Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ajattelin tuossa keväällä kun lumet sulaa suojata tämän toisen auton pohjan ruosteelta. Tarkoitus on ensin hioa ja karhentaa sekä ottaa liat yms alkavat pintaruosteet pois teräsharjalaikalla, pestä pohja irtoaineesta ja suojata osat joita ei maalata. Maaliksi olen jo ostanut Hammerite ruosteenestomaalia ja maalaus tapahtuu ruiskulla. Koteloon vedän massat sisään myös. Pakoputket suojaan mastonin +600 celsiusta kestävällä maalilla. Pitäisikö tuon hammeriten päälle vetää (kaksi kerrosta min) vielä kiveniskumassa suojaamaan itse maalia. Se ei ole kummoinenkaan homma maalauksen jälkeen !? Hommaan tarvittavat välineet ja kemikaalit on jo hommattu ja toteutusta vaille on projekti enää. Mitä vinkkejä olisi heittää tähän hommaan ? Ja vinkki ei ole että teetä jossain alan liikkeessä :wink:
Kivaa hommaahan tuollainen auton alla könyäminen ja kustannukset 100€ luokkaa hommassa. Sen verran tiedän että palttiarallaa 800€ maksaa liikkeessä suojaus jne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Jos ajat talvella suolakeleillä niin se nyt eikä vasta keväällä. Annoin sulle vinkin kaverista mikä tekee Fin korin suojauksia. Mulle tekee perjantaina sisään ja pesut. Sunnuntaina kun kaikki varmasti kuivaa tehdään suojaukset. Kyllähän se vähän maksaa, mutta työhön nähden en lähtisi tekemään todella sotkuista hommaa itse kun sulla ei ole kaikkia laitteita itsellä. Esim kamerat ja ruiskut millä mennään syviin koteloihin. Etköhän nyt yritä säästää väärässä asiassa? Täydellinen suojaus ja sen jälkeen vuosikäynnit ei pitkässä juoksussa ole iso investointi jos sulla on auto minkä haluat pitää itse tai että se pitää arvonsa ja on Ruosteeton!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !
Oikeastaan kyseessä on enemmänkin periaate tietyllä tapaa ei niinkään säästö vaikka kyllähän sinällään sitäkin varmasti tulee. Minä ainakin uskon että saan tehtyä sen hyvin ja kestäväksi ilman liikkeen vehkeitäkin vaikka tietyllä tapaa ne hommaa helpottavatkin. Koteloihin saa tavaraa pitkillä ohuilla ruiskuilla. Pakko tehdä itse ja saada jotain tehtyä ja kunnon aineilla uskon lopputuloksenkin kun huolella tekee hyvänpuoleinen. Encrupee nyt talvella raplaa kun on siinä nyt jonkinlainen suojaus joten ei se nyt puolessa talvessa juuri miksikään mene. Surruttelu pohjalle alkaa sitten huhti- toukokuussa. Surrutus, pesu ja kunnon kuivaus ja maalaus pariin otteeseen maalin ohjeen mukaan ja massa vielä päälle kotelot koteloaineella luulisi nyt kestävän jos on kestääkseen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Ihan oikeilla jäljillä olet näissä ruostesuoja-asioissa ja itsekin tehden saa varmaankin lähes yhtä hyvän tuloksen kuin teetettynäkin... ellei jopa paremman riippuen ammattilaisen sen hetkisestä asenteesta työhönsä kun suojaa autoa... nimittäin kiireessä on helppo oikaista ja työnlaatua kaikkiin koteloihin piiloon jääviin kohtiin on lähes mahdotonta tarkistaa jälkikäteen. Lisäksi itse tehden homman tekee reilusti alle satasella... :)

Olen ymmärtänyt että ruostesuojauksessa on kaksi pääasiaa: ensinnä pellille tulee muodostaa happea läpäisemätön kalvo, tämä on ainut keino estää ruosteen eteneminen. Ruostuminenhan on kemiallisena ilmiönä raudan palamista... tosin niin pienellä liekillä ettei silmä sitä voi havaita ja palaminen taasen edellyttää happea... näin olen muistaakseni antanut itseni asian ymmärtää... (korjatkaa kemistit jos olen väärässä). Toiseksi kulutukselle alttiit paikat tulee suojata ettei edellämainittu kalvo mene puhki- siis juuri nämä kiveniskuille alttiit paikat.

Itse olen usean harrasteauton ruostesuojannut ylläoleva mielessä yksinkertaisesti Bilteman tuotteilla: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruostesuojaus/

Ensin täytyy olla kompressori käytössä ja Biltemasta saa sitten noihin purkkeihin sopivan ruiskun... olikohan 12 eurolla (sis, letkun). Sitten vain ensin maalaat auton pohjan mainitsemallasi Hammerin ruostesuojamaalilla pariin kertaan. Sen jälkeen koteloihin ruiskulla ja letkulla tuo vahapohjainen kotelonsuoja-aine. Näin sinulla on happea läpäisemätön suojakalvo pellillä joka paikassa (joku mainitsi että tällainen vahapohjainen kalvo jopa pysäyttäisi jo alkaneenkin ruostumisen...tiedä häntä). Sen jälkeen sitten ruiskaat mustan ruostesuojamassan alustan vaikeisiin koloihin jonne pensselillä et pääse... ja lopuksi pensselillä mustan "tiikerimassan"(esim, tectyl... saa joka marketista muutamalla eurolla litran tai kolmen litran jne pöntöissä) levität koko alustaan ja pyöränkoteloihin.

Näin sinulla on happea läpäisemätön vahakalvo/ruostesuojamaali joka paikassa ja lisäksi joka paikassa minkä silmällä näkee, myös massa suojana kulutukselle.

Ei kait tämä sen vaikempaa rakettitiedettä ole... ainut joka kallistaa vaakaa ammattilaisen puolelle lienee mahdollisuus että heillä voisi teoriassa olla Biltemaa paremmat aineet... en tiedä.

Huomioi vielä että voit myös porata koteloihin ja ovien päihin itse reikiä joista ruiskuttaa letkulla ainetta, ellei autosta löydy valmiita tulppia. Näihin itse tehtyihin reikiin löytyy Biltemasta myös kotelonsuojatulppiakin... ja jos tarvitset ruiskuun pidempää letkua niin Bilteman venepuolelta sitäkin löytyy metritavarana.

Sorry taisi mennä nyt vähän Biltemamainokseksi, mutta allekirjoittanut on tosiaan sieltä saman katon alta löytänyt nämä kaikki ja homma hoitunut suht helposti maalaisjärjellä :D
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys ja kiitos hyvistä neuvoista ja siitä että homman voi oikeasti tehdä näinkin. Ja aika näyttää miten onnistui ja pystyyhän sitä korjaamaan jos jostain alkaa näyttämään siltä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Kaforhan siinä hyvin kertoi, miten homma hoidetaan. Itse olen suojannut omakätisesti kaikki autoni, jotkut olleet perheessä jopa yli 10 vuotta, eikä yksikään ole ruostunut.

Pari kommenttia, koska joka hommaan on monia tapoja tehdä:

- teräsharjalla ei saa ruostetta kunnolla pois. Jos sinulla on tai aiot hankkia kompuran, osta myös edullinen hiekkapuhalluslaite ja pari pussia hienointa hiekkaa, niin saat kaiken pois (jos ostat hintavan, ei kompurasi tuotto tod näk riitä ja halpa laite käy tähän ihan hyvin). Sekä koko kasvot peittävä suojamaski ja huppu päähän, muuten on hiekkaa IHAN joka paikassa, hanuria myöten.
- itse olen tehnyt niin, että kaikkiin kohtiin alustassa, jossa on vähänkin peltipoimua tms., ensin kotelosuojaa ja seuraavana päivänä ns. petrooliruiskulla ohennettua alustamassaa pari kunnon kerrosta perään. Seuraavana kesänä pari kertaa alustamassaa lisää ja vot, vot. Pensselillä pääsee kertakäsittelyllä samaan tulokseen.

Ja minä olen käyttänyt sekä Bilteman että Motonetin aineita, kummasta on halvemmalla saanut. Mutta varaudu tosiaan siihen, että saunassa saa käydä pariinkin kertaan ;-)!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiitos näistäkin vinkeistä !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tämä Hammerite on käsittääkseni aika hyvää ja jämäkkää tavaraa. Ohjeessa sanotaan että voidaan maalata ruosteen päälle kunhan irtoruoste on irroitettu ja pinta puhdistettu. Ei pitäisi ruostumisen jatkuvan tämän jälkeen enää. Kovaa tavaraa pitäisi kestoltaan olla myös. Ei tosin ole käyttökokemusta tästä maalista livenä mutta mitä olen eri lähteistä kuullut ja lukenut niin pitää paikkansa tämä hyvä maine. Tosin aion niin kuin kirjoitin niin lisäsuojaksi juuri tuota tectylin alustamassa pensselillä sutien kun sitä on pari litraa varastossa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Hiekkapuhallus on kaveripiireissä menneen talven lumia. Sitä hiekkaa löytyy muualtakin kuin hanurista. Aina ku suljet oven ropisee vähän hiekkaa niskaan. Jos kuitenkin puhallat katso ettei miitän esim avattua vaihdelaatikkoa ole lähelläkään. Korkeapainepesureita löytyy rs liikkeistäkin. Niilläkin saa maalin pois. Oikea paine oikeassa paikassa tärkein. Mun citikkaa jouduttiin vähän pesemään pohjasta isolla paineella parista kohtaa. Pro äijä hoiti niin että pintaruoste lähti, mutta ei puhtaalle metallille asti kun ei ollut tarvetta vaikka olisi pystynyt. Me hukattiin hiekkavehkeet ja kun tarve niin käydään soodapuhalluksessa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Hammerite on tosi hyvä. Ostin n. 15 vuotta sitten Fiskarsin 1 -siipisen, hevosvetoisen auran pihan koristeeksi, oli umpiruosteessa. Puhdistin sen rälläkällä, eli isommat ruosteet pois, Hammeriten valkoinen päälle ja musta Panssarimaali sen perään. Ollut koko ajan ulkona, eikä maali ole yhtään irtoillut, tai ruoste tullut läpi.

Hiekkapuhalluksen voi, edelleen arvostelematta, toteuttaa monin tavoin. Jos kyse on vain siellä täällä alustassa olevista max kämmenen kokoisista ruosteista, olen itse pitänyt suutinta noin sentin...kahden päässä ruosteesta ja "täsmäpuhalluksella" hoitanut ruosteet pois, ulkotilassa luonnollisesti.

Mutta tietty, jos on kyse oikein entisöintihommista tms, jolloin puhalletaan isompia alueita, tilanne varmasti on Rebelin kertoman mukainen. Yksi tapa vähentää pölyämistä on käyttää painepesuriin kiinnitettävää hiekkapuhallussuutinta ja sen jälkeen märälle pinnalle levitettävää ruosteenestoainetta (ovat muuten hyviä), mutta siinä taas vesi lentää. Puhalluksen jälkeen auto tietty kannattaa puhaltaa paineilmalla yltä päältä.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja matsu »

Onko kukaan ehtinyt kokeilemaan soodapuhallusta kotioloissa tavan hiekkapuhalluslaitteella, vaikka sellaisella pienellä?

Olen saanut sen käsityksen, että se voisi onnistua harrastajan pienillä hiekkapuhalluslaitteilla. Ilmeisetsi sooda vaatii kuitenkin hyvän kosteudenpoiston paineilmasta. Mutta riittääkö yksinkertainen letkuun tuleva vedenerotin.

Meikäläisellä on hankittuna säkki soodaa, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Se on selvä, että soodalla ei lähde isompi ruoste, esim. pelti vanteista. Mutta hilsemäinen pintaruoste lähtee varmasti hyvin. Eli sooda on varmasti todella hyvä menetelmä alustan alkavan ruosteen poistoon, jopa kotioloissa jos on monttu tai nosturi ja pieni hiekkapuhallus laite. Soodapuhallettu osa ei ruostukkaan heti seuraavan tunnin aikana. Jää siis aikaa tehdä jatkotoimet. Ja jos soodaa jää yli, sen voi käyttää leivontaan :)
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

On kokemusta kotioloissa soodasta. Pienellä ei tee mitään. Jotain muoviosia voit kiilloitella. Et muuta se vaatii kunnon täryttimen. Pojan 60 avo Pontiac kävi hylsynä, tai rullaavana soodapuhalluksessa. Amerikan joen kitit lähti ja karu pohja paljastui. Joitui antaa soodaa huolella ja vastaava kova käsittely hiekalla olisi venyttäneet peltejä. Jos käsitin oikein se ei vaatinut välitöntä suojausta mitä hiekkapuhallus vaatii? Se käytiin pro pajalla tekemässä. Niillä on liikkuva kalusto ja tekevät kotikäyntejä esim rekkojen runkoja puhaltelemassa. Me ei voida noin isoihin laitteisiin investoida ja koekäytön jälkeen unohdettiin pieni soodapuhalluslaite heti. Halvalla saa biilhelvetistä tai mätänetistä. En suosittele.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Nyt taas haluaisin lähempiä selvityksiä ;-)! Mihin perustuu se, ettei soodan jälkeen ruostuminen lähde heti käyntiin? Eikös ole niin, että jos teräspelti on ihan puhdas, niin melko pian se alkaa kellastua? Mitä puhtaampi, sitä nopeammin. Jättääkö sooda siis jonkun kalvon pellin pintaan?

Tuosta ilman kuivauksesta: Se vedenerotin ei yksin riitä mihinkään, etenkin, jos se on valmiskompuroiden tapaan kiinni itse kompurassa. Paineilma pitää ensin jäähdyttää, jotta siitä saadaan kosteus pois. Itse olen ratkaissut tämän niin, että kompuran jälkeen heti pari metriä letkua, sitten 30 litran saavi täyteen kylmää kaivovettä, johon 6 metrinen, dia 20mm kuparikierukka, jonka läpi ilma kulkee. Kierukan jälkeen sitten kunnollinen vedenerotin. Eron kompurassa kiinniolevaan erottimeen huomaa heti kertyvän veden määrässä. Labrahommiin tämä ei riitä, mutta esim henkilöauton maalaukseen kyllä: Siinä tarvittavan ilmamäärän mukana ei tule tippaakaan vettä maalausta pilaamaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja matsu »

Sooda on emäksinen aine, happaman vastakohta. Kai siihen pellin pintaan jää olematon emäksinen kerros, mikä suojaa terästä ruostumiselta. Ennen maalausta soodapuhallettu pinta pitää pestä. Pesu kannattaa jättää hetkeen vähän ennen maalausta.

Meikällä on ollut soodapuhalletut (vanhat maalit pois) auton peltiosat kylmässä autotallissa jo yli puoli vuotta. Vaikka viime vuosi oli viimeisen päälle kostea, pellit eivät ole ottaneet ruostetta juuri lainkaan. Onneksi ei tullut pestyä osia hätäisesti heti puhalluksen jälkeen.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Kiitos, aina sitä oppii. Vaikka vetäähän puhtaaksi pesty pelti heti keltaiseksi, vedellähän sooda pitänee pois pestä? Mutta tosiaan, jos ei heti aio maalata, niin ihan hyvä juttu.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

