Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tervehdys !
Jos 5x108 jaon vannevalikoima ahdistaa niin https://www.motorsport-tech.com/wheel_adapters.html täältä parilla sadalla mitkä tahansa adapterit kiinni autoon ja vanteet alle. Nämä kannattaa ottaa irti ennen katsastusta...
Jos 5x108 jaon vannevalikoima ahdistaa niin https://www.motorsport-tech.com/wheel_adapters.html täältä parilla sadalla mitkä tahansa adapterit kiinni autoon ja vanteet alle. Nämä kannattaa ottaa irti ennen katsastusta...
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
En missään nimessä suosittele kyseisentyyppisiä levikkeitä mihinkään autoon oman kokemukseni perusteella, pultattavat tietysti ollen paremmat kun irrallaan kelluvat
Erääseen entiseen italiattareen jouduin pakon edestä tuollaiset hommaamaan juuri vannejaon takia(Muistaakseni 5x98) siinä oli vielä ongelmana sekin että hyvin monella vanteella teki tiukkaa ettei nappaa Brembon jarruihin kiinni. No, kuitenkin autosta tuli ihan uskomattoman huono ajaa ja täristikin vielä kaupan päälle aivan törkeästi, en sitten tiedä olisiko vanteet pitäny tasapainottaa noiden spacereiden kera että homma olisi ratkennut. Raideväli levenee kuitenkin aika huomattavasti kahden tuollaisen mötikän ansiosta ja tuleehan sinne ihan massaakin napaan lisää vaikka onkin suurimmaksi osaksi kevytmetallia. Huomattavasti mieluummin laitan sitten 5x110 vanteet epäkeskopulteilla joissa on siis kelluva kartio, keskityksen kuitenkin hoitaa asianmukainen soviterengas ja noilla saadaan kyllä hyvin toimiva paketti aikaiseksi kokemuksieni mukaan. Aika hyvinhän näitä vanteita kuitenkin löytyy kun esim Volvon kiekot käyvät suoraan, siksi mullakin on talvivanteet entisestä V70:isestä ja Jagessa oli ostaessa talveksi Volvon orkkisvanteet josta nyt voi olla todella montaa mieltä
Erääseen entiseen italiattareen jouduin pakon edestä tuollaiset hommaamaan juuri vannejaon takia(Muistaakseni 5x98) siinä oli vielä ongelmana sekin että hyvin monella vanteella teki tiukkaa ettei nappaa Brembon jarruihin kiinni. No, kuitenkin autosta tuli ihan uskomattoman huono ajaa ja täristikin vielä kaupan päälle aivan törkeästi, en sitten tiedä olisiko vanteet pitäny tasapainottaa noiden spacereiden kera että homma olisi ratkennut. Raideväli levenee kuitenkin aika huomattavasti kahden tuollaisen mötikän ansiosta ja tuleehan sinne ihan massaakin napaan lisää vaikka onkin suurimmaksi osaksi kevytmetallia. Huomattavasti mieluummin laitan sitten 5x110 vanteet epäkeskopulteilla joissa on siis kelluva kartio, keskityksen kuitenkin hoitaa asianmukainen soviterengas ja noilla saadaan kyllä hyvin toimiva paketti aikaiseksi kokemuksieni mukaan. Aika hyvinhän näitä vanteita kuitenkin löytyy kun esim Volvon kiekot käyvät suoraan, siksi mullakin on talvivanteet entisestä V70:isestä ja Jagessa oli ostaessa talveksi Volvon orkkisvanteet josta nyt voi olla todella montaa mieltä
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
EI! Vaan Marcus puhuu asiaa. Ovat laittomia, paitsi pultattavat enkä niistäkään ole mitään hyvää kuullut. Tais olla -taas- Kissaelukan provo?kissaeläin kirjoitti:Ilonpilaaja...
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Kyllähän nuo kuulostaa "näytöllä" oikein hyvältä, totuus lienee muuta. Tietty joku on voinut saada autonsa toimimaankin noilla vaikken minä saanut.rebel58 kirjoitti:EI! Vaan Marcus puhuu asiaa. Ovat laittomia, paitsi pultattavat enkä niistäkään ole mitään hyvää kuullut. Tais olla -taas- Kissaelukan provo?kissaeläin kirjoitti:Ilonpilaaja...
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tervehdys !
Tiesin kyllä että kritiikkiä tulee heti jostain mutta ihan taas tietoa tällaisestakin laitoin jos jotain kiinnostaisi. Ei ole kyllä kokemusta näistä joten en osaa sanoa toimimisesta. Ainakin vakuuttavat olevan niin hyvin suunnitellut yms että ei pitäisi täristää ollenkaan. Mene ja tiedä. Avaisi ainakin mahdollisuuksia jos olisi jotkut ihannevanteet mitkä olisi must saada alle.
Tiesin kyllä että kritiikkiä tulee heti jostain mutta ihan taas tietoa tällaisestakin laitoin jos jotain kiinnostaisi. Ei ole kyllä kokemusta näistä joten en osaa sanoa toimimisesta. Ainakin vakuuttavat olevan niin hyvin suunnitellut yms että ei pitäisi täristää ollenkaan. Mene ja tiedä. Avaisi ainakin mahdollisuuksia jos olisi jotkut ihannevanteet mitkä olisi must saada alle.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Äkkiä vois luulla, ellei ole todella asialla, että ainakin ET piste siirtyy ulospäin, jolloin koko jousitusgeometria menee uusiksi. Lisäksi jousittamaton massa siirtyy ulospäin, jolloin momentti kasvaa, eli vääntövoimat osille kovenevat.
Onko niin ihania vanteita olemassa, että tuo kannattaa?
Onko niin ihania vanteita olemassa, että tuo kannattaa?
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Niin, ei ainakaan minulla ole tarvetta kun on hyviä vanteita kellari täynnä. Ihan tämä oli vaan yleiseksi tiedoksi ja vaihtoehdoksi. Anteeksi nyt vaan......
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Morjes räpyläjalat!
Kissaeläin on niin paljon tehnyt hyvää työtä meidän eduksi sallittakoon joskus ettei ihan mene nappiin joka ainut kerta.
Ihminen se kissaeläinkin on
Kissaeläin on niin paljon tehnyt hyvää työtä meidän eduksi sallittakoon joskus ettei ihan mene nappiin joka ainut kerta.
Ihminen se kissaeläinkin on
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tämänkin teorian olen kuullut. Eikä tässä todellakaan kukaan nyt Cat-animalia teilaa vaikka itse jouduin huonojen kokemusten myötä tuomitsevan lauseeni sanomaan, edelleenkin paljon hyviä vinkkejä ja vaihtoehtoja netin syövereistä, kiitos siitäHE1986 kirjoitti:Äkkiä vois luulla, ellei ole todella asialla, että ainakin ET piste siirtyy ulospäin, jolloin koko jousitusgeometria menee uusiksi. Lisäksi jousittamaton massa siirtyy ulospäin, jolloin momentti kasvaa, eli vääntövoimat osille kovenevat.
Onko niin ihania vanteita olemassa, että tuo kannattaa?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tervehdys !
Juu, ei mulla mitään henkilökohtaista arvolatausta ole tässä aiheessa joten hyvä vaan että kokemuksia on aiheista. Yleistä tierämystähän nämä vaan ovat ja jotkut ovat käyttökelpoisempia kuin toiset yms jne. Mitä itse näitä ongelmia lukenut näistä vaikka käyttökokemusta ei olekkaan niin juuri kuvatunkaltaisia ongelmia voi esiintyä. Maantienopeudet varmasti ovat juuri näitä missä nuo ongelmat ilmenevät. Kaupunkiajossa ehkä voisi toimiakin jos ei aivan älyttömiä ulostuloja tule adapterille. Minusta kaikki tieto lisää tuskaa mutta jos jollekin on näistä jotain apua niin hyvä. Pitäsköhän laittaa hummerin renkaat kiinni...
Juu, ei mulla mitään henkilökohtaista arvolatausta ole tässä aiheessa joten hyvä vaan että kokemuksia on aiheista. Yleistä tierämystähän nämä vaan ovat ja jotkut ovat käyttökelpoisempia kuin toiset yms jne. Mitä itse näitä ongelmia lukenut näistä vaikka käyttökokemusta ei olekkaan niin juuri kuvatunkaltaisia ongelmia voi esiintyä. Maantienopeudet varmasti ovat juuri näitä missä nuo ongelmat ilmenevät. Kaupunkiajossa ehkä voisi toimiakin jos ei aivan älyttömiä ulostuloja tule adapterille. Minusta kaikki tieto lisää tuskaa mutta jos jollekin on näistä jotain apua niin hyvä. Pitäsköhän laittaa hummerin renkaat kiinni...
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Ei henk koht. Noi on Leepun ja muiden tunareiden hommia.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Apua.. Huumori on kuollut täältä ! Ihan vitsi oli tuo hummeri juttu tietty. Älkää nyt niin vakavasti kaikkea savolaisen juttuja kuunnelko.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Juu, rapatessa roiskuu ja Cat Animaalille nyt pieni tilastotappio!!
Just forget and keep up the good work!
Minua kiinnostaa tuo ET:
En ole koskaan havainnut mitään eroa onko Et +-4cm.
Jos on vanne joka kiinni omiin pultinreikiin, mahtuu pyörimään eikä pultit mene läpi jarruihin tms.
Ois kiva nähdä onko asiasta muuta tutkimusta kuin maahantuojan voivottelut ''kuinka auton käytös muuttuu kun ei sitä ole suunniteltu +-4cm raidevälille''!!!!!
Tietääkö joku onko aiheesta ''Leedsin yliopiston mutu-tutkimusta parempaa tietoa''?
M
Just forget and keep up the good work!
Minua kiinnostaa tuo ET:
En ole koskaan havainnut mitään eroa onko Et +-4cm.
Jos on vanne joka kiinni omiin pultinreikiin, mahtuu pyörimään eikä pultit mene läpi jarruihin tms.
Ois kiva nähdä onko asiasta muuta tutkimusta kuin maahantuojan voivottelut ''kuinka auton käytös muuttuu kun ei sitä ole suunniteltu +-4cm raidevälille''!!!!!
Tietääkö joku onko aiheesta ''Leedsin yliopiston mutu-tutkimusta parempaa tietoa''?
M
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
En nyt ymmärrä mitä tilastotappiota tai muuta ohiosumaa tässä nyt on ?!
Niinkuin jo sanottu niin tarjosin vain tietämättömille tällaisen ratkaisun enkä hae mitään hyväksyntää tiedolle. Ainahan täällä negatiivista voi kaivaa vaikka mistä ja yleensä ne joilla ei ole mitään omaa kokemusta aiheesta oomaa parhaat mielipiteet. Elkää ottako tätä nyt pahalla, ei ole tarkoitus muuta kuin yleisesti antaa tällainen mahd ollisuus eikä tällä kirjoituksella ärsyttää ketään . Varmasti tässäkin tuoteperheessä on niitä huonoja ja parempia ratkaisuja . Ei edelleenkään ole mitään kiinni tässä aiheessa, kunhan nyt laitoin tämän. Laittakaa toki omakohtaisia kokemuksia aiheesta lisää jos niitä on ettei jää ihän mutu tuntumaksi. Minusta tämä oihn kuitenkin varteenotettava vaihtoehto sarallaan mikäli haluaisi käyttää joitain muita bolt patterneja kuin aina sitä 5*108 tai 5*120.
Niinkuin jo sanottu niin tarjosin vain tietämättömille tällaisen ratkaisun enkä hae mitään hyväksyntää tiedolle. Ainahan täällä negatiivista voi kaivaa vaikka mistä ja yleensä ne joilla ei ole mitään omaa kokemusta aiheesta oomaa parhaat mielipiteet. Elkää ottako tätä nyt pahalla, ei ole tarkoitus muuta kuin yleisesti antaa tällainen mahd ollisuus eikä tällä kirjoituksella ärsyttää ketään . Varmasti tässäkin tuoteperheessä on niitä huonoja ja parempia ratkaisuja . Ei edelleenkään ole mitään kiinni tässä aiheessa, kunhan nyt laitoin tämän. Laittakaa toki omakohtaisia kokemuksia aiheesta lisää jos niitä on ettei jää ihän mutu tuntumaksi. Minusta tämä oihn kuitenkin varteenotettava vaihtoehto sarallaan mikäli haluaisi käyttää joitain muita bolt patterneja kuin aina sitä 5*108 tai 5*120.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Itse en ainakaan teilaa ketään, ei rahkeet riitä. Kommentoin asiaa itseään, en ketään henkilöä.
Ja nyt siihen asiaan, josta rebel kysäisi. Ihan noin teoreettisesti voisi olettaa esim ET:n siirtymisen ulospäin allkavan rasittaa pyörän kiinnityskohtia enemmän kuin suuniteltaessa on laskettu, koskapa vääntövoima lisääntyy vivun pidentyessä.
Auton ohjautuvuuteen samanlainen teoreettinen vaikutus kuin renkaiden leventämisellä? Tämä Suomen uraisilla teillä onkin jo ihan konkreettinen, tästä on itsellä kokemustakin, kun kavensin XJR:n renkaskokoa pari senttiä.
Yleensähän mitä vähemmän jousittamatonta massaa, sen parempi, vai mitä? Kurkkaa vaikka sen XJ-S:n alle, jos takaripustus on paikoillaan...
Toisaalta, rakensihan joku Ruotsinmaalla Opel Rekordin lisäämällä auton keskelle 10cm peltiä. Mitenkähän tuo kulki? Tietysti siinä ei vanteilla enää ollut asian kanssa mitään tekemistä...
Kyllä kai tässäkin maalaisjärki voittaa, eli kasvaa ja väheneehän nuo ET-luvut ihan "sallituilla" vanteillakin jo.
Ja nyt siihen asiaan, josta rebel kysäisi. Ihan noin teoreettisesti voisi olettaa esim ET:n siirtymisen ulospäin allkavan rasittaa pyörän kiinnityskohtia enemmän kuin suuniteltaessa on laskettu, koskapa vääntövoima lisääntyy vivun pidentyessä.
Auton ohjautuvuuteen samanlainen teoreettinen vaikutus kuin renkaiden leventämisellä? Tämä Suomen uraisilla teillä onkin jo ihan konkreettinen, tästä on itsellä kokemustakin, kun kavensin XJR:n renkaskokoa pari senttiä.
Yleensähän mitä vähemmän jousittamatonta massaa, sen parempi, vai mitä? Kurkkaa vaikka sen XJ-S:n alle, jos takaripustus on paikoillaan...
Toisaalta, rakensihan joku Ruotsinmaalla Opel Rekordin lisäämällä auton keskelle 10cm peltiä. Mitenkähän tuo kulki? Tietysti siinä ei vanteilla enää ollut asian kanssa mitään tekemistä...
Kyllä kai tässäkin maalaisjärki voittaa, eli kasvaa ja väheneehän nuo ET-luvut ihan "sallituilla" vanteillakin jo.
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
^Tutkittu on. Taakse laittaisin enemmän off settiä tai onko se nykyään ET? En spacereilla vaan vanteella missä olisi isompi ET, mutta ei mahdu kuin org staf fish tai vanne missä sama et. XJ-S:n akseli ilmeisesti yhtä leveä kuin uudempi XJ kun niihiin mahtuu isompi et. Levityksiä en tee. XJ-S rs escortin pulllistuksilla Aaargh!
Eteen mahtuisi hieman leveämpi mutta ei tarvetta. Kuka tahansa tajuu mitä tullaiset leveät, varsinkin mitä Leepu laittoi, vaikuttaa ohjauskulmiin ja ajettavuuteen. Jollain leveillä etuspacereilla ei ohjauskulmia saisi edes säätämällä lähellekkään. Pitäis rakentaa koko etuakselisto uusiksi.
Eteen mahtuisi hieman leveämpi mutta ei tarvetta. Kuka tahansa tajuu mitä tullaiset leveät, varsinkin mitä Leepu laittoi, vaikuttaa ohjauskulmiin ja ajettavuuteen. Jollain leveillä etuspacereilla ei ohjauskulmia saisi edes säätämällä lähellekkään. Pitäis rakentaa koko etuakselisto uusiksi.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Eiköhän ET:n vaikutus ajo-ominaisuuksiin ole aika nimellinen. Ohjauskulmathan ja auraushan pysyvät käytännössä samoina, vain raideväli muuttuu. Kasvava raideväli tietty kuormittaa niveliä hiukka enemmän, mutta jos ajatellaan mitoituslähtökohtia, niin varmasti samaan vaikutukseen päästään, jos ajetaan esim sorapinnalla asfaltin sijaan, jolloin ollaan oletettavasti kuoppaisemmalla pinnalla.
Samaten ohjaustehostimen rasitusmuutos vastaa varmaan edellämainittuja. Pääasia, että jarrusatulat mahtuvat vanteen sisään, eikä kumi ota mihinkään kiinni ääriasentoihin käännettäessä. Joissakin autoissa tämä mitta jarrusatulaan on tosi tarkkaa, jaggesta en nyt muista, mutta ainakin Alfassani vakivanteillä väliä jää vain 3...4 milliä, näin muistikuvan perusteella.
Samaten ohjaustehostimen rasitusmuutos vastaa varmaan edellämainittuja. Pääasia, että jarrusatulat mahtuvat vanteen sisään, eikä kumi ota mihinkään kiinni ääriasentoihin käännettäessä. Joissakin autoissa tämä mitta jarrusatulaan on tosi tarkkaa, jaggesta en nyt muista, mutta ainakin Alfassani vakivanteillä väliä jää vain 3...4 milliä, näin muistikuvan perusteella.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tervehdys !
Tarkka on ainakin s typessä orkkis vanteilla ainakin 2001 mallissa. Kun talvikiekot kiinnitin niin melkein hirvitti että mahtuuko sisään. Ei varmaan ollut kuin millejä tosiaan välissä.
Tarkka on ainakin s typessä orkkis vanteilla ainakin 2001 mallissa. Kun talvikiekot kiinnitin niin melkein hirvitti että mahtuuko sisään. Ei varmaan ollut kuin millejä tosiaan välissä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Anteeksi herrat repeli pienessä simassa kyselee tyhmiä kun ei tiedä. Mikä on et? Olen isältä pojalle oppinut että jarrulaipasta mihin vanne tulee kiinni siitä sisäänpäin menevä mitta on in set, ja ulospäin menevä off set. Got it, eh? Lumpussa näppituntumalla 75% laipasta vanne leviää sisään, 25% ulos. Eikö ihannearvo olisi 50/50? Jäykällä akselilla mulla on ollut Hemejä missä 75% off set. Täällä on kuviakin missä mulla ilman akselia takana koesovituksessa 275/60-15 gummit mitkä mahtuu XJ-S:n pyöräkoteloihin. Mahtuu. Tosin ehkä joutuisi takasisälokkareihin ylhäälle antaa kevyttä kenttä hienosäätölekaa että gummi ei ota kuopissa kiinni. Joo mä tiedän että BBS vanteista löytyis mun tarvitsemilla mitoilla tyylinmukaiset vanteet, mutta vielä liian kalliit mulle. Cragareita en laita vaikka Kirsti Paakkasella oli talvella enkä myöskään "susikisoja", vaikka ajanmukaiset olisivatkin. Tosin olisi nostalgiset eikä niitä näe enää, mutta ei wolf racet sovi Jaguaariin, ei edes Lumppuun? Noista Leepun spacereista.. Se käytti edessa jopa yli 4 tuumasia spacereita ja sitten koeajettiin suoralla ennen juhlallista ensiesiitymistä. Raideväli edessä kasvanut yli 8 tuumaa. Kalle Palander tai Tanja Poutiainen tajuu että mäessä mennään sisäkurvin suksi edellä ja tiukemmin. Onhan niillä auto-union, dkw, donau, kiesin 4 munkkirinkula sponssi ja varmaat tietävät auton kaarrekäyttäytymisestä jotain ettei tuollaisilla Leepuilla ei ajeta edes suoraan, saati sitten slalomia.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Juu, offsettiahan se meinaa. ET tulee saksankielen sanasta Einpresstiefe, näin saarivaltion tuotteista puhuttaessa voitaisiin käyttää ihan hyvin offsettia, englanninkieltä kun käytetään...
ET on vaan yleensä vanteissa ilmoitettu termi, ei sen kummenpaa. Milleissä vanteen kiinnityskohta vanteen keskilinjasta - plussa ulospäin ja miinus sisäänpäin.
ET on vaan yleensä vanteissa ilmoitettu termi, ei sen kummenpaa. Milleissä vanteen kiinnityskohta vanteen keskilinjasta - plussa ulospäin ja miinus sisäänpäin.
XKR
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Alkuperäiseen aiheeseen kommentoiden, niin itselläni on ihan hyviä kokemuksia noista pultattavista adaptereista. Sellaiset on nytkin käytössä 300C:ssä, jossa ne sekä muuttavat muuttavat pulttijaon että levittävät vanteita/renkaita ulospäin. Alkuperäinen jako on tosi hankala 5x115, ja isot vanteet ja renkaat eivät sopisi pyörimään ilman levitystä. Adapterit eivät täristä ja ovat ihan laillisesti katsastettu autoon. Tuon auton kohdalla on kyllä paha sanoa niiden vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin, se on huono sekä niillä että ilman.
Pienen offsetin/ET:n muutoksen vaikutus on varmasti autokohtaista. Tässä mun Jaguarissa, eli S-type Sport-alustalla, ET:n muutoksen huomaa kyllä ajossa. Alkuperäinen ET on 60, ja kun vaihdoin kesävanteiksi sellaiset joissa ET on 43, ohjaus muuttui huomattavasti raskaammaksi ja auto hivenen suuntavakaammaksi. Vaikutus oli suurinpiirtein samaa luokkaa tai vähän isompi kuin renkaan leveyden kasvattaminen 215->235, mutta ilman uraherkkyyden kasvamista. Teoriassa pienempi ET tuo hieman enemmän kuormaa laakereille, camber-kulmat muuttuu aavistuksen, ja jousittamattoman massan painopiste siirtyy hieman ulommas, mutta merkittävin muutos on raideleveyden kasvaminen.
Pienen offsetin/ET:n muutoksen vaikutus on varmasti autokohtaista. Tässä mun Jaguarissa, eli S-type Sport-alustalla, ET:n muutoksen huomaa kyllä ajossa. Alkuperäinen ET on 60, ja kun vaihdoin kesävanteiksi sellaiset joissa ET on 43, ohjaus muuttui huomattavasti raskaammaksi ja auto hivenen suuntavakaammaksi. Vaikutus oli suurinpiirtein samaa luokkaa tai vähän isompi kuin renkaan leveyden kasvattaminen 215->235, mutta ilman uraherkkyyden kasvamista. Teoriassa pienempi ET tuo hieman enemmän kuormaa laakereille, camber-kulmat muuttuu aavistuksen, ja jousittamattoman massan painopiste siirtyy hieman ulommas, mutta merkittävin muutos on raideleveyden kasvaminen.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Nämä nyt ovat enempi teoreettista pohdiskelua, mutta mikäpä siinä. Väitän, että camberkaan ei muutu, koska vain ET:n muuttuessa rengasta siirretään pyörän navan laipan suunnassa autosta ulos- tai sisäänpäin. Eli kallistus napaan ja pystytasoon nähden ei muutu. Kosketuspiste tiehen toki muuttuu ET:n muutoksen verran, eikös vaan, eli raideväli kasvaa?
Tämä tietysti edellyttää, että rengaskoko yms. pysyvät samoina ja ET:n muutostahan mietitään yleensä siinä tilanteessa, että myös rengas- ja vannekokoa halutaan muuttaa.
Casterhan ei muutu ET:n muutoksella miksikään, samoin aurauskulma pysyy samana.
Tämä tietysti edellyttää, että rengaskoko yms. pysyvät samoina ja ET:n muutostahan mietitään yleensä siinä tilanteessa, että myös rengas- ja vannekokoa halutaan muuttaa.
Casterhan ei muutu ET:n muutoksella miksikään, samoin aurauskulma pysyy samana.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
Tavallaan kyllä, eli camber ei teoriassa muutu. Käytännössä se kuitenkin voi muuttua ET:n muutoksen suuruudesta ja jousituksen rakenteesta riippuen. Tuossa mun 300C:ssä adapterit levittävät renkaita ulospäin, jolloin jousien näkökulmasta vipuvarren pituus kasvaa, ja painava auto painuu pikkaisen alemmas, jolloin renkaiden yläreunat painuvat sisäänpäin. Mutta yleisesti ottaen puhutaan niin pienistä muutoksista, että jokseenkin täyttä saivarteluahan tämä on.dida kirjoitti:Nämä nyt ovat enempi teoreettista pohdiskelua, mutta mikäpä siinä. Väitän, että camberkaan ei muutu, koska vain ET:n muuttuessa rengasta siirretään pyörän navan laipan suunnassa autosta ulos- tai sisäänpäin. Eli kallistus napaan ja pystytasoon nähden ei muutu.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: Käytä minkä jaon vanteita haluat Jaggessasi !
repeli jatkaa saivartelua, vaikka tää Leepu ja sen rakennelmat ei kuulu tänne, mutta mielestäni se rikkoi fysiikan ja kaikkia muita lakeja. Se XJS jakso missä laittoi törkeät 15-18cm spacerit eteen. Taakse vielä enemmän? Eihän se edessä korkeussäätöihin vaikuta, ainakaan heti. Vanteet vähän leveämmät kuin org ja isompi et. Org etuakselisto. Tyhmänä kysyn eikö tuolla tekeleellä mene kurvissa sisempi eturengas reippaasti taakse ja ulompi reippaasti eteen? Ei mene mulle jakeluun. Kaipaisi akselin mikä liikkuisi myös? Ok oli ot kun pistin ääritapauksen peliin, mutta liika on liikaa, eh?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Early XJ-S powerd by GM