XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi, Er

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi, Er

Viesti Kirjoittaja Smuige »

Auto XK8 vm 1997
Talven jälkeen akku oli päässyt tyhjenemään joten se irti takakontista (avaimenreikä XK8 tekstissä) ja lataukseen.
Akku ladattuna takaisin paikoilleen ja starttaamaan.

Lähtee käyntiin ja käy hyvin, mutta...
- Vaihdetta ei saa kytkettyä päälle. Kun kepistä vetäisee jarrupoljinta painaen niin ovet menevät lukkoon, mutta keppi ei suostu siirtymään.
- Mittarivalot eikä mittarit toimi.
- Ilmastoinnin näyttöön tulee "Er" teksti.


Ilmastointi toimii, radio toimii (koodi), valot ym toimii.
Ikkunatkin sai taas opetettua aukeamaan ja sulkeutumaan oikein. (paina nappia alas pari sekuntia ja kuuluu vaimea "naps", sama ylös).

Mistähän lähtis vikaa paikallistamaan?
Joku sulake? Joku rajakytkin tms?


Edit: radion -> ilmastoinnin
Viimeksi muokannut Smuige, Ti Maalis 19, 2013 11:10 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XK8 1997
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Jku »

Mulla on "hieman" vanhempi XK, joten en voi puhua kokemuksesta.
Mutta, kun baiejrilaiseeni vaihdettin isompi akku, kytkivät siksi aikaa pienen vara-akun rinnalle, ettei muisti tyhjene.
Luulisin, että autossa on sama kuin radiossasi; muisti nollautunut tai lukittu.
Kai siihen on jonkinlainen "reset-toiminto", jolla muisti saadaan normaalitilaan.
Yleensä pitää painaa ajotietokoneen useampaa nappia tai elektroniikkaan menee "reset-johto".
PS;
Mikä siellä alppimaassa maksaa, kun IWC on ollu jo 8 kk siellä huollossa?
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja dida »

Kokeile vielä perinteistä konstia, eli akunkenkä uudelleen irti ja takaisin. Muuta en valitettavasti osaa neuvoa.

Omani talvehtii kylmässä akunkenkä irrotettuna ja pakkasessa akku pitää latauksensa tosi hyvin. Se pitää tietenkin ladata täyteen syksyllä. Laitoin viikonloppuna laturin kiinni ja niinpä tuo näytti, että akussa on 80% latauksesta jäljellä. Toistaiseksi lähtenyt aina ilman kommervenkkejä käyntiin (kop, kop).
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Jku »

Voiko -98 Jaggesta todella irroittaa akunkengän talveksi?
Eikö siinä ole ohjelmoitua elektroniikkaa, joka vaatii sähköä/akkua?
Noissa elektroniikkalaiteissa on tietysti oma pieni puskuriakku, mutta ei kai ne kestä monia kuukaisia ilman varausta?
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Tuon takia olisikin hyvä aloittaa sillä, että irroittaa akunnavan noin 10 minutiksi ...

Tietysti jos tuo vanha akku on ottanut neniinsä säilytyksen aikana niin saattaa johtua huonosta akustakin?

Radion ERR - koodia en ole nähnyt koskaan livenä ja mittaristonkin toimimattomuus ihmetyttää vrt. xk8 sähkökaavio (joka löytyy muuten makuuhuoneen sängyn sivupöydän lehtisäilytyshyllyltä - älkää kysykö miksi). Onko vain hapettumaa body processorin liitäntäpinnoissa tai joku sulake ottanut ihteensä akun kytkemisen seurauksena??? Mutta tosiaan tuolla akun irroituksella olisi hyvä aloittaa?
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Smuige »

OK, irroitetaan akku uudestaan vartiksi.
Ja tarkistelen sulakkeita.

Akku sinänsä pitäisi olla kunnossa koska starttaa ja käy hyvin. :roll:



PS
Jku ottaa yhteyttä suoraan sinne IWC tehtaalle kellostaan.
Kyllä ainakin vastaavat missä mennään.
http://www.iwc.com/en/service/
XK8 1997
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Smuige »

No niin, kokeiltu ensin käynnistää. Hyvin lähtee käyntiin.
Mittaristo edelleen lamaantuneena. Osoittimet ei liiku eikä valot pala.

Kun avaimen laittaa virtalukkoon niin ilmastoinnin näyttöön ilmestyy "Er" teksti ja kuuluu piippailua.
Käynnistyttyä teksti ja piippaus poistuu.

Otin Akun miinusjohdon irti.
Sitten kävin läpi jokaisen sulakkeen - kaikki ok. (konehuone 2 rasiaa, kuskin ja apparin rasiat, takakontin rasia)
Akun miinusjohto takaisin kiinni n.15 min kuluttua.

Käynnistys.
Lähti heti käyntiin ja nyt mittarivalot (varoitusvalot) palaa eikä ne sammu auton käydessä.
(ajotietokoneen näyttö ei näytä mitään, en kokeillut näppäillä)
Vaihdetta ei saa kytkettyä päälle, mutta vaidekeppiä nykiessä ovet menee lukkoon.
Jonkin hetken kuluttua auto sammuksiin ja silloin jäi palamaan öljynpaine ja latauksen valot vaikka avaimen otti pois virtalukosta.
Eikä ne sammuneet kun sisävalot himmeni pois...

Akku uudestaan irti 15 minuutiksi.
Takaisin kiinni, käynnistys ja valot palaa taas eikä mittarit toimi eikä vaihdetta saa päälle.
Ja sammuttaessa jäi taas palamaan öljynpaine ja latauksen valo. (otin lähtiessä akun miinusnavan irti)

Autoa ei saa nyt siirrettyä työntämällä kun vaihdetta ei saa vapaalle.
(En tosin kokeillut kun auto oli sammuksissa, mutta eikai se silloin edes normaalisti mene?)

Lähtiessä mittasin akun ja näytti näiden lyhyiden käynnistysten jälkeenkin 12.8V



Mitäs sitten seuraavaksi?
Käännynkö suosiolla korjaamon puoleen?


Muut kuten valot, vilkut, ilmastointi, penkit ym toimii...
Liitteet
Auton käydessä mittariston kaikki varoitusvalot palaa, mittarit lamaantuneena.
Auton käydessä mittariston kaikki varoitusvalot palaa, mittarit lamaantuneena.
Jagge_mittarivalot.jpg (255.5 KiB) Katsottu 8797 kertaa
Ilmastoinnin näytössä ilmoitus "Er" ja kuuluu piippausta
Ilmastoinnin näytössä ilmoitus "Er" ja kuuluu piippausta
Jagge_Er.jpg (186.88 KiB) Katsottu 8797 kertaa
XK8 1997
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vaihteen saat vapaalle tai mihin muuhun asentoon tahansa, kun avaat vaihdekulissin vasemmassa yläkulmassa olevan pyöreän peitelevyn. Peitteen reunassa on hammastus eli sopivan kokoisella meisselillä tai varmaan kolikollakin se aukeaa. Syntyvästä reiästä kun painat meisselillä salvan auki, vaihdekeppi liikkuu pois P-asennosta. Sitten pääset vaikka ajamaan, jos auto pyörii ja vaihteiston sähköiset ohjaukset toimivat.

Kannattaa ehkä ottaa akku irti vaikka vähän pidemmäksi aikaa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja dida »

Eipä ole XK:ni kysellyt koodeja talven jälkeen, en tiedä, miksi, mutta olen siitä tosi onnellinen ;-). Voi olla, että jossain vaiheessa autoon on tehty jokin muutos ohjelmointipuolelle, hyvä niin.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Ohjeet radiota varten:

http://www.jaguarforums.com/forum/attac ... atures-pdf

Ei varmaan ratkaise ongelmaa, mutta tässä vikakoodien lukua:

To check for error codes in the AC unit.....

1. Ignition off - hold down AUTO and RECIRCULATION buttons and
switch on the ignition
2. press AUTO button - if ZERO shows, there's no stored
error codes
3. press FACE button repeatedly to scroll through stored
fault codes
4. press FACE and HEATED REAR WINDOW buttons together to
clear a fault code.
5. repeat step 4 if there's more than one code
6. press FAN button to exit Interrogation Procedure

Control Panel Fault Code Listing

Reference fault code #23*: In ambient temperatures below 0°C, this code may be logged because the low ambient causes a temporary low gas pressure. Where the ambient temperature rises above 40°C, with the engine close to overheating, electrical feed to the compressor clutch may be cut and code #23 registered.

0 Normal operation no fault codes present None Wait 30 seconds for system self-check.

11 Motorized in-car aspirator malfunction Harness / connector fault Sensor open / short circuit Panel fault codes are not stored for motorized in-car aspirator motor failure.

12 Ambient temperature sensor malfunction Harness / connector fault Sensor open / short circuit After rectification, disconnect the vehicle battery for 10 seconds to reset the system.

13 Evaporator temperature sensor malfunction Harness / connector fault Sensor open / short circuit Refer to PDU

14 Water temperature input malfunction Instrument cluster output Refer to PDU

15 Heater matrix temperature sensor malfunction Harness / connector fault Sensor open / short circuit Refer to PDU

21 Solar sensor Sensor open /short circuit Refer to PDU

22 Compressor lock signal fault Low refrigerant charge, low compressor oil level, loose drive belt Harness / connector fault Adjust items as required

23 Refrigerant pressure switch malfunction Harness / connector fault Switch open / short circuit Refer to PDU23 Refrigerant pressure low refrigerant charge *Leak from damaged pipe or joint Rectify as required and recharge system

24 Face vent demand potentiometer fault Potentiometer open / short circuit Harness / connector fault Refer to PDU

31 LH fresh / recirc. potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

32 RH fresh / recirc. potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

33 Cool air by-pass potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

34 Defrost vent potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

35 Centre vent potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

36 Foot vent potentiometer fault Harness / connector fault In certain circumstances the servo motor may over-travel and cause further logged faults. This may be cured, following fault rectification, by cycling the ignition ON-OFF-ON 3 times Refer to PDU

41 LH fresh / recirc. motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

42 RH fresh / recirc. motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

43 Cool air by-pass motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

43 Cool Air by-pass motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

44 Defrost vent motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

45 Centre vent motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU

46 Foot vent motor fault Harness / connector fault Servo motor seized or sticking Flap seized or sticking Refer to PDU
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Jku kirjoitti:Voiko -98 Jaggesta todella irroittaa akunkengän talveksi?
Eikö siinä ole ohjelmoitua elektroniikkaa, joka vaatii sähköä/akkua?
Noissa elektroniikkalaiteissa on tietysti oma pieni puskuriakku, mutta ei kai ne kestä monia kuukaisia ilman varausta?
Moi,

Tottakai voi! Ja usein kannattaakin ottaa, on jopa ihan hyvä ohje, nk. cold boot, jos on jotain kummallisuuksia jossain sähköjutuissa. Nää on vielä niin old school, että ne van palautuu tehdasasetuksiin kun on sähköt poissa.

Meillä MY1998 XJ8:n laatikko aikoinaan vaihtoi hieman terävästi: muuttui silkinpehmeäksi yhden noin 10 sek. akunirroituksen jälkeen. 8) Korjaamokäsikirja KÄSKEE ottamaan akunkengän irti melkein kaikkiin korjaustoimenpiteisiin, niin no ainakin niihin isompiin.

Radion koodi on sitten hyvä olla käsillä, niin ja vaihtoehtona toki on akulle parempi laittaa talvisäilytyksen ajaksi jokin C-tek tms. älykäs akkulaturi kiinni. Kannattaa niitäkin sitten joskus ottaa irti ja käyttää akkua, tyhmällä laturilal aikoinaan pilasin yhden akun ja nyt oli (onneksi irrallaan ollut) aika tuore akku ilmeisesti itsekeseen posahtanut toisella tallilla, hiukka outo juttu, mutta kuulemma niitä on sattunut muillekin, ei kyllä mulle koskaan ennen C-tekillä...

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, ja siis akun kannalta huonoin vaihtoehto on jättää piuha kiinni talveksi, eikä tehdä mitään. Silloin saa kevätkäynnistyksen tehdä akkukaupan kautta, kun nykyautot tyhjentävät akun muutamassa viikossa ja sen jälkeen nykyakku alkaa olla kaputt. Etenkin jos sitä säilytetään kylmässä ja se pääsee jäätymään. Täysi akku ei normaalissa Suomen talvessa jäädy.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Kun ei selkeää vastausta näytä löytyvän, niin tässä yhdenkinlainen ehdotelma:

Tarkista jarrupolkimen kytkin/-met. Ne saattaisi vaikuttaa vaihteen päällesaamiseen, ainakin netistä lueskellun mukaan...

Mittariston osalta jätän arvaukseni tekemättä ja ilmastoinnin koodien selvitys esiteltiinkin jo yllä.

Mulla taasen aikoinaan seisonnan jälkeen auto P-vaihteella starttasi, mutta ei käynnisty. Nykyään käynnistänkin sen aina onnistuneesti N:llä. Käsittääkseni sökönä on vaihdelaatikon kyljessä oleva ("edullinen") Neutral Safety Switch, joka sitten joskus menee vaihtoon..


T:mi
ps. Aloin tässä kevään kunniaksi "huvikseen" tarkistamaan takanapojen "pivot"-laakereita.
Liitteet
Hieman sieltä puuhaa löytyikin lämpenevien iltojen ratoksi ;)
Hieman sieltä puuhaa löytyikin lämpenevien iltojen ratoksi ;)
WP_20130405_001.jpg (77.23 KiB) Katsottu 8553 kertaa
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja Smuige »

On kokeiltu useamman päivän, yhden päivän, 15 minuutin ja 10 sekunnin akkukengän irroitusta - tuloksettomasti.

Auto starttaa ja käy edelleen hyvin, mutta mittaristo ei vieläkään toimi ja kaikki merkkivalot palaa, eikä vaihde siis mene päälle.
(ei tarvitse startatessa edes "sahata" vaan hyrähtää heti käyntiin)

Jarruvalot toimii. Siis silloin myös jarruvalon kytkin?
Jarrupoljinta painamalla ja vaihdekeppiä "rykimällä" menee ovet lukkoon, mutta vaihdekeppi ei siirry ...

Siinä vaihdekulissin vasemmassa yläkulmassa on minun mielestäni torx-ruuvin kanta. Näkyy hämärästi ylläolevassa kuvassa.
Ainakaan siinä ei ole mielestäni mitään peitelevyä. :shock:
Vai mitähän "matsu" tarkoitti?


Taitaa olla aika kääntyä korjaamon puoleen... ?
Vai olisiko vielä jollain tietoa/ehdotuksia?
XK8 1997
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Muutama päivä sitten oli vastaavan vian kuvaus jenkkifoorumilla. Hetkinen jos löydän viestiketjun ja mahdollisen ratkaisun.

Edit: Tässä yksi ketju saman tyyppiseen vikaan liittyen: "XKRacer" viestissä #5 kuvaa Torx ruuvin väännön.
http://www.jaguarforums.com/forum/xk8-x ... ark-89997/
Oli muistaakseni toinenkin, uudenmpi ketju siellä mutten löydä nyt heti.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja matsu »

Juuri sitä "torx" ruuvia tarkoitin suojakannella. Ehkä siinä on julmetun iso torx kanta??? Joka tapauksessa, se aukeaa sopivan suurella meisselilläkin. Syntyneestä aukosta kun sopivasti meisselillä tai sopivan kokoisella tapilla kampeaa siellä alhaalla olevan solenoidin vipua, vaihteensiirtäjä vapautuu.

Jospa Jaggen mittaristo heräisi henkiin, kun auton saa liikkeelle. En sitä kyllä usko, mutta sähkön tiet ovat ihmeelliset :D
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
S typessäni tuo vaihdekeppi jumittui P Asentoon ja sen sai vapautettua juuri solenoidilla tai koko ongelman palaneella sulakkeella. Auto oli korjaamolla kolme päivää kun etsivät vikaa ja koko auto melkein purettiin. Sitten kun sain auton kotiin niin rupesin tarkastamaan sulakkeita ja oliko nyt toinen vai kolmas sulake jonka tarkastin ja se oli mykkä ja se vaikutti juuri vaihdekepin siirtoon ja muutamiin valoihin yms. Katso ohjekirjasta mahdollinen sulake joka vaikuttaa tähän. Itsellä se oli matkustajan jalkatilassa oleva sulakerasia mutta en tiedä millainen kytkentä on mallissasi. Kaikki siis johtui tuosta yhdestä palaneesta sulakkeesta.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Smuige
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 2:00 am

XK8 lähtee taas liikkeelle

Viesti Kirjoittaja Smuige »

Päivitetäänpä tämä asia.

Viime starttailujen jälkeen kun täällä Sveitsissä oli ollut n.viikon verran aurinkoista ja lämmintä (=kuumaa) niin kappas kummaa, auto toimii taas moitteetta.
Vaihde menee päälle, auto liikkuu, merkkivalot syttyy ja sammuu, ajotietokone toimii jne.
Ekalla starttauksella näytti tuon "ER" ilmastoinnin näyttöön.

Eli vikana olettaisi olleen kosteuden jossain väärässä välissä, joka sitten on päässyt haihtumaan lämpimien kelien myötä.
Ei ilmeisesti ole rikkonut elektroniikkaa (toivotaan ainakin niin) ...
Nyt kuitenkin tarkistellaan paikkoja sieltä täältä, minne nyt pääsee paljoa purkamatta.
Akkukin pitää laittaa "stressitestiin" eli akkutesterin kautta.


Muutakin joutuu tekemään, kun aurinkolippojen peilien kannet lerpattaa, jousetko katkennut vai tipahtanut pois paikoiltaan?
On näissä ihme vikoja ;)
XK8 1997
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XK8 ei lähde liikkeelle, mittarivalot/mittarit ei toimi,

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Aurinkolippojen peilinkorjaus ohjetta tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=E61E0RA8X84
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XK8 lähtee taas liikkeelle

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Smuige kirjoitti:Päivitetäänpä tämä asia.

Viime starttailujen jälkeen kun täällä Sveitsissä oli ollut n.viikon verran aurinkoista ja lämmintä (=kuumaa) niin kappas kummaa, auto toimii taas moitteetta.
Vaihde menee päälle, auto liikkuu, merkkivalot syttyy ja sammuu, ajotietokone toimii jne.
Ekalla starttauksella näytti tuon "ER" ilmastoinnin näyttöön.

Eli vikana olettaisi olleen kosteuden jossain väärässä välissä, joka sitten on päässyt haihtumaan lämpimien kelien myötä.
Ei ilmeisesti ole rikkonut elektroniikkaa (toivotaan ainakin niin) ...
Nyt kuitenkin tarkistellaan paikkoja sieltä täältä, minne nyt pääsee paljoa purkamatta.
Akkukin pitää laittaa "stressitestiin" eli akkutesterin kautta.


Muutakin joutuu tekemään, kun aurinkolippojen peilien kannet lerpattaa, jousetko katkennut vai tipahtanut pois paikoiltaan?
On näissä ihme vikoja ;)
Laitetaanpa vanhaan ketjuun päivitystä..

Mullakin oli "kaikki mittarivalot päällä"- ja "kiekka ja muut mittarit ei värähdäkään vaikka auto käy"-ongelmat keväällä. Kelien lämmettyä 1997 XK8 kuitenkin oli nuo ongelmat itsestään korjannut.

Löysin ko efekteihin sopivan Jaguar TSB dokkarin. Siinä kertoiltiin mittaristossa olevasta juotoksesta joka maadottaa väärin, ja aiheuttaa ilmiöt. Harmi vain että TSB ja ko vian sisältävät mittaristot ovat autoissa 2000 (muistaakseni) eteenpäin. (purin omani ja se ei ole ollenkaan TSBn kuvien mukainen).

Eli ongelma ilmenee "jossain" olevan kosteuden johdosta.. Olisi kiva jonkun löytävän paikan Jaguarforums on luettu läpi, ei osunut sielläkään silmään 1997-98 autoihin osuvaa korjausta.

Yhden kerran viron kaverit korjasi Suomeen läjdossä olleen auton pitämällä sitä 24h automaalaamon lämmitetyssä hallissa, ja voila ongelma poissa.

T
Vastaa Viestiin