PH arvo tuossa ratkaisee. En tiedä jatko pesuista ym. Kun Ponu tuli soodasta se oli pahempi mitä luultiin, vaikka tiedettiin se huonoksi. Oli aikansta pihalla ja nyt ollut puoli vuotta tallissa ilman ruosteen pilkkuakaan. Peltitöitä niin paljon että menee ensi talveen. Kittikasaa siitä ei tehdä. Vai riitäisi vesipesu soodan poistoon? No se tehdään sitten kun pelti- ja pohjatyöt alkaa. Tuota en tiennyt. Varmasti poika tiesi, vaan ei ole ollut puhetta. Kossueläin ymmärrän sinua ja arvostan asennettasi että haluat tehdä itse. Teknolokia kehittyy ja usko nyt että hiekka on historiaa. Tosin silläkin pärjäät, mutta viikon on hanurisi hiekassa vaikka ois huput ja suojaimet ja kävisit pari kertaa päivässä suihkussa. Perkele! Sanoisi MarcusV. Suomalainen sissi tekee itse ja menee muurista läpi missä se on paksuin. Tuossa sitä oppii kantapään ja hanurin kautta niin kuin minä ennen nettiaikaa mikä tekisi tämän helpoksi. Sinä tiedät sen, mutta haluat kokeilla itse samoja halvemmalla tai jopa kokeilemalla parempia kombinaatioita. Onnea valitsemallesi tielle! Voi tulla ja tulee takaiskuja. Sissi ei luovuta vaan jatkaa.. Kossueläin rules! Arvaa joinko loput 58% Kossustasi? No joi loput, mutta olen silti kirjoituksiesi ja parin lyhyen tapaamisen perusteella samaa mieltä olen. Olet tämän foorumin suola. Guruja täällä on ja he tietävät enemmän kuin ne kolme kaiken tietävän tietäjää Beethelemissä. Pari överiä sulla on ollut, mutta niistä ei ole tullut keltaista korttia. Jatka samalla linjalla ottaen ensin taustatietoa. Arvaa mitä tein tänään periaatteini vastaisesti? Kirjoitin Overdrive kaverille mikä laittamassa rodiin Jaggen perää. Nyt se löysi projektin ja kyseli saako jarruosia biltemasta tai motonetistä? Kirjoitin ettei saa. Sanoin ostavani Suomesta Brittiosasta Kotkasta, ja jotkut pihtarit ostaa Britishparts.co.uk. Näin kerroin vaihtoehdot. Toivottavasti ostaa Brittiosasta. Käykää lukemassa Overdrive.fi Jaguarin taka-akseli topic! Yllätyitkö Kossueläin? Kerroin kaverille vaihtoehtoja ankkalinnaa myöten ja annoin numeroini että soittaisi pikku vinkeistä ja tyyppiviosta. Ei ole soittanut..
Kossueläin rules!
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys rebell58 !

Kiitos mukavista sanoista ! 58 Rules ja ymmartaa Kossuelainta. Oppimassa ollaan ja nourasti kohti uusia pettymyksia leuka rinnassa ! Perkele, sanoisi MarcusV !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Jokainen puhaltakoon, millä hyväksi näkee, mutta pari juttua vielä noista puhallusaineista.

Mitä painavampia rakeet ovat, sitä tehokkaammin ruoste yms lähtee. Itse käytän (ja jatkossakin.. ;-) ) dia 0...0,2 hiekkaa, sopii autohommiin parhaiten. Vahvemmalle levylle ja suuremmille ilmamäärille sitten karkeampaa. Esim aluvanteille sooda ja lasikuulat ovat edelleen paras vaihtoehto, hiekka on liian tuhtia.

Mikäli halutaan kunnon tehoa, pitää olla jo ilmamäärältään isommat laitteet ja aineena lankakatko tai teräsrae. Mutta peltikin mielellään 10mm ja siitä yli, just tuon venymisen vuoksi. Ja riippuu tietysti siitä, miten huonossa kunnossa auton pellit ovat, että venyykö se hiekalla vai ei. Yleensä auton pohjassa oleva pintaruoste lähtee niin helposti, ettei venymistä tapahdu. Eri asia tietty, jos kori on puhkiruostunut ja sitä aletaan puhaltaa. Keskivertokompuralla, tuotto noin 200 litraa / 6 bar, voi hyvin normi autonpeltejä puhaltaa, mikäli auto ei tosiaan ole ihan raato.

Ja Kissaeläimelle tiedoksi, että kyllä se hiekkapuhallus ihan valkoisen miehen hommaa on ;-) !
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja HEF »

Pienimuotoiseen soodapuhallukseen löytyy ihan hyviä vehkeitä, kuten tämä esimerkiksi:

http://www.blastitclean.co.uk/page15.html

Soodapuhallus on ainoa oikea keino esim.alumiiniosien hellävaraiseen puhdistukseen ja mieluummin veden kanssa sekoitettuna.
Sooda soveltuu vaikkapa kokonaisen autonkorin puhdistukseen. Se on helppo puhdistaa pois paineilmalla eikä mitkään vesipesut ole tarpeen. Sen ei aiheuta venymiä peltipinnoissa.

Puhallussooda on ihan samaa tavaraa kuin mitä ruoanlaitossa käytetään. Sooda voidaan huuhtoa
sellaisenaan viemäriin, sillä se on ympäristöystävällistä ph arvonsakin puolesta.
Se ei jätä minkäänlaista kalvoa puhalletulle pinnalle.
Viimeksi muokannut HEF, Su Tammi 13, 2013 8:56 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiitos vinkeistä kaikille.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Osaisiko joku kertoa paljonko esim alustamassaa tarvitaan yhteen S-typeen jos kerroksia pistää pari kolme tuon Hammerite-maalin päälle.
Itse arvioisin noin 3 litraa mutta olenko aivan väärässä? Toki sitä saa aina lisää kaupasta ei siinä mitään jos alkaa näyttää että loppuu. Osaisipa vaan kerralla ostaa lähes oikean verran suunnilleen. Kiitos jo vastauksista.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Jos pensselillä levität, niin käytännössä pitää selvitä yhdellä kerroksella, koska alustamassan kuivuminen niin hyvin, että sen päälle voi vetää uuden kerroksen, voi kestää useita päiviä. Riippuu tietty kerrospaksuudesta.

Tekisin niin, että ostaisin noin 1...2 litraa kotelosuojaa spraypulloissa ja suihkuttaisin kaikki alustan kohdat, joissa on kanttauksia, putkikiinnikkeitä tai liitoksia, ensin sillä. Näin saat ruostesuojan ahtaisiinkin koloihin, alustamassa ei "ryömi" mihinkään, toisin kuin kotelosuoja. Tarvittava määrä riippuu paljon alustan rakenteesta.

Sitten, kun kotelosuoja on riittävästi kuivunut, pensselillä mahdollisimman paksu kerros alustamassaa. Pysyvyys ei ole ongelma, koska massa kuivuu eri lailla kuin maali. 3 litraa voi olla siinä ja siinä riippuen, kuinka paksulti massaa saat pohjaan jäämään, mutta ehkä 4...5 litraa ostaisin varmuuden vuoksi. Massa ei vanhene ja voit tehdä mahdollisella ylimääräisellä paikkauksia seuraavana kesänä.

Kävin muuten just eilen varsin mielenkiintoisen keskustelun noista puhallusaineista erään harrastajan kanssa, mutta jääköön nyt tarkemmin enää pohdiskelematta ;-)
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens!
Tarkoitus olisi laittaa kompuran avulla ensin hammerite maaliruiskulla puhtaisiin metallipintoihin ja alustamassaruiskulla kotelosuojat ja maalin päälle vielä alustamassa/kiveniskumassa suojaamaan maalikerrosta. Pakoputket yms kuumat mastonin +800 kuumamaalilla. Kompuraa tässä huutelen huutonetistä ja välineet tulee biltemasta sekä nuo massat. Maalit ja puhdistustarvikkeet löytyy. Kumpikin auto olisi tarkoitus tehdä mutta katsotaan tämä ensimmäinen ensin niin tietää mitä vaatii ainemäärisdä ja työssä. Kiitos tuosta. Kerro toki mitä keskustelua kävit-kiinnostaa kyllä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Nyt alkoi tapahtumaan. Kaikki tavarat,koneet,massat hallussa ja itse alustan pesu alkoi. Aika hyvässä hapessa oli kaikki pinnat ja todella hämmästelin ruosteen vähyyttä. Harjalla ja rasvanpoistoaineella jynssävieläsin pohjaa. Painepesuripesu ja liuottimella pitää vielä vetäista maalattavat pinnat. Näin se homma etenee...
Liitteet
2013-04-23 19.29.51-1.jpg
2013-04-23 19.29.51-1.jpg (85.33 KiB) Katsottu 18139 kertaa
2013-04-23 19.30.04-1.jpg
2013-04-23 19.30.04-1.jpg (58.11 KiB) Katsottu 18139 kertaa
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Hammeritea sudittu pohjaan. Vielä olisi tekemistä...
Liitteet
2013-04-25 11.11.12-1.jpg
2013-04-25 11.11.12-1.jpg (78.97 KiB) Katsottu 18088 kertaa
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Herve !

Tänään tuli aamulla sunnuntain iloksi ruiskuteltua pari tuntia ruosteenestomassa pinnoille. Vielä olisi parin tunnin jopi jäljellä jotta homma valmistuu. Noin 15 h tehokasta työtä kaikkiaan vaatii homma näköjään kun on laitteet ja autoa eisaa ylös kuin rampeilla. Melkoista nujuamista auton alla mutta laatuaikaa silti.
Liitteet
2013-04-28 11.59.45-1.jpg
2013-04-28 11.59.45-1.jpg (89.66 KiB) Katsottu 18037 kertaa
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, eipä nuo massakylvytkään niitä mukavimpia ole ;-). Mutta järkevimpiä hommia, mitä autolleen voi tehdä.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terens !
Näinhänse on-moni auto päältä kelvollinen mutta alusta silkkaa ruostetta. Kyllä varmasti auto kiittää ja jos ei ole antanut jo ruostumista alkaa niin homma on paaaaljon helpompi varmasti kun ei tarvitse hinkuttaa ruosteita pois sen enempää. Vaikka s typen pohja oli hyvä niin kyllä sielläkin oli kohtia missä suojausta olisi voinut olla enemmänkin vaikka ei ollut alkanut sieltä pykimäänkään. Aika paljon varmaan auttaa että auto on etelä saksasta kotoisin ja ei suomen talvia nähnyt juuri. Ei tehnyt pahaa kuitenkaan lisäsuojan laittaminen tähänkään. Vielä takapyörien kotelot niin täts it. Sitten kesän aikana toinen kunhan unohtuu homman työläys. No, olipa tekemistä ja ei tarvinnut maksaa karvajalalle 1000 yrkkiä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

No, olipa tekemistä ja ei tarvinnut maksaa karvajalalle 1000 yrkkiä.
Täytyy muistaa että 1000 eurolla saa kyllä asiallisessa autosuojaamossa muutakin kun alusta käsittelyn. Ketjun alussa mainitut koteloiden ja muiden päälle näkymättömien pintojen (luukut, ovet yms) käsittely on mun mielestä vähintäänkin yhtä tärkeää kuin näkyvien paikkojen suojaaminen.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Hmorjensta !
Kyllähän nuo ovet yms muut on hyvä käsitellä mutta oma kokemus ruosteesta on että yleensä ovet ovat pysyneet kunnossa kun tietty tulee pidettyä ne puhtaana helmoista. Se mitä näkee monissa autoissa on klassiset pyörän kaaret kun kivet hakkaa maalipinnan rikki ja sitten helmat kun siellä ei kunnon suojauksia ja vesi pääsee muhimaan suolan kanssa piilossa. Terve maalipinta ei helposti ruostu kun kosteus ei pääse pinnalle. Alustassa tierty mekaanista rasitusta kivistä ja hiekasta suolan ryydittämänä. Itse kyllä ponnistelisin enempi tuon pohjan ja sen koteloiden suojaamisessa ja sitten ovien. Toki jos ovissa huonot suojat niin nekin lähtee helposti ruostumaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ode »

Kissaeläimellä riittää tarmoa. Minä olen aikoinaan ryöminyt vastaavalla innolla auton alla milloin missäkin massassa uiden. Enää ei sellaiseen aikaa ole, joten vien S:n ennen seuraavia suolasateita liikkeeseen suojattavaksi. Lopullisen päätöksen teen hinnan perusteella - suojautanko vain pohjan ja kotelot vai niiden lisäksi myös luukut. Odotettavissa on, ettei luukkujen suojaamisesta tule paljoakaan lisähintaa. Joka tapauksessa pohja ja kotelot ovat mielestäni ensisijaiset suojattavat.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kyllä tässä itsekkin tosiaan painin ajan kanssa kolmen alle kouluikäisen muksun pyöriessä ympärillä. Pitää ottaa tunti sieltä ja toinen täältä ja harrastaa silloin. Onhan se terapeuttista kun saa olla auton alla :lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Nyt alkoi toisen auton alla könyäminen. Ajoin kärryn rampille ja rupesin tarkemmn syynäämään pohjan kuntoa ja täytyy sanoa että tuottaa tämä toinen auto pohjustushommia triplat edelliseen verrattuna. Englannin auto on selvästi enemmän ottanut pintaruostetta itseensä kuin Saksan tuliainen. Yllätyskö :mrgreen: Enisei, pitää siis ajaa laikalla hiukkasen enempi mikä on todella kivaa silmäsuojat, hengityssuoja ja ahtaassa tilassa hikoillen-laatuaikaa siis ! Huomenna jatkuu hionta taas....
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Itse olen sitä mieltä että nimenomaan ne luukkujen, ovien ja koteloiden piilossa olevien saumojen suojaus on hyvinkin tärkeää. Siellä kun se ruostepeikko piilossa nakertaa moninkertaisia peltisaumoja niin siinä vaiheessa kun asia tulee päivänvaloon ei enää puhdistavalla vahalla pärjäile :P

Mutta ei sinne koteloihinkaan tietenkään moskan päälle pidä vetää niinkuin ei pidä pohjassakaan tule tehdä.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Toki, ruoste on pahasta missä vaan ja pahempaa missä sitä ei vielä näe.
Pohjassa ja helmoissa tietty se tekee nopeammin syntejään jos siihen ei puutu ajoissa.
Kävin jag cornerissa äskettäin ja siinä käytävällä oli daimler double six ylhäällä ja kävelin ali katsastamassa pohjaa. Oli jo aika ruosteessa osittain mutta ulkopuoli ja ulkoasu olivat hienot. Jos autoaan meinaa oikeasti vaalia niin miksi sitten se pohja jätetään hoitamatta kun se on se joka nimenomaan pitäisi laittaa suojaten. Tällöin auton runko kestää jos tällaistakin autoa meinaa pitää pitkään ja hartaudella käytössä. Tämä vaan jäi mieleen kun tässä itse huhkii asian kanssa.
Jokainen tietty taablaa tavallaan mutta sitten on turha ihmetellä kum muuten priiman näköinen klassikko ei läpäise katsastusta kun pohjaan saa reiän tökkäämällä.
Voin lähes vakuuttaa että tämän "vaikeammaksi" tätä hommaa ei oikein saa kun omalla pihalla tekee ramppien kanssa mutta onnistuu näinkin joten kaikki voivat lähteä projektiin mukaan jos urheilumieltä löytyy ja haluaa vaikka itse tehdä.
Tosin en suosittele jos ei yhtään muuten vaan kiinnosta auton roplaaminen sillä sitten kannattaa maksaa se 1000 lappunen firmaan joka tekee niitä työkseen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Oma kommenttini ei disabloi pohjan suojauksen tarvetta vaan lähinnä yrittää muistuttaa siitä että pelkkän pohjan sutiminen ei maaliin asti vie.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
En juu sitä siksi ajatellutkaan että tarkoitit että se poistaisi toisen merkityksen.
Siksi vaan pidän pohjaa ja niitä paikkoja tärkeämpinä koska ne altistuvat jatkuvasti suomessa kiven/nastojen yms iskuille ja sieltä pääsee sitten suojaavan kerroksen läpi suola ja vesi. Paneelien sisäpuolet kannattaa toki suojata myös kosteudelta mutta yleensä niissä on aika hyvä jotrn ei ainakaan parissa vuodessa pitäisi olla ongelmaa toisin kuin voi olla pohjassa. Kuten sanottu niin jos haluaa hyvän niin kaikki paikat on suojattava.
Aika ihmeellistä on että tätäkään ei kunnolla tehdä jo tehtaalla sitenettä ei pitäisi olla seuraavaan kymmeneen vuoteen mitää ongelmaa suomessakaan.
Onko joku muuten käyttänyt Noverex ruostesuojaa suihkeena ? Ajattelin sumuttaa kokeeksi parilla pullolla alustaa ennen hammeritea. Tarvikkeet.fi löytyi 400ml purkki noin pariin kymppiin ja ajattelin kokeilla sitä jotta saa ainetta ahtaisiinkin paikkoihin mdnemään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Suosittelen Noverox suihketta ruosteen torjuntaan. Kokeilin toisen auton tukipalkkiin alla josta oli tehtaan suojaus lähtenyt ja pintaruostetta tullut. Irtoruoste pois ohjeen mukaan ja suihketta päälle. Tavaraa saa perinteisimmin siveltävänä mutta suihkeella helpompi päästä sinne mihin ei mahdu siveltimellä. Hinta on kova 4dl ponnepullolle 24€. Parilla pullolla varmisgelin pohjaa ja vetelin kuivuneeseen pintaan hammeritet päälle. Vielä olisi alustamassausta jäljellä.
Tuo noverex muodostaa kyllä hienon pinnan ruosteelle suihkutettuna. http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2544/ruo ... x-aerosoli Pyörän kaaret pitäisi sitten hioa ja varmistella suihkeella ja maalata autokohtaisella maalilla. Onneksi on hyviä aineita..
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kyllä on eroa näköjään onko auto tuotu englannista tahi saksasta. Toinen Ässä siis etelä-saksasta ja toinen jostain meren rannalta englannista. Saksalaisessa ei juurikaan tarvinnut muuta kuin pestä ja muutama pintaruoste käsitellä tukivarsista ja peräkappaleesta ja pääsi levittämään tavaraa. Englannin versiossa hommaa paljon enempi koska tukivarsista tehtaan pinnoite lähtee suiluina irti kun vähän rapsuttaa ja alla on pintaruostetta. Perä on laitettu valmiiksi ja siinä meni todella varmaan viisi kertaa kauemmin pohjatöissä. Tänään puuhastelin yhden pyöränkaaren ja tukivarret-rengas irti ja sitä kautta käsiksi varsiin. Sama homma eli rapsuttelut ja hiominen ennen kuin vetäisin hammeritet pintaan varsiin ja jarrusatulaan. Muovikaaret ääneneristysmielessä massalla. Ruiskulla homma toimii todella nopeasti ja tuo hammeritekin ksyleenillä ohennettuna toimii hyvin. Kyllä siinä pari tuntia menee per kotelo kun hommailee. Kolme kaarta jäljellä ja sitten olisi koko homma kokonaisuudessaan paketissa. Kaksi autoa puuhasteltu ja aikamoista kemikaaleilla ruiskimista on ollut. Mukavaa puuhaa kuitenkin kun näkee jäljen mitä saa aikaan ja mielenkiinnolla odotan parinxvuoden päästä kun ajattelin tarkemmin katsastella kuinka tilanne sitten näyttää auton alla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, merivesi ei tee teräkselle hyvää, vaikka rantaan olisi matkaa useampi kilometrikin. Kunnon ruostesuojaus on varmaan niitä palkitsevimpia hommia, mitä autolleen voi tehdä, vaikkei mukavimmasta päästä olekaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Ei ole kosteus hyväksi. Ihmettelin miten heppoinen tuo suojaus oikeasti on raudan päällä. Olihan sinne vai 92 Tkm aikana kerinnyt likaakin kertymään jommottisesti ja sen poistamiseen sitä aikaa ja alkoholia meni ihan kivasti. Ei varmasti hyvä yhdistelmä lika ja kosteus joka muhii koko ajan rakenteissa.Hiekkapuhallus varmasti olisi se nopein keino saada kaikki pois. Ei vaan ollut nyt tiloja siihen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Nyt kun suurimat hommat on alustalle tehty paria pyöränripustusta lukuunottamatta tehty niin olen kiinnittänyt tämän hopeisen pyöränkaarien peltiin juuri siihen missä muovinen sisäkaari ja peltinen rungon osuus alkaa. Hienosti siellä on sellainen muutaman millin rakonen johon oli pakkaantunut hirveasti hiekkaa,likaa yms ja missäkosteus muhii kivasti aina. Sieltä olikin ja pientä ruosteenalkua tulossa ja sitä hinkattiin pois pellille saakka ja suihkutettiin noveroksia ja maalia sitten kun oli kuivunut. Ei ole kyllä kaikkein parasta insinöörityötä kun pellin reuna on kuitenkin suoraan ottamassa vastaan kiveniskuja yms ja sieltähän se sitten alkaa rostuminen. Monesssa merkissähän nyt uusimmissa on muoviset karet estämässä tätä mutt a näemmä 12v sitten ei tätä oltu vielä ajateltu pitemmälle-luulisi koska ainahan autot on juuri sieltä ruostuneet.
Pitää vain rouhia että saa homman paremmalle tolalle.. :shock:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdus !

Gas monkey garagen Richard Rawlings- "I hate rust" ! . Sama tuli kieltämättä mieleen viimeisten viiden viikonlopun aikana useasti kun Xk8 alla olen puuhastellut. Ei siinä että siinä nyt mitään ruosteongelmaa olisi mutta 16v tukivarsiin ja alustanosiin kuitenkin Englannin oloissa päässyt syntymään. Tarkoitus siis tehdä ruostesuojaus tähän alustaan. Eilen pääsin siihen pisteeseen että pääsin nestemmäisellä noveroxilla. Tätä ennen on ollut aika paljon harjaamista,hinkkaamista yms pesua jotta sinne pystyi noveroxia sumuttamaan. Tarkoitus olisi hammeritea ruiskulla levittää seuraavina viikkoina pari/kolme kerrosta ja päälle bitumit/alusta-koteloaineet suojaamaan maalia. Itse pohjassa ei juurikaan ollut ruostetta mutta tukivarsissa yms sitä oli ja monihan ei niille tee mitään mutta itse ei pysty ruostetta sietämään niissäkään jos sile voi kohtuudella tehdä jotain.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Ruosteet kannattaa ottaa tosissaan. Tekniikan aina saa uuden veroiseksi osia vaihtamalla, mutta ruostereikää et millään. Omani oli onneksi ruosteeton ostohetkellä, eikä siihen enää ruostetta tulekaan, on sen verran hyvin tervattu.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kyllä tuo ruoste on aikamoinen syöpä ja pitää hoitaa keinolla jos toisella pois kaikkialta missä sitä esiintyykään. Pieniä kohtia vain onnekdi alistassa itsessään oli ja ne helppo lopettaa. Muutamasta kohdista korjaamolla oli aiempi omistaja paikkauttanut pari kohtaa kuntoon aiemmin. Vielähän tässä hommaa on kun pitää ruiskutella se viisi maali/bitumikerrosta vielä pohjaan ja erikseen vielä jokainen pyörän irroitus ja kaarien yms laitto samalla. Keväällä 2015 olisi tarkoitus vasta ottaa virallisesti liikennekäyttöön joten aikaa on rauhassa laittaa kuntoon. Tosin myynnissähän tämäkin on jos jotain kiinnostaa ja ainoastaan vieläkin edessä siintävän XJR/S type R hankinnan takia. Onneksi on kuitenkin tällaista puihaa sitä odotellessa ! :mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Täytyy vielä kerran kehua tuota noveroxin suihkutettavaa ruoste"konversiota". Se tunkeutuu tietysti suihkemaisena koloihin mutta pääasia että se tekee ruosteisesta metallipinnasta (irtoruoste poistettu ja rasvat) suojattua ja maalausta vaille valmista.[ur] http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2544/ruo ... x-aerosoli [/url] Helppoa ja toimii.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tässä tullut tuon XK8:n alla nujuttua ja hinkattua alustaa koko kesän aika-ajoin ja eilen +30 asteessa maalatessa haalari päällä oli hiukan lämmintä mutta kyllä palkitsevaa nähdä kun pohja on puhtaan musta Hammer metallimaalista. Pyörän tuennat jne vielä laitettava ja jarrusatulat maalattava kun ovat melkoisen rumat 16 vuoden jäljiltä. Vielä kolme pyörän tuentaa olisi hinkattava ja maalattava, sitten koko alusta olisi maalattuna. Bitumia pitäisi vielä ruiskuttaa maalin päälle suojaksi. Ensi vuonna olisi auto sitten mieleisessä kunnossa niin voi alkaa ajelemaan julkisessakin liikenteessä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Voihan sen tehdä noinkin. Lue eka viestini tästä ketjusta ja kuka sen 1000€ on keksinyt ja mistä. Ammattilainen eikä mikään turaaja mitä on ylhäällä mainittu. Siis osta vehkeet ja tee itse monta viikkoa paskaista hommaa äläkä vie tonnin pajalle. Tai vie valtuutetulle pajalle jatkohuoltoineen niin saan todistuksen mitä arvosta ja myydessä ostajakin. Tonnista saa paljon takas. Olen vinkkini antanut. Tehkää miten teette jos aikaa on. I'm outa here.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rebel58 kirjoitti:Voihan sen tehdä noinkin. Lue eka viestini tästä ketjusta ja kuka sen 1000€ on keksinyt ja mistä. Ammattilainen eikä mikään turaaja mitä on ylhäällä mainittu. Siis osta vehkeet ja tee itse monta viikkoa paskaista hommaa äläkä vie tonnin pajalle. Tai vie valtuutetulle pajalle jatkohuoltoineen niin saan todistuksen mitä arvosta ja myydessä ostajakin. Tonnista saa paljon takas. Olen vinkkini antanut. Tehkää miten teette jos aikaa on. I'm outa here.
Harrastusautoon kuuluu se harrastaminen ja tässä sitä toteutetaan ja kivaa on ollut joka hetki tätä suorittaessa !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostesuojaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dida »

Käsitykseni mukaan ruostesuojausfirmat pesevät auton alustan yleensä painepesurilla, sitten kuivaus ja massat perään. Hyvin on ruosteet suojattu... Siksi en ole 30 vuoteen niitä enää käyttänyt, vaan teen homman myöskin itse.

Itse kun tekee, niin saa sellaisen, kuin sattuu tulemaan ;-)
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin