vikaa vai ei

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Masahai
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 04, 2012 9:59 am
Paikkakunta: Oulu

vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja Masahai »

Tervehdys oi alan ihmiset,

onko aihetta huolestua kun käynnistettäessä (hehkutusvaihe) keltainen moottorin vikailmoituskuvio ilmestyy näytölle.
Sammuu kyllä kun kone pärähtää käyntiin.
Samalla kysäsen myös alan ihmisiltä, että onko moottorin kalkatusääni normaalia, ajettu 160000 km?
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
En ole alan ihminen mutta suosittelisin ensin vikakoodien lukemista huollossa ja katsoa mitä kertoo autosi näistä valoista ja onko yhteyttä valolla ja konklaamisen ääni. Jos valo syttyy niin siitä pitäisi jäädä myös vikakoodi tietokoneeseen. Itse huolestuisin siinä määrin mikäli tätä ei ennen ole tapahtunut siis valoa ja konklatusta koneesta niin ei se ainakaan hyvää lupaa jatkossa jos et tarkistuta autoa. Autosi on kuitenkin aika tuore äxsä -07 niin kannattaa reippaasti viedä huoltoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Masahai
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 04, 2012 9:59 am
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja Masahai »

Täsmennyksiä,
tuo kalkatusääni on mielestäni kylminä aamuina (tietenkin) kovimmillaan ja mitä olen tältä ja eng. kielisiltä foorumeilta lukenut sekä itse asiassa kuunnellut Youtubelta Ford'n dieselkoneen käynnistystä livenä niin kai se vain niin on.....
Tuo keltainen merkkivalo on minua kuitenkin askarruttanut ja mulla on kuitenkin autolla/koneella vielä myyjän takuuta jäljellä noin 5 kuukautta ja huolto edessä, joten tulen tuohon asiaan puuttumaan kaikella tarmokkuudella mikä kuluttajalle kuuluu!

masahai
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Keltainen moottorin vikavalo syttyy, kun virrat (hehkutuksen) kääntää päälle ja sammuu moottorin käynnistyessä myös minun autossani. Eli autosi toimii kuten kuuluukin, ja valo syttyy, jotta näkisit onko ko. polttimo palanut.

Jos moottorin merkkivalo ei syttyisi ennen starttia, niin polttimo on rikki, tai auton edellinen omistaja on tarkoituksella poistanut polttimon ettei vikavaloa näe moottorin käydessä.

2.0D moottorin käyntiääni on pakkasella käynnistyksen jälkeen melkoista kalkatusta. Kokeilepa tankata Nesteen ProDieseliä, vaikka se muutaman sentin tavallista dieseliä kalliimpaa onkin. Moottorin käyntiääni pehmeni mielestäni selvästi, kun vaihdoin ProDieseliin.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Oliko toiminnassa siis tapahtunut muutos aiempaan toimintaan vai ihmeteltiinkö siis aivan normaalia toimintaa?!
:lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja JMH »

Ääntä kun en ole kuullu onko normaalia käyntiääntä vai ei, niin arvuutellaan mahdollisia vikoja. Kaksoismassavauhtipyörä voi hajonneena pitää kolinaa tyhjäkäynnillä. Apulaitehihnan joku rulla/kiristäjä voi kanssa rikki mennessään pitää ääntä tyhjäkäynnillä.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja juge »

Moottorin vikavalon toiminta on ihan just niinkuin pitää: virrat päälle kytkettäessä mittaristossa syttyy kaikki valot, hetken päästä jos konetta ei käynnistä osa valoista sammuu osa ei, mutta viimeistään kun starttaat koneen, sammuu kaikki varoitusvalot, paitsi esim. käsijarrun jos se on päällä.

Kalkatus: meillä oli X-Type samalla moottorilla, ja Estate kans. Ajettiin sillä yli 100tkm ja mittarissa tais olla 205tkm kun se pois vaihdettiin. Omien kokemusten perusteella saa olla kyllä aika pirun kylmä että se kone kalkattaa rumasti.

Mutta yksi asia minkä tiedän varmaksi joka vaikuttaa kalkatukseen on moottoriöljy: ite käytin muistaakseni Ford Formula jotain. Eikä mitään kalkatusongelmia ollut ikinään - paitsi hirmu pakkasillahan se vähän karkeasti käy. Miten usein oot vaihtanut moottorin öljyt? Ite vaihdoin 15tkm välein, en ajanut vaihtoväliä (20tkm) täyteen kuin ehkä kahdesti. Kaverilla samalla moottorilla oleva X-Type porrasperäinen, joutui vaihtamaan Ford Formulat takasi kun joku öljymerkki X aiheutti kylmänä ikävää kalkatusta. Formula öljy takasi ja kylmä kalkatuskin katosi.

Kulunut kaksoismassavauhtipyörä kalkattaa tyhjäkäynnillä, mutta alkuvaiheessa vain kun kytkin on alhaalla tai juuri ottamassa kiinni. Jos kaksoismassavauhtipyörä kalkattaa kokoajan, on se jo sitten kiireesti uusittava. Kun se tarpeeksi kuluu, sieltä irtoaa metallihilettä joka löytää tiensä starttimoottorille. Se kerääntyy sinne ja hetken päästä käy niin ettei starttimoottori jaksa enää pyörittää.

Toinen mikä kalkattaa vielä kovempaa, on kulunut kiilahihnapyörä kampiakselin päässä. Kiilahihnapyörä on massavaimennettu ja se massa jotenkin vulkanisoituu ajan kanssa joka sitten aiheuttaa kolinan. Mutta kiilahihnapyörän kolina ei ainakaan alkuvaiheessa ole jatkuvaa: se lakkaa kun ilmastoinnin kompura menee olikohan nyt päälle vai sammuu, en muista. Tais olla niin että se kiilahihnapyörän kalkates lakkaa kun ilmastoinnin kompura käynnistyy. Ikävän tuosta kiilahihnapyöräjutusta tekee sen, ettei se mikään hirmu halpa ole... ja jos et sitä vaihda, se hajoaa ajossa totaalisesti ja tekee sitten jotain muuta mahdollisesti paljonkin ikävämpää.

Kummalta puolelta moottoria se kalkatus kuuluu? Jos se kuuluu kuskin puolelta, on kyseessä suurella todennäköisyydellä kaksoismassavauhtipyörä. Jos apukuskin puolelta, on kyseessä se kiilhihnapyörä, tai sitten halvempi vaihtoehto, apulaitehihnan kiristin.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Masahai
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 04, 2012 9:59 am
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja Masahai »

Terve,

oletkohan sama mies kun tavattiin viime vuoden loppupuolella ravintola Zetorissa?
Joka tapauksessa,
"Miten usein oot vaihtanut moottorin öljyt"? - vaihdatin noin 17000 km jälkeen mutta ei ollut kyllä Formulaa vaan jotain muuta suositusta.
Mulla tämä kalkatus/määrä-aikaishuolto (160tkm) eskaloitui seuraavalla tavalla;
vein autoni Delta-auton huoltoon, koska takuu-ehdoissa mainittiin, että auto on takuu-aikana huollettava myyntiliikkeen huollossa.
Takuu on siirretty kolmannelle osapuolelle eli Fergus?
Anyway, 160 tkm määrä-aikaishuoltoon kuului apuhihnan vaihto (tuulettajan?) mutta Delta-auto ei sitä kuitenkaan pystynyt vaihtamaan, vaatii erikoistyökalut...
Ilmoitin huollon vastaavalle ennen huoltoa, että kuuntelevat myös moottorin käynnin ääntä, josko siinä olisi jotain "outoa".
Saatuani autoni huollosta minulle ilmoitettiin apuhihnan vaihtamattomuudesta sekä siitä, että huollon suorittaneen asentajan mielestä käynnin äänessä oli jotain outoa mutta vaatii Jaguar-ammattiasentajan tietotaitoa kertomaan vika.
Sovin sitten myöhemmin Wetterillä (Jaguar-edustus Oulussa) uuden huoltoajankohdan ja lupasivat siellä selvittää asiaa.
Takuu voimassa vielä 07/13 tai noin 3000 km.
Ilmoittelen tuloksista, huolto 23.4.

P.S. Kävin muuten samalla koeajamassa uuden XF:n;=))))
masahai
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Eipä minun mielestäni X:ä kyllä ole koskaan kalkattanut, 215 mittarissa ja melkein 40tkm olen siihen jo rullaillut vuodessa. Kannattaa tsekata lävitte! Toki kylmänä dieseli kuulostaa enemmän dieseliltä mutta melkosen sivistynyt on moottoriääniltään tuo eli jos ylimääräisiä ääniä löytyy niin vikaa lienee valitettavasti.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Masahai
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 04, 2012 9:59 am
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja Masahai »

Jep,
alan huollossa Oulussa (Wetteri) käyty ja tuloksena oli, että "tietokoneet" näyttivät nollaa mutta vika kuitenkin paikallistettu EGR-venttiiliin!
Hyvä näin, myyjän takuu hoitaa uuden venttiilin vaihdon ja se tapahtuu toukokuun alkupuolella. Saapa nähdä vaikuttaako tuo auton alkuperäiseen ongelmaan.....
Onko oululaisilla kissakulman jäsenillä suosituksia jatkossa huollon suhteen kun tuo takuukin raukeaa kohtapuolin?
masahai
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Masahai kirjoitti:Jep,
alan huollossa Oulussa (Wetteri) käyty ja tuloksena oli, että "tietokoneet" näyttivät nollaa mutta vika kuitenkin paikallistettu EGR-venttiiliin!
Hyvä näin, myyjän takuu hoitaa uuden venttiilin vaihdon ja se tapahtuu toukokuun alkupuolella. Saapa nähdä vaikuttaako tuo auton alkuperäiseen ongelmaan.....
Onko oululaisilla kissakulman jäsenillä suosituksia jatkossa huollon suhteen kun tuo takuukin raukeaa kohtapuolin?
masahai

Itse tulppaisin sen koko EGR:n, en tiedä tosin poistaako se ongelmaa tässä tapauksessa. Ebaystä löytyy levyä joka sujautetaan EGR:n ja putken väliin ja se on sitten siinä, eikä maksa paljoa. Noilla EGR:illä on kuitenkin tapana jumia ja feilata jossain välissä. http://www.ebay.com/itm/EGR-VALVE-BLANK ... b0&vxp=mtr
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja JMH »

Tuossa Masahain autossa on jo Euro IV päästömääräyksiin hyväksytty kone, jossa egr:n tulppaus aiheuttaa vikakoodin. Näihin myydään reiällistä levyä (olikohan 6mm reikä), joka pienentää pakokaasujen takaisin kierrätystä.

Olikohan 2004 vuoden 2.0d viimeisiä Euro III luokan koneita, joissa egr:n voi huoletta tulpata ilman vikavaloja. Tunnistaa siitä ettei egr-venttiiliin tule mitään sähköjä. Vain alipaineletku tulee. 2.2d koneessa taitaa olla vielä erilainen egr-venttiili. Siinä sähkömoottori ohjaa venttiilin avautumista.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

JMH kirjoitti:Tuossa Masahain autossa on jo Euro IV päästömääräyksiin hyväksytty kone, jossa egr:n tulppaus aiheuttaa vikakoodin. Näihin myydään reiällistä levyä (olikohan 6mm reikä), joka pienentää pakokaasujen takaisin kierrätystä.

Olikohan 2004 vuoden 2.0d viimeisiä Euro III luokan koneita, joissa egr:n voi huoletta tulpata ilman vikavaloja. Tunnistaa siitä ettei egr-venttiiliin tule mitään sähköjä. Vain alipaineletku tulee. 2.2d koneessa taitaa olla vielä erilainen egr-venttiili. Siinä sähkömoottori ohjaa venttiilin avautumista.
Oletko ihan varma asiasta, musta 2.2:sessa on vaan se ongelma, tosin oma muistini saattaa pettää? Löytyy tuota levyä reiälläkin ja saahan tohon itsekin sellaisen porattua ja sillon toimii kyllä ilman vikavaloja :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: vikaa vai ei

Viesti Kirjoittaja JMH »

Luin asiasta muistaakseni brittien Jaguar-foorumilta. Siellä oli maininta, että jos egr:n ei tule sähköä niin sen voi tulpata. Vuosimallista 2005 eteenpäin venttiilissä on joku anturi kiinnitettynä ja siksi tulisi vikavalo jos täysin tukittu. Tuli tutkittua asiaa, kun vaimon autosta tuli venttiili tulpattua.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Vastaa Viestiin