XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Onko kukaan koskaan kuullutkaan aiheesta, että venttiilien nostajien suojakumit voi vanheta ja öljyt alkaa vuotaa pysäytettäessä sylinteriin. Olen 3v pössäytellyt savuja käynnistettäessä ja tuli mieleen pari vaihtoehtoa:
a autoni on tullut tiensä päähän ja pitäisi myydä osiksi!
b yrittäisin ennen vaihtoehtoa a löytää jonkun, joka pystyisi/haluaisi yrittää korjata vian

Mitäs tuumaatte, onko ihan mahdotonta korjata vika vai pitäisikö luovuttaa?

T.Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Aaargh! Sano suoraan kuka on tommosta paskaa Sinulle puhunut? Venavarret on tehtaalta tietyssä toleranssissa että ne saa voitelua. Wanhat tarvitsi lyijyä. Nykymotit ei lyijyä, mutta voitelua ne tarvitsevat ja sitä saavat. Näin teidän 200hp moteista meidän 2000hp motteihin. Perushuttu on sama. Venat ja niiden varret tarvii voitelua ja teidän nykymopot saa sitä nykybensoilla.
Jos joku puhuu sulle tuollaista paskaa niin se pistää vihaksi. Jos ohjurit kuluneet niitä ei tarvii uusia vaan "helibor" koneistaus mikä tekee vähän kuin kierteen sinne ja siitä tulee tiukka eikä päästä läpi. Näin teemme mielellämme alukansissa kuin vaihdamme ohjurit. Mitä venttiileohin tulee uskon ja vannon jos ei ole palaneet niin oikeilla kulmilla oleva kolmentasonhionta. Seetit saattaa olla kuluneet alukansissa, joten ne vaihtoon. Perushuttua eikä maksa kunnon koneistamossa paljoa. Alle tontulla selviit koko puuhassa ja homma tehty eikä sua kuseteta turhasta.
Aaargh!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

..jatkuu.. Ja ne kumit ei ole muuta kuin öljyroiskeiden suoja. Tietty ne palaa korpuiksi, mutta vika ei niissä jos savuttaa tai pölläyttelee startissa.
Kerro lisää!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Sama juttu täällä, 4.0 ja vm. 1994, pölläyttelee käynnistyksessä vaikka autolla on ajettu vasta 150 tkm. Olen nähnyt saman ilmiön jo 100 tkm ajetussa 1994 mallissa.

Moottori ei syö öljyä, mutta tuo pölläyttely käynnistyksessä on marketin parkkipaikalla sen verran noloa, että pakko siitä on päästä eroon. Olen sitä mieltä, että kovettuneista venttiilin varren tiivistekumeista se johtuu. Arvelen, että nimenomaan vuonna 1994 kumit ovat olleet jotain huonoa erää. Nimittäin, paljon vanhemmat ja enemmän ajetut XJ40:t eivät pölläyttele. Ja ilmeisesti 1994 mallissa kumit ovat vain imuventtiileissä. Muistan lukeneeni, että jos kumien vaihtoon ryhtyy, kannattaa kumit laittaa myös pakoventtiileihin.

Itse aion vaihtaa kumit tämän talven seisonnan aikana. Ajattelin ottaa samalla kannen irti, jotta pääsee tarkistamaan kannen ja sylinteriden kunnon. Samalla saa putsattua karstat pois, jos sitä jossain on. Ja ennen kaikkea, tulee vaihdettua myös kannen tiiviste. Sekään ei ole ikuinen.

Onhan tuossa hommaa, mutta sitten kehtaa käynnistää vaikka olisi ihmisiä lähistöllä 8)
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei!
Tosi paljon kiitoksia vastauksista! Nyt ymmärrän mistä teknisesti on kyse, en hallitse autonkorjausta kuin alkeet. Jos kerran on korjattavissa niin jätän vielä myymättä varaosiksi, kun on tullut pantua rahaa korjauksiin vuosien varrella ja kulkee mukavasti. Koska olen tumpelo korjauksiissa niin tekisin lisäkysymyksen: Tiedättekö jonkun joka osais homman tehdä (kohtuu rahalla)?
Kiitti vastauksista jo etukäteen.

T:Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Täältä myös ääni ohjurien kumeille. Moisten hiluosien takia ei kannata myydä tai laittaa paaliin 8) Uudet gummit vaan ohjureiden suojaksi niin hyvä tulee jos kerran vaan startissa seisonnan jälkeen pölläyttää :wink:

Pikainen googlailu kertoi että xj40 taitaa olla ihan perushuttua että kumit alkaa falskaamaan ja luinpa jostain että kumit olisi alunpitäen vain imuventtiilien ohjurien suojana. Samassa paikassa kehottivat että kun niitä imupuolen tiivareita vaihtaa niin samalla heittää pakopuolellekin tiivisteet paikalleen.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

Nostetaanpa vanha aihe ylös... parin kuukauden seisonnan jälkeen töräytin -88 3.6 XJ6:n käyntiin ja talli täyttyi savusta. Sauhua tuli peräpään lisäksi jonkin verran konepellin alta ja mitä todennäköisimmin pakosarjan tiivisteen läpi. Ilmeisesti siis diagnoosi on juurikin kuivahtaneet venttiilin ohjurinkumit.

Olisikos vinkata missä vaihdattaa gummit kohtuuhintaan Etelä-Suomessa vai hoituuko naapurin nyrkkipajalla purkamatta koko kantta jos tämä ylipäätään mahdollista? Mistä kumit löytyisi jouhevasti jos vaihto hoituu em. yleiskorjaamolla? Onko kenelläkään heittää kustannusarviota?

Oma tekninen ymmärrys riittää perushuollon lisäksi simppeliin startin tms. vaihtoon ja tämä kumiasia menee jo yli ymmärryksen :wink:
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Periaatteessa täysin mahdollista vaihtaa ohjurinkumit kantta irroittamatta,täytyy vaan saada paine sylinteriin.
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Yeeah,XJ40 kantta en tsennaa mutta ainakin mun XJ6 ser2 pitäisi onnistua ilman kannen irrotusta.Tosin saisihan siinä nuo venttiilit hiottua ja seetit jos tarvii ja vieläpä kannen oikaistuakin-jos on tarvetta.Tässä kakkos-sarjalaisessa vaan on tuo vaara että kannen pultit paukkuu poikki,en tiedä onko XJ40 vielä sama konstruktio noiden pulttien kaa.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Meikäläisen mielestä ei kannata XJ40:ssä vaihtaa venttiilivarren kumeja kantta irrottamatta. Nimittäin, nokka-akselit joutuu siinäkin tapauksessa irrottamaan ja osa kannen pulteista toimii myös nokka-akseleiden pukkien pultteina.

Joo, meikäläisen XJ40:een sitten tehtiin täysi kansiremontti, vaikka alunperin oli tarkoitus vain vaihtaa nuo kumit. Vaihdettiin lievästi väljät pakoventtiileiden ohjurit. Laitettiin K-Line fosfori pronssi ohjurit. Kaikki venttiilit ja seetit koneistettiin.

Tiedoksi, että Saabin säätöpalat käyvät venttiilivälysten säätöön. Käyttämälläni kansipajalla on kyllä tapana käyttää säätöön myös venttiilivarren lyhennystä, tarpeen ja tilanteen mukaan.

Vaan kuinka kävikään. Se käynnistyksessä ilmennyt savun pölläytys ei hävinnyt !!! Ei edes vähentynyt. Nyt moottori jopa alkoi syödä öljyä.

Tuli kokeiltua sekin, että johdin huohotin letkun suoraan moottorin alle. Ei se mitään muuttanut, eikä moottori huohotakkaan mitenkään merkittävästi.

Tuli mieleen sekin, että ovatko männän renkaat jumissa. Siksi laitoin suoraan mäntien päälle moottorin huuhteluainetta. Puristusmittaus näytti kaikkiin sylintereihin tasaiset 11.0-11.2 bar. Kun kansi oli irti, sylintereissä ei silmämääräisesti eikä kynnellä koettamalla havainnut minkäänlaista kulumaa. Hoonausjäljet olivat kuin uudessa moottorissa.

Nyt kaivataan ehdotuksia, miksi pölläyttely jatkuu. Onko noissa 1994 (ja 1993?) malleissa huonolaatuiset öljyrenkaat? Joku muu juttu? Tällä hetkellä moottorissa on Neste 1 5W50 puolisynteettiset öljyt. Niillä pölläyttely väheni hieman, verrattuna 5W40 täyssynteettisiin. RVS käsittelykin tuli tehtyä. Ei havaittavaa vaikutusta.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

matsu kirjoitti:Meikäläisen mielestä ei kannata XJ40:ssä vaihtaa venttiilivarren kumeja kantta irrottamatta. Nimittäin, nokka-akselit joutuu siinäkin tapauksessa irrottamaan ja osa kannen pulteista toimii myös nokka-akseleiden pukkien pultteina.

Joo, meikäläisen XJ40:een sitten tehtiin täysi kansiremontti, vaikka alunperin oli tarkoitus vain vaihtaa nuo kumit. Vaihdettiin lievästi väljät pakoventtiileiden ohjurit. Laitettiin K-Line fosfori pronssi ohjurit. Kaikki venttiilit ja seetit koneistettiin.

Tiedoksi, että Saabin säätöpalat käyvät venttiilivälysten säätöön. Käyttämälläni kansipajalla on kyllä tapana käyttää säätöön myös venttiilivarren lyhennystä, tarpeen ja tilanteen mukaan.

Vaan kuinka kävikään. Se käynnistyksessä ilmennyt savun pölläytys ei hävinnyt !!! Ei edes vähentynyt. Nyt moottori jopa alkoi syödä öljyä.

Tuli kokeiltua sekin, että johdin huohotin letkun suoraan moottorin alle. Ei se mitään muuttanut, eikä moottori huohotakkaan mitenkään merkittävästi.

Tuli mieleen sekin, että ovatko männän renkaat jumissa. Siksi laitoin suoraan mäntien päälle moottorin huuhteluainetta. Puristusmittaus näytti kaikkiin sylintereihin tasaiset 11.0-11.2 bar. Kun kansi oli irti, sylintereissä ei silmämääräisesti eikä kynnellä koettamalla havainnut minkäänlaista kulumaa. Hoonausjäljet olivat kuin uudessa moottorissa.

Nyt kaivataan ehdotuksia, miksi pölläyttely jatkuu. Onko noissa 1994 (ja 1993?) malleissa huonolaatuiset öljyrenkaat? Joku muu juttu? Tällä hetkellä moottorissa on Neste 1 5W50 puolisynteettiset öljyt. Niillä pölläyttely väheni hieman, verrattuna 5W40 täyssynteettisiin. RVS käsittelykin tuli tehtyä. Ei havaittavaa vaikutusta.
Oletko ohivuotomittausta suorittanut?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ei ole tehty ohivuoto mittausta. Varmaan sekin pitää tehdä, jotta pääsee taas yhden askeleen lähemmäksi ratkaisua.

Oman kokemuksen perusteella näyttää siltä, että venttiilivarren tiivistekumit eivät välttämättä ole syy savun pölläytyksiin AJ6 moottorissa. Olin varma, että netistä olisi asia selvinnyt, mutta en ole sieltä löytänyt muuta ehdotusta kuin nuo kumit. Savun pölläytttely AJ6 moottorissa tuntuu kyllä olevan yleinen ilmiö.

No, se ei varmaan auta tähän pölläyttelyyn, mutta aion ensi kesänä laittaa huohotus systeemiin päivitys sarjan. Siinä huohottimen kautta tuleva öljy ohjataan läppäkotelon sijasta uuden öljyn mittatikun putken kautta takaisin öljypohjaan. Se ainakin vähentää läppäkotelon likaantumista etenkin jatkossa, kun moottori kuluu ja alkaa vähitellen oikeasti huohottamaan.

Todettakoon vielä, että tämä moottori oli kannesta ja jakopäästä (vaihdettiin samalla kaikki laahaimet ja kiristimet) niin puhadas kuin olla voi. Eli öljyt on edellisten omistajien toimesta vaihdettu tiuhaan. Itse asiassa meikäläistä edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt kerran vuodessa eli n. 5 tkm välein.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

Täytyypä tuumia mitä tuolle tekee vai jättääkö tekemättä. Taisi myyjä mainita, että pitkän seisonnan oli hänelläkin pöllyttänyt oikein kunnolla, mutta sauhutus oli loppunut kun oli kesän mittaan ajeltu. Syksyllä tuli itse ajettua jokunen tuhat kilometriä eikä käynnistellessä juurikaan sauhutellut saatikka vienyt öljyä. Kiitoksia vaan ajatustenvaihdosta.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Piti vielä sanoa, että kumit eivät vielä 150 tkm jälkeen olleet lasittuneen kovia. Hieman pehmeyttä oli vielä jäljellä. Ja tuossa 1994 mallissa näkyy olevan kumit myös pakoventtiileiden varsissa, jo tehtaalta lähtien. Alkupään malleissa niiden sanotaan olleen vain imuventtiileissä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Niin,öljy rengashan ei ole tiivistysrengas,voi hyvin olla että öljyrenkaat on jumissa,vialliset.Näissä vanhoissa brittipyörissä on yksi tapa kokeilla ohjurien tiiveys:antaa käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sitten nostaa kierroksia,jos pölläyttää niin yleensä ohjureissa/kumeissa vikaa.Oletko kokeillut ruiskusuuttimien puhdistusta?,ensin vaikka lisäaineella.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vastaan omalta osaltani, että suuttimet ovat saaneet puhdistus käsittelyn, usein. En ole käyttänyt suuttimien puhdistukseen tarkoitettuja aineita. Sen sijaan olen käyttänyt siihen tarkoitukseen Liqui Molyn Benzin Stabilatoria eli bensan säilöntä ainetta. Sillä on kokemukseni mukaan erinomainen kyky irrottaa polttoaine järjestelmä hartsiintumia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Silti tuon rempan jälkeen savuttaa!,puristus paineetkin ovat oikein tasaiset.Miten nuo kanavat kannesta,siis ne joista öljyn pitää kulkeutua sumppuun,ovat kaiketi auki.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

En tiedä pääsisitkö asiaan kiinni mutta kun käynnistää koneen lämpimänä ja jos vielä pölläyttää,niin katsoo tulpat jos niistä joku olisi tummempi.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tulppien väristä en ole huomannut mitään erikoista. Yhdessä vaiheessa tuli kurkattua seisonnan jälkeen jokaiseen pyttyyn endoskoopilla. Ja toden totta, yhden männän pää näytti märältä, eli siellä oli öljyä. Oliko se sitten valunut sinne venttiilin varsia pitkin, vai oliko sylinterin seinämiin jäänyt reilusti öljyä (toimimaton öljyrengas) ja se olisi sitten valunut männän päälle.

No, edellisen jälkeen laitoinkin sitten joka pyttyyn reilusti moottorin sisäpesu ainetta. Tarkoituksena oli irrottaa mahdollisesti jumittuneet männänrenkaat ja öljyrenkaat. Toistin sitten jonkun ajan eli ajomäärän kuluttua tuon endoskooppi tarkastelun. Enää en havainnut märkää männän päätä missään sylinterissä.

Seuranta jatkuu jahka uusi ajokausi alkaa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: XJ40 venttiilien nostajien suojakumit

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Jos seinämissä on runsaasti öljyä viittaisi se öljyrenkaaseen(raaperenkaaksi kutsuivat wanhat Wärtsilän miehet sitä),no tutkit asiaa taas kun otat auton ajoon.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Vastaa Viestiin