Kissakulma

Jaguar Foorumi
Tänään on Ti Syys 30, 2014 8:54 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Huhti 16, 2013 9:03 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Porvoo
Huomenta!

Tästä on maailmalla jonkin verran juttua, mutta täältä en löytänyt. Minun autossa on toisen ajovalon korkeudensäätö rikki siten, että valot (sekä pitkä, että lyhyt) osoittavat ihan liian alas. Vaikuttaa olevan varsin yleinen ongelma. Xenonien automaattisäätö toimii, mutta toisella puolella näyttää jatkuvasti liian alas.

Kaikesta päätellen jokin on murtunut umpion sisällä. Valkoiset säätöruuvit ovat tyystin mykkänä, ilmeisesti jokin niihin liittyvä on umpion sisältä säpäleinä.

Youtubessa törmäsin tällaiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=rFRqWMX4okw

Kaukovalon takapuolesta nykimällä saan nostettua valot osoittamaan sinne minne pitääkin. Ihan kuin tuossa videossa. Sitten tulee kuitenkin se mutta mitä epäilin alusta saakka. Oman auton ehjää valoa tutkailemalla näyttää selvältä, että sen kuuluukin liikkua tuosta mihin kaveri ruuvin poraa. Siis ehjä puoli myötää nimenomaan siitä kohti kun säätömoottori tarkistaa toimintansa. Tällä ruuvikonstilla tätä vikaa ei siten saane oikeaoppisesti korjattua.

Entäs sitten nämä palikat:
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331

Tämä vaikuttaa uskottavalta. Onko kenelläkään tällä foorumilla kokemuksia näistä tai vastaavista?

Jännittävin työvaihe vaikuttaisi olevan umpion lasin (muovin) irroittaminen lämmön avulla.

O


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2013 1:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Porvoo
Olen lueskellut amerikanfoorumia tarkemmin läpi ja kivenkovaa väittävät sähköisen tasonsäädön toimivan oikein ruuvivirityksen jälkeenkin. Edelleen kuitenkin epäilyttää. Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tökätä ruuvi paikoilleen ja kokeilla mitä käy. Jos ei toimi, pitää siirtyä seuraavaan vaiheeseen ja tilata noita korjauspalikoita.

O


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2013 4:42 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Viestit: 538
Paikkakunta: Kuopio
Nuo korjauspalikat oli tosi hyvä linkki. Kiitos siitä.

Meikäläiselle pyytyi yksi S-Typen valaisin, josta oli katkennut 3 kpl sieltä sisältä löytyviä suuntaukseen liittyviä hengettömiä muovi härpäkkeitä. Osat olivat katkenneet polttimon vaihdon yhteydessä. Tuli kallis olttimon vaihto, 500 euroa (=koko valaisin) + polttimen hinta.

Olen pähkäillyt, miten nuo katkenneet muoviosat saisi korjattua. Ne ovat niin hengettömät, että liimaus ei tule kysymykseen. Tuo tehty korjaussarja on hyvä ratkaisu. Siinä näkyy ne kriittiset osat olevan metallia.

Lasin (muovia) irrotin käyttäen kuumailmapuhallinta tiivistys/liima massan pehmentämiseen. Oli aika työläs, mutta onnistui kyllä. Tietenkin on varittava sulattamasta muovia. Maltti on valttia. Vaatii aikaa.

Täytyy varmaan tilata tuo korjaussarja. Sitten tulee valaisin hyllyyn. Joku sen varmaan joskus tarvitsee. Tai tiedä vaikka tulisi joskus S-Type talouteen :) Jos on valaisin valmiina, on matalampi kynnys hankkia siihen auto.

PS. Nykyään on kaikki kuttaperkasta, vesipumpun siivistä vaatteisiin.

_________________
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 18, 2013 7:41 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am
Viestit: 48
Itsellä hajosi tuo xenon lampun mekaaninensäätö (samalla meni automatiikakin eli lamppu sojotti kohti maata) ja korjasin sen ruuvimenetelmällä. Automatiikka ei toiminut ja myöhemmin tilasin uuden valoyksikön saksasta autooni (maksoi 300e). Vaihdon jälkeen totesivat että säätöautomatiikka oli laittanut itsensä pois päältä, jottei rikkoutumista tapahtuisi. Tietokoneen nollaus ja valot toimivat taas täydellisesti automatikkaa myöten.

_________________
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 19, 2013 12:20 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Viestit: 538
Paikkakunta: Kuopio
Jos joku muukin tilaa noita korjaussarjoja Amerikasta, kannattaa kertoa jo tilausvaiheessa, tuleeko sarja ksenon vai tavallisiin valoihin. Minulta kysyttiin, kun en ymmärtänyt kertoa. Sarjat ovat siis erilaiset.
Onko kellään suosituksia, millä massalla kiinnittää valaisimen lasi (muovi) takaisin paikalleen. Massan tulee tietysti toimia liimana, mutta se pitäisi olla lämmöllä avattavissa. Eli polyuretaani liimamassa ei käy. Kuinkahan olisi korikitti, esim. 3M:n tuote?

_________________
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 20, 2013 8:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Porvoo
Eipä tule suoraan hyllystä vastausta. Jos ei normikaupan valikoimista sellaista tiivisteliimaa löydy, voisi kysellä vaikkapa tiivistekeskuksesta. Tuo on vain arvaus, en tiedä myydäänkö siellä juoksevassa muodossa olevia tiivisteitä. Täytyy jakaa kokemuksia täällä jahka umpioiden avaaminen tulee tehdyksi ja sopiva tiiviste tai liima löytyy.

O


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 9:14 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Viestit: 538
Paikkakunta: Kuopio
Kun tilasin korjaussarjan, sain sieltä heti linkin ohjeeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=N0Q-ZJnKeGo

Tuo kaveri käytti tiivistykseen RTV silikonia, saniteetti laatua.

Toinen sopiva massa saattaisi olla butyylimassa, jota käyttävät mm. ilmastointiputkien tiivistyksessä. Sekin taitaa olla butyyliä, mitä saa pyörö nauhana. Nauha on pehmyttä ja hyvin tarttuvaa. Nauha on erotettu pakkauksessa toisistaan paperilla.

Aikamoinen viritys on tuo S-Typen valaisin :)

_________________
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 8:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Viestit: 538
Paikkakunta: Kuopio
Kappas vaan, korjaussarja tuli ja se tuli Puolasta, ei Valloista. Puola lienee osien todellinen alkuperä, sillä ohje videolla näkyvät englanninkieliset tekstit on selvästi tehty jollain käännöskoneella.

Puola on lähetysmaana OK, ei tarvitse maksaa tullia eikä alv:a.

Osissa on käsityön leima, mutta ne varmaankin ajavat asiansa. Yhdessä osassa metallinen pallopää tappi oli hieman vinossa. Saa nähdä, onko siitä mitään haittaa.

http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331

_________________
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2013 9:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Porvoo
Kiitos tilannekatsauksesta!

Minulla ei tämä valoasia ole nyt edistynyt kun menin sössimään lukkomutterien avaimen kadoksiin. Korvaavan avaimen etsintä tuli nyt tärkeimmäksi hankintalistalle.

O


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 26, 2013 7:04 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Viestit: 123
Paikkakunta: Pirkanmaa
Moro,

On ollut vähän taukoa foorumin seurailussa, joten vastaus tulee varmaan liian myöhään, mutta voin kuitata että tuo ruuvimenetelmä toimii ja tasonsäätö pelaa edelleen.
Viime talvena oman S-typeni molemmat valot kuukahtivat viiden minuutin sisällä toisistaan (!), ja tietenkin moottoritiellä. Oli aika mielenkiintoista ajaa, kun näki vain 2m auton eteen. :)

Ruuviviritys oli kyllä ihan oma, joten en muista menikö se ihan noin kuin videolla tekevät. Otin muistaakseni kuvia operaatiosta, koitan kaivaa ne jostain jos sama ongelma tulee muillekin eteen.

_________________
MYYTÄVÄNÄ: Jaguar S-type 4.2 Sport '03 Midnight Pearl


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 27, 2013 5:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Viestit: 2861
Paikkakunta: Helsinki
Terve !
Löytyisikö kuvia ?

_________________
S-Type 4.0 V8 (X200) vm 2001 Anthracite (Myydään)
XK8 Coupè 4.0 V8 (X100) vm 1998 Anthracite (Myydään)

Moottoriöljy: Fuchs pro S 5w30/RL 0w30 50/50 Blend, RVS
Vaihteistot: Amsoil ATF, Amsoil 75w-140,RL 75-140, RVS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 08, 2013 2:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Viestit: 151
Paikkakunta: Porvoo
Saitko matsu korjaussarjan asennettua?

O


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 8:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Viestit: 123
Paikkakunta: Pirkanmaa
Löytyihän ne kuvat lopulta... Eli tässä ohje, joka ainakin omassa autossani toimii moitteetta. Valojen korkeudensäätö toimii niin kuin ennenkin, valot näyttävät hyvin, ja katsastusmieskin on ollut tyytyväinen. Koko hommaan menee ehkä vartti (sisältäen työkalujen ja ruuvien etsimisen).

1. Mitään ei tarvitse purkaa, eli ruuvikorjaus tehdään lähi- ja kaukovaloumpion välissä olevan pehmeän kumilätkän taakse. Tarvitset ainoastaan poran, ruuvarin ja yhden koneruuvin per puoli (muistaakseni noin 25-30mm / 4mm oli sopiva, kannattaa kuitenkin tarkistaa!).

2. Kun kumilätkää raottaa, sen takaa näkyy kirkkaan muovin läpi tähtäimen näköinen pyöreä krominen muovinkappale. Kirkas muovi on osa paikallaan pysyvää umpiota, ja kromilätkä on osa liikkuvaa kromista heijastinta, joka on päässyt lurpsahtamaan alaviistoon. Tavoitteena on siis työntää tuota kromilätkää taaksepäin, jolloin heijastimet kääntyvät takaisin ylöspäin ja valojen ala-asento korjaantuu korkeammaksi.
Poraa ruuville sopiva reikä sellaiseen kohtaan, että sen läpi ruuvattava ruuvi osuu yhteen kromilätkän neljästä "sektorista", ei siis keskelle kromilätkää josta ruuvi pääsee helposti lipsahtamaan. On hyvin tärkeää, että poraat sellaisen reiän johon koneruuvi tekee kierteet, eli ei niin isoa että ruuvi holahtaa läpi. Tarkoitus on, että ruuvi pysyy tiukasti kirkkaassa muovissa.

3.-4. Ruuvaa ruuvi reiästä läpi. Mitä syvemmälle ruuvin ruuvat, sitä ylemmäs valot kääntyvät. Mulla kävi hyvä tuuri, ruuvi oli juuri sen mittainen että sen sai ruuvata pohjaan saakka.

Toivottavasti tästä on jollekin muullekin hyötyä!


Liitteet:
Valokorjaus.jpg
Valokorjaus.jpg [ 109.78 KiB | Katsottu 945 kertaa ]

_________________
MYYTÄVÄNÄ: Jaguar S-type 4.2 Sport '03 Midnight Pearl
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 9:42 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Viestit: 2861
Paikkakunta: Helsinki
Terve !

Kiitos TePe hyvästä ohjeesta ja hyvistä kuvista !

_________________
S-Type 4.0 V8 (X200) vm 2001 Anthracite (Myydään)
XK8 Coupè 4.0 V8 (X100) vm 1998 Anthracite (Myydään)

Moottoriöljy: Fuchs pro S 5w30/RL 0w30 50/50 Blend, RVS
Vaihteistot: Amsoil ATF, Amsoil 75w-140,RL 75-140, RVS


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com