Letkulämmitin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
rpm
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 15, 2012 11:44 pm
Paikkakunta: uusimaa

Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja rpm »

Moi. Tietääkö joku minkä kokoinen letkulämmitin menee x-type 2.0d vm2005 tai mikä alavesiletkun halkasia?????

jos joku tietää vaikka defan malli nro niin senkin saa kertoa.

kitosta :)
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Miksi letkulämppäri? Eikö tässä muka ole lohkista? Ei muuten mutta tuo letkulämmitin on asianmukaisesti asennettunakin turha kun tuulilasinpyyhin hanhen persiiss.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet löytyy jotain ja näyttää vähän siltä että ei ole erikseen autokohtaisia malleja. Samaa mieltä olen MarcusV:n kanssa siitä että itse ainakin laittaisin lohkon kun hinta nyt ei älyttömän paljon enemmän ole ja ymmärtääkseni lämpiää lohkolämmittimellä nopeammin moottori kuin letkulla. Tokihan tuo letkukin lämmittää samaa nestettä kun lohkokin. Itse pari viikkoa sitten laitatin lohkon sisäpistokkeella ässään ja lohko oli valinta juuri siksi että aina ei ole aikaa odotella lämpiämistä ja sisätilalämmittimestä en luovu. Näistä webasto,lohko,säteily, letku mieltymyksistä voisi jauhaa loputtomiin. Hintansa ja käytettävyyden puolesta webasto painii niin eri sarjassa kuin nämä letkut ja lohkot että ei samassa lauseessa kehtaisi puhua. Tee päätöksesi omien mieltymysten mukaan tietty. Pääasia että moottori lämpiää ja sisällä on lämmintä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Defan kansainväliseltä sivustolta löytyy sovellus, josta näkee automerkki- ja mallikohtaiset suositukset lohko- ja letkuläppäreiksi :

http://www.defa.com/en/automotive/warmu ... ne_heater/

X-Type 2.0D vm. 2003 -> antaa tällaisen ehdotuksen letkulämppäriksi :
Engine heater : 411702
Mounting kit : 460447
Interconnecting kit : 460762
Power cable kit : 460785

Suomenkieliset pdf -asennusohjeet löytyvät hakutulosten näytöltä tuotenumeroita klikkaamalla.

Itse olen samaa mieltä kuin edelliset kommentoijat, että letkulämppäristä ei ole juurikaan hyötyä moottorin esilämmityksessä, ainakaan X-type 2.0D:n osalta. Omassa autossani on Defan letkulämppäri, koska luulin sen olevan tehokkaampi ja halusin autooni myös sisätilanlämmittimen. Toimiva Eberi lämmittää moottorin todella nopeasti, eikä letkulämmittimen vaikutusta huomaa mielestäni edes autoa kovilla pakkasilla startatessa. Startti tuntuu pyörittävän yhtä hyvin (tai huonosti) riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut tolppaan kytkettynä.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Hemi
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 4:43 pm
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Hemi »

Moi,

laitatin omaan x-typeen letkulämmittimen reilut neljävuotta sitten ja mielestäni lämmitysteho on ollut kyllä ihan vastaava jos ei jopa parempi kuin aikaisempien automerkkien lohkolämmittimissä. Kovalla (-30) pakkasellakin parintunnin lämmitys aika on riittänyt vallan hyvin. Letkulämmittimen malli autossani on Defa P411707.
T: Hemi
Jaguar XE 2.0 vm.-15
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Juuh, ei se ole oikeastaan edes pelkkä mielipide vaan aika monen kanssa todettu juttu että lohkis on etenkin kerrostalojen kahden tunnin tolpilla huomattavasti pätevämpi ratkaisu kun letkulämppäri. Jos siinä letkulämppärissä olisi vesipumppu joka kierrättäisi nestettä koko koneessa niin se olisi varmasti ihan ok mutta kun vesi liikkuu pelkän veden lämpenemisen vaikutuksesta niin se ei välttämättä edes pääse kovin pitkälle koneen syövereihin puhumattakaan siitä että öljypohjassa sekä koneen alaosassa oleva öljy pääsisi lämpenemään ja voitelemaan konetta heti startista paremmin kuten lohkolämppäri tekee. Erään italiattareen ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuo letkulämmitin ja asensin sen siihen ohjeen mukaan muistaakseni heti auton lämmityslaitteesta tulevaan letkuun, mukavaa tässä oli se että ilmeisesti lämpö ylettyi myös ko.kapistukseen ja lämmintä tuli heti hetken aikaa ennenkuin kone ehti kierrättämään sitä toisella puolella olevaa viileää vettä lämmityslaitteen läpi :D Muistaakseni joissain autoissa on myös ihan joku juttu ettei vesi pääse kiertämään riittävästi tuon letkulämppärin ollessa käytössä tehden sen todella turhaksi, olisko nyt vesipumppu tai joku joka kanittaa hieman, termostaatti myöskin rajottaa nesteen kiertoa lohkoon ainakin niissä autoissa missä se on alavesiletkussa mihin tuokin kapistus monesti tulee..
Aika yllättävää kuulla Hemin kokemus aiheesta, onkohan X:ssä sitten jotenkin poikkeava sijoituspaikka tuolle vehkeelle vaiko sitten niin helposti virtaava jäähdytysjärjestelmä :)

Tuo eeberinperkele se on sellainen juttu että toimii kun lystää, talvella ekaksi lähti käyntiin ja sitten kelien lämmetessä oli mykkä kunnes taas pikkupakkasella savua tuli auton alta, nyt se taas hiljeni, itse tosin veikkaan syntipukiksi akkua joka ei tunnu olevan enää ihan uusi eli pitänee vaihtaa heti kun ehtii.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
bigcat
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 24, 2011 3:42 pm

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja bigcat »

Ainakin minun tietääkseni S-type 2,7 D:hen ei ole saatavana , kuin Defan letkulämmitintä . Sarjaan kuuluu myös pumppu , jota minulle ei tarvittu , kun se oli valmiiksi asennettuna , ilmeisesti talvipakettiin kuuluvana tai Suomi varustuksena . En tiedä miksi se oli jo paikoillaan .
S-type 2,7 Twin Turbo D -04
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

bigcat kirjoitti:Ainakin minun tietääkseni S-type 2,7 D:hen ei ole saatavana , kuin Defan letkulämmitintä . Sarjaan kuuluu myös pumppu , jota minulle ei tarvittu , kun se oli valmiiksi asennettuna , ilmeisesti talvipakettiin kuuluvana tai Suomi varustuksena . En tiedä miksi se oli jo paikoillaan .
Onko sinulla tehdasasenteinen webasto? Käyttääköhän se tuon pumppua jotenkin apuna. Kiertovesipumpulla varustettu letkulämppäri onkin varmasti jo jopa hyväkin ratkaisu jos vaan vastuksessa on riittävästi potkua :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Täälläkin tekniikkaosastolla olevasta "täältä lohko" viewtopic.php?f=2&t=5131otsikon alta löytyy linkki defan pdf listaan. Poiminta mitä x type dieseliin on sarjat:
JAGUAR
S-TYPE 2.5 V6 02 - 04 250 H 785 762 A
S-TYPE 2.7 TD V6 04 - 05 892 A 785 766 A
S-TYPE 2.7 TD V6 06 - 792+460481 785 766+803 C

Katsokaa tarkemmin mitä nmerottarkoittavat tuolta linkistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Hemi
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 4:43 pm
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Hemi »

Lohkolämmitimen paikat (pakkasroput) ovat X-typessä kuulemma moottorin kannessa. Pakkasropun irrottaminen olisi vaatinut oman työkalunsa hankalan sijainnin takia ja tälläistä ko.liikkeessä ei ollut joten alkujaan hankkimani lohkolämmitimen tilalle laitettiin letkumalli.En ollut katsomassa kun lämmitin asennettiin mutta arvelisin sen olevan Eberiltä tulevassa letkussa, ei sijaitse ainakaan alavesiletkussa.
T: Hemi
Jaguar XE 2.0 vm.-15
bigcat
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 24, 2011 3:42 pm

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja bigcat »

Ei ole tehdas Webastoa ja lämmittimen merkki onkin Calix 1818000 + asennussarja 1556722 + kaapelisarja 1762461 + haaroistussarja 1760025 + sisätilanlämmitin .
S-type 2,7 Twin Turbo D -04
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja dida »

Onhan noita letkulämmittimiä ollut aikas yleisesti käytössä työkoneiden moottoreissa. En minäkään niitä osaa pahasti haukkua, oikea paikka on se alavesiletku, josta vesi lähtee kyllä kiertämään.

Mutta jos se tosiaan on esim lämppärin letkussa, niin ei varmaan lämmitä moottoria lainkaan, vain lämppärissä olevan veden.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
rpm
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 15, 2012 11:44 pm
Paikkakunta: uusimaa

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja rpm »

Hau. Aika kiitettävästi letkulämmitin puhuttaa tai lämmittää :)

Mutta jossain autoissa tai laitessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ns. letkulämmitin mutta kyllä se lämpenee samoin kuin lohko

jos on samat watti määrät

ps. itse en edes katsonut oliko x lohko mahdollista asentaa, vaan letku on nopea ja helppo..
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

rpm kirjoitti:Hau. Aika kiitettävästi letkulämmitin puhuttaa tai lämmittää :)

Mutta jossain autoissa tai laitessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ns. letkulämmitin mutta kyllä se lämpenee samoin kuin lohko

jos on samat watti määrät

ps. itse en edes katsonut oliko x lohko mahdollista asentaa, vaan letku on nopea ja helppo..
Eikä ne samat wattimäärätkään vaan jos se vesi ei yksinkertaisesti pääse kiertämään riittävästi siellä koneessa niin ei lämpene kyllä mitenkään yhtä hyvin, kuten jo todettua niin lohkis lämmittää sen kylmän öljynkin tehokkaasti että se on notkeaa heti startista.

Ja työkoneiden letkulämppärit lienevät hieman tujumpia tehoiltaan mitä nämä. ;)
Säteilylämmitin se vasta onkin turha kuin nunnan nännit=paistinpannu joka liimataan öljypohjaan.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Jos varmemman päälle haluaa pelata ja olla varma että lämmintä on niin lohko näistä lämpöletku/lohko valinnoista on varmaan se varmempi. Onneksi ei tarvitse enää lämmittää kuten ennen kun hiiliä pidettiin moottorin alla jotta lämpiäisi edes siten että käyntiin lähtisi...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Hemi
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 4:43 pm
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Hemi »

Mielenkiinto heräsi tuon letkulämmitimen sijaintia kohtaan ja piti kurkata moottoritilaan.Päältä päin ei paljoa näy mutta hieman kuitenkin että lämmitin on laitettu moottorin etupuolelle noin tuuman paksuisen letkuväliin. Mistä tämä letku tulee ja minne menee tai onko haaroitus, tätä pitäisi tutkiskella moottorin alapuolelta.
T: Hemi
Jaguar XE 2.0 vm.-15
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Letkulämmitin

Viesti Kirjoittaja dida »

MarcusV kirjoitti:
rpm kirjoitti: Ja työkoneiden letkulämppärit lienevät hieman tujumpia tehoiltaan mitä nämä. ;)
.
On ne työkoneiden moottoritkin muuten hiukka suurempia, vaikka täällä jopa V8:lla pullistellaankin ;-). Ei tarvitse olla kuin hiukan reilumpi traktoridiesel, niin massaa on paljon enemmän ja moottori vailla mitään tuulensuoijia.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin