3.0 V6 kone kolisee

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

3.0 V6:n kone pitää ilmeellistä kolinaa, kun tyhjäkäynnistä painaa nopeasti ja lyhyesti kaasua. kohahdus kuuluu kerran. Tässä kuuluu myös ääni, joka voisi olla imuvuotoa.
Pitkän ajon jälkeen on myös tyhjäkäynnillä on jatkuvaa nakutusta (ei venttiilien). Kaasu vastaa vasta viivellä.
Kävin merkkihuollossa ja siellä alan miehet eivät löytäneet vikaa ja kehottivat jatkamaan ajoa. Kävin myös Triangle Motorissa ja vastaus oli sama.

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
Sivistyneitä arvauksia?
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Kyseessä on bensakone.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Paljonko on mittarissa viimeisestä öljynvsihdosta vai vaihdoitko äskettäin. Ulkomaisilta foorumeilta saman kaltaisia ongelmia äänten kanssa. Joillain oli ollut kauan öljynvaihdosta ja kun öljyt vaihdettiin niin öljymönjä/lika lähtenyt liikkeelle tukkien kanavia ja aiheuttaen ongelmia äänten muodossa. Myös jollain paljastui rikkinäiseksi puolaksi vaikka testerillä ei näkynyt.Ketjut voivat myös aiheuttaa ääntä mikäli kiristimet viallisia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens Kissaeläin,

Öljynvaihdosta 5.000 km.
Tsekataan puola. Ketjut näkyy ilm. vain avaamalla kone. Mutta luulisi ketjujen mahdollisen ongelman esiintyvän myös korkeilla kierroksilla?
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Löysin videon samasta ongelmasta, minulla ääni ei ole näin paha. Siinä epäiltiin vauhtipyörää...

http://www.youtube.com/watch?v=bv9C_G2GUQY
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Mielestäni kuulostaa ihan siltä että ketju löysällä hakkaa koteloon. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä että ketju löysällä ja kiristäjä viallinen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Kuulostaa ihan siltä että sen koneen saa jokatapauksessa avata että kuntoon tulee. Sittenhän se selviää.

Pistän rahat likoon laakerivian puolesta. Ketju tai nostin se ei ole.

Aina välillä kuulee urbaanin legendan että "paskaa lähtenyt liikkeelle ja tukkinut kanavan". Eipä ole vielä sellaista pannua tullut vastaan jossa ei öljynsuodatin olisi toiminut, tai niin väljää öljypumppua jonka läpi kovin isoa partikkelia olisi läpi päässyt. Sellanenkin tullut vastaan jossa öljypohjassa 2cm "savikerros", siinäkään ei ollut yksikään kanava tukossa vaikka pesevät öljyt vaihdettu viimeksi(ja senhän pitäisi rikkoa kone heti..)

Jos kolina/naputus pahenee lämmetessä niin melko selkeä kk-laakerivaurio.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tuo koliseva ääni on juu kiertokangen laakerivika ilmeisestikin. Tässäkin tapauksessa [url][/ http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=86015 url]Toivottavasti ei ole koska esimerkkitapauksessa puhutaan koko koneen vaihdosta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Kuvittelisin että kun aloittaja on käyttänyt autoaan parissakin "pajassa" niin niissä kyllä olisi kiertokangen laakerivika keksitty tai ainakin vaihtoehtona tutkittu, ei se niin mystinen tai "uusi" vika koneissa ole tai mahdoton "löytää". Onhan toki mahdollista että ammattimieskään ei olisi sitä tunnistanut kun sellainen eteen on tuotu mutta vähäsen kuitenkin epäilen...

Vanha tuttu ja turvallinen "piikkistetoskooppi" on harrastekäytössäkin aika hyödyllinen peli noita ääniä etsiessä. Paremman puutteessa vaikka pätkä harjanvartta tai pitkä ruuvimeisseli auttaa löytämään äänilähteitä aika mukavasti.

Jos vehkeessä on kaksoimassavauhtipyörä tai joku vastaava viritelmä niin sille minä ääneni antaisin näillä tiedoilla. Tuo puheena oleva kone ei ole tuttu mutta jos olisi oma kapine niin voisi olla että ilman apulaitehihnaa kokeilisin jotta vaikuttaako ääneen. Ei ole mahdotonta että joku apulaite tuon tekisi tai esim. jousikuormitteinen kiristin (jos sellainen on) ääntä päästäisi. Niin, ja tietenkin kuuntelulaitteella jahtaisin jotta mistä päin konetta se ääni oikeasti tulee.

---------------
Eikä se koneen kilahtaminen öljykanavien *askojen liikenteeseen lähdön vuoksi ole mikään urbaanilegenda. Eihän sen kökön tartte koko öljynkiertorundia tehdä ongelmia aiheuttaakseen. Hyvinkin voi irrota jotain köhnää joka sitten tukkii kanavia ennen kuin kierto sen suodattimelle asti toisi. Eihän ne epäpuhtaudet teleporttaamalla sinne suodattimelle mene :lol: Öljypohja on epäpuhtauksille "turvallinen paikka" mutta vaikkapa venttiilikopassa asustava töhkä osaa olla paljon tehokkaampi ongelmien tuottaja.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !

Juu ei ole kaksoisvauhtipyörää tässä vehkeessä. Ovathan nuo huollot tosiaan merkkikorjaamoita ei siinä. Toisaalta ei ehjä kone ääntele tuolla tavalla ja kun noita ulkomaisia foorumeja selaa vastaavista äänistä niin tuo kiertokanki laakeri vika on ollut kyseessä joissain tapauksissa, voi olla myös venttiili vika tai vesipumppu jne.. Kyllä siellä merkkihuollossakin vääriä diaknooseja tehdään se on ihan omakohtaisesti tullut todettua. Kuinka paljon asiaa tutkittiin merkkihuollossa ? Avattiinko jotain vai katsottiinko vain tietokoneelta mahdolliset vikakoodit pelkästään.

Se että on käsketty jatkaa ajoa pelkän pintapuolisen tarkastelun jälkeen on mielestäni todella ihmeellistä. Nyt jos moottori leipoo kiinni niin asiakas tietysti maksaa vaikka ammattilainen on käskenyt vaan jatkamaan ajoa. Itse en ajaisi jos tuollaista ääntä moottorista tulisi vaan veisin huoltoon jossa selvitettäisiin äänen syntylähde. Jotain on vialla tai hajoamassa kohtapuoliin arvioisin. Arvauksiahan nämä ovat tietysti kun ei pääse autoa kuulemaan tai kokeilemaan. En nyt Vemppu löytänyt kirjoituksestasi yhtään asiaa eteenpäin vievää asiaa tai edes arvausta viasta kun keskityit vain arvostelemaan muiden arvauksia kyseisestä ongelmasta. :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens,

Hienoa, että asia on herättänyt mielenkiintoa.
Olen tosiaan käynyt kahdella pajalla ja viimeksi Metro-Auto Turku ilmoitti, että ei tarvitse tutkia, ei hätää. He kertoivat rikkoutuneen jakoketjun pitävän erilaista ääntä.

Tringle Motor aluksi epäili laakerivikaa, mutta poissulki sen. Isoilla kierroksilla moottorissa ei ole ongelmaa, kiihtyy normaalisti. Triangle korjasi jonkun tiivisteen, koska kolinan yhteydessä tulee imuääni.
Imuääni kuuluu edelleen ja minulla on aika ensi viikolla. Raportti perässä.
Koneessa oli kuulemma karstaa paljon ja sain jotain lisäainetta laitettavaksi polttoaineen joukkoon ja kehoituksen reippaan kaasun käyttöön. Näin on tehty.

Itseäni suuresti ihmetyttää, että kolinaa ja imuääntä ei kuulu kuin painettaessa kaasua nopeasti ja lyhyesti. Ja koneen ollessa kuumana nakutus on jatkuvaa, mutta pientä.

Lisää ajatuksia?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Vian lähde kiinnostaa toki jos selviää niin laita ihmeessä vastaus tänne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Mekaaninen kolina moottorista johtuu vain ja ainoastaan siitä että joku liikkuva osa on rikki, menossa rikki tai kulunut vaihtorajaan. Oli miten oli niin se pitää ainakin osittain avata että se vika selviää.

Kone kolisee:
1. ota apulaite hihna pois -> jos kolina hävisi niin tadaa..
2. paina koneen kolistessa kytkintä, jos häviää niin vika askissa/vauhtipyörässä/kytkimessä -> pura, korjaa ja kokoa
3. Jos vieläkin kolisee niin vaihtoehdot: A kuunnellaan kolinaa ja spekuloidaan syytä, tätä voidaan jatkaa yllättävänkin pitkään, yleensä kolinan jatkuessa tai B avataan moottoria kunnes kolinan aiheuttaja löytyy, korjataan ja kasataan.

