Bensatankit XJ6 ser2 ym

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Su Tammi 27, 2013 7:12 pm

Tuli kumminkin eteen hommata uudet tankit vanhukseen,alkuperaiset ei vuoda mutta tolkuton määrä ruostepurua tankeissa ja kaasuttimet tukossa tuosta "jauhosta".Tuli joulun alla vaihdettua kumpaankin kaasuttimeen lähes kaiki osat(SU korjaus sarja tms)läppien akselien puslat oli aivan loppu vaikkei akselit olleetkaan pahasti kuluneet-käynti parani heti.

Empire British car parts näyttää myös noita tankkeja myyvän,tulevat näemmä Kanadasta(made in vietnami!!).

Miten tuo XJ6 2,7,diesel kokemuksia kannattaako hankkia,vai onko bensaversio parempi?.Tekisi mieli hommata vielä oikea Englannissa tehty Jagu mutta harvassa näkyy saksassakin tuota bensaversiota olevan,dieseliä löytyy kyllä mutta onko paljon ongelmaa ko moottorissa,ei ole vissiin Jagun oma?.

Oman haitan tekee että meidän seudulla ei ole valtuutettua huoltoa-kuinka hyviä ne sitten ovatkaan...
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Tammi 28, 2013 12:38 am

Terve,

Jos sulla on ne varhaisemmat kuten mulla, joissa on pumput varapyöränkotelossa, ei tankissa, ei noita tankkeja saa uusina. Kaikki myy Ser. 3 tankkeja jotka käy mutta pitää tukkia erilaisia putkia ja siirtää mahdollisesti mittarin anturit eli myös vaihtaa ne ser. 3 mallisiksi. Mä korjautin omat tankkini Vantaan Jäähdyttimessä jossa ne kai pestiin lipeällä sisältä ja niistä tuli oikein hyvät.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
Kopi
Viestit: 1852
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja Kopi » Ma Tammi 28, 2013 9:05 am

Tankin POR15-käsittelystä on kokeilleilla hyviä kokemuksia, jos on mahdollista moinen tehdä
tai teettää. Jos ei ihan sormen kokoisia reikiä ole.
Puhdistus joko jakuvaarin mainitsemalla tavalla tai brutaalisti: muttereita yms. sisään ja tankki
kiinni betonimyllyyn. Muutama kymmenen minuuttia pyöritystä asentoa vaihtaen. Sitten pesu
ja huuhtelu. Kuivauksen jälkeen POR-litkut sisään ja pyörittelyä ympäriinsä. Mitta-anturit ym.
tietysti irti ennen kaikkea tuota ja reikä tilapäisesti umpeen.
POR-litkuja saa Suomestakin, Googlaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja Antsu » Ma Tammi 28, 2013 11:20 am

Brittiosa näkyy mainostavan myös noita varhaisemman mallin tankkeja:

http://www.brittiosa.com/Uudet%20varaosat/Jaguar/XJ612/XJ612-poltto.htm

Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Tammi 28, 2013 11:48 am

Antsu kirjoitti:Brittiosa näkyy mainostavan myös noita varhaisemman mallin tankkeja:

http://www.brittiosa.com/Uudet%20varaosat/Jaguar/XJ612/XJ612-poltto.htm

Antsu


Terve,

Joo, näyttäisi olevan, muttei tuokaan sivuilla olevan kuvan perusteella olisi ollut mun autoon oikea, siinä näkyy kaksi reikää, kaipa ruiskulla varustetut kakkossarjalaiset ja/tai jenkkimallit, joissa on paluukierto ovat sitten tuollaisia. Myös huohotusta on kahta erilaista, Euro-malliessa oli pääosin korvausilma vain tankin korkin juuresta (tai itse korkista) kun jenkkimalleissa oli putki tankin yläosassa, joka liittyy sitten C-pilarissa hiertäviin putkiin ja meneekö vielä peräti sinne carbon cannisteriin...

Voihan tuon ylimääräisen reiän helposti tulpata, mutta ainakin itse tykkäsin että tankit olivat ihan kunnostettavissa.

Mutta on toi parempi kakkossarjalaiseen kuin kolmossarjan tankki, ei tartte ainakaan mittariantureita ruveta siirtämään, vaihtamaan ja virittelemään, tosin jouduin hieman vasemmssa tankissa virittelemään kuitenkin, kun uusi anturi on kanssa kolmossarjan mallia ja rautalanka vaati hieman uudelleentaivuttelua, että mahtuu liikkumaan tankin sisällä suunnilleen oikein. :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja rebel58 » Ma Tammi 28, 2013 12:06 pm

Älä Mr Norton hukkaa vanhoja ehjiä tankkejasi. Noin pieni tankki kakkupala putsata jopa Heavy Duty menetelmin. Buickin melkein 100 litran tankki vaati neljä äijää shakeamaan sitä kun sisällä oli naftaa ja jotain toista litkua. Ja 5-8kg sepeliä kesän kuumimpana päivänä meinas tulla äijille hiki kun sitä rajusti ravistellen pitkään. Olispa tajunnut tuon betonimyllyn silloin. Ne se tiedetään.

Muista puhdistaa bensalinjat kunnolla!
Paineilmalla mä ne oon putsannut, mutta guruilla varmaan jotain muutakin lääkettä tuohon hommaan?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM

markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja markvayr » Ma Tammi 28, 2013 12:45 pm

Moikka,

Osaamatta sopivuuteen yms. ottaa kantaa, tuolla osanumerolla löytyy David Mannersilta:

http://www.jagspares.co.uk/Manners/Part ... eField.y=5

http://www.jagspares.co.uk/Manners/Part ... Field.y=11

Ja hinta aika paljon vähemmän suolainen kuin tuo Brittiosan hinta.

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ma Tammi 28, 2013 4:09 pm

Kiitos kiitos,tulipa monta hyvää vastausta/vihjettä hetkessä.Elikkä mulla on pumppu ja pinnan näyttö tankissa ja huohotin siis tuossa täyttöaukon korkissa.372€/kpl tarjosi joku saksassa toimiva yritys Heuten?,joten tuo englantilaisten hinta näyttää aika hyvältä-jos vaan on oikea tankki.Olen kuullut että sitruunahappoa olisi käytetty myös ruosteen poistoon,lipeää myös.Norton owners clubin lehdessä joku Messias hapotti tankin mutta en jaksanut syventyä/kääntää tekstiä-oli ilmeisesti melko hapan latinki koska karju varoitteli että ei saa päästää paineita nousemaan!!.
Täällä eräs paikallinen tinuri(jäähdytin korjaaja)yritti tinata tankit muta lopputulos oli aika huono,kaveri sai jollain kemiallisella metallilla /seoksella tankit pitämään mutta ruoste jäi edelleen ongelmaksi.Voi olla että täytyy vielä kerran harkita ruosteen poistoa varsinkin jos on suuri vaara että saa väärät tankit.Tosin tämähän on näiden tankkien ongelma(ruoste)ja itse oletan että näinkin pitkän ajan jälkeen on pelti jo varsin ohutta vaikka ne puhtaiksi saisikin.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
Kopi
Viestit: 1852
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja Kopi » Ma Tammi 28, 2013 4:37 pm

MrNorton kirjoitti:Tosin tämähän on näiden tankkien ongelma(ruoste)ja itse oletan että näinkin pitkän ajan jälkeen on pelti jo varsin ohutta vaikka ne puhtaiksi saisikin.

Jos ruosteen saat pois, niin ei se ohuus kauhea ongelma ole, POR15 tekee sisälle paksuhkon kerroksen, joten sieltä käsin ei jatkossa enää ohene ja ulkopuolen voit puhdistaa ja käsitellä POR:n tai jonkun muun aineilla, niin ettei sieltäkään käsin uudestaan ruostu.

Joo, sitruunahapolla voi myös hyökätä ruosteen kimppuun, mutta hommaa nopeuttaisi jos saisit tuolla mutteri/sepelikonstilla ensin isoimmat pois. 4% sitruunahappo, apteekista (kallista) tai maatalouskaupoista (Vitapol). Motonetissä on myös jotain, oliko Annitrol.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ma Tammi 28, 2013 8:23 pm

Niinpä,jos saan jonkun suojakalvon tankkiin ei liene enää vaaraa että vuotaisi.Selailin nettiä ja jotkut tiesi myös fosforihapon olevan aika kova sana,parempi kuulemma kuin sitruunahappo.No täytyy tutkia mikä olisi paras vaihtoehto,aika arvokkaat on saksalaistenkin myymät tankit.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ma Tammi 28, 2013 11:27 pm

Tuli katsottua venttiilien välykset,aika hyvin linjassa.cyl6 pako oli 0,25 ja cyl2 imu 0,35 muuten 0,30.Katsoin tulpat siinä samalla ja cyl 1 ja 3 olivat aika vaalet,2,4,5 ja 6 mustat,mistä saattaa moinen johtua?.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ti Tammi 29, 2013 11:10 am

Terve,

Pitäisi olla meedio voidakseen vastata oikein, mutta itse säätäisin ainakin sen pienemmän välyksen samaan muitten kanssa. Onneksi tuossa myöhemmässä XK nokassa (1968 eteenpäin) on isommat välykset, vanha oli muistaakseni korkeintaan 0.10 imu ja 0.15 pako.

Kannattaa sitten seurata, ettei ala kutistua tuo välys.

Mustuuteen on vaikea antaa varmaa syytä. Kannattaisi pitää huoli että kone pääsee edes joskus oikeisiin lämpöihin vähän pidemmäksi aikaa eli ainakin yksi isompi reissu tekee aina hyvää koneelle, mun kokemukset ehdottomasti vahvistaa tän ( Ruotsin tai Saksan läpi yhtä soittoa niin kyllä pelaa hienosti!)

Mulla no. 5 mustuminen selittyi hieman vääntyneellä (ei nähnyt paljain silmin) pakoventtiilillä, ei sulkenut täysin kylmänä ja matalilla kierroksilla, jolloin tuli ohivirtausta ja epätäydellistä palamista jne. Silti ekat 7 vuotta ja 30tkm meni ilman ongelmia! Sitten alkoi pieni sutsutus ja epätasainen käynti kylmänä, korjaantui vasta kansirempalla.

Voipi olla myös että nuo pytyt saavat jostain hieman enemmän öljyä ( kannesta, ehkä imuventtiilien juuresta) mittaa puristukset ja jos mahdollista myös ohivirtaus, ei saisi poiketa yli 5% pyttyjen välillä tai jossain on jotain outoa.

-Jakuvaari

JK. Juu, fosforihappo on hyvä pohjan puhdistukseen, se POR15 "metal ready" on ainakin osin juuri fosforihappoa, mutta kannattaa tehdä just ohjeiden mukaan, liian pitkään käytettynä se alkaa syödä monia materiaaleja! Se kuitenkin varmistaa myös tartunnan metalliin, erittäin tärkeää tankissa, varsinkin nykybensalla!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja rebel58 » Ti Tammi 29, 2013 12:34 pm

Nyky bensoilla ei näe enää enää tulpista tai jopa pakoputken päästä 100% onko seokset kohdallaan. Nokea on vähehmän, mutta se on mustempaa? Silloin Lumppu käy ok, mutta käyttis liian laihalla. Laihallahan nykyvehkeet käyvät. Vähän suuntaa antaa kyllä vanhoihin. Kolme kaasareinen toki voi antaa laidoista tai keskeltä eri värejä. Ja päivän repelin ot. Mistähän materiaalista noi made in vietnami tankit on tehty? Alasammutuiden jenkkien lentokoneista?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ti Tammi 29, 2013 1:07 pm

Heh,taitaa olla lentokoneiden metallit käytetty jo aikaa sitten.Tuo 0,25 välys on kyllä ohjeen ulkopuolella mutta ajattelin ensi kesän kyllä ajella noilla välyksillä.Voi olla että tulppien väri on vielä ajalta ennen kaasareiden huoltoa,en nimittäin kovin pitkään autoa käyttänyt osien vaihdon jälkeen ja ajatus on että ajan kunnon lenkin keväällä ja katson sitten miltä näyttää.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Su Helmi 03, 2013 4:05 pm

Tuli perjantai iltana käytettyä autoa ja ajattelin että annan kunnolla jenkaa koneeseen,noin 3000 rpm:n jälkeen tehot katosivat,vaimeita tussahduksia pakoputkesta.Otin lauantai aamuna virranjakajan irti ja tutkin alipainesäätäjää-oli aivan jumissa,toinen jousi todella löysä(noin 3mm löysää ja paksumpi kuin toinen fieteri!!).Alipainesäätäjän sain jotenkuten liikkumaan mutta on todella jäykkä.kalvo on ilmeisesti ehjä koska työntää ilmaa ulos kun kalvoa pumppaa.Samalla huomasin että tankki oli tyhjä,no bensaa tankkiin ja uusi yritys.Nyt 4000rpm:n jälkeen sama ongelma:kierrokset putoaa alas ja vaimeita tussahduksi pakoputkesta.Mitä mieltä olette ,eikö kone saa bensaa vai onko vika alipainesäätäjässä.Ymmärtääkseni bensa pula aiheuttaisi yskimisen kaasuttimissa.Huomasin myös että nyt kaikki tulpat on suunnilleen saman värisiä,ei juurikaan eroa keskenään.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Helmi 04, 2013 12:43 am

Terve,

No taas pitäisi olla "näkijän" kykyjä! ;)

Mutta sanon silti että kun oli vastaavia ongelmia E-typen kanssa (dynossa) oli sytkä 20 astetta myöhäsellä (!) ja sit kun oli ongelmia kuorma päällä (eli yli 200 km/h) oli ilmanputsari tukossa.

Suosittelen katsomaan että sytytys on oikein ja jos oli alipaine-ennakko jumissa (se vaikuttaa vaan kulutukseen kun kaasuläpät on melkein kiinni = maksimaalinen imusarjan alipaine) niin voipi olla että keskipakosäädön painot ja jouset on myös jumissa. Ne löytyy sieltä jakajan pohjalta, pitää kytkeä kaikki irti ennen kun ne näkee siellä katkojien levyn alta. Tosin muistelin että nekin olisi jo tapissa tuossa 4000rpm mutta jos ovat jumissa ei ole tarpeeksi ennakkoa ja puhti simahtaa kun ei kipinä ehdi enää (tarpeeksi) ajoissa mukaan.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ma Helmi 04, 2013 12:31 pm

Moi vaan jakuvaari,ilmanputsari oli kokonaan vek ja tuo puhti loppui aina tasan 4100 rpm.Sytysennakko on 8 asteta ennen yläkuolokohtaa.En tiedä sitten miten nuo kaasuttimien luistit,eikö nouse tarpeeksi vai missä vika.Tuntuu vaan oudolta että aina juuri samalla kierrosluku alueella.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Helmi 04, 2013 12:41 pm

Moi,

Joo, en uskonutkaan että tässä olisi putsari kyseessä, kerroinpahan vaan, mitä mulla on ollut.

Mutta siis oletko katsonut missä kunnossa ne painot ja niitten jouset siellä jakajan pohjalla on?

Jos eivät liiku kuten pitää, ei tule keskipakoennakkoa tarpeeksi kierrosalueelle 4.000-5.500rpm.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja HEF » Ma Helmi 04, 2013 2:33 pm

Morjens,
ja mikäli nyt niin on että jakajan sisäkalut ovat tattis, niin olen havainnut,
että irtojousia/painoja ei oikein kukaan myy irrallisina, vaan itse lähetin
jakajan Barratille auton tietojen kera. Sumujen saarilla jakaja sitten onnistuneesti
peruskorjattiin. Monessako kotimaisessa korjaamossa on perinteisen jakajan koepenkki
ja kuka sitä osaa käyttää? Ja entäs varaosat? :shock:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ma Helmi 04, 2013 3:07 pm

Toinen jousi on ainakin mun jakajassa todella ufo,paljon pitempi ja paksumpi kuin toinen.Painot liikku ja tuskin ovat kuluneet.Miten tuoa alipainesäätäjä ja "vastapainot"keskenään synkkaa.Eräs kaveri vaitti ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Helmi 04, 2013 3:16 pm

Moi,

Joo. 8) Mulla on pari ylimääräistä jakajaa, ja painoja ja jousia, mutta olen itsekin ajatellut lähettää tälle tyypille:
http://www.distributordoctor.com/
(joka ilmeisesti on ostanut koko Englannin vanhat varastot ja teettää uusia kovemman speksin punaisia pyörijöitä) loput romut kunnostettaviksi johonkin tiettyyn speksiin. Mutta päädyin sitten entisöimään XJ6C:n korkeauristelohkosta huolimatta orkkismännillä jne. Oli kova houkutus laittaa korkeapuristemännät ja kolme 2-tuumaista SU:ta. ;) Noh, joku toinen kerta!

Sille voi periaattessa kertoa millaiset ennakkokäyrät haluaa.
Espoon automuseossa olen nähnyt sellaisen mekaanisen jakajatesterin, olisi kova värkki, kun saisi sellaisen jostakin! :D

-Jakuvaari

JK. Alipaineennakolla ei ole noitten kanssa mitään tekoa, se tulee imusarjasta se alipaine, vaikuttaa siis kun kaasu on kiinni tai lähes kiinni, ts. cuisailuun, mutta noi painot ja jouset on siis VAIN pyörimisnopeuden ja sen muutoksiin (kiihtyvyys), toisen kuuluukin olla pidempi ja painojen erikokoiset, niissä on muistaakseni myös jotkin merkit. Jos liikkuvat kevyesti ja jouset eivät ole jumissa ruosteen tai lian takia niin pitäisi toimia. Ne siis kampeavat ulos pyörimisnopeuden kasvaessa ja jouset kampeavat takaisin, helppo tajuta, mutta vaikea testata ilman asianmukaista testeriä. Huom. jakajan 1 kierros vastaa koneen 2 kierrosta.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ke Maalis 13, 2013 5:18 pm

Viranjakaja oli paikallisella "messiaalla"huollossa ja vaihtoi konkan&kärjet.Intoa täynnä ruuvasin jakajan paikalleen ja auto käyntiin ja lämpimäksi-sama vika 4000rpm kohdala tehot katosivat.No ajattelin että koska homma on vaiheessa niin laitan ilman putsrin koteloineen ja paikalleen ja johan alkoi kierroksia löytyä.Pahoitelen että en kertonut tarkemmin mitä olin kaasareista riisunut mutta nyt tuo ongelma ainakin on ratkaistu.
Nyt on uusi pulma,kesken hyvän tyhjäkäynnin saattaa kaasuttimet alkaa ajamaan bensaa yli,sitten kun nostaa kierroksia niin vuoto lakkaa mutta saattaa taas alkaa hetken päästä uudelleen.Voiko vika olla kohoissa(aivan uudet +venttiilit).Varsinkin kun seosta käänsi pienemmällä tuo ongelma tuli heti esiin.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
Kopi
Viestit: 1852
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja Kopi » Ke Maalis 13, 2013 7:18 pm

MrNorton kirjoitti:Nyt on uusi pulma,kesken hyvän tyhjäkäynnin saattaa kaasuttimet alkaa ajamaan bensaa yli,sitten kun nostaa kierroksia niin vuoto lakkaa mutta saattaa taas alkaa hetken päästä uudelleen.Voiko vika olla kohoissa(aivan uudet +venttiilit).Varsinkin kun seosta käänsi pienemmällä tuo ongelma tuli heti esiin.

Tän sivun lopussa on tarinaa tulvimisesta:
http://holdenpaedia.oldholden.com/SU_Carburettors
Jos ei tuo auta, niin Googlella löytyy hurjasti tarinaa SU-kaasareista.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm

MrNorton
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja MrNorton » Ke Maalis 13, 2013 8:13 pm

Kiitos Kopi jälleen kerran.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963

Avatar
Kopi
Viestit: 1852
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Bensatankit XJ6 ser2 ym

ViestiKirjoittaja Kopi » Ke Maalis 13, 2013 8:57 pm

MrNorton kirjoitti:Kiitos Kopi jälleen kerran.

Eipä kestä.
"Viralliset" SU sivut ovat täällä:
http://sucarb.co.uk/technical-carburetter-maintenance-settings-identification
Sieltä esim Float Height Setting voisi vaikuttaa asiaan.
Löytyy myös "räjäytyskuvat", joista kohon/venttiilin toimintaa voi pähkäillä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
http://www.elisanet.fi/kopik/jag/jagmk2.htm


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa