xjs-kissan herättely

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
arttu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 6:07 pm
Paikkakunta: Tampere

xjs-kissan herättely

Viesti Kirjoittaja arttu »

Hallintaani on päätynyt hieno XJS V12 -87 ei HE-malli. Autolla on ajettu 50tmailia. Kuusi vuotta seisottuaan auto käynnistyy mutta ilmeisesti vajailla sylintereillä.
Auto oli todistettavasti moitteettomassa toimintakunnossa seisomaan jäätyään.
Mistä päästä asiaa pitäisi alkaa selvittämään. Itselläni ei ole kokemusta näin kompleksisesta ajoneuvosta. Tähänastinen harrastukseni on käsittänyt lähinnä CX-sitikoita.

Voinko tehdä jotain itse? Joskus olen törmännyt vastaavaan vaivaan Bosch-ruisku-sitikassa ja vika oli suuttimen solenoidissa, vaihdettiin.

Ensi kesänä liikenteeseen.


Nostanko kädet ylös ja hinaan korjaamolle?

t Arttu
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

XJS käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Hane »

hei,
ekaksi kannattaa uusia bensat ja tehdä perushuolto mm. vaihtaa suodattimet (bensan-, öljyn-, ilman-) ja öljyt, tulpat ja automaattilaatikon (TH400) öljyt ja suodatin.

ellei pyöri paremmin, mahdollisesti ruiskusuuttimia pikeentyneet, tukossa tms.

xjs he polttoaineenkulutuksen pitäis minusta olla alle 15 l/100km?


terv. Hane
arttu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 6:07 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kiitos käytännön ohjeista.
Muistelen että meidän auto kulutti yli 20litraa satasella. Se ei sitten ole normaalia.

Kiitos neuvoista.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

miksi ei käy kaikilla

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jos moottori ei käy kaikilla pytyillä, mitä ilmeisemmin puute on joko bensasta tai kipinästä. En ole koskaan kokeillut, mutta epäilen, että suuttimien aukeamisen voisi suutinkohtaisesti tarkistaa stetoskoopilla, käyttäen puikkoanturia. Jonkun tulpan pimeänä olemisen voi tarkistaa stroboskooppilampulla kytkemällä induktiivisen anturin vuorotellen jokaiseen tulpanjohtoon. Missä ei välkytä, se pytty on pimeänä. Viallista sylinteriä voisi ensin haarukoida mittaamalla lämpötila pakosarjan päältä esim. infrapunamittarilla. Missä pytyssä bensa ei syty, sillä kohtaa pakosarja on kylmempi. Ero on tietysti suurin, jos bensaa menee, mutta kipinä puuttuu. Stetoskooppin ja infrapunalämpömittarin saa halvalla ainakin Biltemasta.

Joka tapauksessa kannattaa laittaa bensan sekaan aimo annos ruiskusuuttimien puhdistusainetta. Itse olen ollut huomaavinani, että esim. Liqui Molyn bensiinin stabilointiaine (sinistä nestettä) on aika ärhäkkää panemaan lian liikkeelle, polttoaineputkistoissa ja myös kaasuttimessa. Taitaa olla konsanaan parempaa kuin varsinaiset puhdistusaineet. Esim. vuoden 1958 Lantikkaan tuli varmaan monta hevosvoimaa lisää, käynnistyykin nyt ilman ryyppyä.

matsu
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
arttu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 6:07 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kiitos neuvoista, niillä päästään jo pitkälle.
Löytyi muuten hyllystä operations manual, opiskelu alkaa.

Auto on tuotu USA:sta muuttoautona (äitini tuoma).
Ajoin sen kesärenkailla tammikuussa ties kuinka monta vuotta sitten satamasta talliin Tampereelle. Kokemus oli ikimuistoinen ja helpotus suuri kun pääsimme ehjänä perille. Oliskohan autolla sitten kaksi kertaa ajettu sen jälkeen.

Toinen ongelma on toimamaton matkustamon tuuletus, piti ajaa kesällä ikkunat auki. Palaan tähän myöhemmin.

T

Arttu
Vastaa Viestiin