylien viesteistä per lähettäjä ja vastaanottaja. Viestien tarkoitusta ei ole avattu, mutta olettaamaani päädyin tutkailemalla noita viestien nimiä AUDIO->IC (ja toisinpäin). Viestien nimet näyttävät yleisiltä tekstien välittämisviesteiltä, mitään nimenomaisesti aikaan liittyvää ei näkynyt. Lisäksi kellonaikahan asetetaan nimenomaan soittimesta, sekin tukisi tuota oletusta.
En tiedä sitten osaako joku jälkiasennussoitin liittyä tuohon SCP-väylään, väylä taitaa olla Fordin peruja. Kaupasta saatavat adapterit ovat käsittääkseni vain johtoa ja liittimiä, väyläliitäntä tarvitsee kuitenkin älyä.
Hyvä analyysi. Hieno homma että viitsit nähdä vaivaa, kiitos . Juu, ja sitä tosiaan näyttäis että ne adapterit ovat pelkkiä johtoja, minkäänlaista "väyläosaamista>" niihin ei tosiaan näyttäs liittyvän mitä nyt muutamaa tarkastelin.
Terv. JP
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988
- S Type 2001 (3.0, metallic emerald fire)
- S Type 2005 (2.7 Diesel TwinTurbo, Platinum)
- Fiat Ducato Munsterland Camper
- Nissan Almera 1997
- Honda Super Magna 1988