Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

dida kirjoitti:Käsitykseni mukaan ruostesuojausfirmat pesevät auton alustan yleensä painepesurilla, sitten kuivaus ja massat perään. Hyvin on ruosteet suojattu... Siksi en ole 30 vuoteen niitä enää käyttänyt, vaan teen homman myöskin itse.

Itse kun tekee, niin saa sellaisen, kuin sattuu tulemaan ;-)
Tällainen käsitys on itselläkin ja näin myös tapahtuu käytännössä. Poikkeuksiakin varmaan on jossa ongelmakohdat oikeasti hoidellaan kuntoon ennen suojausta. Jos uuden auton sinne vie niin noin asia hoituu varmasti, mutta nyt puhutaan 16v autosta jossa jo ruoste päässyt muutamiin kohtiin ja lika on pinttynyt siten, että ei lähde kuin harjaamalla tai teräslaikalla.

Ja tuo on erittäin hyvin todettu "Hyvin on ruosteet suojattu" kun ilmeisesti koko toiminnan perusta lähtökohtaisesti olisi "suojata kohde ruosteelta"

Ja tosiaan parasta asiassa ja kun itse yleensäkin tekee niin jälki on ihan oma "vikansa" ja saa niin hyvää kun osaa ja pystyy. Tässähän on kuitenkin kyse pitkälti mekaanisesta työstä jossa ei juuri taitoa tarvita kunhan muutama asia on kunnossa(välineet).

Mutta ymmärrä Rebelli pointtisi jos joku ei halua tällaista likaista hommaa tehdä niin rahaa tiskiin jollekkin joka sen tekee.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Lue uudestaan jos ei mennyt jakeluun. Auto pestään perjantaina ja suojataan sunnuntaina. Varmasti kuiva. Ei ihan normi homma mutta onnistuu. Mistä se tonni on peräisin? Viimeks mulla oli pitkä neliveto Voyager ja XM (huom Mikki, siinä on X) turbo Citikaa ja noi jäi alle puoleen tonnista vaikka isossa kissassa oli extranormihommaa koska oli tuoreehko ranskalainen. Se oli suojattu uudesta asti ja joka vuosi käsitelty. Lisähommat oli lähinnä sisähelmat mitkä nykyautoissa herkät ruostumaan vaikka maali ehjä. 280.000km mittarissa ei pelottanut ostajaa yhtään, päinvastoin. Täydellinen huoltokirja, hydrauliöljyt vaihdettu kerran vuodessa ja ruosteenestosta oma kirja jossa merkinnät joka vuosi. Harrastamista riittää kolmen Auton kanssa ihan tarpeeksi, mutta tietyt hommat annan ammattilaisen tehtäväksi.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Mo !
Tonnin luokkaa se nyt vaan sattui olemaan kun soittelin ja katsoin hintoja ei ne keksittyjä ole.esim XK:lle 820€ tai 990€ http://www.finikor.fi/finikor-palvelut/ ... &kp=6&re=9 on niitä halvempiakin tietty.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Lue uudestaan jos ei mennyt jakeluun. Auto pestään perjantaina ja suojataan sunnuntaina. Varmasti kuiva.
Juuri näinhän se menee, eli ruosteita ei poisteta ennen massausta. Jos vanhasta haluaa hyvän, niin ne pitää poistaa, eikä piilottaa. Mutta uuden/ruosteettoman auton kanssa on tietysti eri juttu.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Major »

kissaeläin kirjoitti:Mo !
Tonnin luokkaa se nyt vaan sattui olemaan kun soittelin ja katsoin hintoja ei ne keksittyjä ole.esim XK:lle 820€ tai 990€ http://www.finikor.fi/finikor-palvelut/ ... &kp=6&re=9 on niitä halvempiakin tietty.
Hyvin on hinnoitelleet. X-typeä viimeksi käytin niin hinta oli 400€ luokkaa, tosin Dinitrol-liike. Eikä varmaankaan inflaatio ole 3 vuoden aikana ollut niin nopea että Finikorin 910€ olisi samassa suhteessa. XJ-type 8) hinta jo toista tonnia, mitähän tekevät alumiiniselle korille. Tosin huomasin omastani apurunkojen olevan pintaruosteessa eli ovat rautaa. Pitänee löytää joku putsaamaan ja suojaamaan ne, itsellä kun ei ole mahdollisuutta siihen (paikkaa, työkaluja eikä varsinkaan taitoa).
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
On kovat hinnat tuolla kyllä ja ei sisällä koteloita, ovia, helmoja. On toki halvempiakin kuten todettu.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tänään oli tarkoitus pestä Ässän pohja ja kotelot ja pari pientä pinta"hilseily" kohtaa puhaltaa "vesihiekkapuhaltimella".
Lopuksi oli tarkoitus kuivumisen jälkeen vetää maalia ja massaa ja kotelosuojat autoon.

Lähdin ottamaan pohjan muoveja ja pyöräkoteloiden muoveja pois ja kaikki näytti todella hyvältä kun kyseessä on 12 vee auto.
Ei käytännössä ruostetta missään.... :arrow: helmakoteloiden irroituksen yhteydessä iski "märkä rätti naamaan".
Kumpikin helmakotelo olivat paikoitellen puhkiruostuneita. :evil:
Lisään kuvat myöhemmin.

No auto odottaa nyt hitsausta korjaamolla. Himpun verran v*tuttaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ode »

Harmillinen löydös! Onneksi ei ilmeisesti ollut kuitenkaan laajalle levinnyt. Kuvia katsellaan mielellään sitten kun niitä tulee.

Enpä taida uskaltaa ottaa omastani helmojen muoveja pois, saattaisi tulla liikaa yhdelle päivälle jos sen tänään menisi tekemään.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !

Toisaalta hyvä että löytyi nyt kun asia(ruosteen piru)ei ollut syönyt enempää. Antoivatko jotain korjauskustannusta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
X/S typeissä juuri tuo kohta on ollut omiaan ilmeisesti ruostumaan ja juttua löytyy paljon erityisesti englannin suunnalta Kuva
http://www.kelsey-forums.co.uk/cgi-bin/ ... 13252614/0
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Olipa korutonta kertomaan. Nuo muovit alakerrassa on kyllä ihan hanurista, tuo ei ole yksin jaggen ongelma.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

dida kirjoitti:Olipa korutonta kertomaan. Nuo muovit alakerrassa on kyllä ihan hanurista, tuo ei ole yksin jaggen ongelma.
Todellakin; ja varsinkin kun mitään varoitusta ei välttämättä näissäkään tapauksissa ole vaan paneneelin suojassa muhii rauhassa kunnes tuho on tuota luokkaa kuten linkin kuvissa. Suosittelen sanomattakin tarkastamaan omien kunto ja mikäli sattuu että ei ole mitään niin täräyttää kotelosuojaa varuilta kunnon kerrokset sinne.

En usko kyllä että suomen olosuhteissa ruosteenkehittyminen tuonne listojen alle on ainakaanxyhtään heikompaa kuin briteissäkään yms suolan ja jatkuvan pesutarpeenxansiosta jos suojaukset ovat tuota tasoa. Onko muilla vastaavia kokemuksia oman X/S typejen tai muiden mallien osalta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

No nyt jo helpottaa auto on paikottu ja ruostesuojattu.
Pahinta tässä asiassa oli kun tuo tuli täysin yllätyksenä, auto on muuten pinnoiltaan ja pohjaltaan todella hyvässä kunnossa.
Helmapellin saumakin oli "pohjanpuolelta ruosteeton. Tuo vaikuttaa kyllä tehtaan pilalle menneeltä galvanoinnilta.
Olivat lähteneet sisältäpäin ruostumaan ja pellin reunasta, eikä perinteisesti alasaumasta. Ruoste oli parissa kohdassa kummallakin puolella
eikä sijainnut kohdassa jossa vesi seisoo. Helmakotelot olivat muuten "siistit" eivät sisältäneet "peltoa" tms.

Linkistä löytyy kuvat ruosteista ja pari kuvaa paikatusta ja suojatusta autosta.
Paikat tehtiin sillä ajatuksella, että eivät tuolta näy joten sauma jätettiin tasoittamatta.

https://www.dropbox.com/sh/sku316pam1gn ... Cbq82bex-a
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hyvä että asia jo kunnossa !
Paljonko kustansi vai teitkö itse ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Eilen vaihdoin öljyt kaverin Nissan Quasqaihin (vai miten tuo kumkvatti kirjoitetaan...) ja etukehtoon kiinnitetty muovinen pohjapanssari paljasti takaansa lähes vastaavat näkymät. Muovin ja pellin väliin kun menee hiekkaa ja se siellä aikansa hieroo, niin tulos on karmea.

Öljynvaihdon yhteydessä pitäisi massauskin noista rakenteista aina tarkistaa/korjata, mutta jos ei itse öljyjä vaihda, niin jossakin vaiheessa tulee ylläri.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Hyvä että asia jo kunnossa !
Paljonko kustansi vai teitkö itse ?
Ammattimies teki toimin itse "apupoikana", pääsin halvalla. :mrgreen:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tänään XK:n taka kaaria putsaillessa ja noveroxaten ihmettelin hetken kun kaarien taitoksessa käsin kopeloiden tuntui että mitä pehmeää siinä pellin taitoksessa on- no ihan perinteistä pölyä ja likaa siellä kerääntyneenä oiken kunnon kerros ja kun meisselillä sitä siinä veteli niin 16v kertynyttä muhjua tuli alas melkoinen määrä. Ei sinällään mitään ihmettä tuossa ollut mutta piti taas ihmetellä kun niin hyvä paikka oli taas laitettu kaikelle muhjulle siellä märkänä muhia ja aiheuttaa mahdollista ruosteen alkua. Etupuolellahan tuollaista ei ole vaan ainoastaan takana-siis noin syviä taittoja.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdystä !
Ssin tänään maalaukset lopouun ja uudet takarenkaat kiinnittelin samalla 20mm spacereiden kera. Ajoon lähtö ja n 200m ajon jälkeen tauluun DSC- traction control not awailable- ja limp home mode. Pikkuisen alkoi ahdistamaan hetkellisesti. Sammutin auton ja ei auttanut. Kun luistoneston otti pois päältä niin toimi normaalisti. Kun luistoneston laittoi päälle niin taas sama vika.

Sain ilmeisesti takapyörien "speed sensors" joko liikkumaan tai maalia yms aineita sinne väliin mutta harrasteaika lopoui ja en ole päässyt puhdistamaan niitä vielä. Vikaa ei siis ollut ennen maalauksia yms. Eikun taas harrastamaan.

Edit. Kerkesin takapyörien sensorit puhdistamaan tänään ja melkoisen likaisia olivat kyllä joten en olisi ihmetellyt yhtään jos vikailmoitus olisi tullut sieltä. Ei korjaantunut koeajolla pelkällä takaosaston puhdistamisella.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
ASC ongelma hoidettu ja eilen ja tänään irrottelin edestä sisälokasuojia pesua ja maalausta varten. Hiukan jänskätti että löytyykö sieltä paljonkin ruostetta. Yllätys oli positiivinen sillä ainoastaan oven puolella helman ja korin liittymäkohdassa oli ruostetta ja siinäkin se ei ollut päässyt pahaksi. Tuo paikka on kyllä taas insinööritaidonnäyte huonoudesta. Lokasuojan,helman ja korin kyhtymäkohtaan tulee sellainen lika- ja kosteusmagneetti että ruosteelle tarjotaan herkullinen paikka. Normaalistihan vesi menee tuosta pois, mutta hieno pöly kasaantuu ajan saatossa lokasuojan väliin ja veden eteneminen tyssää.

Pesin pois liat ja rapsuttelin irtoruosteet pois. Noveroxia suihkeena päälle ja lämpöpuhaltimella kuivasin alkuun. Kuivamisen jälkeen pensselillä hammeriteä paksu kerros kaikkialle koteloon. Ei pitäisi hetkeen olla koteloiden kanssa ongelmaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !

Joku jossain kyseli POR15 ruosteensestoainetta. Täältä saa ainakin http://www.carbuildersolutions.com/uk/p ... 7-86599689 Firma hyvin hoitanut lähetykset kun jotain olen täältä tilaillut.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !

Joku jossain kyseli POR15 ruosteensestoainetta. Täältä saa ainakin http://www.carbuildersolutions.com/uk/p ... 7-86599689 Firma hyvin hoitanut lähetykset kun jotain olen täältä tilaillut.
Por-15 löytyy myös suomalaiselta edustajalta: http://www.mve-online.com/index.php?cPath=120_123 toimitus tuli joutuisasti kun syksyllä tilailin. Ohjeissa sanottiin että roiskeet pitää poistaa iholta per heti tai muuten menee reilu viikko kun kuoriutuu hiljalleen irti. En uskonut, olis pitänyt :mrgreen:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tsuppari kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Morjens !

Joku jossain kyseli POR15 ruosteensestoainetta. Täältä saa ainakin http://www.carbuildersolutions.com/uk/p ... 7-86599689 Firma hyvin hoitanut lähetykset kun jotain olen täältä tilaillut.
Por-15 löytyy myös suomalaiselta edustajalta: http://www.mve-online.com/index.php?cPath=120_123 toimitus tuli joutuisasti kun syksyllä tilailin. Ohjeissa sanottiin että roiskeet pitää poistaa iholta per heti tai muuten menee reilu viikko kun kuoriutuu hiljalleen irti. En uskonut, olis pitänyt :mrgreen:
Hyvä että taas saa ! Muistaakseni oli välillä loppu ko kaupasta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
sla36
Viestit: 42
Liittynyt: La Kesä 16, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja sla36 »

S-typen helmakotelot. Halmamuovien alla tuntuu monella muhivan tuota petollista ruostetta. Oletteko korjanneet aina hitsaamalla uutta tervettä tilalle - vai onko tarjolla (missä?) kokonaisia helmakoteloita? Joskus vaihtaminen voi olla helpompaa kuin paloista parsiminen....
S-Type 3,0 Executive -00 (Anthracita/Almond)
XJ6 4,0 Sovereign -97 (Sapphire) ex
XJ6 4,0 Sovereign -95 (JRG) ex
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Pieni paikka ja paljon tinaa, seuraavaksi maalarille joka saa viilailla liiat tinat pois ja maalata molemmat puolet alhaalta listoihin asti. Menikin kattoon asti. :lol:
Kuva
Viimeksi muokannut galaxie61, Ke Syys 16, 2015 1:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xjr -99
galaxie -61
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

sla36 kirjoitti:S-typen helmakotelot. Halmamuovien alla tuntuu monella muhivan tuota petollista ruostetta. Oletteko korjanneet aina hitsaamalla uutta tervettä tilalle - vai onko tarjolla (missä?) kokonaisia helmakoteloita? Joskus vaihtaminen voi olla helpompaa kuin paloista parsiminen....
Yritin itse ainakin löytää koko helmaa "korjauspalana" mutta en sellaista löytänyt joten paloista "rakennettiin".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Vähän tuo on oudon näköinen ilman tehtaan maalaamia raitoja kyljissä, mutta jos alkaa haittaamaan niin saahan ne maalattua uudestaan.
Kuva
xjr -99
galaxie -61
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Komeeltahan tuo näyttää noinkin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
erkki
Viestit: 74
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 10:26 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja erkki »

Täällä maaseudulla Jaguarit käsitellään ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin koneet. Vaihteistoöljyä ja massaa pohjaan ensin keväällä ja syksyllä kunnolla ja sitten huolimattomasti enimmäkseen vaihteistöljyä ja kaikki likaseen pohjaan joka vuosi kerran pari. Parissa vuodessa öljy on pudottanut surkeat irrallaan olevat massaukset, vesi kun menee massan ja pellin väliin ja ruostuttaa muttä öljy ei. Kun pyyhkäsee kuraa auton alta parin vuoden päästä, siellä on puhdas pelti tai hyvä massa alla. Käsittelyyn menee puolisen tuntia, litra öljyä ja litra massaa. Tämä kuulostaa aika syntiseltä tämän hienon keskustelun perässä. Mutta tuloksena on ettei autot ruostu, pultit aukeaa helposti ja rahaa säästyy. Tämä homma tehty niin Porscheille, sitikoille, volvoille, kolmelle Jaguarille ja äkeille ja traktoreille kymmenien vuosien ajan. Enkä lopeta. Jopa s1 lakkasi ruostumasta!
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja nestori »

En suuremmin epäile tuon Erkin tavan toimivuutta, varsinkin jos käsittely tehdään pari kertaa vuodessa, mutta: Tuo öljy+massa vähän riippuu siitä, että onko siellä valmiiksi ruostetta vai ei - ja minkä verran. Lisäksi kannattaa huomioida, että mikä tahansa massa ei pysäytä jo alkanutta ruostumista. Esim. Dinitrolin ML on todella juoksevaa ja tunkeutuvaa tavaraa, joka myös sisältää ruosteenestoaineita. Ja toisaalta kannattaa muistaa koteloiden suojaus sisältä käsin, varsinkin helmakotelot ruostuu käytännössä todella usein sisältä ulospäin .

Täällä monesti mainitut Noverox ja Hammerite ei tunnu autokäytössä kovin kestävälle kombolle. Hammerite on kuivuttuaan niin kovaa tavaraa, että napsuu irti pienistäkin kiveniskuista ja ruoste saa siitä helposti alkunsa. Noverox puolestaan tuntuu hidastavan pintaruosteen etenemistä, mutta ei kuitenkaan pysäytä sitä, vaan ruoste jatkaa etenemistään maalin alla.

Tuossa muuten etuvetojaguar-palstan (selvyydeksi, tämä sarkasmia viitaten erääseen toiseen ketjuun :lol: ) ihan mielenkiintoinen ruostetesti http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=38299
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Olen sekotellut alustasuojaan massaa, vaseliinia ja teräketjuöljyä, teräketjurasva osaa ryömiä kuivan kohdan perässä vaikka ylämäkeen. eikä haise niinkun muuten hyvin toimiva vaihteistoöljy.
kerran vuodessa ruiskuttelee uudestaan jos näyttää sitä että tarvetta on.
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Mielenkiintoinen testi, mutta oleellisin jäi tuostakin mielestäni suorittamatta eli ruosteenpoisto pinnoilta kunnolla ja kuivumisaikojen huomioonotto. Yhtä kaikki, aika hyvinhän tuo vasaralakka hammer toimi testissä ja se tosiaan yksin ei autokåytössä ole ideaali vaan päälle alustamassa niin suijaa maalia kiveniskuilta ja pikta pysyy paremmin ehjänä.

Pitää tehdä oma testi vastaavalla tavalla kunhan joutaa.
Ehdotuksia aineista ja kompoista ?
Mieleen tuli äkkiseltään perus setit eli vaikka pelkkä hammer, pelkkä bitumi/alustamassa, pelkkä maali,sinkkimaali, moottoriöljyterva seos, hammer bitumilla, terva, sinappi jne
Viimeksi muokannut kissaeläin, To Syys 17, 2015 9:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja nestori »

Minusta tuo oli ihan hyvä testi, lähtötilanne pellillä ruosteineen oli aika pitkälti se mitä suuri osa TI-miehistä toteuttaa... Eli pahimmat ruostekököt pois, aineet perään ja toivotaan parasta. Jos pinnan vetää täysin ruosteettomaksi (eli peltikirkkaaksi, myös mustat pilkut pois) niin mielestäni sen jälkeen ainoa järkevä kombo on hyvä metallille tarkoitettu pohjamaali, pintamaali ja siihen päälle vielä alustasuoja jos kiveniskut ovat ongelma, kuten esim. auton pohjassa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Erkin esimerkki on oikein toimiva uudelleenkäsittelynä ja varsinkin kohtiin jossa suola vesi ja kura pääsee "kuluttamaan" ja uittamaan vanhaa massausta. Tätä tapaa olen itsekkin käyttänyt vanhoissa kertaalleen suojatuissa autoissa, toimii.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
X308
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:23 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja X308 »

Täällä näyttää olevan montaa koulukuntaa, mutta henkilökohtaisesti pidän huonoimpana vaihtoehtona tuota öljyn ruiskuttelua auton pohjaan. Monet ruosteenestofirmat laittavat kylläkin kotelosuojan ja massan yhdistelmiä pohjaan ja kyllähän kotelosuojankin tarkoitus on pysäyttää ruostuminen, eikä vaan piilottaa sitä. Oma lukunsa on vielä nuo hammerite -maalit, jota en kyllä pohjaan sotkisi. Kun alkaneen ruosteen poistaa esim. hiekkapuhalluksella, huomattavasti parempi vaihtoehto on jokin hyvälaatuinen 2K happopohjamaali. Kyllä sääliksi käy asentajaa, joka joutuu esim. vaihtamaan alustaan osia autoon, jossa on paksu hammerite-, massa-, öljykurakerros päällä. Ja kyllä tuollaisessa mönjässä kosteus viihtyy. Tietysti on eri asia, jos jaksaa joka vuosi pestä ja ruiskutella edellämainittuja litkuja pohjaan, mutta eikös kuitenkin ole yleensä tarkoitus tehdä työ niin, että sitä ei tarvitse joka vuosi paikkailla? Kyllä minä olen ainakin nähnyt paikallisten ruostesuojafirmojen työnjälkeä ja laatu on varmasti parempi kun ammattilainen pesee alustan kunnolla kuumavesipesurilla nosturilla, jossa näkee oikeasti mitä on tekemässä. Mutta kuten olen joskus aiemmin jo todennut, tapoja on monia ja kukin hoitaa autoaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ode »

X308 kirjoitti: Kyllä minä olen ainakin nähnyt paikallisten ruostesuojafirmojen työnjälkeä ja laatu on varmasti parempi kun ammattilainen pesee alustan kunnolla kuumavesipesurilla nosturilla, jossa näkee oikeasti mitä on tekemässä. Mutta kuten olen joskus aiemmin jo todennut, tapoja on monia ja kukin hoitaa autoaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Valitettavasti ei voi mitenkään yleistää noin. Hyvä jos luotettava ja ammattiylpeä ammattilainen on sinun kohdalla löytynyt. Ensimmäinen teettämäni suojaus olisi mennyt täysin pieleen ellen itse olisi vahtinut. Palkkien kotelot olivat ihan täynnä märkää hiekkaa kun moskat oli painettu pesurilla piiloon ja mömmöt olisi ruutattu perään ellen olisi ollut keskeyttämässä touhuja.

Sittemmin on tullut hyväkin paja vastaan.

Turvallisempaa lienee yleistää toisin päin: jos harrastaja tietää mitä tekee on jälki yleensä parempaa. Harrastaminen on intohimoa asiaa kohtaan kun taas moni ammattilainen tekee vain rahasta ja alinta mahdollista laatua mikä vain läpi menee

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

Ode kirjoitti:Turvallisempaa lienee yleistää toisin päin: jos harrastaja tietää mitä tekee on jälki yleensä parempaa. Harrastaminen on intohimoa asiaa kohtaan kun taas moni ammattilainen tekee vain rahasta ja alinta mahdollista laatua mikä vain läpi menee

O
Samaa mieltä ja alustan tilan voi tarkastaa riittävän usein.
Koskee tietenkin muitakin kohteita kun ruostesuojaus.
T. Entinen asentaja. :mrgreen:
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
On X308 oikeassa mielestäni siinä, että tosiaan oikein tehtynä ammattivehkeillä ja aineilla yleisesti jälki on kestävämpää kuin markettiaineilla tee-se-itse turaus.
Itselläni nykyisessä Tectylin ammattilaisen tekemä pohja neljän vuoden takaa ja ilmeisesti oli ollut asiallinen tekijä kun koteloihinkin oli reikiä tehty tulpista päätellen(eri asia on onko siellä massaa laitettu :mrgreen: )ja tehty hyvin muutenkin.
Kaipa se harrastajaltakin onnistuu ja onhan noita wanhojakin autoja liikenteessä harrastajilla jotka itse ne suojanneet ja eivät ole ruostuneet puhki olemattomiin. .. :mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin