jaguar s type purkaa akkua
jaguar s type purkaa akkua
s type 3.0 2000
yhtenä aamuna sanottu ei sanaakaan. akku tyhjä. auto oli seissyt n. 4 päivää.
105ah akku. sain apua kanssa-autoilijalta joka kytkikin aluksi akut oikariin, mikä tosin ei sillä
hetkellä muuta kuin ´lämmitellyt´ kaapeleita. vaihdettuani kaapelit oikein päin, auto starttasi normaalisti.
latasin akkulaturilla päivän, ja taas starttasi. illalla en ladannut, joten seuraavana aamuna ei sitten lähtenyt.
nyt mittailin toista, täyttä akkua, jonka laitoin tilalle ja siitä vaikuttaisi olevan 1 amppeerin hukka auton ollessa nollatilassa. (mikään sähkölaite ei päällä) ei vissiin kannata normikorjaamolle viedä, tuskin tietävät sähköistä sen enempää?
anybody? kokemuksia?
yhtenä aamuna sanottu ei sanaakaan. akku tyhjä. auto oli seissyt n. 4 päivää.
105ah akku. sain apua kanssa-autoilijalta joka kytkikin aluksi akut oikariin, mikä tosin ei sillä
hetkellä muuta kuin ´lämmitellyt´ kaapeleita. vaihdettuani kaapelit oikein päin, auto starttasi normaalisti.
latasin akkulaturilla päivän, ja taas starttasi. illalla en ladannut, joten seuraavana aamuna ei sitten lähtenyt.
nyt mittailin toista, täyttä akkua, jonka laitoin tilalle ja siitä vaikuttaisi olevan 1 amppeerin hukka auton ollessa nollatilassa. (mikään sähkölaite ei päällä) ei vissiin kannata normikorjaamolle viedä, tuskin tietävät sähköistä sen enempää?
anybody? kokemuksia?
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: jaguar s type purkaa akkua
Jep, ei saa 1A mennä, joku 30mA on normaalia
Jäiskö joku lamppu kuitenkin päälle, 10- 15 wattinen vois syödä amppeerin verran??
Jos ei päälle jääviä lamppuja löydy (kato myös takaluukku) niin peruszekkaus helppo tehdä silleen että on A- mittari kiinni akussa ja irroitteleee sulakkeita yksitellen niin pääsee jyvälle missä piirissä virtasyöppö on. Eli ohjekirjalla ja pikku nysväilyllä pystyy jo vähän haarukoida virtasyöppöä..
Jäiskö joku lamppu kuitenkin päälle, 10- 15 wattinen vois syödä amppeerin verran??
Jos ei päälle jääviä lamppuja löydy (kato myös takaluukku) niin peruszekkaus helppo tehdä silleen että on A- mittari kiinni akussa ja irroitteleee sulakkeita yksitellen niin pääsee jyvälle missä piirissä virtasyöppö on. Eli ohjekirjalla ja pikku nysväilyllä pystyy jo vähän haarukoida virtasyöppöä..
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: jaguar s type purkaa akkua
nyt kun on 3 eri sulakelaatikkoa, etu, keski ja taka, niin onkohan s-typessä mahdollisuutta irroittaa koko yksikköä erikseen, jotta saisi erotettua, mistä sähkö kulkee.. helpottaen sähkön purkamisen selvitystä..
Re: jaguar s type purkaa akkua
Pien ot koska itsellä sama ongelma, mutta 75 XJ-S Jaggessa. Joku pikku oikari tai joku kuluttaa ja paljon. Incheapen sähkömies, tai siis nainen ihmetteli mun Jaggea pari iltaa. Paljon löytyi vikaa ja ne korjattiin. Ennen korjauksia kun akunkenkää tarjosi akulle se löi pientä kipinää. Ei enää, mutta purkaa silti. Syy kuulemma tyyppivika, -Jaguar. Ei mulla enää yhdessä yössä akku tyhjene, mutta kahdessa kyllä. Mulla on 20% sun sähkölaitteista, mutta liikaa niitäkin eikä vikaa löydetty. Se voi olla tosi pieni vika tai sen aiheuttaja, mutta vaikea löytää. Kuulin skenaarioita että jossain maadoituksissa oli liian paksu pohjamaali alla ym mutta vehkeet toimii eikä herjaa. Nyt käydää Lumppua piuha piuhalta läpi ja toivottavasti kaikki apostolin viat löytyy. Siihen asti joka ilta akku irti ja aamulla pannaan kello aikaan ja ohjelmoidaan poppikoneen kanavat uudestaan.
Sorry aika huono ohje, mutta ota aina illalla akku irti ja aamulla kiinni kunnes se oikea vika löytyy. Onnea, sä tarvitset sitä.
58
Sorry aika huono ohje, mutta ota aina illalla akku irti ja aamulla kiinni kunnes se oikea vika löytyy. Onnea, sä tarvitset sitä.
58
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: jaguar s type purkaa akkua
En tunne S typeä mutta äkkiseltään uskoisin että helpointa on kuitenkin irroitella sulakkeita?nyt kun on 3 eri sulakelaatikkoa, etu, keski ja taka, niin onkohan s-typessä mahdollisuutta irroittaa koko yksikköä erikseen, jotta saisi erotettua, mistä sähkö kulkee.. helpottaen sähkön purkamisen selvitystä..
Toki noille laatikoille varmaan suorat syötöt tulee mutta ei niitä kannata ainakaan jännitteisenä irroitella, tulee helposti lisävahinkoja.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: jaguar s type purkaa akkua
kiitti tsempistä, eihän noita sulakkeita ole kun muutama
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tervehdys !
Kun itsellä vaihdin ei mennyt p-asennosta mihinkään niin kävin sulakkeet läpi vaikka tuurilla ja manuaalinansiosta löytyi palanut nopeasti. Silti tarkastin kaikkien kunnon kertaalleen. Ei siinä kauan lopulta mennyt ainakaan takakontin ja keulan laatikoiden osalta. Kyyditettävän jalkatilassa tosin vähänahdasta ja asento kinkkinen mutta laita matto maahan ja hyvä lamppu sekä pihdit auttavat asiaa tässäkin. Tosin kun sinun pitää tarkkailla voltteja niin suosittelen että kahdella ihmisellä toimitat homman muiten tulee melkoinen marathon kun hypit akun ja rasian välillä... Pakko vielä kevennykseksi kertoa että ei mennyt ihan helpolla tuo omakaan vaihto kun juuri tuolla matkustajan jalkatilan rasiassa sulake voi pudota paneelin väliin kun laatikon sivulla on reikä korin väliin. Tietystiainoa sulake että ei voinut vaan korvata uudella putosi väliin ja oliko joku ns elintärkeä ajamisen kannalta. No, sitten ajattelin että en aio lähteä bussilla hakemaan yhtä 15centin "vitosen" sulaketta vaan kaivansen esiin sieltä. Loppupeleissä piti purkaa jommoisen verran listaa ja paneelia jotta perille pääsi mutta löytyi ja pääsin liikenteeseen kohti paikallista fixusta josta sitten hommasin pari laatikkoa kaikkia sulakkeita mitä auto käyttää jotta tältä jatkossa vältyttäisiin.
Oletko muuten pois sulkenut akun vian eli ei jaksa jostain syystä pitää varaustakun ei lataa enää ?
Kun itsellä vaihdin ei mennyt p-asennosta mihinkään niin kävin sulakkeet läpi vaikka tuurilla ja manuaalinansiosta löytyi palanut nopeasti. Silti tarkastin kaikkien kunnon kertaalleen. Ei siinä kauan lopulta mennyt ainakaan takakontin ja keulan laatikoiden osalta. Kyyditettävän jalkatilassa tosin vähänahdasta ja asento kinkkinen mutta laita matto maahan ja hyvä lamppu sekä pihdit auttavat asiaa tässäkin. Tosin kun sinun pitää tarkkailla voltteja niin suosittelen että kahdella ihmisellä toimitat homman muiten tulee melkoinen marathon kun hypit akun ja rasian välillä... Pakko vielä kevennykseksi kertoa että ei mennyt ihan helpolla tuo omakaan vaihto kun juuri tuolla matkustajan jalkatilan rasiassa sulake voi pudota paneelin väliin kun laatikon sivulla on reikä korin väliin. Tietystiainoa sulake että ei voinut vaan korvata uudella putosi väliin ja oliko joku ns elintärkeä ajamisen kannalta. No, sitten ajattelin että en aio lähteä bussilla hakemaan yhtä 15centin "vitosen" sulaketta vaan kaivansen esiin sieltä. Loppupeleissä piti purkaa jommoisen verran listaa ja paneelia jotta perille pääsi mutta löytyi ja pääsin liikenteeseen kohti paikallista fixusta josta sitten hommasin pari laatikkoa kaikkia sulakkeita mitä auto käyttää jotta tältä jatkossa vältyttäisiin.
Oletko muuten pois sulkenut akun vian eli ei jaksa jostain syystä pitää varaustakun ei lataa enää ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: jaguar s type purkaa akkua
laina-akulla hukkaa sen amppeerin. huomenna akun ostoon. luultavasti ei auta, kuitenkin kiitos kaikille. akun ostoon ja sitten sulakkeiden irrotteluun mahtavaa. en kyllä autoa ajatellut vaihtaa missään nimessä.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tervehdys !
Eiköhän se virtavaras sieltä löydy, tzemppiä vaan. Itse tänään näipitä penkkejä tästä toisesta sisätilalämmittimen paahtaessa ilmaa jotta maalaaminen onnistuisi että miksi sitä oikein jaksaa nähdä vaivaa auton eteen näinkin paljon. No, suurin syy varmaan näpertämisen halu mutta kyllä tämä ässä jotenkin on mielestäni sielukas auto joten nämä eteen tulleet pikkujutut ei saa autoa hylkäämään. Tosin milki olisi antanut jo punaisen kortin....
Eiköhän se virtavaras sieltä löydy, tzemppiä vaan. Itse tänään näipitä penkkejä tästä toisesta sisätilalämmittimen paahtaessa ilmaa jotta maalaaminen onnistuisi että miksi sitä oikein jaksaa nähdä vaivaa auton eteen näinkin paljon. No, suurin syy varmaan näpertämisen halu mutta kyllä tämä ässä jotenkin on mielestäni sielukas auto joten nämä eteen tulleet pikkujutut ei saa autoa hylkäämään. Tosin milki olisi antanut jo punaisen kortin....
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: jaguar s type purkaa akkua
itselläni muuten eri kuvat ja selitykset kun vertaa suomi/englanti ohjekirjaa sulakkeiden kohdalta
Re: jaguar s type purkaa akkua
Jokos virtasyöppö on löytynyt? Loisto ohje muuten tuo sulakkeiden irroittelu. Rajaa mukavasti ongelma-alueen jos vaan tuolla metodilla löytyy.
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
Racing green
Re: jaguar s type purkaa akkua
Mielenkiinnolla itsekin odotan. Aikanaan oli omassa XJ-S:ssä niin likainen startti, että sai oikosen siinä päädyssä ja purki akkua pikku hiljaa. Ei ollut ihan ensimmäinen paikka tarksitaa tuokaan. Nyt on S:ssä pakkasilla, ettei lataa. Ongelma poistui, kun laski toisen puolen takapenkin selkänojasta ja raotti lattiapahvia. Akkulämmitin ajaisi kai saman.
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: jaguar s type purkaa akkua
Helpommaksi tuon tekee, kun avaa sulakkeen ja mittaa virtamittarilla kulkeeko piirissä virtaa.Tosin kun sinun pitää tarkkailla voltteja niin suosittelen että kahdella ihmisellä toimitat homman muiten tulee melkoinen marathon kun hypit akun ja rasian välillä...
Siis mittari A-alueelle (0-2A tms) ja mittapäät sulakkeen kontakteihin.
Nopeammaksi asian vielä tekee, jos kytkee mittapiuhat suoraan jonkun palaneen sulakkeen kontakteihin.
Sitten vaan sulake irti ja tuo "mittaprobe" tilalle.
Näin mittaukseen menee vain pari sekuntia / sulake.
Re: jaguar s type purkaa akkua
Itsellä ihan sama akkuongelma edellisenä talvena. Pari päivää talviaikaan auto parkissa niin akku tyhjänä. Minulla varashälytin söi liikaa virtaa vanhasta akusta. Ongelma helpottui, kun laittoi ovet manuaalisesti lukkoon, niin varashälytin ei aktivoidu päälle.
Ostin lopulta uuden tehokkaamman akun, ettei tartteisi jännittää autonäynnistymistä pakkasaamuina.
Auto käynnisty kerrasta jopa kuukauden ulkoseisonnan jälkeen. Oli mukava palata Suomen pakkasiin "pienen" aurinkoloman jälkeen, kun pääsee omalla kissalla ajamaan lentokentältä kotiovelle.
Ostin lopulta uuden tehokkaamman akun, ettei tartteisi jännittää autonäynnistymistä pakkasaamuina.
Auto käynnisty kerrasta jopa kuukauden ulkoseisonnan jälkeen. Oli mukava palata Suomen pakkasiin "pienen" aurinkoloman jälkeen, kun pääsee omalla kissalla ajamaan lentokentältä kotiovelle.
Jaguar S-type 3l 2000 metallimusta
Jaguar mummopyörä mattamusta
Jaguar mummopyörä mattamusta
Re: jaguar s type purkaa akkua
Sellasen kommentin sain tuolla, että lämpötilan vaihtelut aiheuttavat kaapelin kiinnityksen löystymistä. Kun se kerran venyy, ei se itsestään kiristy takasin. Löysä liitos; ei hyvää siirtoa. Minulla oli S-tyypissä löysä kaapelikiinnitys!! Ja ihan tasan sata varma oli kunnolla kiinnitetty uuden akun oston jälkeen.
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tämän pitäisi olla tekniikkapuolella.
No niin, Tatan s-type seuraava ongelma on juuri tämä. Akku tyhjenee liian nopeasti. Itse asiassa en ole vielä varma kumpi on ongelma:
1. Akku on huono.
2. Jokin vie virtaa kun auto on tallissa.
Akun lepojännite on noin 12.0V vaikka ajaisi päivittäin. Minusta täyden akun jännite tulisi olla noin 12.7V. Kun pidin radiota pari tuntia päällä se nuukahti. Akussa 9V. Ei olisi lähtenyt käyntiin.
Akku ottaa kuitenkin laturilla virtaa vastaan hyvin. Yön yli ladattuaan laturi katkaisee 14.4V jännitteessään.
Purkuvirta akusta on ensimäisen viestin mukainen, 1.3A. Mutta se putoaan pian milliampeereihin.
Viikonlopuksi taas askaretta.
Viestini jossa nopeusmittari ei toiminut liittyy akun alhaiseen jännitteeseen. Akku lienee syy nopeusmittarin jumittumiseen nollaan.
Tata katselee muita merkkejä nettiautosta.
No niin, Tatan s-type seuraava ongelma on juuri tämä. Akku tyhjenee liian nopeasti. Itse asiassa en ole vielä varma kumpi on ongelma:
1. Akku on huono.
2. Jokin vie virtaa kun auto on tallissa.
Akun lepojännite on noin 12.0V vaikka ajaisi päivittäin. Minusta täyden akun jännite tulisi olla noin 12.7V. Kun pidin radiota pari tuntia päällä se nuukahti. Akussa 9V. Ei olisi lähtenyt käyntiin.
Akku ottaa kuitenkin laturilla virtaa vastaan hyvin. Yön yli ladattuaan laturi katkaisee 14.4V jännitteessään.
Purkuvirta akusta on ensimäisen viestin mukainen, 1.3A. Mutta se putoaan pian milliampeereihin.
Viikonlopuksi taas askaretta.
Viestini jossa nopeusmittari ei toiminut liittyy akun alhaiseen jännitteeseen. Akku lienee syy nopeusmittarin jumittumiseen nollaan.
Tata katselee muita merkkejä nettiautosta.
S-type V6 3.0 2001
Re: jaguar s type purkaa akkua
No, jos seisova auto ei kuluta virtaa kuin milliampeereita, niin akku on silloin se viallinen kohta. Viimeisimmän akkuvaihdon tein itse kun akku käyttäytyi vähän vastaavasti. Näytti latautuvan ihan ok, mutta käynnistäessä ei sitten tehoa riittänytkään normaalisti ja akku oli taas ihan nyykähtänyt. Se oli päässyt talvella tyhjenemään välillä kokonaan, ja oli siitä ilmeisesti ottanut siipeensä.
Paljoa yli satasta ei uudesta akusta kannata maksaa.
Jouko
Paljoa yli satasta ei uudesta akusta kannata maksaa.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: jaguar s type purkaa akkua
Muihin en ota kantaa kuin tähän, eli väitän tämän olevan normaalia, tosin joku muukin siellä virtaa vie samalla. Kahdesti sain omastani akun tyhjäksi kun jotain fixiä tein ovet auki ja kuuntelin samalla radiota autosta, ja ihan parissa kolmessa tunnissa. Lienee joku suunnittelun kukkanen, mutta harvemmin tietty normaalissa käytössä tapahtuu.Tata kirjoitti:Tämän pitäisi olla tekniikkapuolella.
Kun pidin radiota pari tuntia päällä se nuukahti. Akussa 9V. Ei olisi lähtenyt käyntiin.
Muuten auto akkunsa puolesta pelasi, kerran talveen olen laturilla täyteen ladannut kun oma ajo on niin lyhyttä pätkää, mutta sen teen kaikilla muillakin autoilla.
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tein mittauksia ja olen kallistumassa huonon akun suuntaan. Vaihdoin kokeeksi hyvän 50Ah akun Jaggeen.
Laitoin Fluken yleismittarin ampeeripuolella akun ja auton väliin.
Ensimäinen 1-2 minuuttia 1.3A
Sitten noin 40 minuuttia 0,8A
Sen jälkeen putosi 0,06A. Myös takakontin valot sammuivat.
Putosi tuohon samaan 60mA tasoon oli hälytin päällä tai ovet lukitsematta.
Ovi auki ryöstää alkuun 4A virtaa.
Arvelen että edellinen omistaja on päästänyt uuden näköisen Biteman 100Ah kalsiumakun tyhjentymään pidemmäksi aikaa viime talvena. Ovatkohan Bilteman kalsiumakut järkevä ostos?
Laitoin Fluken yleismittarin ampeeripuolella akun ja auton väliin.
Ensimäinen 1-2 minuuttia 1.3A
Sitten noin 40 minuuttia 0,8A
Sen jälkeen putosi 0,06A. Myös takakontin valot sammuivat.
Putosi tuohon samaan 60mA tasoon oli hälytin päällä tai ovet lukitsematta.
Ovi auki ryöstää alkuun 4A virtaa.
Arvelen että edellinen omistaja on päästänyt uuden näköisen Biteman 100Ah kalsiumakun tyhjentymään pidemmäksi aikaa viime talvena. Ovatkohan Bilteman kalsiumakut järkevä ostos?
S-type V6 3.0 2001
Re: jaguar s type purkaa akkua
Voin kokemuksesta sanoa, että mikään Bilteman akku ei ole hyvä ostos.
Varsinkin kun samaan hintaan saa ihan toimivia ja kohtuu kestäviä akkuja.
Ja jos purkuvirrat ovat tuota luokkaa on vika selvästi akussa.
Viimeksi ajattelin että kai ne Bilteman akutkin nyt ovat vähän parantuneet männä vuosista ja hommasin Hondaan Bilteman agm akun... melkein vuoden se kesti. Sitten alkoi MP:ssä käyttäytyä kuvaamallasi tavalla.
Varsinkin kun samaan hintaan saa ihan toimivia ja kohtuu kestäviä akkuja.
Ja jos purkuvirrat ovat tuota luokkaa on vika selvästi akussa.
Viimeksi ajattelin että kai ne Bilteman akutkin nyt ovat vähän parantuneet männä vuosista ja hommasin Hondaan Bilteman agm akun... melkein vuoden se kesti. Sitten alkoi MP:ssä käyttäytyä kuvaamallasi tavalla.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Jaaha itsellä kuluu levossa noin 2.4 A
Jaaha nyt tunti odoteltu ja kulutus pudonnut 0.4 A Odotellaan siis lisää.
Mahtaakohan olla jotain tyyppivikaa mikä tarkastaa eka ja sitten alkaa repiin sulakkeita irti jos ei sillä selviä?
Jaaha nyt tunti odoteltu ja kulutus pudonnut 0.4 A Odotellaan siis lisää.
Mahtaakohan olla jotain tyyppivikaa mikä tarkastaa eka ja sitten alkaa repiin sulakkeita irti jos ei sillä selviä?
Re: jaguar s type purkaa akkua
Kuulostaa aivan oikealta, nämähän menevät horrostilaan eri vaiheissa.anttimonty kirjoitti:Jaaha itsellä kuluu levossa noin 2.4 A
Jaaha nyt tunti odoteltu ja kulutus pudonnut 0.4 A Odotellaan siis lisää.
Mahtaakohan olla jotain tyyppivikaa mikä tarkastaa eka ja sitten alkaa repiin sulakkeita irti jos ei sillä selviä?
Lopullinen totuus virroista tulee esiin vasta, kun kaikki ovet ja luukut ovat olleet kiini/lukossa jonkun tunnin. Sen mittaamiseen tarvitaan taas johdottaa mittari luukun välistä ulos.
ECU, yms. vievät kuitenkin aina tietyn määrän virtaa, "sleep,in" jälkeenkin.
Sulakkeiden poistaminen yksitellen selvittää tarkasti minne sähköä menee, jos epäilee jotain..
Jaguar XF 3.0D X260
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Kappas se nyt sitten jäi kuluttamaan tuota 0.4 A ajelin motonetin ohi, niin tuli napattua matkaan sellainen akkukenkä minkä saa katkaistua. On kyllä melko paska härveli, mutta ehkä juuri ajaa virkansa, jos tuon vian etsintään nyt menee pitkään... Voi sitten aina katkoa sähköt, kun kotipihaan kurvaa
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Jaaha nyt sitten selkis mikä sitä akkua syö (General Electronic Control Module). Tuota ei varmaan voi ihan vaan vaihtaakaan, kun tuo taitaa hallita hälytyksiä yms. ja onko vika edes siinä vaan onko jokin muu mikä sitä pitää hereillä.
Mahtaako tästä pirkanmaalta löytyä GEM-gurua, kuka osaisi diagnosoida vikaa pidemmälle?
Mahtaako tästä pirkanmaalta löytyä GEM-gurua, kuka osaisi diagnosoida vikaa pidemmälle?
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Mitähän hittoa, nyt kun tungin takaisin kaikki releet ja sulakkeet (sen jälkeen vasta pää virrat päälle), niin sisävalot syttyivät, eikä ne sammu ollenkaan. Olen nyt pitänyt akkuakin yli 10 min irti ja aina kun laittaa takaisin niin sisävalot lähtee päälle
Lähtö tilallen oli siis seuraava jossa totesin, että tuo GEM syö akkua:
Repsikanjalkasilassa kiinni R1 (Accessory (cigar lighter, power point)) ja F20 (Generic Electronic Module (GEM), air conditioning, instrument cluster, rear electronic control module)
Tavaratilassa vain F25 kiinni (Primary Junction Box).
EDIT:
Nyt menee apinalta äly. Huomasin, että kun pistää lukkoon, niin takaa repsikan puolen vilkku kovin himmeä. No virrat päälle ja vilkku oikealle, niin takana vilkkuu parkkivalot molemmilla puolilla ja aina kun parkkivalot sammuu, niin rekisterikilven valo syttyy Olisko se sitten nyt kuitenkin tuo peräluukun GEM, mikä on paskana.
Voiko jotkin releet sotkea tuon takapään control modulen? Se tässä ainoastaan tulee mieleen, sillä niiden paikat tod näk vaihtui keskenään.
Lähtö tilallen oli siis seuraava jossa totesin, että tuo GEM syö akkua:
Repsikanjalkasilassa kiinni R1 (Accessory (cigar lighter, power point)) ja F20 (Generic Electronic Module (GEM), air conditioning, instrument cluster, rear electronic control module)
Tavaratilassa vain F25 kiinni (Primary Junction Box).
EDIT:
Nyt menee apinalta äly. Huomasin, että kun pistää lukkoon, niin takaa repsikan puolen vilkku kovin himmeä. No virrat päälle ja vilkku oikealle, niin takana vilkkuu parkkivalot molemmilla puolilla ja aina kun parkkivalot sammuu, niin rekisterikilven valo syttyy Olisko se sitten nyt kuitenkin tuo peräluukun GEM, mikä on paskana.
Voiko jotkin releet sotkea tuon takapään control modulen? Se tässä ainoastaan tulee mieleen, sillä niiden paikat tod näk vaihtui keskenään.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am
Re: jaguar s type purkaa akkua
Toi väärien valojen vilkkuminen viittaisi maadoitusongelmaan
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Ei mitä perkelttä, ongelman aiheutti se sisävalojen palanut sulake! Tarkastin vielä sen (tosin silmällä), mutta oli jotenkin juuresta murtunut etten ekalla tarkastuksella huomannut. Tästä syystä jäänyt sisävalojen kytkimet väärään asentoon (näin oletan ja se ilmeisesti piti takaboxin hereillä).
Sisävalojen rikkinäinen sulake oli tuossa sulakerallissa sitten mennyt kontin sulakeboxissa paikkaan 2: Right rear - reverse lamp, direction indicator, side markers, fog lamps, licence plate
Tuo aiheutti melko mystistä toimintaa, voi toki olla, että jossain vielä pieni vuoto, kun merkillisesti nuo vilkut pelasi sillon, kun se rikkinäinen sulake oli siellä paikassa 2. Nyt kuitenkin kulutus 60mA pihtimittarilla mitattuna Ehkä kuitenkin kannattaa starttiakku pistää takalootaan talven varalle, jos vika mystisesti korjaantui sillä, kun tuota kontin elektroniikkaboxia tuli liikuteltua.
Sisävalojen rikkinäinen sulake oli tuossa sulakerallissa sitten mennyt kontin sulakeboxissa paikkaan 2: Right rear - reverse lamp, direction indicator, side markers, fog lamps, licence plate
Tuo aiheutti melko mystistä toimintaa, voi toki olla, että jossain vielä pieni vuoto, kun merkillisesti nuo vilkut pelasi sillon, kun se rikkinäinen sulake oli siellä paikassa 2. Nyt kuitenkin kulutus 60mA pihtimittarilla mitattuna Ehkä kuitenkin kannattaa starttiakku pistää takalootaan talven varalle, jos vika mystisesti korjaantui sillä, kun tuota kontin elektroniikkaboxia tuli liikuteltua.
Re: jaguar s type purkaa akkua
Pihtimittarilla ei voi mitata akun vuotovirtaa. Pihtimittari soveltuu vain vaihtosähkön virtamittauksiin, akussa on tasasähköä.anttimonty kirjoitti:Nyt kuitenkin kulutus 60mA pihtimittarilla mitattuna
Mutta hyvä jos tuli kuntoon.
S-type V6 3.0 2001
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: jaguar s type purkaa akkua
Kyllä myös DC alueella mittaavia pihtimittareita löytyy, melko laadukas kyllä pitää olla noin pieniä virtoja mitattaessa että saa luotettavia arvoja.Pihtimittarilla ei voi mitata akun vuotovirtaa. Pihtimittari soveltuu vain vaihtosähkön virtamittauksiin, akussa on tasasähköä.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: jaguar s type purkaa akkua
Kyllä, mutta tällöin virran mittauksessa ei käytetä pihtejä vaan mittajohtimia. Pihdellä voi mitata vain AC-virtaa.Jykkepoika kirjoitti:Kyllä myös DC alueella mittaavia pihtimittareita löytyy, melko laadukas kyllä pitää olla noin pieniä virtoja mitattaessa että saa luotettavia arvoja.Pihtimittarilla ei voi mitata akun vuotovirtaa. Pihtimittari soveltuu vain vaihtosähkön virtamittauksiin, akussa on tasasähköä.
S-type V6 3.0 2001
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: jaguar s type purkaa akkua
Eikös vaikka tää taivu tasavirtaan? https://www.fluke.com/fi-fi/tuote/sahko ... /fluke-325
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: jaguar s type purkaa akkua
Itselläni on DC virtaa mittaava pihtivirtamittari huollon käytössä sekä oskilloskooppiin liitettävä pihti jolla voi mitata esimerkiksi ruiskusuuttimen virtapulssia. Nämä perustuvat Hall-anturitekniikkaan.Tata kirjoitti: Pihdellä voi mitata vain AC-virtaa.
Haittapuolena on pienten virtojen epätarkka mittaaminen. Yleensä näissä on nollausnuppi jota kannattaa painaa kun on kytketty pihti paikalleen. Vieraat magneettikentät haittaavat tottakai myös.
Jos purkautuva virta on luokkaa 50mA ei pihti ole hyvä siihen. Silloin kannattaa käyttää perinteistä virtamittaria johdon väliin kytkettynä.
On myös sellaisia mittapäitä joilla voi mitata kaapelin päältä kulkeeko virtaa. Se on kätevä jos esimerkiksi kaapeli haarautuu eikä ole varma mihin haarautuvaan johtoon virta lähtee.
Eli siis DC virtaa voi mitata pihdillä. I rest my case.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
Re: jaguar s type purkaa akkua
Ei pihdissä.Jykkepoika kirjoitti:Eikös vaikka tää taivu tasavirtaan? https://www.fluke.com/fi-fi/tuote/sahko ... /fluke-325
S-type V6 3.0 2001
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tasavirtapulsseja voi mitata pihdillä, totta. Mutta ei siis alunperin kyseessä ollutta akun purkautumisvirtaa.sefo kirjoitti:Itselläni on DC virtaa mittaava pihtivirtamittari huollon käytössä sekä oskilloskooppiin liitettävä pihti jolla voi mitata esimerkiksi ruiskusuuttimen virtapulssia. Nämä perustuvat Hall-anturitekniikkaan.Tata kirjoitti: Pihdellä voi mitata vain AC-virtaa.
Haittapuolena on pienten virtojen epätarkka mittaaminen. Yleensä näissä on nollausnuppi jota kannattaa painaa kun on kytketty pihti paikalleen. Vieraat magneettikentät haittaavat tottakai myös.
Jos purkautuva virta on luokkaa 50mA ei pihti ole hyvä siihen. Silloin kannattaa käyttää perinteistä virtamittaria johdon väliin kytkettynä.
On myös sellaisia mittapäitä joilla voi mitata kaapelin päältä kulkeeko virtaa. Se on kätevä jos esimerkiksi kaapeli haarautuu eikä ole varma mihin haarautuvaan johtoon virta lähtee.
Eli siis DC virtaa voi mitata pihdillä. I rest my case.
S-type V6 3.0 2001
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 12:31 pm
- Paikkakunta: Nokia
Re: jaguar s type purkaa akkua
Flukella on ihan pätevä pihtimittari millä voi kyllä mitata myös tasavirtaa ja antaa kyllä melko tarkasti 10 mA lukemia. On jotain kiinalaisia halpojakin millä pystyy pieniä tasavirtoja mittaamaan, mutta reagoivat usein todella huonosti muutoksiin. Varmin toki on käyttää ihan kunnon yleismittaria (johtojen väliin), mutta suosittelen sellaista jossa ainakin 15A alueelle yltävä, muutoin voi helposti polttaa yleismittarin sulakkeen, kun avaa esim. oven ja kaikki sisävalot syttyvät tms.
Re: jaguar s type purkaa akkua
Tämmöisien autojen joissa on useita ohjainlaitteita sekä väyliä pitää koittaa muistaa olla katkaisemasta liitosta akun kenkiin ennen mittausta. Muutoin monet ohjainlaitteet buuttaavat ja vika voi helposti poistua toviksi jos toiseksi. Eli käy ajamassa ja käyttelee laitteita ennen mittailuja. Tilasta akun ympärillä riippuen voi olla vaikeaakin saada hauenleukaa napaan ja kenkään siten että leuat ovat kiinni ennenkuin kengän nostaa välistä pois.
XJR -00.