Stetoskoopilla voi toki kuunnella mistä kohtaa se kolina tulee mutta sekään ei muuta sitä tosiasiaa että purkamatta pannua se ei kyllä yleensä korjaannu. Mä olen tähän asti ilman stetoskooppia pärjänny vaika niitä taitaa löytyä taloudesta parikin kappaletta.

Se että mikä "kolina" on kuinkakin patologista on sitten kuuntelijan ammattitaidosta kiinni, ja kun korjaamoalaa tunnen melkoisesti niin lyön isosta rahasta vetoa että siellä oikeen "merkkikorjaamolla" ei sillä kolinan kuuntelijalla ole juuri mitään havaintoa mahdollista aiheuttajista. Trianglesta ja muutamista speciaalipajoista pitäis kyllä löytyä moottoripää joka osaa kertoa mistä se todennäköisesti johtuu. Ammattimies osaa naputuksen/kolinan taajuudesta kertoa tuleeko todennäköisesti ääni kampiakselin suunnalta vai venttiilikoneistosta.

Esim:
Kaverin M5 bemarin V8 pannu kehitti selkeän kolkotuksen, vei suosituksestani huolimatta sen merkkiliikkeeseen, jossa sitä päivä ihmeteltiin ja annettiin korjaus arvio 2500e + 8x75e vian hakua. Tämän jälkeen auto vietiin hirvittävän suostuttelun jälkeen tuntemalleni "nyrkkipajaa" pitävälle bmw harrastajalle, joka tuumasi tunnin, vaihtoi käytetyn solenoidin toisen puolen vanokseen(muuttuva nokan ajoitus) ja kolina hävisi. Tämä episodi kesti muutaman tunnin + käytetty solenoidi 100e. Metroauton "specialistin" kanta oli jälkikäteen että pelkkää solenoidia ei voi vaihtaa vaan pitää vaihtaa koko nokkaakselin ajoituksen säätöyksikkö.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja dida »

Moro!
Tämä on tietty puhdas arvaus, mutta niinhän tällaiset jutut aina: Veikkaisin, että ääni tulee venttiilikoneistosta. Yhdessä venttiilissä on tapahtunut jotakin, esim seeti rikkoutunut tai vastaavaa. Onkohan kone päässyt ryntäämään jossain vaiheessa? Sanot, että kone on karstainen. Jos joku karstan pala on irronnut ja jumiutunut venttiilin tiivistyspintaan, voi sekin aiheuttaa välyksen radikaalin muuttumisen ja aiheuttaa videolla kuultavan tyyppistä ääntä.

Vaikea sanoa sen tarkemmin, mutta itse aloittaisin irrottamalla venttiilikopat, pyörittämällä konetta ja kokeilemalla keinuvipuja koneiston eri asennoissa ja venttiilin välyksiä. Jos löytyy iso välys, se voi olla äänen aiheuttaja. Samaten, jos seetistä puuttuu pala, voi se aiheuttaa kuvaamaasi imuääntä.

En kyllä pitkälle lenkille lähtisi ennen vian korjaamista, Metroauton neuvo on kyllä firmalle tyypillinen.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Google tykkäsi että olisi kaksoismassapyörä tuossa 3.0 v6 vermeessä. Väittämään en lähde kun en ole sitä käsissäni pitänyt mutta osanakin näytti löytyvän. Kytkinpaketin yhteydessä ainakin myyvät kaksoimassapyörää moiseen 3.0 v6:een.

Onko ääni jatkuvaa, seuraako lineaarisesti kierroksia, häviääkö isommilla kierroksilla, tasainen taajuus/sävy vai muuttuuko sävy rasituksen/kierrosten/kaasun asennon mukana > nuo kun pääsisi itse kuulemaan niin olisi helpompaa visioida ja kehitellä :-D Ymmärsin että ääni ei olisi noin kova mitä tuossa esimerkki videolla on.

Jos ääni kuuluu vain kaasua polkaistessa ja jokin "imuääni" tulee samaan yhteyteen niin silloin menisin katsomaan imuputkistoa jotta mistä se vuoto löytyy joka sitten sekottaa nopeassa painalluksessa seoksen jne jne. Ja ihan perusjuttua mutta onhan ilmanputsari(suodatinelementti) kunnolla paikallaan :oops:

Ja tietenkin voi olla että nuo kaksi ääntä eivät liity toisiinsa mitenkään. Jossain on vähän imuvuotoa joka kuuluu sopivassa tilanteessa ja samaan syssyyn vaan on sattunut menemään joku hydraulinostin vähän tukkoon/jumiin ja se kerkee päästämään äänen nopeasti kaasua lisättäessä ennenkuin öljynpaine ehtii nousemaan.

Kysynpä vielä että pysyikö öljy vimpassa öljynvaihdossa samana kuin on aiemmin koneessa ollut?
Viimeksi muokannut Vemppu, To Helmi 14, 2013 2:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
S-type 2,7 dieseleissä on dual mass fly wheel (-99-08) mutta olen ymmärtänyt että todellakin vain dieseleihin tuota on laitettu. Ei siis 3.0 versioon mukä on bensiini vetoinen. Kojatkaa toki jos olen väärässä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Coupe »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
S-type 2,7 dieseleissä on dual mass fly wheel (-99-08) mutta olen ymmärtänyt että todellakin vain dieseleihin tuota on laitettu. Ei siis 3.0 versioon mukä on bensiini vetoinen. Kojatkaa toki jos olen väärässä.
Kyllä toi kaksoismassa vauhtipyörä löytyy myös tosta bensakoneesta :shock: . Lisäksi siihen liittyy sellainen mielenkiintoinen piirre että löytyy kahdella eripaksuisilla ohjaintapeilla :? . Kukaan ei tunnu pystyvän sanomaan varmasti missäkin autossa on minkäpaksuiset :roll: tapit joten jos haluat olla varma että sulla on oikeat osat kädessä asennuksen alkaessa on tekniikka ensiksi purettava ja vasta sen jälkeen tilata osat :evil: .
i
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Juu, kyllä se on s typessäkin. Luulin että vain diisseleissä käytetty. Tietääpä tuonkin nyt. Tuntuu että aina kun ongelmia ihmiset valittaneet niin kyseessä ollut x type diisseli, siitä kai harhakuva.Hyvä että selvisi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens,

kuulostelkaa:
http://youtu.be/VTJItiPQ2QM

Mielenkiinnon lisäämiseksi tarjoan pihvit henkilölle, joka analysoi vian oikein. Triangle Motor yrittää samaa ensi torstaina.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

kaappi kirjoitti:Morjens,

kuulostelkaa:
http://youtu.be/VTJItiPQ2QM

Mielenkiinnon lisäämiseksi tarjoan pihvit henkilölle, joka analysoi vian oikein. Triangle Motor yrittää samaa ensi torstaina.
Mielenkiintoinen keissi :-D

Tekeekö se tuota kierrosten heivaamista ja "naksuttamista", mitä tapahtuu 0:05>0:10 paikkeilla, ihan issekseen tyhjäkäynnillä vai viputtamalla kaasulla?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Viputtamalla kaasua. Tyhjäkäynti videolla oli ok. Joskus erittäin lämpimänä kone naksuttaa tyhjäkäynnillä jatkuvasti, tosin videon kertanapsahdusta huomattavasti vaimeammin.
Ihmeellistä tässä mielestäni on se, että isoilla kierroksilla kaikki tuntuu oleva kunnossa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tuon äänen kuultuani laitan arvaukseni vesipumppuun. Ei toimi kunnolla ja päästää nykäyksen ja klonksauksen imuäänellä. Ei mielestäni lähettämässäsi klipissä ollut samallainen ääni kuin esimerkkinä aiemmin lähettämässäsi. Ensimmäisessä ääni oli jatkuvaa tässä sinun tapauksessasi se kuulosti epäsäännölliseltä ja näin ollen ei mukaillut moottorin käyntiä. Missä pihvin nauttiminen tapahtuukaan... :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens Kissaeläin,

Olet oikeassa, aikaisemman videon ääni oli erilainen, parempaa ei löytynyt. Vesipumppu; pitää esittää Trianglen pojille, entä imuääni?
Pihvit: name your place.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Huonosti kuului tuo ääni. Jos kuumalla koneella kuuluu jatkuvana niin epäilen jossain kk-laakeri männäntappi alueella välystä mikä ei kylmänä kuuluu kun öljyt kylmät ja paksut. Vesipumpputeorio ei huono. Yks passatti teki vähän samaa. Ei ihan noin mekaaninen ääni, mutta outo ääni ja maahantuoja antoi illmaisen neuvon. Muovinen ropelli ei pyörinyt mukana kunnolla. Ei haitannut ennen pakkasia. Ei keitä mutta ei tule lämpöä hyttiinkään ellei polje rankasti. Kiertokankea silti epäilen. Auto nosturille kuumana tyhjäkäynnilla ja tohtorit stetoskoopilla kuuntelemaan.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja dida »

Tällä viimeisimmällä videolla kuuluu tyystin erilainen ääni, kuin ekalla. Tällä ei kyllä ole venttiilikoneiston kanssa mitään tekemistä, eli käsittääkseni kertakolaus, kun painat tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan?

Varmaankin vauhtipyörä on äänen aiheuttaja, joku siellä ol löysällä. Tosin kun nostat jalan kaasulta nopeasti, luulisi silloin kuuluvan toisen kolahduksen. Mutta vauhtipyörää veikkaan silti.

Imuäänestä on vaikeampi sanoa, onkos ilmansuodatin ihan paikoillaan ja ok?
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens,

Kertaan vielä: eka video ei ollut minun autostani. Kolahdus kuuluu kerran vain painettaessa kaasua terävästi ja lyhyesti.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja mikki »

Arvaan että jotain pientä vikaa on ja jatkuessaan saattaa muuttua erittäin haitalliseksi.
Tällä lausumalla saanen tietää missä syödään pihviä ja milloin ja silloin - jos aika sopii, tulen mukaan Jaggea puhumaan omalla kustannuksellani!
Not a bad deal?
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Erittäin huono arvailla näinkin kaukaa mutta veikkaan että ottopuolella on jotain mätää joka sitten nopeassa kaasunpainalluksessa sekoittaa koneen toimintaa muutenkin ja se yhdistettynä mahdolliseen imuilmanvuotoon syntyy imuääni sekä tuo "kolahdus" joka kuullostaa minulle ainakin juuri samalta kuin jos moottori meinaa sammua mutta sitten viimeisillään kuitenkin ponnistaa takaisin... Tarkemmin en tuota osaa imupuolelta arvailla kun ei ole tuttu jotta minkälaista kaikenlaista vislipilliä ja resonaattoria siellä luuraa. Tosin: jos kovin imusarja fuskaa niin kuvittelisi sen muutenkin kuuluvan/erottuvan.

Työntäisin korvaa sinne imukanaviston suuntaan, tarkistaisin se putsarin paikallaan olemisen, etsisin mahdollisen vuodon start-pilotin kanssa ja sen jälkeen jos ääniä jäi tähteeksi, stetoskoopin kanssa etsisin jotta mistä "kolahtaa". Jos mitään vuotoa ei löytyisi niin tarkastaisin mitä sieltä pakoputken päästä tulee ja mitä tietokone näyttää moottorinohjauspuolella tapahtuvan.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

n lättyputkassa. Hinta-laatuhde kohdillaan niin kuin välykset pitää ollakin.58
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
mky
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:10 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja mky »

Generaattorin vapaakytkin (liekö vain manuaalivaihteisessa) tai kampiakselin hihnapyörä. Ei kuulosta laakerivauriolta eikä muutenkaan kovin vakavalta vialta moottorin sisäkaluissa.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^siis visko antaisit noin mekaanisen äänen?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Generaattorin vapaakytkin
Jep, voisi olla tai sit ilmastoinnin kompressori??
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja peehoo »

Uskoisin että tuohon kohahdukseen tiedän syyn. Meikäläisellä on siis 3.0 D S-mallina...

Kun olin ostanut auton niin ihmettelin itse tuota samaa ääntä joka varsinkin S-mallissa on kovempi kuin normi XF:ssä. Kohahdus / jopa natinan tuntuinen ääni tulee kun painaa kaasua ja höllää samantein - kuulee sekä tyhjäkäynnillä tehtäessä kuin jos on veto päällä pienessä vauhdissa.

No vein auton Inchapeen huoltoon ja alkoivat tutkimaan asiaa. Ensimmäinen ajatus oli tukivarren löysyys joka antaisi periksi mutta kun tuli esille myös tyhjäkäynnissä (itse huomasin ajossa ensimmäisen kerran) niin katseet kääntyivät moottorin suuntaan.

Siellä sitä tutkittiin jonkun aikaa ja soittelivat viisaammille - lopputuloksena oli että auto jää tänne - voipi olla turbovika eli akseli antaa periksi kun kierrokset tippuu turbossa ja siivet ottaa kiinni :?

No, auto jäi sinne ja viikonlopun jälkeen soittelin. Olivat hommanneet toisen samanlaisen testiin ja lopputulos oli että ei ole mitään vikaan. Sama ääni kuuluu myös perus XS:ssä - tosin lievemmin. Ilmiön synnyttää se että (varsinkin S-mallissa) tulee kovat ahtopaineet kun kaasua painetaan (alle 2500 rpm kierroksilla nimenomaan se turbo joka pyörii koko ajan (vasemmalla)) ja kun kaasu höllätään samantein niin ei ole paikkaa minne tuo paine työnnetään joten se tulee "hukkaportista" pihalle ja jotenkin ajetaan sielä ilmanputsarin kautta...

Kolinastasi en osaa sanoa mutta mulla ainakin tuo (kosahdus, humina) kuuluu tuosta...
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Esimerkki auto on vapaasti hengittävä.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Selviskö... ?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Morjens,

Juuri tulin pajalta; pihvikilpailun voittajaa ei löytynyt. Vika katalysaattorissa, jokin osa irti. Samalla vaihdettiin tulpat sekä öljyt ja puhdistettiin eri osia. Uusi katalysaattori maksaa tonnin, en osta, koska pakokaasupäästöt ovat kunnossa.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Heh,enpä olisi uskonut tuon äänen perusteella tuota ! :shock: Oliko sieltä sisältä katalysaattorista irti jotain vai kiinnityksessä jos tarkemmin osasivat sanoa. Tonniako meinasivat huollossa pyytää uudesta ? Satasen maksaa esim ebaysta ilman postikuluja katalysaattori. Kiinnittäminen parisataa liikkeessä. Siis jos ei laita jaguar katalysaattoria.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Kiitos vinkistä, Kissaeläin. Tilaan ja vien Pajalle.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Hihhii, niin sitä menee metsään että heilahtaa :-D Seuraavaan videoon vaaditaan surround äänet että saisi suunnista selvää :lol:

Ei vainen: ihan "hyvä" vika kun ei maksa miljuunia eikä ole ylipaha fiksata.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Kissaeläin,

en löytänyt katalysaattoria, onko sinulla antaa linkkiä?



X-type 3.0 AWD Estate
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Helmi 22, 2013 10:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Tai sitten käy motonetin tarvikehyllyssä josko löytyisi sopiva tuote.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Ei taida olla malliin sopivaa Motonetissä vaikka paljon siellä noita onkin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
romunummi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2012 4:43 pm
Paikkakunta: Hunninko vaan ei Urjalassa

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja romunummi »

Jos ei Motonetista,niin US parts niillä on ainakin Magnaflown edustus,luulis löytyvän,ainakin omasta mielestäni katti on tuote mitä ei kannata käytettynä ostaa,mutta se on vaan minun mielipide.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Juu ei käytettynä kannatakkaan jos reilulla satasella saa uuden. Ei nuo ebay tuotteetkaan käytettyjä ole jos sitä ajattelit vai muuten vaan heitit ajatuksen. Eihän niistä käytetyistä tiedä pakjon niillä on ajettu kun eivät ikuisia ole nekään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Anttih »

Ei siellä katissa muu voi kolista kuin kenno joka irti kuorista. Kova jätkä lyö kuoreen sopivan lommon niin lakkaa kolina.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
kaappi
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 7:17 pm
Paikkakunta: kaarina

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kaappi »

Tervehdys,

Vika on korjattu Turun Triangle Motorin toimesta. Moottorin ja laatikon välinen peltilevy oli irti ja tämä laitettiin paikoilleen. Liikkeen Markku Lehtinen -niminen hlö oli asiansa osaava ja Jaguarin omistaja itsekin.
Vika korjattiin jo huhtikuussa, joten päivitys on hieman vanha.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Usein lopullinen ratkaisu jää postaamatta, eli kiitos päivityksestä! :)
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 3.0 V6 kone kolisee

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tätä yritin vähän peräänkuuluttaa tuossa "Vastatkaa viesteihinne" topicissa. Aika monta ketjua on vailla sitä loppuratkaisua. Hyvä että tämä sai onnellisen lopun !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin