X:n jarrujen ilmausongelma ja jarrujen sielunelämää.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

X:n jarrujen ilmausongelma ja jarrujen sielunelämää.

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Eli tuli hommattua uusi jarrusatula X:ään kun takana oli kässäri jumissa eikä toiminut ollenkaan, letku irti ja satula kiinni ja ilmailemaan. Kone sammuksissa takaiskuventtiilillä oleva letku nippaan ja pumppaamaan, ihan hyvin tuli kaikki pihalle ja poljin tuntui kovalta. Nippa kiinni ja kone käyntiin=jarrupoljin tuntuu ihan hyvältä muuten mutta jatkaa vielä puolesta välistä matkaa lattiaan eli missään vaiheessa ei pysähdy kokonaan kuten totuttua, ilmasin vielä uudemman kerran kone käynnissä ja ihan sama juttu edelleen. Koeajon perusteella jarrut toimi ihan hyvin mutta edelleen poljin painuu pohjaan ihan kun jossain olisi vuoto vaikkei ole ja nestettä ei katoa. Joku sanoo netissä että tämä on ominaisuus myös Mondeossa. Olisiko pitänyt ilmata muitakin piirejä samalla vai mikä on homman nimi?

No, vituiksihan se meni tosin tämä projekti huolella, ihan pikku viikon vinkkinä kun laitatte väsyneenä iltahommina jarruletkua kiinni satulaan niin varmistakaa että se neliönmuotoinen letkuliitin menee just niin päin siihen ettei se letku osu vanteeseen ja täten mene heti kättelyssä poikki lorauttaen nesteitä ympäri pihaa, tänäänhän tuolle ei voi mitään tehdä koska on isänpäivä eli huomiseen ajellaan lainatulla korealaisella ja toivotaan että mondeon jarruletku käy suoraan, niitä kun löytyy kaikkialta, kokeillaan sitten ilmailla uusiksi :twisted:
Viimeksi muokannut MarcusV, To Joulu 06, 2012 10:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja dida »

Kyllähän noissa jarruhommissa niin tuppaa käymään, että vaikka miten huolellinen on, niin jotenkin pieni ilmakupla pääsee pidemmälle putkistoon ja menee ties minne. Eli koko järjestelmän joutuu yleensä ilmaamaan.
Aloita kauimpana pääsylinteristä olevasta pyörästä ja siitä lähemmäs pyörä kerrallaan.

Onnea projektiin!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

dida kirjoitti:Kyllähän noissa jarruhommissa niin tuppaa käymään, että vaikka miten huolellinen on, niin jotenkin pieni ilmakupla pääsee pidemmälle putkistoon ja menee ties minne. Eli koko järjestelmän joutuu yleensä ilmaamaan.
Aloita kauimpana pääsylinteristä olevasta pyörästä ja siitä lähemmäs pyörä kerrallaan.

Onnea projektiin!
Kiitos,
Huomenna haen uuden letkun ja ilmaan sitten kaikki pyörät. Miksiköhän brittifoorumilla neuvotaan tämä järjestys: Vasen etu, Oikea etu, vasen taka, oikea taka?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja dida »

dida kirjoitti:Miksiköhän brittifoorumilla neuvotaan tämä järjestys: Vasen etu, Oikea etu, vasen taka, oikea taka?
Jaa-a, aika erikoiselta kuulostaa, eli tasan päinvastainen järjestys. Jarrut on kyllä tietääkseni aina ilmattu kertomallani tavalla.
En osaa tuohon sanoa mitään.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Igor »

dida kirjoitti:
dida kirjoitti:Miksiköhän brittifoorumilla neuvotaan tämä järjestys: Vasen etu, Oikea etu, vasen taka, oikea taka?
Jaa-a, aika erikoiselta kuulostaa, eli tasan päinvastainen järjestys. Jarrut on kyllä tietääkseni aina ilmattu kertomallani tavalla.
En osaa tuohon sanoa mitään.
Nehän ajaa siellä väärällä puolella tietäkin, mistä niistä tietää. :P

Aiheeseen löyhästi liittyen... X308:n etujarrusatuloissa on kuulemma semmoinen mukava ominaisuus, että siellä on joku sopukka johon saattaa jäädä huolellisen ilmaamisenkin jälkeen ilmakupla. Brittifoorumilla (vai olikohan jenkki-) neuvotaan ottamaan etusatula ensimmäisen ilmauskierroksen jälkeen irti, ja kääntelemään sitä eri suuntiin, ja sitten takas kiinni ja uusi ilmaus...
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

No, vaihoin jarruletkunkin ja ilmasin kaikki piirit. Edelleen sama juttu että ihan vähän painuu poljin melkein pohjaan asti vaikkakin tuntuma muuten ihan ok, ja tuokin siis vain auto käynnissä. Kaveri neuvoi ottamaan satulan irti ja koputtelemaan sitä jos sieltä lähtisi joku ilmakupla liikkeelle. Vaikeeta on Jaggen jarrujen ilmaus. No pääasia että huomenna töihin pääsee ja katotaan sitten voiko tuolle tehdä jotain.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja krono »

Joko ratkesi missä ilma on/oli? Itselläni juuri sama juttu kun vaihdoin taakse satulan, jarrut toimivat kuten pitääkin mutta poljin menee pohjaan. Ilmattu paineellisella järjestelmällä jossa säiliön kautta syötetään paineella nesteet putkistoihin. Ei auttanut sekään.
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

krono kirjoitti:Joko ratkesi missä ilma on/oli? Itselläni juuri sama juttu kun vaihdoin taakse satulan, jarrut toimivat kuten pitääkin mutta poljin menee pohjaan. Ilmattu paineellisella järjestelmällä jossa säiliön kautta syötetään paineella nesteet putkistoihin. Ei auttanut sekään.
Ei ole ehtinyt vielä tutkimaan, kivasti toimii auto tuota poljinjuttua lukuunottamatta. Ajattelin huomenna kokeilla tuota hommaa uudestaan.
Tosiaan kuulin sellaisenkin että jos satulan ottaa irti ja ravistelee/koputtelee niin voi lähteä kuplat liikkeelle. Jos tuo sinun vehkeesi on vielä paineella ilmattu ni enpä tiedä mitä muuta voi tehdä?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

krono kirjoitti:Joko ratkesi missä ilma on/oli? Itselläni juuri sama juttu kun vaihdoin taakse satulan, jarrut toimivat kuten pitääkin mutta poljin menee pohjaan. Ilmattu paineellisella järjestelmällä jossa säiliön kautta syötetään paineella nesteet putkistoihin. Ei auttanut sekään.
Ilmasin uudestaan ja varmasti ei tullut kuplan kuplaa mistään, perjantaina vaihdoin palat ja levyt vielä kun ainakin levy taisi olla jo toisella palakierroksella kun oli aika selvä kynnys. Kaikki pelaa mutta edelleen jos paikaltaan poljet jarrua niin ekan kerran on normaali, seuraavan kerran jatkaa vielä hiukan matkaa lähemmäs pohjaa. Olkoon sitten tollanen jos kerta Ford foorumillakin tuota kutsutaan ominaisuudeksi, mikäli siis olen oikeassa ettei vaikuta toimintaan ja auto menee ens vkoloppuna mukisematta leimalta läpi :) Lähetin vielä jarrusatulan myyjäfirmalle kyssärin tuosta.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja krono »

Etupyörien laakerien vaihdossa sanoi kaveri että etulevyt ovat entiset. Suositteli vaihtamaan ne ja tietysti palat myös. _Ehkä_ muka parani tuntuma polkimessa, siis ihan täysin mutua. Mutta poljin menee silti pohjaan kun sitä painaa tarpeeksi. Jarrut ovat toimineet kokoajan silti niinkuin pitääkin.
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

krono kirjoitti:Etupyörien laakerien vaihdossa sanoi kaveri että etulevyt ovat entiset. Suositteli vaihtamaan ne ja tietysti palat myös. _Ehkä_ muka parani tuntuma polkimessa, siis ihan täysin mutua. Mutta poljin menee silti pohjaan kun sitä painaa tarpeeksi. Jarrut ovat toimineet kokoajan silti niinkuin pitääkin.
Identtinen juttu itsellä.. Kuulemma Mondeossa esim ominaisuus eikä vika. En silti kiinnittänyt huomiota että olisi ennen ollut tälläinen, enpä tosin polkenutkaan samaan tapaan.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Coupe »

MarcusV kirjoitti:Joko ratkesi missä ilma on/oli? Itselläni juuri sama juttu kun vaihdoin taakse satulan, jarrut toimivat kuten pitääkin mutta poljin menee pohjaan. Ilmattu paineellisella järjestelmällä jossa säiliön kautta syötetään paineella nesteet putkistoihin. Ei auttanut sekään.
Vaikka merkki on toinen, niin taistelin aikoinaan yhden diesel Viton jarrujen kanssa jossa oli sama ominaisuus / vika. Pääsylinteri vaihdettiin, takajarrut ilmattiin kaikilla mahollisilla keinoilla, mutta aina poljin painui pohjaan. Meni katsastuksessa heittämällä läpi ja on ilmeisesti enemmän ominaisuus kun vika.
i
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Ei toi "ominaisuus" ihan turvalliselta kuullosta, vaikka menee katsastuksesta heittämällä läpi.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Jos jarruissa on kokoajan täydet paineet ja poljin nyt painuukin vähän syvemmälle niin sillonhan kaikki on kondiksessa turvallisuuden kannalta, sikälimikäli tuota ei edes ajossa pysty missään kohtaa huomaamaan mitä olen nyt ajellut, seuraavaksi vaihdellaan sitten pääsylinteriä ja tehostinta jos tämä jostain syystä häiritsee.
Netistä löytyy aika reippaasti vastaavanlaisia juttuja ja jotkut väittävät että ominaisuus etenkin dieseleissä.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 0865402a75
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja krono »

rebel58 kirjoitti:Ei toi "ominaisuus" ihan turvalliselta kuullosta, vaikka menee katsastuksesta heittämällä läpi.
Ei tämä ajossa mene pohjaan vaan kun auto seisoo ja silloin painaa poljinta niin menee pohjaan. Aivan kuin järjestelmässä olisi ilmaa. Joku sanoi että pääsylinterin joku tiiviste voi falskata kun tekee moista. Niin paljoa en tiedä että onko tuo mahdollista. Ainakaan korjaussarjaa tuolle pääsylinterille ei saa ABS:n vuoksi.
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

krono kirjoitti:
rebel58 kirjoitti:Ei toi "ominaisuus" ihan turvalliselta kuullosta, vaikka menee katsastuksesta heittämällä läpi.
Ei tämä ajossa mene pohjaan vaan kun auto seisoo ja silloin painaa poljinta niin menee pohjaan. Aivan kuin järjestelmässä olisi ilmaa. Joku sanoi että pääsylinterin joku tiiviste voi falskata kun tekee moista. Niin paljoa en tiedä että onko tuo mahdollista. Ainakaan korjaussarjaa tuolle pääsylinterille ei saa ABS:n vuoksi.
Jep, ja toinen itseasiassa vielä ilmeisempi vaihtoehto on jarrutehostin kerran ongelma on vain auton käynnissä ollessa, mutta tuo kun kuulemma pitää sellaista erikoista ääntä falskatessaan jota minulla ainakaan ei ole.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Coupe »

MarcusV kirjoitti:Ei tämä ajossa mene pohjaan vaan kun auto seisoo ja silloin painaa poljinta niin menee pohjaan.
Näin nimenomaan oli myös Vitossa. Tarpeeksi kauan kun seisoi polkimella se hissukseen painui pohjaan. Siihenhän vaihdettiin uusi pääsylkkykin. Tietäjät kertoivat että näin se vaan Vitossa on. Tehostajavikaa vähän epäilen. Tehostajan tehtävähän on kuten nimi sanookin: Tehostaa jarrupojinvoimaa. Olen törmännyt kahteen diesel S- Typeen jossa on ollut tehostinongelma ja molemmissa ongelma on ollut ettei jalkavoima ole riittänyt pysäyttämään autoa hiljaisessa nopeudessa. Eli ongelma ihan erilainen.
i
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Tuossa kun laittelin Daimleria talviunille niin tuli mieleen tämä keskustelu ja kokeilin jarruja.Niinpä vaan poljin painui melkein pohjaan siitä kun poljin ensin stoppasi.Jarrut on kyllä kunnossa ja ottavat tasaisesti katsastuksessa(Toukokuussa).Yksi syy voi olla että kumiletkut antavat periksi elikkä "pullistuvat".Niitähän myydään vahvistettuja letkuja ainakin MP:iin.Tämä on kylläkin arvailua eikä tietoa!Huhtikuussa taas ajellaan.

Tepi
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Igor »

Kumiletkut toki pullistuu paineen alla, mutta ei sen vaikutus polkimen päässä juuri senttiä enempää pitäis olla. Ei se pullistuminen kuitenkaan järjestelmän tilavuutta kovin monella kuutiomillillä nosta. Omaani vaihdoin teräspunosletkut jarrurempan yhteydessä, ja eron kyllä huomaa, mutta ei se poljin ennen vaihtoakaan pohjaan painunut.

Jos poljin tosiaan painuu pohjaan asti sen jälkeen kun on ensin stopannut, niin mielestäni järjestelmässä on silloin pakko olla vuoto jossain, tai todella paljon ilmaa letkuissa. Voisiko jarrupääsylinterissä olla ohivuoto, jos kerran nestettä ei karkaa?
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Igor kirjoitti:Kumiletkut toki pullistuu paineen alla, mutta ei sen vaikutus polkimen päässä juuri senttiä enempää pitäis olla. Ei se pullistuminen kuitenkaan järjestelmän tilavuutta kovin monella kuutiomillillä nosta. Omaani vaihdoin teräspunosletkut jarrurempan yhteydessä, ja eron kyllä huomaa, mutta ei se poljin ennen vaihtoakaan pohjaan painunut.

Jos poljin tosiaan painuu pohjaan asti sen jälkeen kun on ensin stopannut, niin mielestäni järjestelmässä on silloin pakko olla vuoto jossain, tai todella paljon ilmaa letkuissa. Voisiko jarrupääsylinterissä olla ohivuoto, jos kerran nestettä ei karkaa?
Jeps, mistään ei vuoda mitään kyllä. Olen kuullut kyllä senkin teorian että jarrupääsylinteri voi ottaa itteensä pelkästä kovemmasta ilmailustakin ja ohivuoto täten tulla mutta aika kumma juttu että sammutettuna on poljin kuin kiveä. Ja pohjaan astihan tuo ei missään vaiheessa mene, jäisi ajot ajamatta kyllä sillon. Olen nyt tällä ajellut ihan normaaisti ja ei tuota kyllä edes huomaa mitenkään, poljinkin ottaa suht ylhäältä ja äkkijarrutuksetkin toimivat, pitää vielä kokeilla huomenna ihan uudelleen tuota että vieläkö jatkaa matkaansa sillä onhan tuonne uudet palikat vaihettu jotka nekin kestää ehkä hetken asettua (Jos palat ovat vinot tai levy kartioksi kulunut niin kuulemma näitä ongelmia voi tulla) Joka tapauksessa lauantaina menee kisu leimalle :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Igor »

Voihan se olla että ohivuoto on niin pieni, että vuotaa vasta kun tehostin lisää touhuun vähän voimaa.

Meillä hajos endurance-kilpurista yhdessä Botniaringin kisassa jarrupääsylinteri (ei tehostinta) siten, että alko vuotamaan kun sylinteri lämpesi tarpeeks. Poljin painui pohjaan muutaman ajetun kierroksen jälkeen, ja toimi taas kun saatiin auto takas varikolle. Onneks ei tullu henkilövahinkoja...
Oli joskus: X308 XJR
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kävin päivällä autoliikkeessä ja tutkin Ford Transitia josko ostaisi taksiin sellaisen kun Hiacesta tulikin Citroen.Tuli siinä istuessa mieleen kokeilla jarruja ja kuinkaollakaan,poljin alkoi painua syvemmälle ja olisko painunut miten syvälle en kokeillut.Auto oli sisällä eikä ollut käynnissä.Auto oli ihan uusi.Taitaa johtua ABS systeemistä.Hiacessa on sellainen ominaisuus jarruissa että kun jarrutan pitävällä pinnalla niin poljin painuu ja on kova,mutta jos samassa jarrutuksessa tuleekin liukas pinta,niin poljin painuu usean sentin lisää ja tuntuu jotenkin pehmeältä (Kumipallolta) ja ABSrämisee.Tämmöstä tällä kertaa.

Tepi
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Käytin auton leimalla, vuolaasti kehui kaunista autoa :) Kässäristä tuli sanomista koska ero liian suuri, ilmeisesti tuon satulan vaihdon yhteydessä olisi pitänyt kiristää kyseinen puoli jotenkin kun se vipu ei liiku nyt tarpeeksi. Minä kun luulin että nämä ovat automaattikiristeisiä??? Mitenhän tuo toimii..

Sen verran oli kyllä myös etujarruissa eroa että etenkin toisella puolella on sisempi pala sen verran kulunut että vaihdan eteenkin palat nyt samoin tein vaikkei siitä mitään kummempaa sanomista tullut, parempi pitää auto parhaassa kunnossa :) Veikkaan että tuntuma uusilla paloilla on sitten erittäin hyvä.

Tämän topikin mukaan jarrusatulan kässärin vipu pitää käydä ihan takana siinä vaiheessa kun männät ovat levyssä kiinni. Eli olen laittanut itse vaijerin kiinni jo sillon kun palat eivät ole kiinni.. Taisi olla se kriittinen virhe..
viewtopic.php?f=2&t=3768
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja dida »

Minäkin veikkaisin Tepukan kanssa abs -järjestelmää. Jos vikaa/ominaisuutta ei ilmene auton käydessä, abs on silloin toiminnassa ja kaikki ok. Mutta kun moottorin pysäyttää, niin abs ei enää ole toiminnassa ja abs -yksikköhän nimenomaan päästää jarrupaineen laskemaan tietyissä tilanteissa, kun poljinta painetaan. Jos abs -pumppu ei tuota painetta, niin jossain vaiheessa painereservi loppuu ja petaali menee lattiaan.

Oliskohan näin?
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ei tässä vehkeessä mitään vikaa ole, ei tuo jarru edes pohjaa juurikaan, nyt jos paremman haluaa niin ilmattava paineella koko piiri mutta enpä taida nähdä tähän syytä jos jarrudynamometrikin näytti pelkkää hyvää. Nyt olen siis vaihtanut taakse levyt ja palat tuon uuden satulan lisäksi ja äsken vaihdoin vielä eteen palat. Yksi syy huonoon jarrutuntumaan saattoi olla etupalat jotka olivat sisempien osalta kuluneet ihan törkeästi ja vielä suht epätasaisesti. Kässärin sain toimimaan nyt kun irroitin vaijerin uudesta satulasta ja laitoin uudestaan kiinni. Huomio siis kaikki jotka sen irroitatte syystä tai toisesta, se pitää laittaa viimeiseksi kun männät ovat lähes levyssä kiinni koska automaattikiristys ei tajua muuten paikkaansa ellei sen vipu pääse ihan taakse asti..
Kotimatkalla sitten kauppaan mennessä jäi tosin jarru laahaamaan ihan vähäsen siltä puolelta hajusta päätellen ja ihmettelin että taasko mentiin metsään, ajoin kuitenkin siitä vielä kotiin ja eipä laahannut enää eli ilmeisesti hakivat vaan paikkaansa. Sen verran kokeilin että kässärikäännöstä epäsivistyneesti kokeillessani mentiin tasaisessa sladissa eikä niin että toinen puoli pitäisi enemmän, pitää vielä testata suoralla tiellä että jättääkö yhtä hyvää rantua lumeen molemmat ja sitten käydä hakemassa se leima papruun joka jäi nyt näinkin turhan pikkusäädön takia jälkitarkastuksen puolelle :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma ja jarrujen sielunelämää.

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Nonnih, nyt toimii kässärikin. Kuten arvelinkin niin oli vetästy jarruvaijeri sen verran tiukkaan että automaattisäätö ei päässyt toimimaan kun satulassa oleva vipu ei palautunut lähellekään taka-asentoonsa. Muutama kiekka auton alla olevasta säätömutterista löysemmälle niin johan alkoi kiristymään ja palautumaan asianmukaisesti, luulisi nyt saavan sen leiman papruun huomenna :)
Kunnollisella ilmailulla ja perusrempalla:Eteen palat ja taakse levyt+palat (Etupalat kuluneet sisäreunasta huomattavasti eli liekkö ollut hieman juntturassa liukumekanismit) tuli tästä taas parempi kuin sata jänistä! Nyt nautitaankin sitten pitkästä aikaa vaan kiillottamisesta ja ajelusta hyvin pidetyllä autolla, viikonloppuna pitää tehdä huolellinen pesu ja Collinitet ajan kanssa pintaan jotta pysyy talven yli hyvänä.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X:n jarrujen ilmausongelma ja jarrujen sielunelämää.

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Hyvä että selvisi homma.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X:n jarrujen ilmausongelma ja jarrujen sielunelämää.

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

kissaeläin kirjoitti:Hyvä että selvisi homma.
Jep, yksinkertainen juttu oli loppupeleissä. Vissiin aika tyypillinen virhe oli tässäkin ollut joskus kun huomataan ettei käkkäri pidä niin vedetään vaan vaijeria pirusti tiukemmalle ja sitten lakkaa automaattisäätö pelaamasta, se sijaan että vaihdettaisiin uudet palat ja levyt samoin tein taikka etsittäisiin jumittavat komponentit :D
Taas on vuosi ajoaikaa, äsken kävin leimalla ja olivat jarrut aivan tasan 8)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Vastaa Viestiin